• Anonym (Uppgiven)

Oplanerat gravid sambon tvingar mig till abort

Hej, jag har blivit gravid trots att jag ätit mini-piller. Jag har en dotter på 1,5 år med min sambo, och han har 2 äldre barn( 10 och 12)  sedan tidigare. 

Han vägrar bli 4 barns pappa och jag vill så gärna behålla. Fick reda på graviditeten för 4 veckor sedan och jag har skjutit på abort för att jag tycker det är så jobbigt när jag egentligen vill behålla. 

men han hotar med att lämna mig och säger att jag inte kan behålla mot hans vilja. Jag förstår ju det såklart. men ska jag då behöva göra en abort mot min vilja? 

• Svar på tråden Oplanerat gravid sambon tvingar mig till abort
  • Xenia
    Anonym (Uppgiven) skrev 2025-09-06 09:15:32 följande:

Problemet ligger väl i att jag behöver ha ett fungerande samarbete kring dottern, och känns inte bra att tvinga någon att bli pappa mot sin vilja. Jag är så sjukt splittrad i detta, men tänker att det kommer bli för jobbigt att ta all skit och samarbetssvårigheter pga att jag behåller mot hans vilja. 

Sen vill jag väl på något sätt bevisa för honom att jag inte har lurat honom, han är helt övertygad om att jag inte har tagit mina minipiller. 

Jag misstänker att det blir problem med samarbete ändå, eftersom han inte verkar brytt sig om att ta ansvar för dottern tidigare. 

Och att göra abort för att bevisa att du inte avsiktligt låtit bli att ta pillren, det var det sämsta skälet för att göra abort. Trots att han är ett rövhål som skyller ifrån sig allt ansvar, så är hans uppfattning om dig så viktig? Det är inte ens säkert att han är övertygad om att du lurat honom, det kan vara att han säger så för att han vet att du lätt tar på dig ansvaret.

Ja, det är du som får leva med valet att hans välmående är viktigare än ditt barns liv. 
  • Xenia
    Anonym (Darwin) skrev 2025-09-06 09:29:14 följande:
    Man kan också ha den generella uppfattningen att det inte ska komma barn till världen om man inte är eniga om att det ska bli barn, och vara beredd att agera på den åsikten om det händer olyckor.

Jag tycker det är rätt oförskämt att anta hjärntvätt bara för att det finns kvinnor som inte delar din åsikt.
    Oförskämt eller inte, det är det intrycket jag får.

Mannen är oförskämd nog att påstå att TS lurat honom och inte tagit minipillren. Istället för att bli rättmätigt rasande så tycker TS att hon måste bevisa för honom att hon är oskyldig genom att göra abort. Vad tyder det på om inte hjärntvätt, mannens åsikt om TS är fortfarande så viktig att hon måste göra abort för hans skull.

Jag tycker det är en rätt hemsk åsikt att alla barn som tillkommit genom olyckor måste aborteras. Eller att kvinnan inte har rätt att välja själv, vill mannen att hon ska göra abort så är det bara att lyda.
  • Xenia

På vikingatiden och romartiden bestämde fadern enväldigt om ett nyfött barn skulle få leva eller inte. Var barnet handikappat eller en flicka så dödades det ofta. En frisk pojke fick leva. Modern kunde inte göra något, det var fadern som bestämde.

Så tycks man resonera än i dag när det gäller ofödda barn. Vill inte fadern ha det, så ska det aborteras även om modern skulle vilja behålla det. Trots att en mor idag kan ta hand om sitt barn ensam och att rent formellt är det moderns beslut.

• Anonym (Uppgiven)

Jag skulle lämna dottern nån timma hos svärföräldrarna förra helgen, när jag var där undrade svärmor vad som stod på så jag berättade om den oplanerade graviditeten och att jag skulle göra abort. Hon tyckte verkligen inte att jag skulle göra abort, hon sa att jag kommer ångra det. Hon hade själv gjort en abort som hon ångrar. 

