• Anonym (G)

Tvätta, hur ofta?

Hur vanlig/ovanligt är det att köra en tvättmaskin per dag? Om man har en tvättmaskin i sin lgh och ej tillgång till tvättstuga.

Jag försöker att inte göra det. Men har ångest kring bakterier och har allergier. Får typ ångest för att jag tvättar varje dag.

Hur ofta tvättar ni? 

• Svar på tråden Tvätta, hur ofta?
  • Anonym (Tvättaren)
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-08-09 15:45:48 följande:
    Orka läsa en halv bibel från... Aftonbladet. 

www.google.com/url&source=web&rct=j&opi=89978449&url=www.facebook.com/sverigesradioP4/videos/agnes-wold-tv%25C3%25A4ttar-aldrig-varmare-%25C3%25A4n-40-grader/1616139488789115/&ved=2ahUKEwjjgKfz6v2OAxUVHhAIHeH-LB0QwqsBegQIEhAF&usg=AOvVaw33hnWBv_DqROuDdkCEweTD

Agnes Wold är professor i klinisk bakteriologi. Det räcker.
    Hennes nonchalanta inställning till farliga bakterier är med all säkerhet en bidragande orsak till att infektioner och sepsis ökar i Sverige.

Använd sunt förnuft och bra hygienrutiner.
  • Jemp
    Anonym (Tvättaren) skrev 2025-08-09 15:09:28 följande:

Men herregud, jag har rätt.

www.aftonbladet.se/harligthemma/a/254J34/tvattmaskinen-kan-gora-dig-sjuk-sa-undviker-du-smitta

Professorn: Så minskar du smittspridningen

Kombinationen låga temperaturer och snabbtvätt leder till att bakterierna frodas i tvättmaskinerna. Nu varnar forskare för gemensamma tvättstugor. Här är fem tips på hur du undviker att bli smittad.

Får du ofta hårsäcksinflammationer, bölder, diarré eller blir du aldrig fri från din förkylning? Luktar tvätten illa när du öppnar luckan till tvättmaskinen? Då ska du fundera lite på hur du tvättar dina kläder. Visst, miljövänligt och ekonomiskt, men så hygieniskt är det inte alltid att tvätta i låga temperaturer. Tänker du efter så är 30?40 grader rätt ljummet. I de temperaturerna överlever till exempel gula stafylokocker som kan ge upphov till bland annat sårinfektioner och bölder.

Tvättar du i gemensam tvättstuga vet du aldrig vad som tvättats i maskinen innan du ska använda den. Sportstrumpor, mattor, tygblöjor, bandage, ja, det kanske inte känns så kul att tänka på vad som snurrat runt där inne och vad som blivit kvar. Och nu varnar forskare för de gemensamma tvättstugorna.

Luktar den blöta tvätten illa? Då kan det finnas bakterier som gror.

? Ur ett smittskyddsperspektiv är gemensamma tvättstugor inte att rekommendera. Det är bra om man har sin egen tvättmaskin. Men viktigast av allt är kunskap om hur du ska tvätta. Måste du dela tvättmaskin finns det saker du kan göra för att minska smittspridning, säger Åsa Melhus, professor och överläkare i klinisk mikrobiologi vid Akademiska sjukhuset i Uppsala till Hem & hyra.

? Delar du tvättstuga kan du rengöra maskinen genom att köra en tom tvätt i 90 grader och därefter tvätta. I gummiringarna finns ofta gammalt vatten som bakterierna frodas i. Det är viktigt att rengöra gummiringarna och ta bort vattnet som samlats där.

Enligt Åsa Melhus är det största problemet att många tvättar i för låga temperaturer och använder flytande tvättmedel. Då växer svamp och bakterier till i stället för att ta försvinna. Luktar de tvättade kläderna dåligt, och detta kan vara den bakomliggande orsaken.

Men genom att följa olika tips och hålla maskinen ren kan du undvika att bli smittad. Och det är trots allt ganska ovanligt att sjukdomar sprids på det här viset.

I den gemensamma tvättstugan vet man aldrig vad som tvättats

5 tips ? så här tvättar du för att slippa smittor
    - Tvättar du i gemensam tvättstuga, kör ett 90 grader program med tom maskin innan du börjar tvätta. Torka rent och torrt mellan gummiringarna i luckan, ett favorittillhåll för mikroorganismer.
    - Har du egen maskin, håll den ren. I bruksanvisningen står det hur du gör. Kontrollera att facket för tvättmedel är rent, där kan det annars gro ordentligt.
    - Skippa snabbprogrammet och kör normalprogrammet i stället. Ju fler gånger tvätten sköljs desto större chans att bakterierna försvinner.
    - Tvätta i 60 grader, i alla fall det som du har närmast kroppen som underkläder och strumpor och handdukar. Lakan tvättar du i 90?95 grader med vittvättmedel. Då dör mikroorganismerna. Blekmedlet hjälper också till att minska mikroorganismerna.
    - Torktumla och stryk dina kläder, det tar kål på bakterierna
    Källa: Hem & hyra

Intressant att bakterier i tvättmaskinen skulle leda till ökad förekomst av virusinfektioner. 

Men för dålig lukt är det bra tips. 

• Blond tjej

Jag tvättar flera gånger per vecka för jag har en bebis och en tioåring samt en man. Jag bor i ett hus så jag har egen tvättmaskin 

• Anonym (Tvättaren)
    Jemp skrev 2025-08-09 20:35:31 följande:

Intressant att bakterier i tvättmaskinen skulle leda till ökad förekomst av virusinfektioner. 

