• Anonym (Burken)

Hur sorterar ni er tvätt?

Märkt att det skiljer sig väldigt från hushåll till hushåll, så nu undrar jag hur det brukar se ut och vilket system som är vanligast. 

Innan min sambo flyttade in hos mig tvättade han allt i 40 grader i samma maskin, alltså ingen sortering alls. 

Själv tvättar jag alltid lakan, handdukar, strumpor och underkläder i minst 60 grader. Samma med hundens filtar (brukar bli en egen maskin). Ibland drar jag till med en 90-tvätt om andan faller på. Även sport- och arbetskläder brukar få en 60-tvätt om plaggen ifråga tål det. 

Resten av kläderna brukar tvättas i 40 grader, där jag sorterar ut vita finkläder och kör en vittvätt när jag har tillräckligt för att fylla en maskin. 

Hur gör ni?

• Svar på tråden Hur sorterar ni er tvätt?
  • Anonym (Burken)
    Anonym (S) skrev 2025-08-09 23:18:26 följande:
    Och vad händer om man inte tvättar i 60 grader tänker du? Våra lakan är rena och fina, doftar fräscht trots 40 grader. Verkar däremot jobbigt med hårvaxet.
    Lägger mig inte alls i hur andra gör, funkar det för er är det ju toppen! Men för min egen skull tycker jag att det känns bättre/renare att ha tvättat i 60. Sedan kan det vara en rest från mitt omsorgsjobb, där allt tvättas i 90 för att anses som rent. 
  • LFF
    Anonym (S) skrev 2025-08-09 23:18:26 följande:
    Och vad händer om man inte tvättar i 60 grader tänker du? Våra lakan är rena och fina, doftar fräscht trots 40 grader. Verkar däremot jobbigt med hårvaxet.
    Att de ser rena och fina ut samt luktar gott betyder inte att all skit är borta tyvärr. På samma vis som när de visat med campbylobacter och kyckling om man inte gör rent ordentligt. Det ser rent ut efter att man bara torkat av men det är inte rent när du kollar med sånt där ljus. 

Men, om du är nöjd med att tvätta i 40, fortsätt. Jag fortsätter att köra i 60 och ibland 90. 
  • Postman
    Anonym (Burken) skrev 2025-08-09 09:27:02 följande:

Märkt att det skiljer sig väldigt från hushåll till hushåll, så nu undrar jag hur det brukar se ut och vilket system som är vanligast. 

Innan min sambo flyttade in hos mig tvättade han allt i 40 grader i samma maskin, alltså ingen sortering alls. 

Själv tvättar jag alltid lakan, handdukar, strumpor och underkläder i minst 60 grader. Samma med hundens filtar (brukar bli en egen maskin). Ibland drar jag till med en 90-tvätt om andan faller på. Även sport- och arbetskläder brukar få en 60-tvätt om plaggen ifråga tål det. 

Resten av kläderna brukar tvättas i 40 grader, där jag sorterar ut vita finkläder och kör en vittvätt när jag har tillräckligt för att fylla en maskin. 

Hur gör ni?

Gör i stort sett detsamma. Skulle vara intressant också att veta vilka tvättmedel och eventuellt sköljmedel som folk använder. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (S) skrev 2025-08-09 22:10:55 följande:

Jag tvättar allt i Max 40 grader och det blir rent. Onödigt att tvätta i 60 grader eller vad gör ni med era lakan? 😁

För att bli av med osynliga kvalster och bakterier är det bättre med 60 grader. Men om du torktumlar lakanen räcker det med 40 grader.
  • Anonym (A)

Färgsorterar bara det jag måste, oftast bara ljust och mörkt. 

