• Anonym (Uppgiven)

Oplanerat gravid sambon tvingar mig till abort

Hej, jag har blivit gravid trots att jag ätit mini-piller. Jag har en dotter på 1,5 år med min sambo, och han har 2 äldre barn( 10 och 12)  sedan tidigare. 

Han vägrar bli 4 barns pappa och jag vill så gärna behålla. Fick reda på graviditeten för 4 veckor sedan och jag har skjutit på abort för att jag tycker det är så jobbigt när jag egentligen vill behålla. 

men han hotar med att lämna mig och säger att jag inte kan behålla mot hans vilja. Jag förstår ju det såklart. men ska jag då behöva göra en abort mot min vilja? 

• Svar på tråden Oplanerat gravid sambon tvingar mig till abort
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (D)

Har inte läst hela tråden nu, men självkänsla kan du behålla mot hans vilja. Du är kvinna och har sista ordet.

• Anonym (D)

Självklart inte självkänsla haha 

• Anonym (s)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2025-08-03 08:55:30 följande:
    Nej det tror jag inte. tror absolut att aborten kan påverka förhållandet, är rädd för att jag kommer må dåligt över aborten och skuldbelägga honom. 
    Efter alla år på internet och IRL kan jag säga att förhållandet inte överlever. Inget klarar såna hot och tvång om abort. Så du får välja själv om du vill ha ett till barn eller inte. Förhållandet kommer ta slut tyvärr.
  • Anonym (Följ ditt hjärta)

Försök tänka igenom olika scenarion.. Om du gör abort och han sedan lämnar dig, hur tror du att du mår då? Om du gör abort och ni fortsätter leva med varandra, hur kommer förhållandet och relationen mellan er att påverkas? Om du behåller barnet och han lämnar dig, kommer du må bra? Om du behåller barnet och han inte lämnar dig, kan han tänkas ändra uppfattning och ta ansvar? 

Svårt för dig att veta. Men följ ditt hjärta. Du kan ha en känsla innan bebis är född men kan kännas helt annorlunda när ett barn kommer till världen. Du kommer älska det barnet oavsett utsaga ❤️

• Anonym (Uppgiven)
    Xenia skrev 2025-08-03 19:50:50 följande:
    Kan du inte istället boka en tid för att diskutera abort. Dvs du får veta hur en abort går till och får samtidigt berätta om hur du känner dig, att du egentligen inte vill göra abort men att din man kräver det. Efter det kan du bestämma dig.

Och vadå "förväntas", har du alltid gjort som din man velat, har du aldrig vågat gå emot honom förr?

Har redan varit på abortmottagningen för 3 veckor sedan, då fick jag info. men jag klarade inte av att göra abort då. 

nej, såklart inte. men han tycker att jag är självisk som ens funderar på att behålla och tycker att det är en självklarhet att göra abort eftersom båda inte är med på det. 

• Anonym (My5cent)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2025-08-04 08:25:09 följande:

Har redan varit på abortmottagningen för 3 veckor sedan, då fick jag info. men jag klarade inte av att göra abort då. 

nej, såklart inte. men han tycker att jag är självisk som ens funderar på att behålla och tycker att det är en självklarhet att göra abort eftersom båda inte är med på det. 

Men han tycker hit och han tycker dit. Du klarade inte av att göra det för tre veckor sen, det har knappast blivit lättare nu.
  • Anonym (Hej)

att Han överhuvudtaget blandar in barnet som redan är fött är ju sjukt och visar vilken människa det är. Jag skulle råda till att behålla barnet. Och dumpa karln. jättetufft beslut och jobbigt i början men jag tror det är det som kommer göra dig lyckligast i framtiden. ❤️ lycka till och hoppas det löser sig.

• Anonym (X)
    Behåll. Du vill inte göra abort, och han kan inte tvinga dig genom att ge ultimatum.
    Det finns absolut ingen garanti för att han inte lämnar dig en dag i framtiden ändå, han verkar ju inte ta så stort ansvar för det barn ni redan har om han säger att han kan överge både dig och henne huxflux. Så risken finns att du står där ensam med sorgen över ett barn som du inte fick bara för att han inte hade lust just då....
  • Anonym (J)

Men han tycker att du behöver inte vara med på att göra abort?
  • Anonym (H)

Då kan han ju genomgå en abort själv då om det är så jävla roligt. Vet han ens vad han begär av dig? Har han någon aning om hur en abort går till?
  • Anonym (My5cent)
    Anonym (H) skrev 2025-08-05 09:33:34 följande:
    Då kan han ju genomgå en abort själv då om det är så jävla roligt. Vet han ens vad han begär av dig? Har han någon aning om hur en abort går till?
    Precis detta! Det är jävligt lätt att tycka och bestämma en massa när man inte själv behöver betala den känslomässiga notan efteråt. 
Svar på tråden Oplanerat gravid sambon tvingar mig till abort