• Anonym (Pragmatisk)

Lågbegåvade människor och barn...

Jag läste reportageserien i Aftonbladet om dom två tjejerna i 13-15-årsåldern som mördade en annan tjej som var 14 år. Det var så klart lite snyftreportage över det hela men nåt som ändå framkommer är att alla tjejerna har "dåliga" föräldrar och har haft kontakt med polis/soc från mycket tidig ålder och varit omhändertagna. Ingen av dessa föräldrar skulle satt barn till världen. Dom är lågbegåvade och saknar konsekvenstänk. Barnen har farit mycket illa och skapar sedan själva problem och kräver mycket stöd från samhället.

Exemplet ovan som slutar i mord är så klart ett fruktansvärt extremfall MEN det finns väldigt många lågbegåvade som skaffar barn (gärna fler än ett också) som far illa på diverse sätt (maskrosbarn) och som kräver en massa stöttning utifrån.

Har du själv kommit i kontakt med såna människor och vad tycker du man ska göra för att bryta den onda spiralen? Det må låta kontroversiellt, men jag tycker inte såna människor ska vara föräldrar alls och deras gener ska helst inte gå vidare. Sen vet jag inte hur detta skulle gå till med tanke på hur mesigt Sverige är.

• Svar på tråden Lågbegåvade människor och barn...
  • Anonym (X)
    Anonym (Pragmatisk) skrev 2025-07-23 16:35:14 följande:
    Man får se på fler variabler än så. Och jag tror att såna går att finna om man studerar omhändertagna barn och deras föräldrar seriöst.

Om jag inte visat mig lämplig eller kunnig nog för att ta körkort så får jag inte köra bil, men att ansvara för ett helt försvarslöst barn får vilken byidiot som helst bara för att dom kan reproducera sig.
    Du jämför barn med körkort?

Ja, ja, du får fortsätta drömma. Glädja dig åt av DS är väldigt ovanligt idag. Din dröm blir inte verklighet. 
  • Anonym (Bä)

På ett mentalsjukhus blir den första personen som tar på sig en rock läkare. Min mamma var alkoholist hela sitt liv. Hon är en fullständigt dysfunktionell person. Jag känner inte min pappa, men jag tror att han inte skulle ha något med min mamma att göra om han vore en normal person. Jag föddes som ett normalt, friskt barn. Jag dricker inte eller tar droger. Jag lever ett normalt mänskligt liv. Borde jag på något sätt begränsas i min förmåga att få barn? Det verkar som att mina gener är felaktigt ordnade. Mitt barn kommer förmodligen att förstöra författarens liv.

• Anonym (AnneFrank)
    Anonym (Pragmatisk) skrev 2025-07-23 16:01:53 följande:

Låt oss då dra det till sin spets på den vanligtvis manliga sidan... Borde pedofiler få skaffa barn? Eller ska erkända våldtäktsmän få ha sin sexdrift intakt som skadar människor gång på gång för det är en kränkning av deras integritet?

Jag står på brottsoffrens sida så jag tror absolut att någon form av tvångssterilisering kan vara bra i vissa fall. Behöver inte vara lika brutalt som förr. Vetenskapen har troligtvis gått framåt även på det området. Fast för just pedofiler och våldtäktsmän är det ok om det är brutalt.

Vad gäller vem som ska avgöra vem som ska steriliseras  om vi inte menar brottslingar, kan så klart vara knepigt, men jag tror att om man forskade seriöst på alla dom barn som får någon form av extra stöd från samhället så skulle mönster dyka upp som skulle kunna utgöra kriterier för vilka människor som är olämpliga som föräldrar. Var inte direkt någon överraskning att min väninna var olämplig som förälder och låtit barnen genomlida mycket under uppväxten. Jag hade blivit mer förvånad om barnen och hon inte haft kontakt med soc.

På vilket sätt blir pedofiler och våldtäktsmän oskadliggjorda genom att steriliseras, menar du? 
  • Anonym (IQ 70-85)
    Anonym (Pragmatisk) skrev 2025-07-23 16:01:53 följande:

Låt oss då dra det till sin spets på den vanligtvis manliga sidan... Borde pedofiler få skaffa barn? Eller ska erkända våldtäktsmän få ha sin sexdrift intakt som skadar människor gång på gång för det är en kränkning av deras integritet?

