• Anonym (Känns inte bra)

Min sambos relation med vår kvinnliga granne

Jag och min sambo bor granne med en kvinna i vår ålder som lever en partner som är sällan hemma. Under senaste året har min sambo gått över till henne då och då för att låna saker, som tex socker eller någon krydda som saknas hemma och hon har även lånat från oss. 

Med tiden har det dock blivit allt oftare och hon har bett honom hjälpa henne med tex att laga en hylla eller flytta möbler, ibland är han där i trettio minuter. 

Jag har flera gånger sagt att jag kan gå över nästa gång och har börjat handla hem extra av det som brukar saknas, men ändå saknas saker eller så behöver hon hjälp av honom. 

Hur sätter jag gränser på ett sätt så att  han inte upplever att jag anklagar honom, men inte heller avfärdar mig som kontrollerande? 

• Svar på tråden Min sambos relation med vår kvinnliga granne
  • Anonym (tipsfia)

Sluta praktisera din kontrollerande svartsjuka, sjukt avtändande.

Tips från coachen: Ge honom en extra avsugning så han håller sig nöjd på hemmaplan istället!

• Anonym (Bea)

Varningsflagg!

Din man har ett intresse på mer än planet att låna socker av din granne. Intresset är uppenbarligen ömsesidigt annars hade grannen inte tillåtit det. Kanske har dom redan gått över gränsen. Om inte, kan du räkna  att det är på g.

Vad du ska göra? Tala klarspråk med din man. Var rak. Säg att du fattar att han är intresserad av grannen. Säg att du inte accepterar att han går dit själv. Be han välja. Säg att du tappat förtroendet för honom. Antingen stannar han kvar och bevisar för dej att det är där han vill vara? eller går han och lånar socker men då blir det enkel väg. 

• Anonym (Apparaten)

Berätta för honom hur du känner och be honom avveckla sitt beteende och relationen med grannen. Be honom göra detta för din skull, grundat på att du helt enkelt inte vill att han umgås med henne över huvudtaget. Vilka han väljer att umgås med ska inte behöva påverka dig negativt.

Förmedlar du detta som ett krav kan han ta det som anklagande och/eller kontrollerande. Jag tror det bästa sättet att berätta det på, är att formulera det som att be honom om en tjänst.

- Jag känner mig inte bekväm med att du umgås med grannen, även om du bara lånar saltet. Kan du sluta gå över till henne för min skull?

Om han värdesätter sin relation med dig, sin sambo, så kommer inte en avslutad bekantskap med en granne inte betyda någonting.

• Anonym (Tänk efter)

Nar det kommer upp frågor om att förhindra/förbjuda sin partner att umgås med någon så är det dags att tänka efter.

År det på grund av bristande tillit till partnern eller är det någonting annat som skaver. 

I bägge fallen visar det på att någonting inte står rätt till i relationen. Kanske är det tid att rannsaka sig själv Är det i tilliten det brister så prata med din partner och säg att du inte litar på honom och varför.  Om det är viktigt för din partner att du känner tillit till honom så kommer han att agera därefter.  Om det inte är det kanske ni borde tänka över er relation.

• Anonym (tipsfia)
    Anonym (tipsfia) skrev 2025-08-04 20:01:34 följande:

Sluta praktisera din kontrollerande svartsjuka, sjukt avtändande.

Tips från coachen: Ge honom en extra avsugning så han håller sig nöjd på hemmaplan istället!

10 ogillar trots att det att detta är dagens sanning.

Det finns två möjliga orsaker till det du upplever:

1) Din man trivs inte till 100 % med er relation. Han ser sig om efter annat. Lösning: avsugning mer frekvent (om han nu gillar det, annars annat sex som han gillar)j. Så han förstår att det är värt att stanna kvar.

2) Du är paranoid. Lösning: arbeta med dig själv, gå i terapi. Ge honom en avsugning så har du lite mindre att vara paranoid för.

Det många kvinnor inte fattar är att en (normal) man behöver vara tillfredsställd sexuellt för att helhjärtat vilja vara kvar i en relation. Detta anses kontroversiellt bland familjelivs fittstim.