Nästan alla kläder och strumpor på 40, förutom ull och annat som absolut måste tvättas kallare
    Underkläder, lakan, handdukar 60
    Mopp, trasor 90 (för att rengöra tvättmaskinen regelbundet också)

• TvillingmammaVästgöte
    Postman skrev 2025-08-10 11:10:24 följande:
    Gör i stort sett detsamma. Skulle vara intressant också att veta vilka tvättmedel och eventuellt sköljmedel som folk använder. 
    Jag använder alltid oparfymerat tvättmedel, för kulör respektivevittvätt. Neutral om det finns, annars Skona. 
    Sköljmedel använder jag aldrig, verkar helt onödigt med extra kemikalier och extra kostnad. Skölja skall man göra med rent vatten tycker jag!

För svåra fläckar, bearbetar jag med galltvål före tvätten, tar bort nästan allt. 
  • Anonym (A)

Läst att moderna tvättmedel och maskiner gör att det räcker med 40 grader men tycker inte att det stämmer. Använder parfymfritt och särskilt badlakan luktar mycket fräschare efter 60-tvätt.

• Anonym (Burken)
    Anonym (A) skrev 2025-08-10 11:34:57 följande:

Läst att moderna tvättmedel och maskiner gör att det räcker med 40 grader men tycker inte att det stämmer. Använder parfymfritt och särskilt badlakan luktar mycket fräschare efter 60-tvätt.

Fast kvalster, bakterier och mögelsporer struntar nog i vilket årtal maskinen är gjord. Så jag håller med dig. 

Använder lite olika, men ofta typ Skona tvättmedel. Använder bara sköljmedel, då Comfort, till hundfiltar och sängkläder till oss vuxna. Fläckbehandlar med galltvål och kan lägga plagg som luktar lite skumt i ättika ibland. 
  • Postman
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-10 11:30:05 följande:
    Jag använder alltid oparfymerat tvättmedel, för kulör respektivevittvätt. Neutral om det finns, annars Skona. 
    Sköljmedel använder jag aldrig, verkar helt onödigt med extra kemikalier och extra kostnad. Skölja skall man göra med rent vatten tycker jag!

För svåra fläckar, bearbetar jag med galltvål före tvätten, tar bort nästan allt. 
    Köpte nåt tvättmedel *spara* på dollarstore, superbilligt och fungerade ok. Sköljmedel har jag i en liten skvätt men kan hålla med dig. Onödigt med extra kemikalier. Galltvål får jag prova. Brukar använda sprayflaskan ta bort. 
  • LFF
    Skona, både tvättmedel och sköljmedel. 
  • Anonym (C)
    Anonym (A) skrev 2025-08-10 11:29:06 följande:

Färgsorterar bara det jag måste, oftast bara ljust och mörkt. 

Nästan alla kläder och strumpor på 40, förutom ull och annat som absolut måste tvättas kallare
    Underkläder, lakan, handdukar 60
    Mopp, trasor 90 (för att rengöra tvättmaskinen regelbundet också)

Så gör vi också.
  • Anonym (same)
    Anonym (Burken) skrev 2025-08-09 09:27:02 följande:

Hur gör ni?

Gör nog ungefär som du, 60 grader till lite mer "närakroppen" tvätt, och väljer då också ett längre program.

40 grader till det mesta övriga, 30 till finare blusar, stickade saker. Oftast kortare program.

Jag kör nån 90 grader då och då, kanske nån gång i månaden, även för att det ska vara bra för tvättmaskinen. Då med kanske lakan och handdukar som tål den temperaturen. 
  • Anonym (same)
    tvättmedel kör jag ICA:s kulör, flytande. mest för att den luktar lagom eller inget. Finns många tvättmedel som luktar starkt och obehagligt.

Sköljmedel använder jag sällan, mest till stickat  som blir statiskt annars. Då tar jag vanligt Softlan med äppeldoft. Använder även Ättiksskölj ibland.  

Till träningskläder och annat där svettlukt kan sätta sig använder jag en skvätt Rodalone utöver tvättmedlet. 
  • Anonym (Sorterat)

Vuxen blandat 40
    Träningskläder 40-60
    Barnkläder 60
    Vitt 30-40
    Svart 30-40
    Sängkläder/handdukar 60-90

Svar på tråden Hur sorterar ni er tvätt?