• Anonym (Rädd)

Bältros??

Hej, jag är 39 år och i tisdags upptäckte jag ett märke som brändes vid beröring och det har bränts under huden. Några cm stort sitter lite snett under bröstet.
    ska försöka bifoga bilder från torsdags, fredags och idag (den rödaste bilden är idag). Men jag undrar kommer det bli värre än såhär om jag är på femte dagen?? Blev livrädd när jag googlade. Ska ringa vårdcentralen imorgon men är bortrest så hoppas de tar emot mig
  • Svar på tråden Bältros??
  • Anonym (Linn)

Kan vara bältros. Påminner om blåsorna jag fick när jag hade det förra året. Men du, oroa dig inte, det du hittar när du googlar är alltid skräckhistorier. Bältros kan visserligen vara smärtsamt och jobbigt ett tag, men för de flesta går det ju över utan men. Men se till att få antiviral medicin utskriven snabbt, för om det är bältros bör man börja med detta inom 3 dygn efter att utslagen kommit för att minska risken att smärtan blir långvarig. Jag fick blåsor på helgen, men använde mig på av en nätläkartjänst för att få snabb hjälp. Jag fotade blåsorna och fick diagnos och medicin inom en timme. Supersmidigt, då jag inte ville vänta flera dagar till vårdcentralen öppnade. Kanske du kan testa det?

• Anonym (Rädd)
    Anonym (Linn) skrev 2025-08-03 15:45:36 följande:

Kan vara bältros. Påminner om blåsorna jag fick när jag hade det förra året. Men du, oroa dig inte, det du hittar när du googlar är alltid skräckhistorier. Bältros kan visserligen vara smärtsamt och jobbigt ett tag, men för de flesta går det ju över utan men. Men se till att få antiviral medicin utskriven snabbt, för om det är bältros bör man börja med detta inom 3 dygn efter att utslagen kommit för att minska risken att smärtan blir långvarig. Jag fick blåsor på helgen, men använde mig på av en nätläkartjänst för att få snabb hjälp. Jag fotade blåsorna och fick diagnos och medicin inom en timme. Supersmidigt, då jag inte ville vänta flera dagar till vårdcentralen öppnade. Kanske du kan testa det?

alla apotek här i närheten är stängda. Är ute på landet. Det är femte dagen jag haft detta och då kommer jag kanske inte få medicin utskrivet? 

hur var ditt förlopp och hur många år är du

• klyban
    Anonym (Linn) skrev 2025-08-03 15:45:36 följande:

De säger 10-20% får nervsmärtor, och sen varför chansa att man är en av dom för?
    För hört polarens berättelser om de han träffar i arbetet ibland, och vilka abnorma smärtor de kan ha.
    Så varför ska man chansa, allt som krävs är ju ett läkarbesök och det är knappat speciellt besvärligt att inte göra det.

Sen är åldern till fördel för TS, då de är mindre benägna att utveckla komplikationer än de som är 50år och mer.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Rädd) skrev 2025-08-03 15:59:18 följande:

alla apotek här i närheten är stängda. Är ute på landet. Det är femte dagen jag haft detta och då kommer jag kanske inte få medicin utskrivet? 

hur var ditt förlopp och hur många år är du

Okej, ja då är det ju knepigare. Vet inte om de skriver ut medicin när det gått så pass många dagar sedan du fick utslagen. Men varför inte prova prata med en läkare i Kry eller Min Doktor idag? Då får du ju besked och om du kan få medicin kan du kanske hämta ut den imorgon då det är vardag?

Jag var 50 då jag fick det. Det började med nervsmärtor i ena armen/axeln innan blåsorna dök upp efter typ två dagar. Fick blåsor i ett band från skuldran ner till handleden, inte så väldigt många dock. Eftersom jag har en närstående som också haft bältros kände jag igen det. Jag började med medicin samma dag blåsorna kommit och smärtorna avtog ganska fort efter det, inom en vecka kanske. Blåsorna försvann inom typ två veckor tror jag. Jag hade känningar i armen i kanske två, tre månader efter, som en krypande, kliande känsla under huden, som var lite obehaglig men inte smärtsam. 

• Anonym (allergiker deluxe)

Men om du är på landet, du har inte bara rensat ogräs och fått växtsaft på dig som reagerat i solen, eller kommit åt några nässlor eller tistlar?

Jag ser betydligt värre ut än så efter att ha varit på landet en månad och buskat av i en förvildad trädgård.

• Anonym (Rädd)

Jag har pratat med Kry nu. Läkaren sa att det är bältros och att de inte behandlar personer i min ålder. Så det är att tvätta, hålla torrt och behandla med paracetamol vid behov. jag hoppas bara det inte blir värre

• Anonym (Liol)

Jag fick bältros i din ålder och fick medicinsk behandling. Däremot tror jag att du haft det för länge för att det ska vara någon poäng med behandling. Min bältros gick över rätt fort, inom ett par, tre veckor har jag för mig. Jag hade nervsmärtor men det var inte så farligt. Ett tips är att vaccinera dig när du är frisk igen. Vi som fått det som relativt unga löper tydligen större risk att drabbas igen. 

• elmadumle
    Anonym (Rädd) skrev 2025-08-03 18:14:43 följande:

Jag har pratat med Kry nu. Läkaren sa att det är bältros och att de inte behandlar personer i min ålder. Så det är att tvätta, hålla torrt och behandla med paracetamol vid behov. jag hoppas bara det inte blir värre

Vilken korkad läkare du fick prata med, åldern har ingen betydelse. Däremot ska man börja med medicinen senast 72 timmar efter första blåsan har jag för mig.
Svar på tråden Bältros??