• Anonym (Ledsen)

Gravid, avskyr sambon. Hjälp!!!

Jag vet att jag är en hemsk människa, snälla påminn mig inte om det i kommentarerna. 

Jag är gravid i v 14, ihop med min sambo sedan snart 2 år tillbaka. Det är en planerad graviditet. 

Redan innan graviditeten var attraktionen svajig, men jag gick aldrig in i relationen enbart för attraktion. Jag valde en bra man, för jag har tidigare gått enbart på attraktion och det har gått åt pipan. Denna gången ville jag göra rätt. Har en 11-åring sedan tidigare och aldrig vågat introducera någon som partner tidigare. De gick extremt bra ihop, och även det checkades av. Min sambo är snäll, generös, intelligent, social kompetent, vacker och ja egentligen helt otrolig. Första halvåret hade vi bra sex men sedan började det falna för mig. Efter ett år var det riktigt svårt att ha sex för min del, eftersom jag helt enkelt inte är attraherad. Vi hade sex kanske var annan till tredje månad, och sex efterföljs alltid av ångest för mig. Jag har väl i ärlighetens namn gjort det för att jag inte vill att vårt förhållande ska gå helt åt pipan. 

Senaste gången vi hade sex var när barnet blev till och då var det inte så mycket ångest inblandat så det kändes bra. Men efter det har allt helt dalat. Sex finns inte i min vildaste fantasi, kramar och kyssar orkar jag inte med (det var också motigt förut). Att ligga nära är inte att tänka på och nu i natt sov vi i separata sängar och det var så otroligt frigörande för mig. Sov äntligen gott. Nu när vi ska ses på morgonen blir jag så sänkt för jag vill verkligen inte umgås med honom över huvud taget. Det har gått så långt att jag knappt kan vara med min sambo alls!!!! 

Det är så himla synd om honom för han märker det ju tydligt nu eftersom vi pratat om det och jag varit helt ärlig, jag känner att vi inte passar ihop. Men det enda han gör är att vara mjuk och förstå mig och VÄGRAR reagera? Jag menar om jag säger att jag inte är attraherad, inte tycker vi passar ihop och inte vill vara nära - borde han inte reagera alls då??? Det är som att jag är hans gud. 

Allt han gör och säger tänker jag ?och?? , det känns liksom helt intelligensbefriat allt han väljer att fokusera på. Oavsett om det är något han iakttar och vill berätta om eller en anekdot eller ett skämt. 

Det är INGA fel på min sambo. Fattar inte varför det är såhär. Så fort han pratar blir jag ledsen av att jag lever med honom. 

Han är extremt mån om att jag ska må bra, fixar mycket för att stötta mig i graviditeten som varit tuff för mig. Säger att han älskar mig, att jag är vacker osv. Varje gång han gör detta blir jag fruktansvärt trött på honom och ärligt talat nästan äcklad. Det bästa jag vet är när han inte är hemma och jag får vara ifred. 

Vad fan ska jag göra?? Om ett halvår blir vi ju föräldrar ihop vill verkligen inte sabba livet för oss alla :(

• Svar på tråden Gravid, avskyr sambon. Hjälp!!!
  • Anonym (R)
    Anonym (Kim) skrev 2025-07-31 10:47:27 följande:
    Nej ditt förslag tycker jag inte är så bra. De som är på VV eller gymmet har tagit tag i sina liv. Det gör inte TS. Hon vill att allt ska vara bra men gör inget själv för att finna en lösning. Förslagen om samtalsterapi är bäst. Bara så jäkla tröttsamt. Hon har valt det själv och får lösa det också. Visst. Hon har väl kunnat prova att leva tillsammans med mannen men varför komma på idén att skaffa barn när hon svajar i känslorna? 
    Varför tror du TS skriver hit? Hon vill ha hjälp i sina funderingar.
  • Jimmy75
    Anonym (Kim) skrev 2025-07-31 10:47:27 följande:
    Nej ditt förslag tycker jag inte är så bra. De som är på VV eller gymmet har tagit tag i sina liv. Det gör inte TS. Hon vill att allt ska vara bra men gör inget själv för att finna en lösning. Förslagen om samtalsterapi är bäst. Bara så jäkla tröttsamt. Hon har valt det själv och får lösa det också. Visst. Hon har väl kunnat prova att leva tillsammans med mannen men varför komma på idén att skaffa barn när hon svajar i känslorna? 
    Se inlägg 17 för vägledning i hur man kan uttrycka synpunkter och vara kritisk utan att skamma eller göra det negativt.
  • Anonym (m)
    Anonym (Man) skrev 2025-07-31 09:44:33 följande:

Du bör göra abort och lämna mannen. Inte rätt
    mot mannen att vara kvar i detta, och inte rätt
    att sätta ett barn till världen när du redan innan graviditeten inte vill vara med mannen.