Om någon undrar är jag kvinna. Suger som en gudinna. Lyckligt gift, flera barn och en make som helst vill ha minst två till.
  • Anonym (har hört det någonstans förr..)
    Anonym (tipsfia) skrev 2025-08-05 13:04:09 följande:
    10 ogillar trots att det att detta är dagens sanning.

Det finns två möjliga orsaker till det du upplever:

1) Din man trivs inte till 100 % med er relation. Han ser sig om efter annat. Lösning: avsugning mer frekvent (om han nu gillar det, annars annat sex som han gillar)j. Så han förstår att det är värt att stanna kvar.

2) Du är paranoid. Lösning: arbeta med dig själv, gå i terapi. Ge honom en avsugning så har du lite mindre att vara paranoid för.

Det många kvinnor inte fattar är att en (normal) man behöver vara tillfredsställd sexuellt för att helhjärtat vilja vara kvar i en relation. Detta anses kontroversiellt bland familjelivs fittstim.

Om någon undrar är jag kvinna. Suger som en gudinna. Lyckligt gift, flera barn och en make som helst vill ha minst två till.

Anna Anka eller?

Nej, även män som har det bra i relationen och har sex kan vara otrogna. Ibland är det bara nyhetens behag, spänning eller annat som gäller.

Däremot minskar risken möjligen. Men man ska ha sex för att man vill, och inte för att få någon man att stanna kvar.

• Anonym

Det är ju inte ts ensidiga ansvar att hålla sambon nöjd.
    Sambon har lika stort ansvar att hålla ts nöjd så att hon stannar hos honom

• Anonym (Hejhopp!)

Det där har jag varit med om en gång. Min dåvarande sambo började hjälpa till med alla möjliga saker hemma hos vår gemensamma vän. Hennes dåvarande man  (även pappan till barnen) jobbade borta på veckorna. Det var inte som att jag var helt naiv och inte ifrågasatte det hela fast att det var något mellan dem blånekade han till. Såklart hade de inlett något. De var ett par efter att jag flyttat. 

• Anonym (B)

Om du nu är så svartsjuk, häng med till grannen när han hjälper till, du kan också lyfta möbler etc. 

• Anonym (C)
    Anonym skrev 2025-08-04 17:28:45 följande:
    Ts har, upprepade gånger tagit upp detta för diskussion. Det är sambon som inte vill prata. 
    Om man satt i system att springa hos grannen när hennes man är borta, och inte vill prata om det, så är man snart ett ex
    Verkligen så.
  • molly50
    Anonym (B) skrev 2025-08-07 16:28:54 följande:

Om du nu är så svartsjuk, häng med till grannen när han hjälper till, du kan också lyfta möbler etc. 

Jag är inte den svartsjuka typen. Men även jag hade reagerat om min man började springa hos en kvinnlig granne eller vän på det sättet som TS sambo gör.
    Grannen har dessutom en man som kan hjälpa henne med att flytta möbler och laga trasiga hyllor.
    Så frågan är varför TS sambo springer där.
  • Anonym (sköldmö)

Men alltså, hur ofta händer detta, att han går över till grannen eller hon knackar på? Någon gång i veckan? Var och varannan dag?

Det förstnämnda hade jag inte brytt mig om, men det sistnämnda hade jag inte varit ok med. Sen beror det förstås varför han är där och hur länge. Att kräva att få följa med eller inte vilja att han går dit alls är överdrivet, men jag hade inte uppskattat om det hände ofta och jag själv blev utesluten ur deras "gemenskap". 

Sen är hela situationen konstig. Vem sjutton knackar på hos grannen för att låna socker eller nån krydda? Någon enstaka gång kanske, eller något verktyg. Men inte mer än så om man inte umgås, och ni umgås uppenbarligen inte med dessa grannar.

Låter mest som ett svepskäl för att gå dit, men också ett märkligt sätt att vara otrogen på. Då borde de väl vara mer diskreta? Inte springa in hos varandra i tid och otid, framför ögonen på dig.

Det KAN vara så att din man är intresserad av henne, medan hon bara känner sig ensam och kanske saknar sin egen man, om han nu är borta mycket. Det behöver inte ha hänt något mellan dem, men det gör inte problemet mindre. Försök inte förbjuda deras kontakt, men kräv att få mer insyn.

Svar på tråden Min sambos relation med vår kvinnliga granne