• Anonym (Maja93)

Hur hinner ni med städning?

Jag brukade vara så pedant med städning men nu får jag knappt något gjort med 2 små barn hemma. 

Hur ofta storstädar ni hemma och vad ingår i er storstädning? Blir så deppad då jag inte hinner städa och rensa ur kökslådorna, bakom kylskåp/frys, bakom tvätt/torktumlare, kladdiga väggar, under köksskåpen m.m.
    Har inte tvättat påslakan örngott på ca 1
    månad nu då barnen tar all energi och ork. Hur tänker ni hemma kring städning och hur får ni vardagen att gå ihop? 

• Svar på tråden Hur hinner ni med städning?
  • Anonym (hahaha)
    Anonym (Maja93) skrev 2025-08-10 15:06:54 följande:
    Hur hinner ni med städning?

Jag brukade vara så pedant med städning men nu får jag knappt något gjort med 2 små barn hemma. 

Hur ofta storstädar ni hemma och vad ingår i er storstädning? Blir så deppad då jag inte hinner städa och rensa ur kökslådorna, bakom kylskåp/frys, bakom tvätt/torktumlare, kladdiga väggar, under köksskåpen m.m.
    månad nu då barnen tar all energi och ork. Hur tänker ni hemma kring städning och hur får ni vardagen att gå ihop? 

Storstädar: Till jul? Kanske?

Rensa kökslådor gjorde vi nog för två år sen, förutom besticklådan som rengörs årligen innan en släktmiddag.

Städat bakom kylen har jag inte gjort sen vi flyttade in för 7 år sen för den är för stor och tung (hopbyggd med frysen).

Tvättstapel- kan göra ren på sidorna men inte bakom. Vi lever ändå.

Vi har lister ner till golvet så under de köksskåpen kommer inte att rengöras förrän vi byter kök.

Varför lägger du tid på att göra så mycket helt onödiga saker som ingen frågar efter, ingen tackar dig för och ingen bryr sig om? Jag fattar varför kvinnor blir utbrända om det är så där ni tror att ni måste leva.

Bonus: Fråga alla män du känner hur ofta i livet de har gjort de där sakerna?
    Och om någon har frågat dem om det förut?
  • Anonym (Kaos)

Hos oss med fyra små barn är det kaos, vi försöker fokusera på det hygieniska. 

Svabbar väll var 10de dag, badrummen ungefär det samma. Toalettstolar och handfat lite oftare. 

Köpt en handdriven damsugare för att hålla rent under köksbordet, riktigt succé!

Men som sagt kaos, saker över allt! 

• Anonym (Ballong)
    Anonym (Maja93) skrev 2025-08-10 18:34:12 följande:

Tack för svar men nu drog ni förhastade slutsatser. 
    Min partner hjälper till i hemmet, han jobbar långa dagar och jag är föräldrarledig så jag gör mer än han i hemmet. Men han sköter sånt som disken, tvätta/vika kläder, dammsuga, plocka ihop m.m.

Två gånger i veckan dammas det, moppas och dammsuges och städa toaletter. Jag syftade mer på storstädning. Men jag är ofta tröttare nu pga sömnlöshet. Ett utav barnen är valen flera timmar på natten nästan varje natt, och när sambon är hemma 2 dagar i rad så turas vi om sovmorgonar. Men energin är inte där som förut och jag ville bara veta hur ofta folk storstädar det som jag beskrev. 

Det låter lite hysteriskt ofta. Men ni har kanske massa hundar eller så? 

Jag städar bakom spisen en gång i halvåret. Bakom tvättmaskin och kyl/frys har jag inte städat någonsin. Vi flyttade hit för 10 år sedan och då var det nybyggt. 

Kökslådor torkar jag ur om det ser skräpigt ut. Kan säkert gå ett par år mellan varven. 

Vi gick ner i arbetstid när vi fick barn. Det kan jag varmt rekommendera. 

• Anonym (Maja93)
    Anonym (Kalla) skrev 2025-08-10 19:23:33 följande:
    Men strunta i storstädningen, eller ordna barnvakt en helg. Inget händer om du inte städar ur garderoberna. 