Är han inte kapabel att göra sina egna val tror du?
  • Anonym (M2)

Det du ska göra är att göra abort och sedan lämna. Finns inget annat du kan göra. Att sätta ett barn till världen och fortsätta är bara extremt dåligt och egoistisk.

• Anonym (m)
    Anonym (M2) skrev 2025-07-31 12:08:37 följande:

Det du ska göra är att göra abort och sedan lämna. Finns inget annat du kan göra. Att sätta ett barn till världen och fortsätta är bara extremt dåligt och egoistisk.

Ingå en relation och skaffa barn gör man ju vanligen av egoistiska skäl. TS verkar se detta mer likt ett kovenansäktenskap och det får man ju ha om man vill. TS kille vet premisserna dessutom så det är väl upp till honom om han vill fortsätta med en kvinna som inte känner så mycket för honom. Ingen av dem verkar ju vilja avsluta så de kan säkert få det att funka om de vill, ingen annan som ska tala om för dem hur de ska leva sina liv.
  • Anonym (Försök väx upp lite kanske?)

Hade det bara varit graviditeten så hade jag sagt "håll ut det ändrar sig igen" för så var det för mig. 

Här låter det mer som du har fejkat att vilja ha sex med honom sen relationen var 6 månader, och det förstår jag bara inte varför man gör. Då måste man ju göra slut, innan man syltar in sig med gemensamt boende osv.

Att du inte har tagit ansvar för dina anti-känslor tidigare blir inte bra för någon inblandad nu- varken dig, pappan eller barnet.

Jag hade sett till att skaffa egen bostad så att ni båda får tänka på saken på varsitt håll, och hur ni ska samarbeta kring barnet.
    Nu kommer ditt och barnets liv att bli svårt, dyrt och jobbigt. För att du valde det.

Men du kan ju inte fortsätta vägra sex mer än en gång per kvartal och sen känna dig som att du blir sexuellt utnyttjad. Det är skadligt för både dig och den här stackars mannen, som säkerligen på någon nivå känner av att han äcklar dig.

Fy vad hemskt att förstå att ens partner känner så. Gråter

• Tyra myra

Ja, du TS.  Mitt råd till dig är att göra det bästa av situationen. Ingen annan än du och din man kan lösa detta på bästa sätt. 

Vi här kan kanske ge råd men det blir oftast utifrån vår egen erfarenhet och det är inte många av oss som varit i din situation. Trots detta har du fått flera goda råd så ta till dig dem.

Försök att se framtiden som ljus för er oavsett vad som kommer att ske framöver.

Det är inte ovanligt att man som kvinna tappar lusten och attraktionen till sin man under en graviditet. Det handlar om hormoner och är något man inte kan göra något åt annat än att vänta ut graviditeten. För en del återkommer lusten för andra inte.

Hoppas att det löser sig för er på bästa sätt och kom ihåg att det är viktigt att barnet får en bra kontakt med sin far.

• Core

Visst låter han som en jävla toffel, ingen tänder på en toffel man som kvinna. Men samtidigt måste ju du vara ett mähä som gör dig gravid med en man du inte är säker på. Skaffar man barn ska man se sig själv åldras med sin partner, allt annat är oansvarigt och rent ut sagt korkat.

• Anonym (Jösses)

Gör slut, nu direkt. Det kommer aldrig funka, du är totalt oattraherad av honom och skulle aldrig ha skaffat barn med honom från första början, dags att ta tag i ditt liv och nästa gång leta efter en man som är din typ istället.

• Anonym (R)
    Anonym (Jösses) skrev 2025-08-01 19:34:18 följande:

Gör slut, nu direkt. Det kommer aldrig funka, du är totalt oattraherad av honom och skulle aldrig ha skaffat barn med honom från första början, dags att ta tag i ditt liv och nästa gång leta efter en man som är din typ istället.

Det kan vara helträtt att göra slut, men att skälla på TS är inte rätt, de jade ju faktiskt ett bra sexliv de 6 första månaderna. Hon trodde kanske att det skulle fortsätta.
  • Maac
    Anonym (Särbo) skrev 2025-07-31 09:42:09 följande:

Om det redan började bli dåligt med sex efter ett halvår så är frågan varför ni ens blev sambos? För ni flyttade väl inte ihop innan dess? Med tidigare barn i bilden så anser i varje fall jag att man väntar med det minst 1-2 år. 

Jag och min särbo har vart tillsammans i 2,5 år och har det bra på alla plan. Om vi flyttar ihop så blir det inte förrän min yngsta flyttat hemifrån. Hon är nu 18 år. 

I mina ögon så skulle du givetvis redan ha lämnat din sambo han var inte rätt för dig. 

Men det här inlägget är ju inte så hjälpsamt eftersom hon inte kan göra som du gjorde.
Svar på tråden Gravid, avskyr sambon. Hjälp!!!