• Anonym (hjärter fem)

Är jag en matsnobb?

Pratade med min syster i telefon när jag var i affären och handlade. Hon har flyttat utomlands för 15 år sen och det blev klart snack om priserna och märken och så. Det har blivit väldigt dyrt där hon bor, och så klart här också. Hon fick mig att tala om allt jag köpte, märke och pris. Till slut utbrister hon "fan vad snobbig du är, bara massa märkesvaror och eko!"

För det första var det inte riktigt sant, men ok, övervägande märken och inte lika mycket butikens egna. Och eko köper jag bara det viktigaste att göra det i, som kaffe och bananer, typ. Det var faktiskt just vid kaffet som hon uttryckte detta.

Så, är jag snobbig om jag köper heinz ketchup istället för coops? Osv?

Obs att jag inte gör något slags skryt "har råd". I min affär skiljer det inte många öre mellan egna-varorna och märkesvarorna. sällan mer än en femma, ibland inte mer än 5 öre. Jag är dessutom inte alls rik, särskilt inte nu när jag är mammaledig. Jag tar varor i en blandning av ren vana och vad jag tycker är bästa sorten, med priset i åtanke.

• Svar på tråden Är jag en matsnobb?
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Q) skrev 2025-08-10 21:03:26 följande:
    Detta, samt att om man, som jag, flyttade från Sverige som fattig student, så är jag mentalt kvar i den fasen av mitt liv i Sverige, fast jag är medelålders och har helt andra matvanor här och nu. Alltså, rent rationellt inser jag förstås att allt har utvecklats och att vi är i andra stadier av våra liv, men ryggmärgsreflexen är att handla mat i studentbudget när jag är hemma.
    Precis, leta röda lappar! 100 spänn låter dyrt, om jag inte omvandlar till euro och tänker på att jag inte är student längre. 
  • klyban
    Anonym (s) skrev 2025-08-10 18:19:57 följande:
    Fast det enda som är Euroshopper är energidryckerna idag, det var ett namnbyte 

Ja, jag vet, de tog över det till ICA basic och dom bra varorna och detta var rätt länge sedan.
    Och att om det bara är energidrycker idag har ingen betydelse där.
    För när dom delade upp namnet till ICA basic, så var det många olika varor.
    Dock inga bra varor, skulle säga det sämsta de hade inte bytte namn.

Och det fanns en del bra varor som blev ICA basic, och en del riktigt bra, som tex majskolvarna.
    Dock handlar jag inget ICA basic idag, då jag inte är på ICA speciellt ofta.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (hjärter fem)

Jag tror att jag bara handlat på min närmate ICA en gång (maxi). De ville ha 15 kronor för en vitlök. Det betackade jag mig för, alldeles för dyrt. Den var inte ens ekologisk. 

• Anonym (s)
    klyban skrev 2025-08-10 23:35:08 följande:

Ja, jag vet, de tog över det till ICA basic och dom bra varorna och detta var rätt länge sedan.
    Och att om det bara är energidrycker idag har ingen betydelse där.
    För när dom delade upp namnet till ICA basic, så var det många olika varor.
    Dock inga bra varor, skulle säga det sämsta de hade inte bytte namn.

Och det fanns en del bra varor som blev ICA basic, och en del riktigt bra, som tex majskolvarna.
    Dock handlar jag inget ICA basic idag, då jag inte är på ICA speciellt ofta.

tror det var mer att det tog ett tag att fasa över än att det var medveten uppdelning mellan basic och euro
  • Xenia
    Anonym (hjärter fem) skrev 2025-08-09 17:16:44 följande:
    Är jag en matsnobb?

Pratade med min syster i telefon när jag var i affären och handlade. Hon har flyttat utomlands för 15 år sen och det blev klart snack om priserna och märken och så. Det har blivit väldigt dyrt där hon bor, och så klart här också. Hon fick mig att tala om allt jag köpte, märke och pris. Till slut utbrister hon "fan vad snobbig du är, bara massa märkesvaror och eko!"

För det första var det inte riktigt sant, men ok, övervägande märken och inte lika mycket butikens egna. Och eko köper jag bara det viktigaste att göra det i, som kaffe och bananer, typ. Det var faktiskt just vid kaffet som hon uttryckte detta.

Så, är jag snobbig om jag köper heinz ketchup istället för coops? Osv?

Obs att jag inte gör något slags skryt "har råd". I min affär skiljer det inte många öre mellan egna-varorna och märkesvarorna. sällan mer än en femma, ibland inte mer än 5 öre. Jag är dessutom inte alls rik, särskilt inte nu när jag är mammaledig. Jag tar varor i en blandning av ren vana och vad jag tycker är bästa sorten, med priset i åtanke.

Din syster verkar inte så smart. Hur kan man kalla ekologisk mat för "snobbig"!

Alla borde köpa ekologisk mat, om man nu inte är så fattig att man inte har råd. Så fattig är säkert inte din syster.

Själv vill jag inte köpa annat kött än svenskt mtp att de behandlar djuren ännu sämre utomlands.

Man kan också vilja gynna svenska bönder, men det är väl också "snobbigt" enligt din syster.

Gillar man vissa märkesvaror bäst så köper man förstås de, inget snobbigt med det.

För många år sedan införde Konsum (Coop idag) basvaror med omslag i blått och vitt (kallades Blåvitt). Det var allt möjligt, matvaror, hygienproduktker m m. Men det gjorde tydligen ingen succé, folk föredrag sina märkesvaror, kanske tyckte de att det blåvita såg tråkigt ut. Så Blåvitt försvann.

Många år senare införde Ica samma sak som kallas Basic. Och nu gör det succé. Har folk blivit fattigare nu och tänker mer på kostnaden?