Jag avbokade aborten, sen var jag på ultraljud i veckan för att kolla så att allt såg bra ut och det gjorde det och jag blev framflyttad en vecka så nu är det försent att göra abort. Har även gjort nipt och det såg också bra ut. 

Däremot så har jag ångest/mår dåligt över att jag behåller mot pappans vilja. Jag är inte sån som person som skiter i och kör över min partner. Jag känner mig som en hemsk människa. Kanske är jag svag, eller bara mänsklig. Men detta är jobbigt för mig, jag hoppas att det blir bättre och att jag blir av med den här ångesten någon gång. 

• Anonym (Nej)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2025-09-13 22:11:13 följande:

Jag skulle lämna dottern nån timma hos svärföräldrarna förra helgen, när jag var där undrade svärmor vad som stod på så jag berättade om den oplanerade graviditeten och att jag skulle göra abort. Hon tyckte verkligen inte att jag skulle göra abort, hon sa att jag kommer ångra det. Hon hade själv gjort en abort som hon ångrar. 

Jag avbokade aborten, sen var jag på ultraljud i veckan för att kolla så att allt såg bra ut och det gjorde det och jag blev framflyttad en vecka så nu är det försent att göra abort. Har även gjort nipt och det såg också bra ut. 

Däremot så har jag ångest/mår dåligt över att jag behåller mot pappans vilja. Jag är inte sån som person som skiter i och kör över min partner. Jag känner mig som en hemsk människa. Kanske är jag svag, eller bara mänsklig. Men detta är jobbigt för mig, jag hoppas att det blir bättre och att jag blir av med den här ångesten någon gång. 

Skönt ändå med svärmors stöd i denna svåra situation. Kanske kan hon och svärfar även få sin son att tänka vettigt. 

Du är absolut inte svag. Däremot är du mänsklig. Var du dessutom så pass långt gången att en veckas framflytt gjorde att du inte längre kan göra abort hade den blivit jättejobbig. 

Lycka till framöver! Och oavsett vad då har ju dina barns far visat vad han går för.
  • Anonym (H)

Du har redan fått detta förklarat för dig en miljon gånger: Du behåller inte mot hans vilja. Han valde själv att ta risken att göra dig gravid. Du har ingen skyldighet att göra abort, abort är en plan B kvinnan kan ta till om hon vill/behöver. Abort är DIN rättighet, inte hans!
  • Anonym (m)

Det är ju han som vill köra över dig. Abort är ju ingen rättighet som mannen kan välja om han inte skyddar sig.
  • Anonym (Dr Krall)

Handen på hjärtat hur många barn är egentligen planerade?  Hur många förhållanden har inte fått en oplanerad sladdis när de trodde att de var färdiga med småbarn?

Nu till huvudfrågan. Har mannen rätt att bestämma över om mamman ska göra abort eller ej?  NEJ!

Kvinnan har alltid rätt att bestämma över sin egen kropp. Mannen har också rätt att bestämma över sin. Vill han inte avla fler barn till världen så steriliserar han sig. Gör han inte detta får han stå sitt kast.

Denna diskussion om mannen har rätt att bestämma över avlandet av barn är helt orealistisk.  Män som inte vill ha flera barn måste då ta sitt ansvar och skydda sig så att inga barn blir gjorda.

I TS fall så får väl mannen stå sitt kast, han borde vara införstådd med att mini-piller inte är 100%igt säkra.

• Anonym (C)
    Anonym (m) skrev 2025-09-14 16:14:49 följande:
    Det är ju han som vill köra över dig. Abort är ju ingen rättighet som mannen kan välja om han inte skyddar sig.
    Verkligen så.
  • Anonym (Heli)

Ja, ibland måste vi göra svåra val som kan få olika konsekvenser. Hur du än hade valt så hade det blivit svårigheter och starka känslor i ditt fall. 