Jag står på brottsoffrens sida så jag tror absolut att någon form av tvångssterilisering kan vara bra i vissa fall. Behöver inte vara lika brutalt som förr. Vetenskapen har troligtvis gått framåt även på det området. Fast för just pedofiler och våldtäktsmän är det ok om det är brutalt.

Vad gäller vem som ska avgöra vem som ska steriliseras  om vi inte menar brottslingar, kan så klart vara knepigt, men jag tror att om man forskade seriöst på alla dom barn som får någon form av extra stöd från samhället så skulle mönster dyka upp som skulle kunna utgöra kriterier för vilka människor som är olämpliga som föräldrar. Var inte direkt någon överraskning att min väninna var olämplig som förälder och låtit barnen genomlida mycket under uppväxten. Jag hade blivit mer förvånad om barnen och hon inte haft kontakt med soc.

Pedofiler borde kastreras så deras sexdrift försvinner. Olämpliga föräldrar fråntas vårdnaden redan idag så jag ser inga problem på det sättet, en pedofil kan ha barn men inte ha vårdnaden om barnet. 
  • Anonym (Svårt)
    Man får se på fler variabler än så. Och jag tror att såna går att finna om man studerar omhändertagna barn och deras föräldrar seriöst.

Om jag inte visat mig lämplig eller kunnig nog för att ta körkort så får jag inte köra bil, men att ansvara för ett helt försvarslöst barn får vilken byidiot som helst bara för att dom kan reproducera sig.

Problemen för flickorna du pratar om är inte bara föräldrarnas begåvning utan även förekomst av missbruk, utanförskap och psykiska mående/ohälsa. 

Det är väldigt problematiskt för ett barns uppväxt, men de problemen är inte begränsade till dem med låg begåvning. Mina föräldrar till exempel är mycket begåvade och högutbildade. God ekonomi och social status. Men bakom kulisserna svår psykisk problematik och även missbruk. Som varit del i en traumatisk uppväxt för min egen del. Men där ingen ens skulle anmält till socialtjänsten än mindre gjort något omhändertagande om anmälan gjorts. De utreddes ju till och med av socialtjänsten och godkändes som adoptivföräldrar.

Hur tänker du att samhället hittar dem och skyddar deras barn?

• Anonym (Be)

Men om ditt intellekt har förstörts av moderns alkoholism, eller vanvård och undernäring efter födseln, så har det inget alls med dina gener att göra.

Du har skador som uppkommit genom miljöpåverkan. Om du sedan får barn, och  du visar dig vara olämplig som förälder, så blir dina barn omhändertagna. Men det är inte säkert att de barnen har några kognitiva funktionsnedsättningar alls. De har ju inte  blivit utsatta för en dålig behandling, förutsatt att socialförvaltningens bedömning kom snabbt.

Vem är vi att bestämma om vilka som får vara fertila och få barn? Det är rent auktoritärt.

I gränslandet ligger om modern är gravid och samtidigt alkiholist/missbrukare. Då borde det erbjudas ett mödrahem direkt, för barnets skull. 

Däremot kan vi undersöka och bestämma att någon faktiskt inte klarar sin föräldraroll, genom observation och intervjuer, då har vi ju beviset framför ögonen, behöver inte gissa. 
  • Anonym (Pragmatisk)
    Anonym (Be) skrev 2025-07-23 23:46:26 följande:
    Men om ditt intellekt har förstörts av moderns alkoholism, eller vanvård och undernäring efter födseln, så har det inget alls med dina gener att göra.

Du har skador som uppkommit genom miljöpåverkan. Om du sedan får barn, och  du visar dig vara olämplig som förälder, så blir dina barn omhändertagna. Men det är inte säkert att de barnen har några kognitiva funktionsnedsättningar alls. De har ju inte  blivit utsatta för en dålig behandling, förutsatt att socialförvaltningens bedömning kom snabbt.

