• Anonym (Rådfrågar)

Når inte vår 13åriga son, vad göra?

Jag och mitt ex har en 13årig son tillsammans. Senaste året Har han bott med mig 90% av tiden pga skola aktiviteter och kompisar. Sonen vill dock sällan åka till sin pappa ändå så jag har fått kämpa för att han ska träffa sin pappa. De har ingen dålig relation men det är trängre med fler barn hos pappan och pappan är lite strängare I sin uppfostran. Jag ör dock inte slapp i min uppfostran för det men jag har en annan approach. 

vi Har även upptäckt dyslexi nyligen och att han ligger lågt intellektuellt men inte så pass att han får diagnosen if. Om man träffar honom hade man aldrig trott det utan kanske snarare ADHD som vi misstänkte länge. Detta var viktig bakgrund. 

nu. För ett tag sen träffade sonen en tjej som han blev störtförälskad i. hon hade dessvärre psykiska problem som spillde över på sonen, han försökte rädda henne och vi hobom från henne. De är för unga för sådana problem. relationen pågick i några månader. hon gjorde sedan slut för hon träffade någon annan. Inte konstigt, de är unga osv.. men sonen tog det hårt. 

direkt efter får han kontakt med en tjej och de träffas.. hon har dock ett ex som är kriminell småpojke som kom till vår son och knivhotade honom .. vi förbjöd vår son att träffa tjejen mer. Han förstår inte varför. Vår son är inte alls sån och har aldrig mött denna problematik tidigare. Detta utlöste en trotsig son som inte förstår allvaret i att han nu har en oberäknelig smågrabb efter sig Som hotat honom. Jag coc pappan kom därför överens om att han ska va hos pappan som bor i grannstaden några veckor under sommaren som är kvar. 

sonen är nu helt rabiat och vill inte prata med mig eller komma till mig. Som om det är jag som gjort något Fel. Jag vet inte riktigt hur jag ska nå honom eller lösa detta . Samtidigt som han fortfarande trots allt tjafs vill ha kontakt med den här tjejen. 

någon som sitter på något bra tips? 

• Svar på tråden Når inte vår 13åriga son, vad göra?
  • Anonym (s)
    Anonym (Rådfrågar) skrev 2025-08-05 10:13:51 följande:

men varför är han bara arg på mig och inte på sin pappa? Det är ju vi ihop som tagit alla beslut Och det vet han. Vår strategi för att inte bli utspelade mot varandra. 

För att han inte får stanna hos dig gissar jag, han känner sitt bortstött. Känslor är ologiska och tonåringar ser inte alla sidor.
  • KimLinnefeldt

Tydliga gränser och regler, och jättemycket kärlek, mer än han förtjänar.

Han kommer att hata föräldrar som sätter upp regler och gränser, men han kommer över det. Särskilt om han blir lovebombad.

En 13-årig kille har inte mycket konsekvenstänkande, är väldigt egoistisk och upp i sig själv. När han är 17 är det en helt annan människa, troligen.

Tålamod, morsan.

• Anonym (s)
    KimLinnefeldt skrev 2025-08-05 15:34:17 följande:

Särskilt om han blir lovebombad.

Vem lovebombar? Vad har jag missat?
  • Anonym (Rådfrågar)
    Anonym (s) skrev 2025-08-05 15:53:22 följande:

Tror det menas att jag ska lovebomba sonen min. 

att han åkte till sin pappa tidigare var för att hans pappa kände att han då kunde ha bättre kontroll över sonen. Pappan tycker jag är för slapp men jag anser mig normal i min uppfostran. 

ja.. min plan är att han inte ska få sin telefon förrän skolstarten och att han är här två veckor nu enligt tidigsre planering. Samt ha överseende när Han är otrevlig och elak men stå på mig. 

• Anonym (Backa lite)

Anmäl killen för det kan hjälpa både killen och andra i hans omgivning. Både polisen och socialtjänsten behöver få reda på allt han gör så de kan sätta in insatser.