Är din syster storasyster och van att bossa? Jag tycker faktiskt det är rätt oförskämt att kalla någon för "matsnobb" för att den köper ekologiskt och vissa märkesvaror. Ta inte åt dig av hennes dumheter!
  • Anonym (Milla)
    Anonym (hjärter fem) skrev 2025-08-10 20:18:01 följande:
    Nä, jag köpte ingen ketchup, så det kom inte upp. 

Mellan henne och mig är det jag som vänder på slantarna, vilket jag gör. Har dryga 3000 upp till max 4200 när hyran, elen och internet är betalda, som ska räcka till mat och kläder, till en liten till och med. Men jag avstår hellre än äter något jag tycker är äckligt, gör inte du det?

Och hon äter inte eldorados ketchup i utlandet, det lovar jag dig. 
    Det var inte ketchupen jag frågade om utan om sättet att uttrycka sig. 
  • Anonym (E)
    Xenia skrev 2025-08-11 00:25:50 följande:
    Din syster verkar inte så smart. Hur kan man kalla ekologisk mat för "snobbig"!

Alla borde köpa ekologisk mat, om man nu inte är så fattig att man inte har råd. Så fattig är säkert inte din syster.

Själv vill jag inte köpa annat kött än svenskt mtp att de behandlar djuren ännu sämre utomlands.

Man kan också vilja gynna svenska bönder, men det är väl också "snobbigt" enligt din syster.

Gillar man vissa märkesvaror bäst så köper man förstås de, inget snobbigt med det.

För många år sedan införde Konsum (Coop idag) basvaror med omslag i blått och vitt (kallades Blåvitt). Det var allt möjligt, matvaror, hygienproduktker m m. Men det gjorde tydligen ingen succé, folk föredrag sina märkesvaror, kanske tyckte de att det blåvita såg tråkigt ut. Så Blåvitt försvann.

Många år senare införde Ica samma sak som kallas Basic. Och nu gör det succé. Har folk blivit fattigare nu och tänker mer på kostnaden?

Är din syster storasyster och van att bossa? Jag tycker faktiskt det är rätt oförskämt att kalla någon för "matsnobb" för att den köper ekologiskt och vissa märkesvaror. Ta inte åt dig av hennes dumheter!
    Nej, du har fel. Blåvitt var ett rätt populärt ?märke?. Fanns tydligen från 1979 till 2003, kolla wikipedia eller valfri källa.
  • Anonym (m)

Möjligtvis ligger det mer i hur man pratar om maten än vad man köper.

• klyban
    Anonym (s) skrev 2025-08-10 23:47:13 följande:
    tror det var mer att det tog ett tag att fasa över än att det var medveten uppdelning mellan basic och euro 

Kanske det, såg dock ut som en direkt uppdelning då vid tillfället och med tanke på att skräpet var kvar i Euroshopper.
    Men såklart, jag inte följt detta på länge, då ICA är inte min primära affär.
    Så kanske det är detta de har arbetat på och byta ut de undermåliga produkterna.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (hjärter fem)
    Anonym (Milla) skrev 2025-08-11 06:00:57 följande:
    Det var inte ketchupen jag frågade om utan om sättet att uttrycka sig. 
    Och det som inte kom upp var några uttalanden om att något märke var bättre eller sämre, i samralet med min syster. Det kom bara upp i den här tråden. 
  • Xenia
    Anonym (E) skrev 2025-08-11 07:00:05 följande:
    Nej, du har fel. Blåvitt var ett rätt populärt ?märke?. Fanns tydligen från 1979 till 2003, kolla wikipedia eller valfri källa.
    Det måste ha blivit mindre populärt, varför annars avskaffa något som säljer bra?

Det kan vara att kunderna med tiden ville ha något mindre anonymt än tvålen "Tvål", tandkrämen "Tandkräm" eller ketchupen "Ketchup".

Apropå Euroshopper köpte jag en gång deras choklad, eftersom den var den billigaste. Men den smakade ju bara socker. Nej, hellre Marabou och allra helst Fazer.
  • mormor 1965

Jag är nog värre snobb då. Det märks på jobbet när vi beställer matvaror dit. Jag beställer fond på flaska istället för buljongtärning, Heinz ketchup istället för butikens egna( som smakar hemskt)mörkrostat märkeskaffe, men också billigt kaffe så det finns av båda, Bsrista havremjölk osv.
    Min kollega beställer det absolut billigaste av allt. Har nog fått höra att jag köper onödigt av vissa. 

Men klarar bara inte av att dricka smaklöst kaffe och steka fläsk/nötfärs, blä?
    jobbar alltså på ställe där vi lagar mat själva.

• Aniiee
    Xenia skrev 2025-08-11 13:48:47 följande:
    Det måste ha blivit mindre populärt, varför annars avskaffa något som säljer bra?

Det kan vara att kunderna med tiden ville ha något mindre anonymt än tvålen "Tvål", tandkrämen "Tandkräm" eller ketchupen "Ketchup".

Apropå Euroshopper köpte jag en gång deras choklad, eftersom den var den billigaste. Men den smakade ju bara socker. Nej, hellre Marabou och allra helst Fazer.
    Blåvitt slutade inte säljas. Det märktes bara om, delvis enligt rykte för att kopplas bort från fotbollslaget från Göteborg, och för att fungera bättre på en alltmer  internationell marknad. De populärare och dyrare varorna märktes om till Coop, de billigare till x-tra, och sedan lades ekovaror till under märket Änglamark samt de bättre /finare varorna Coop Premium, som dock är borta sedan några år och numera bara är några få varor i Coop-märket men med tillägget "Gourmet" 
    Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
Svar på tråden Är jag en matsnobb?