• Anonym (X)

Cannabis

Vad är din åsikt om på detta? är legaliserat i många länder. är det något som är okej att använda? Varför/varför inte?

• Svar på tråden Cannabis
  • Tyra myra
    Anonym (Mey) skrev 2025-07-29 15:48:13 följande:

Tror inte detta går att diskutera här. Jag är expert i området (forskare) och kom med saklig redogörelse för forskningsläget om något som gällde cannabis en gång, men mitt inlägg blev raderat för det ansågs vara drogliberalt. Om inte ens en saklig diskussion om vad forskningen säger kan tillåtas tror jag inte att det går
    att diskutera om man tycker det är bra eller dåligt med förbud osv.

Tror att kunskaperna i detta forum kring droger är lika ytliga som i samhället i stort.

Politikerna törs inte ta i frågan och därmed får vi inte heller någon debatt i samhället.

Det tycks som om det enda man är överens om är att om alkoholen skulle ha introducerats i vårt samhälle idag skulle den ha förbjudits.
  • Anonym (Q)

Det skall inte legaliseras. På sin höjd användas i palliativ vård om det anses ge lindring i livets slutskede. Inte annars. Lägg av med att det inte är farligt. Skiva upp en hjärna på en som använt THC mm i massor av år. Mät dennes kognitiva kapacitet. Mm. Helt ofarligt? Tror inte det. 

• Lynx123
    klyban skrev 2025-07-29 19:00:36 följande:

Efter som det är endast 4% som kan beskrivas som missbrukare, så är din erfarenhet inte nog att säga att det är så.
    Och träffat på en del förslösade personer som aldrig rört droger, men är svårt  förslöade och pga andra saker de överdriver.

Och vi behöver inte alkohol, tobak eller socker, men ändå missbrukas dessa också och skapar problem.
    Och sen även shopping, sex och en del annat, sure shopping behövs inte, sex behövs och också är skadligt för den som överdriver.
    Det som är tråkigt, det är att lagar är mer skadliga än vad cannabisen är.

Och det skapar enorm kriminalitet och pga av att vi pratar om minst 20miljarder och majoriteten är från cannabis och det sägs att upp mot 60% av deras inkomster kommer just cannabis.

Anonym (Mey) skrev 2025-07-29 17:42:18 följande:
    Vet inte om jag förstår vad du menar. Gissningsvis är
    moderatorerna negativa till sådant som de uppfattar som drogliberalt därför att narkotika är olagligt. Blir intressant att se om vissa andra inlägg här får stå kvar eller raderas. Det verkar hur som helst inte konsekvent eftersom diskussioner om prostitution och uppmaningar att köpa sex tillåts. 

ALLA partier är emot droger, enda är V som är för avkriminalisera konsumtion.
    Men de driver inte frågan.

Det är dock väldigt intressant att frågan inte får diskuteras sakligt och med fakta.
    Och utan bli kallad för drogliberal, eller andra invektiv.

Alkohol och tobak har vi redan - det räcker så. För min del behöver de inte finnas. Socker är inte farligt men som med allt är det inte bra att överkonsumera.

Cannabis går på hjärnan och sätter sig där. Det behöver vi INTE. Det räcker med det som redan finns.
  • Anonym (Mey)
    klyban skrev 2025-07-29 19:00:36 följande:

Efter som det är endast 4% som kan beskrivas som missbrukare, så är din erfarenhet inte nog att säga att det är så.
    Och träffat på en del förslösade personer som aldrig rört droger, men är svårt  förslöade och pga andra saker de överdriver.

Och vi behöver inte alkohol, tobak eller socker, men ändå missbrukas dessa också och skapar problem.
    Och sen även shopping, sex och en del annat, sure shopping behövs inte, sex behövs och också är skadligt för den som överdriver.
    Det som är tråkigt, det är att lagar är mer skadliga än vad cannabisen är.

Och det skapar enorm kriminalitet och pga av att vi pratar om minst 20miljarder och majoriteten är från cannabis och det sägs att upp mot 60% av deras inkomster kommer just cannabis.

Anonym (Mey) skrev 2025-07-29 17:42:18 följande:
    Vet inte om jag förstår vad du menar. Gissningsvis är
    moderatorerna negativa till sådant som de uppfattar som drogliberalt därför att narkotika är olagligt. Blir intressant att se om vissa andra inlägg här får stå kvar eller raderas. Det verkar hur som helst inte konsekvent eftersom diskussioner om prostitution och uppmaningar att köpa sex tillåts. 

ALLA partier är emot droger, enda är V som är för avkriminalisera konsumtion.
    Men de driver inte frågan.

Det är dock väldigt intressant att frågan inte får diskuteras sakligt och med fakta.
    Och utan bli kallad för drogliberal, eller andra invektiv.