Men för dålig lukt är det bra tips. 

Nu är det bakterieinfektioner som professorn i artikeln pratar om. Men visst, viruspartiklar kan också fästa på kläder.

Dålig lukt beror på bakterier. Jag använder parfymfritt tvätt- och sköljmedel så att man märker när det är dags för en maskinrengöring, men minst var tredje månad i vilket fall som helst.

Det här är en bra produkt: Lysol Desinficerande Tvättmaskinsrengöring 250 ml - på MEDS.se
  • Anonym (N)

Jag bor ensam och tvättar ungefär varannan vecka. Det skiljer sig om man är mer aktiv under perioder och kan då bli en gång i veckan. Bor särbo och då blir det att man tvättar sina kläder hos den andra när det tas en tvättid. Tvättar alltid kläder i 60 grader och sängkläder/handdukar på senare tid 95 grader.

• Mrs Moneybags
    Anonym (G) skrev 2025-08-09 08:33:22 följande:
    Tvätta, hur ofta?

Hur vanlig/ovanligt är det att köra en tvättmaskin per dag? Om man har en tvättmaskin i sin lgh och ej tillgång till tvättstuga.

Jag försöker att inte göra det. Men har ångest kring bakterier och har allergier. Får typ ångest för att jag tvättar varje dag.

Hur ofta tvättar ni? 

Om det ger dig ångest kanske du har problem på en annan nivå, men annars är det väl helt normalt att köra en maskin om dagen - naturligtvis beroende på hur många man är i familjen och hur många olika ombyten man har.

Vissa har inte så många kläder och då blir det fler tvättar. 

Min mamma bor ensam och hon kör definitivt en maskin om dagen. Byter lakan varje vecka och gillar att ha rent och fräscht i hemmet.

Själv tvättar jag/vi ca 2-3 gånger i veckan och vi är tre personer men vi har tvättstuga i flerfamiljshus så vi kan tvätta lite större volymer. 
  • Anonym (?)

Vi är tre myndiga i hushållet. Var och en ansvarar för tvätt av sina kläder. Jag har tillräcklig med kläder för att klar mig med två till tre maskiner varannan vecka. Kör ofta allt under en dag. Ungefär samma gäller för resten av familjen.

Sen blir det en till tre maskiner med alla lakan, handdukar mm i månaden.

Det innebär att tvättmaskinen går  ett par dagar i veckan.

• Anonym (what?)
    Mia448 skrev 2025-08-09 09:29:35 följande:
    Inte så fräscht att låta underkläder ligga i tvättkorgen längre än en vecka.
    Varför det? Vad händer då?
  • Anonym (what?)
    Anonym (Tvättaren) skrev 2025-08-09 18:06:55 följande:
    Hennes nonchalanta inställning till farliga bakterier är med all säkerhet en bidragande orsak till att infektioner och sepsis ökar i Sverige.

Ökad förekomst av sepsis på grund av att man inte tvättar oftare eller varmare? Vad har du för belägg för det påståendet?
  • Anonym (Em)
    Anonym (G) skrev 2025-08-09 08:33:22 följande:
    Tvätta, hur ofta?

Hur ofta tvättar ni? 

Varför ger det dig ångest? Jag tvättar medvetet dagligen för att hålla undan. Tycker att det är mycket enklare med daglig rutin än att ha tvättdagar med massor av tvätt. 5 i familjen.
  • Anonym (M2)
    Anonym (Tvättaren) skrev 2025-08-09 11:02:37 följande:
    Okej, "vardagskläder." Kallade det ytterkläder för att särskilja det från underkläder, som man förstås inte blandar i samma tvättmaskin.
    Och varför kan man inte tvätta underkläder tillsammans med andra kläder?
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Tvättaren) skrev 2025-08-09 18:06:55 följande:

Hon vet vad hon pratar om.

Du borde följa ditt eget råd och använda sunt förnuft.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (what?) skrev 2025-08-11 11:21:13 följande:
    Ökad förekomst av sepsis på grund av att man inte tvättar oftare eller varmare? Vad har du för belägg för det påståendet?
    Det finns inget belägg för det för att det är felaktigt.
  • Anonym (L)
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-08-11 15:32:53 följande:
    Det finns inget belägg för det för att det är felaktigt.

Enligt AI och annat på nätet spelar det ingen roll hur man tvättar för risken att få sepsis, det är skitsnack. 

Riskfaktorer:
    Vissa faktorer ökar risken för att utveckla sepsis, såsom hög ålder, nedsatt immunförsvar, kroniska sjukdomar (t.ex. diabetes, leversjukdomar), genomgången operation, graviditet och nyförlösta. Även antibiotikaresistenta bakterier kan öka risken, särskilt efter utlandsvistelse
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (L) skrev 2025-08-11 15:40:01 följande:

Enligt AI och annat på nätet spelar det ingen roll hur man tvättar för risken att få sepsis, det är skitsnack. 

Riskfaktorer:
    Vissa faktorer ökar risken för att utveckla sepsis, såsom hög ålder, nedsatt immunförsvar, kroniska sjukdomar (t.ex. diabetes, leversjukdomar), genomgången operation, graviditet och nyförlösta. Även antibiotikaresistenta bakterier kan öka risken, särskilt efter utlandsvistelse
    Som jag precis sa ja.
Svar på tråden Tvätta, hur ofta?