Vem är vi att bestämma om vilka som får vara fertila och få barn? Det är rent auktoritärt.

I gränslandet ligger om modern är gravid och samtidigt alkiholist/missbrukare. Då borde det erbjudas ett mödrahem direkt, för barnets skull. 

Däremot kan vi undersöka och bestämma att någon faktiskt inte klarar sin föräldraroll, genom observation och intervjuer, då har vi ju beviset framför ögonen, behöver inte gissa. 
    Men om skadorna finns och man skaffar sig en respektive är det inte helt ovanligt att även respektiven har en begåvningnedsättning då "lika barn (vanligtvis) leka bäst". Är man då olämplig som förälder är det bra om man endast får en chans och inte skaffar en bunt barn. Barn hinner ofta fara tämligen illa innan samhället reagerar. Skulle barnet klara sig hyggligt genom livet trots omhändertagande så är det så klart bra och det kan växa upp och bilda egen familj. Men det behöver ju kanske inte fått en bunt hel- eller halvsyskon som också behöver omhändertas.

Omhändertagande idag funkar dåligt och föräldrars rätt till sina barn är alldeles för starkt. Många barn hamnar hos folk som ser dom som inkomstkälla och hur illa det kan gå när man hamnar inom ungdomsvård vet vi redan. Där frodas all möjlig kriminalitet.
  • Anonym (Q)

Jag håller med till viss del, men vill bara påpeka att rika och sk intelligenta människor också begår grova brott minst lika ofta bara det att de har råd och iQ nog att städa upp efter sig som om inget hänt.

Om fattiga idioter inte ska få skaffa barn längre så ska ju inte rika smartingar få det heller. 

• Anonym (m)

Men handlar det så mycket om gener verkligen? Handlar nog mycket om hur barnet växer upp också och vad den får lära sig är ok och normalt.

• Anonym (Trötter)
    Anonym (IQ 70-85) skrev 2025-07-23 19:51:01 följande:
    Pedofiler borde kastreras så deras sexdrift försvinner. Olämpliga föräldrar fråntas vårdnaden redan idag så jag ser inga problem på det sättet, en pedofil kan ha barn men inte ha vårdnaden om barnet. 
    Ja, och tjuvar hugger vi händerna av, mördare avrättas och så vidare. Kanske att man också kunde tillåta tortyr för polisen vilket skulle ge effektivare förhör.

Välkommen till medeltiden.
  • Anonym (Be)
    Anonym (Pragmatisk) skrev 2025-07-24 12:51:37 följande:
    Men om skadorna finns och man skaffar sig en respektive är det inte helt ovanligt att även respektiven har en begåvningnedsättning då "lika barn (vanligtvis) leka bäst". Är man då olämplig som förälder är det bra om man endast får en chans och inte skaffar en bunt barn. Barn hinner ofta fara tämligen illa innan samhället reagerar. Skulle barnet klara sig hyggligt genom livet trots omhändertagande så är det så klart bra och det kan växa upp och bilda egen familj. Men det behöver ju kanske inte fått en bunt hel- eller halvsyskon som också behöver omhändertas.

Omhändertagande idag funkar dåligt och föräldrars rätt till sina barn är alldeles för starkt. Många barn hamnar hos folk som ser dom som inkomstkälla och hur illa det kan gå när man hamnar inom ungdomsvård vet vi redan. Där frodas all möjlig kriminalitet.
    Du behöver skilja på lågbegåvade och kognitivt funktionsnedsatta personer.

De senare har många gånger svårt att klara ett helt självständigt liv och att vara funktionsdugliga föräldrar. Det kan ändå fungera om bara den ena parten i ett par är kognitivt nedsatt, men den andra inte är det. 

Ja, de som har svårt att klara ett barn behöver stöd att 
    använda preventivmedel. För det är väldigt sorgligt att lämna bort ett barn, de blir ju fästade vid sina barn precis som alla andra. Det är det råd och stöd de får av vården, att inte skaffa barn för att de med stor sannolikhet kommer att få lämna bort dem.