Det kanske är för mycket att ringa varje dag till sonen just nu? Kanske räcker med varannan/,var tredje dag så han inte behöver bli så arg varje dag. Pappan kan hälsa från dig övrig tid.

Jag har en son på 15 som är arg på mig ca 75% av tiden och så har det varit i två år. Skitjobbigt. Han har adhd och jag har pratat med kurator. Fått rådet att välja mina strider (jag skulle ha valt striden som du tar nu, uppmärksamma allt positivt och dra ner på snacket när han inte är mottaglig (där din son befinner sig nu)

• Anonym (s)
    Anonym (Rådfrågar) skrev 2025-08-05 17:00:42 följande:

Tror det menas att jag ska lovebomba sonen min. 

att han åkte till sin pappa tidigare var för att hans pappa kände att han då kunde ha bättre kontroll över sonen. Pappan tycker jag är för slapp men jag anser mig normal i min uppfostran. 

ja.. min plan är att han inte ska få sin telefon förrän skolstarten och att han är här två veckor nu enligt tidigsre planering. Samt ha överseende när Han är otrevlig och elak men stå på mig. 

Lovebombning är ju inget positivt så därav förvirringen ;P 

Lätt att se varför han är arg. Han förlorar mycket självbestämmande, kärlek och kan inte ens skriva med ev vänner/forum/annat som stöd. Jag hade känt mig sviken för att hotet inte anmälts... men kanske missat att sonen inte vill heller? Spelar i för sig ingen roll för där kan det finnas känslor åt flera håll också.

• Anonym (Kitty)

Jag tycker att ni verkar hantera situationen bra. Bara fortsätt. Ha tålamod. Var tydliga. Finns där för honom känslomässigt (jag tror att det är jättebra att du ringer varje dag!). Med barn och tonåringar kan det dröja år innan man får lön för mödan. Så man fortsätter och en dag inser man att det har vänt och går bättre och bättre. 

Jag har inte erfarenhet av det ni är med om men av att ha barn med allvarliga problem. Belöningen i form av förbättring är underbar, men ibland måste man kämpa länge. Vi har haft några riktigt tuffa år men ser nu ljuset i tunneln. Kämpa på och var inte rädda att be folk omkring er om hjälp. It takes a village! 

• Anonym (Rådfrågar)

Tack för alla svar. Jag kommer nog ringa varannan dag och be pappan säga godnatt de andra dagarna. Han ska komma imorgon som planerat så får vi se hur det går. 

• KimLinnefeldt
    Anonym (s) skrev 2025-08-05 15:53:22 följande:
    Föräldrarna bör lovebomba sina barn. En tillsägelse kräver fem kärleksbevis.
  • KimLinnefeldt
    Anonym (s) skrev 2025-08-05 18:16:45 följande:

Lovebombning är ju inget positivt så därav förvirringen ;P 

Lätt att se varför han är arg. Han förlorar mycket självbestämmande, kärlek och kan inte ens skriva med ev vänner/forum/annat som stöd. Jag hade känt mig sviken för att hotet inte anmälts... men kanske missat att sonen inte vill heller? Spelar i för sig ingen roll för där kan det finnas känslor åt flera håll också.

Du uppfattar ordet som negativt, det var inte min mening. Jag tänker på lovebombing som att överösa sina barn med kärlek, så att de verkligen känner villkorslös kärlek hur de än beter sig. Att man kan kritisera beteendet men bekräfta dem som älskade barn.
  • Anonym (Mom)

Vi hade det känpigt med vår 12 årings tjej också en period. Men då har hon mycket trauman från sin pappa osv. Men vi nådde inte heller fram till henne. Jag och min sambo. Jag fick kontakta socialtjänsten och be om hjälp. Tyckte inte det gjorde någon skillnad alls första månaderna. Men jag tror det endå sådde ett frö hos dottern. Hon är idag ett helt annat barn.

Svar på tråden Når inte vår 13åriga son, vad göra?