Så det kan bli så att du blir ensamstående med två barn. Men båda barnen har i alla fall en farmor! Det vill säga är inte bortstött från faderns familj. Ditt barn får ett syskon och du behöver inte ångra en abort.
  • molly50
    Anonym (Uppgiven) skrev 2025-09-06 09:15:32 följande:

Problemet ligger väl i att jag behöver ha ett fungerande samarbete kring dottern, och känns inte bra att tvinga någon att bli pappa mot sin vilja. Jag är så sjukt splittrad i detta, men tänker att det kommer bli för jobbigt att ta all skit och samarbetssvårigheter pga att jag behåller mot hans vilja. 

Sen vill jag väl på något sätt bevisa för honom att jag inte har lurat honom, han är helt övertygad om att jag inte har tagit mina minipiller. 

Fast minipiller är inte riktigt lika säkra som kombinerade piller.
    Men å andra sidan så finns det inga skydd som är 100 % säkra.
    Så om han absolut inte ville ha ett till barn så borde han ha använt kondom. Eller steriliserat sig.
  • molly50

Jag tror att du känner ångest för att du är mänsklig. Inte svag. Du känner empati.
    Men tänk på att även han har ett eget ansvar. Så han kan inte skylla allt på dig. Och han har ingen rätt att försöka bestämma över din kropp.
    Om han inte ville ha fler barn så borde han ha använt kondom,steriliserat sig eller avstått från penetrerande sex. Så klandra inte dig själv.
  • Anonym (Liz)
    Anonym (Nej) skrev 2025-09-13 23:51:35 följande:
    Skönt ändå med svärmors stöd i denna svåra situation. Kanske kan hon och svärfar även få sin son att tänka vettigt. 

Du är absolut inte svag. Däremot är du mänsklig. Var du dessutom så pass långt gången att en veckas framflytt gjorde att du inte längre kan göra abort hade den blivit jättejobbig. 

Lycka till framöver! Och oavsett vad då har ju dina barns far visat vad han går för.
    Hon var alltså redan i vecka 17? Då förstår jag att man inte gärna gör abort om man inte har väldigt starka skäl. Lite konstigt att han försökte övertala henne att göra abort så sent, det är ju inte längre någon liten grej. Förstår 100% att det finns speciella situationer där det är rätt val ändå men inget man gör bara sådär. 

Och nej såklart bestämmer man själv om man gör abort eller inte , det är inte mannen eller någon annan som bestämmer.
  • Anonym (En annan morsa)

Vad skönt att bebisen i magen verkar må bra och att du har stöd av dina barns farmor! Nu är du snart halvvägs i graviditeten, alltså?

Jag tror att du har ångest över att du går emot pappan för att du är en schysst, hänsynsfull och empatisk person, och det är bra egenskaper som säkert gör dig omtyckt. Problemet är att du hellre mår dåligt själv än går emot någon annan. 
    I det här fallet med ditt ex (du har väl lämnat honom eller är på väg?) är dock empati och hänsyn fullständigt bortslösat, eftersom du inte får någon empati eller hänsyn tillbaka från honom. Snubben har alltså tjatat på att du borde göra abort för hans skull, mot din vilja, fram till vecka 18!?! 
    Nej TS, i det här läget är det 3 personer som behöver din hänsyn och empati, och det är du själv, ditt första barn och bebisen i magen. Ni 3 behöver må bra i första hand. Ta hand om dig, och ta hand om dina barn Hjärta!
  • beli

Jag tycker du ska gå och prata med nån för att försöka störka dig själv, så att du inte agerar mot din EGEN vilja. För jag förstår faktiskt inte varför du tycker att hans känslor och önskemål är viktigare än dina. Det är de inte.
  • beli
    beli skrev 2025-09-15 09:05:26 följande:
    Jag tycker du ska gå och prata med nån för att försöka störka dig själv, så att du inte agerar mot din EGEN vilja. För jag förstår faktiskt inte varför du tycker att hans känslor och önskemål är viktigare än dina. Det är de inte.
    stärka*
Svar på tråden Oplanerat gravid sambon tvingar mig till abort