Fattar ännu mindre nu. Varför skriver du om de politiska partierna som svar till mig? :)

Men ja, den frågan är ju fortfarande väldigt känslig i samhället i stort och så även här på forumet.
  • klyban
    Lynx123 skrev 2025-07-29 20:45:04 följande:
    Alkohol och tobak har vi redan - det räcker så. För min del behöver de inte finnas. Socker är inte farligt men som med allt är det inte bra att överkonsumera.

Cannabis går på hjärnan och sätter sig där. Det behöver vi INTE. Det räcker med det som redan finns.

Frågan var inte om vi redan har alkohol och tobak, utan det var att dessa missbrukas också och dessa är mångfalt mer skadliga.

Folk brukar fråga mig vilka är vi, och frågar aldrig frågan själv, men nu är det ett måste.
    För det låter som du vill bestämma åt andra och ingen vet varför.

Anonym (Mey) skrev 2025-07-29 20:50:44 följande:
    Fattar ännu mindre nu. Varför skriver du om de politiska partierna som svar till mig? :)

Men ja, den frågan är ju fortfarande väldigt känslig i samhället i stort och så även här på forumet.

Berättade om läget i politiken, är det något mer du vill veta om detta?
    Jag citerar jag vem jag vill och pga det är ett öppetforum, och jag skriver vad jag vill, och ingen tvingar dig att svara.

Jag skulle säga enda anledningen det är känsligt, det är för lagen finns runt hörnet.
    I övrigt så har jag insett rätt länge att det är väldigt få som bryr sig idag, och att cannabis är inte ovanligt på fester hos de yngre.

Och vad som behövs eller inte, ja, det är något var individ själv kan avgöra.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym ("EN MYT")
    klyban skrev 2025-07-29 16:15:25 följande:

Stämmer inte att någon blir dum av cannabis, det är en myt.

Skrattande
  • klyban
    Anonym (J) skrev 2025-07-30 06:43:06 följande:

Olagligt, så nej 

Så om lagligt, ja och okey?
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Lynx123
    klyban skrev 2025-07-30 06:04:36 följande:

Frågan var inte om vi redan har alkohol och tobak, utan det var att dessa missbrukas också och dessa är mångfalt mer skadliga.

Folk brukar fråga mig vilka är vi, och frågar aldrig frågan själv, men nu är det ett måste.

Jag citerar jag vem jag vill och pga det är ett öppetforum, och jag skriver vad jag vill, och ingen tvingar dig att svara.

Jag skulle säga enda anledningen det är känsligt, det är för lagen finns runt hörnet.
    I övrigt så har jag insett rätt länge att det är väldigt få som bryr sig idag, och att cannabis är inte ovanligt på fester hos de yngre.

Vad jag menade med "vi" är vi alla här i Sverige. Och sedan menade jag att vi inte behöver ytterligare ett elände när vi redan har tillräckligt med sådant.
  • Anonym (Mey)

Oj! Verkade som att du reagerade ganska negativt på det jag skrev! Det var inte menat som en attack eller något, blev bara förvirrad eftersom jag inte förstod vad vi pratade om.
  • KimLinnefeldt

Att jämföra med alkohol leder tanken fel. De som vill legalisera cannabis tänker nog inte sluta med alkohol, det blir nog att de lägger till en drog.

Ändå lutar jag mot att gängkriminaliteten skulle kunna minska om Systembolaget fick sälja hasch till 18-åringar. Bör utredas.
  • klyban
    Lynx123 skrev 2025-07-30 08:03:28 följande:
    Vad jag menade med "vi" är vi alla här i Sverige. Och sedan menade jag att vi inte behöver ytterligare ett elände när vi redan har tillräckligt med sådant.

Men då är inte "vi" alla i Sverige ens.

Och eldände vi har är skjutningar, bombningar och alla skador pga lagen förstör hela liv.
    Och cannabis som drog kommer aldrig nära ett sådant elände som det våldet som finns bakom droghandel och efter staten har lämnat över handeln till kriminellanätverk(Nej, jag vet, det var aldrig ett officiellt överlämnande, men väl betyder det att när staten sade nej, så dansade de kriminellanätverken på bordet av lycka, och vi ser ju allt elände det har gett.)

• klyban
    KimLinnefeldt skrev 2025-07-30 11:26:22 följande:
    Att jämföra med alkohol leder tanken fel. De som vill legalisera cannabis tänker nog inte sluta med alkohol, det blir nog att de lägger till en drog.

Ändå lutar jag mot att gängkriminaliteten skulle kunna minska om Systembolaget fick sälja hasch till 18-åringar. Bör utredas.

Alkohol är en drog som cannabis, och den perfekt jämförelse hur man har något lagligt(Men alkohol går inte heller förbjuda.) och som skapar abnorma kostnader och elände i samhället.

Det kommer ta 1-2 decennier att nå full påverkan mot grängen och nätverken.
    Komiskt nog var det den största anledningen till att Kanada legaliserade och ta deras inkomster ifrån dom.

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Cannabis