Anonym (hjärter fem) skrev 2025-08-09 17:16:44 följande:
Är jag en matsnobb?
Pratade med min syster i telefon när jag var i affären och handlade. Hon har flyttat utomlands för 15 år sen och det blev klart snack om priserna och märken och så. Det har blivit väldigt dyrt där hon bor, och så klart här också. Hon fick mig att tala om allt jag köpte, märke och pris. Till slut utbrister hon "fan vad snobbig du är, bara massa märkesvaror och eko!"
För det första var det inte riktigt sant, men ok, övervägande märken och inte lika mycket butikens egna. Och eko köper jag bara det viktigaste att göra det i, som kaffe och bananer, typ. Det var faktiskt just vid kaffet som hon uttryckte detta.
Så, är jag snobbig om jag köper heinz ketchup istället för coops? Osv?
Obs att jag inte gör något slags skryt "har råd". I min affär skiljer det inte många öre mellan egna-varorna och märkesvarorna. sällan mer än en femma, ibland inte mer än 5 öre. Jag är dessutom inte alls rik, särskilt inte nu när jag är mammaledig. Jag tar varor i en blandning av ren vana och vad jag tycker är bästa sorten, med priset i åtanke.
Din syster verkar inte så smart. Hur kan man kalla ekologisk mat för "snobbig"!
Alla borde köpa ekologisk mat, om man nu inte är så fattig att man inte har råd. Så fattig är säkert inte din syster.
Själv vill jag inte köpa annat kött än svenskt mtp att de behandlar djuren ännu sämre utomlands.
Man kan också vilja gynna svenska bönder, men det är väl också "snobbigt" enligt din syster.
Gillar man vissa märkesvaror bäst så köper man förstås de, inget snobbigt med det.
För många år sedan införde Konsum (Coop idag) basvaror med omslag i blått och vitt (kallades Blåvitt). Det var allt möjligt, matvaror, hygienproduktker m m. Men det gjorde tydligen ingen succé, folk föredrag sina märkesvaror, kanske tyckte de att det blåvita såg tråkigt ut. Så Blåvitt försvann.
Många år senare införde Ica samma sak som kallas Basic. Och nu gör det succé. Har folk blivit fattigare nu och tänker mer på kostnaden?
Är din syster storasyster och van att bossa? Jag tycker faktiskt det är rätt oförskämt att kalla någon för "matsnobb" för att den köper ekologiskt och vissa märkesvaror. Ta inte åt dig av hennes dumheter!