Ibland kan de uppmuntras att skaffa ett husdjur, om vården bedömer att de skulle klara det åtagandet. 

Sedan anser jag att man behöver se till barnets bästa före föräldrarnas rättigheter. Många gånger är det bättre att barnet adopteras av ett annat par, än att det kommer till ett fosterhem. I de fall det är uppenbart att föräldrarna inte klarar av sin uppgift är det den bästa lösningen. Det gäller både barn till föräldrar med kognitiv nedsättning, gravt missbrukande föräldrar, och pedofiler också naturligtvis. 

Här borde man ändra i reglerna till barnets fördel för att underlätta adoption och jag tror att något sådant verkligen är under utredning nu. 

Men att börja sålla vilka som får ha barn och tvinga människor till medicinska ingrepp är en annan sak. 

Psykiatern som skrev ett inlägg var ju tydlig med hur svårt och osäkert det skulle vara och problematiken med gränsdragning. Det kan också lätt missbrukas eller bli godtyckligt. Det passar inte i en demokrati där alla har rättigheter, trots egna svårigheter av olika slag. 

Och som sagt, ibland får barn en intellektuell funktionsnedsättning utan att det finns i generna hos föräldrarna, och ibland får barn till en förälder som har en kognitiv nedsättning  inte några sådana svprigheter. Det är därför man får bedöma från fall till fall.
  • Anonym (Be)
    Anonym (m) skrev 2025-07-24 15:51:35 följande:

Men handlar det så mycket om gener verkligen? Handlar nog mycket om hur barnet växer upp också och vad den får lära sig är ok och normalt.

Om en person har en kognitiv nedsättning finns det en betydligt större risk att den personens barn också får det, än om föräldern inte har den nedsättningen.

Om barnet utsätts för moderns missbruk, blir undernärt, mycket illa behandlat eller helt försummat, så påverkar det barnets intellektuella utveckling, ja. 

Så båda sakerna kan inverka.
  • Anonym (m)
    Anonym (Be) skrev 2025-07-24 18:54:10 följande:
    Om en person har en kognitiv nedsättning finns det en betydligt större risk att den personens barn också får det, än om föräldern inte har den nedsättningen.

Om barnet utsätts för moderns missbruk, blir undernärt, mycket illa behandlat eller helt försummat, så påverkar det barnets intellektuella utveckling, ja. 

Så båda sakerna kan inverka.
    Tänkte mer på huruvida barnet begår mord och brott och så eller inte gör det.
  • Anonym (msm)
    Jesper f skrev 2025-07-23 09:26:42 följande:

Jag är absolut för tvångssterilisering av både etiska samt medicinska skäl för barnens skull. Detta är bara ETT typ av konsekvens exempel, och det "elakaste" är inte etiken mot föräldrarna, utan mot BARNEN.

Det är ingen som funderar en sekund när det finns många människor som inte är lämpliga att bli föräldrar av medicinska skäl - tex kvinna som nyss genomgått cytostatika och/eller strålbehandling, därför att det kan få sådana konsekvenser för barnen - men folk som uppenbart inte är riktiga där de borde vara riktiga - aldrig vart, sprungit på Psyk som andra går på Systembolaget, för att få ut piller vars enda syfte är att de INTE ska vara som de är, DE tycker vi "etiskt" är lämpliga som föräldrar. Mao, föräldrar som sedan länge bevisat inte är vid sina sunda vätskors bruk, ska få TVINGA på sina hjärnskador på barn, som sen ska behöva lida exakt samma problematiker, eller tom värre, genom HELA sina liv, bara för att någon som vi vet inte är vettig, "ville" ha barn. Är det etik? Jag ställer mig högst tveksam till det, då är tvångssterilisering i min värld MINDRE etiskt fel - även om jag inte kan säga att jag tycker att det är 100% rätt, men ibland har man inte de idealiska av alternativ att ta till för att lösa ett problem.

Sedan har jag ingen färdig "lösning" för hur sådant ska avgöras, hanteras och rent juridiskt kunna fungera - men vi kan inte ha det som idag i vart fall. Det måste bli någon form av ändring.

Fast med era resonemang så kan man ju ifrågasätta om inte TS skulle tvångssteriliseras? TS ger uttryck för en facistisk tankebild där en övre klass i samhället ska på subjektiva grunder allvarligt skada oskyldiga människor i samhället med tvångssterilisering för att det finns en risk att dom kan bli dåliga föräldrar. Blir man en bra förälder med ett så cyniskt och empatibefriat tankesätt?

Hade jag suttit i en sådan steriliseringskomitte som TS föreslår och där beslutat om vilka som ska steriliseras och inte hade jag absolut röstat för tvångssterilisering av TS för att hindra spridningen av TS gener. 

Så man bör vara väldigt försiktig med att förespråka den här typen av lösningar då det mycket väl kan visa sig att man själv kanske inte är så begåvad och förnuftig som man kan tro, andra kan vara mer begåvade och döma ut en som förståndshandikappad med tvångssterilisering som påföljd.

Problemet är att man omöjligt kan bedöma vem som blir en dålig förälder och inte, det finns gott om exempel på människor med struliga liv, missbruk och psykisk sjukdom som klarat av föräldraskapet. 

Och sen kan man fråga sig, även om vissa barn får en tuff barndom, hade dom själva föredragit att inte existera? Dom flesta är ändå tacksamma för att vara vid liv.

TS inlägg är otroligt naiv och vittnar om att vederbörande har en grandios självbild och ett naivt tankesätt. Alla människor ska vara fria och ha rätt att bestämma över sina kroppar, detta är ett grundfundament i ett fritt demokratiskt samhälle! Det finns mängder av exempel på vilka negativa konsekvenser detta för med sig. Listan kan verkligen göras otroligt lång. Facism skulle kunna bota mängder med problem och göra många människors liv bättre. 

Men trots det vill jag och många andra vara fria och leva i ett fritt samhälle, friheten har ett högt pris men det är det värt att betala. 

• Anonym (Pragmatisk)
    Anonym (msm) skrev 2025-07-25 10:07:43 följande:

Fast med era resonemang så kan man ju ifrågasätta om inte TS skulle tvångssteriliseras? TS ger uttryck för en facistisk tankebild där en övre klass i samhället ska på subjektiva grunder allvarligt skada oskyldiga människor i samhället med tvångssterilisering för att det finns en risk att dom kan bli dåliga föräldrar. Blir man en bra förälder med ett så cyniskt och empatibefriat tankesätt?

Hade jag suttit i en sådan steriliseringskomitte som TS föreslår och där beslutat om vilka som ska steriliseras och inte hade jag absolut röstat för tvångssterilisering av TS för att hindra spridningen av TS gener. 

Så man bör vara väldigt försiktig med att förespråka den här typen av lösningar då det mycket väl kan visa sig att man själv kanske inte är så begåvad och förnuftig som man kan tro, andra kan vara mer begåvade och döma ut en som förståndshandikappad med tvångssterilisering som påföljd.

Problemet är att man omöjligt kan bedöma vem som blir en dålig förälder och inte, det finns gott om exempel på människor med struliga liv, missbruk och psykisk sjukdom som klarat av föräldraskapet. 

Och sen kan man fråga sig, även om vissa barn får en tuff barndom, hade dom själva föredragit att inte existera? Dom flesta är ändå tacksamma för att vara vid liv.

TS inlägg är otroligt naiv och vittnar om att vederbörande har en grandios självbild och ett naivt tankesätt. Alla människor ska vara fria och ha rätt att bestämma över sina kroppar, detta är ett grundfundament i ett fritt demokratiskt samhälle! Det finns mängder av exempel på vilka negativa konsekvenser detta för med sig. Listan kan verkligen göras otroligt lång. Facism skulle kunna bota mängder med problem och göra många människors liv bättre. 

Men trots det vill jag och många andra vara fria och leva i ett fritt samhälle, friheten har ett högt pris men det är det värt att betala. 

Du skulle så klart inte klara uttagningskraven i något sånt sammanhang då du skyddar dåliga föräldrar och inte tänker på barnens bästa.
Svar på tråden Lågbegåvade människor och barn...