Sedan skrev du faktiskt så här, det är väl inte storstädning att tvätta sängkläder?

månad nu då barnen tar all energi och ork.
     Ja, att tvätta är inte storstädning och jag tror aldrig det har gått så långt som 4 veckor fram tills nu. Förr brukade jag även tvätta täcke och kudde en gång i veckan. Så detta är katastrof för mig. 
  • Anonym (Nina)
    Anonym (Maja93) skrev 2025-08-10 22:27:28 följande:
     Ja, att tvätta är inte storstädning och jag tror aldrig det har gått så långt som 4 veckor fram tills nu. Förr brukade jag även tvätta täcke och kudde en gång i veckan. Så detta är katastrof för mig. 
    https://www.cylinda.se/inspiration/tvattakuddarochtacke

En bra riktlinje för hur ofta man ska tvätta sina kuddar och täcken är minst en gång om året och som mest fyra gånger om året. Sätt det i system att tvätta två gånger varje år så undviker du onödigt slitage samtidigt som du håller täcken och kuddar rena och fräscha.
  • Fliselisan

Storstädar i princip aldrig.

Har ett yngre barn och två tonåringar hemma, bor i stort hus.

Skaffade en robotdammsugare för några år sen som sköter nästan all dammsugning, bara att starta när man är på jobbet så är det klart tills man är hemma. Torkar köksgolvet kanske en gång i veckan och då samtidigt badrumsgolven + hallen. Övriga huset kanske 1 gång i månaden, blir sällan smutsigt där.

Städar toan varannan dag, tar ett par minuter att torka av handfat och toalett. Väggar o duschkabin torkar jag av ungefär varannan vecka.

Bakom spisen o kylen har jag typ aldrig städat! Däremot sånt som att torka ut lådor,  kylskåp, sopskåp osv går jag lite då och då med jämna mellanrum. Men bara en sak i taget så går det fort. Ugnen har ett självstödande läge, man sätter på ett par timmar och allt blir till aska, bara att sopa ur. Frysen frostar av sig själv. 

Lakanen byter jag en gång i veckan och tar då alla handdukar också. Bäddar vår och yngstas säng, tonåringarna fixar själva. Tar ju bara 5 minuter att fixa.

Var mer pedant förut, men har insett att de flesta med barn har det lite stökigt och inte tokrent. Man vill ju inte att städningen ska ta massa tid från att umgås med familj och barn.

• Anonym (hahaha)
    Du är en total miljöbov om du gör det. Täcken och kuddar bör tvättas en gång om året, eller max 4 ggr, enligt Cylindas tvättråd.

Forskarna anser att vi tvättar alldeles för mycket, sliter på våra textilier i onödan och förstör miljön.

Slappna av och läs vad forskarna säger, ingen bryr sig om ditt självpåtagna miljödödande martyrskap i tvättstugan.
  • Anonym (Ballong)
    Kan du inte bryta detta själv behöver du söka vård. Du behöver vara väldigt försiktig så att du inte överför dina tvång på dina barn. Eller att de blir drabbade av det på nåt annat sätt. 
  • Anonym (men)
    Anonym (Maja93) skrev 2025-08-10 18:34:12 följande:

Tack för svar men nu drog ni förhastade slutsatser. 
    Min partner hjälper till i hemmet, han jobbar långa dagar och jag är föräldrarledig så jag gör mer än han i hemmet. Men han sköter sånt som disken, tvätta/vika kläder, dammsuga, plocka ihop m.m.

Två gånger i veckan dammas det, moppas och dammsuges och städa toaletter. Jag syftade mer på storstädning. Men jag är ofta tröttare nu pga sömnlöshet. Ett utav barnen är valen flera timmar på natten nästan varje natt, och när sambon är hemma 2 dagar i rad så turas vi om sovmorgonar. Men energin är inte där som förut och jag ville bara veta hur ofta folk storstädar det som jag beskrev. 

Varför måste du storstäda när du vardagsstädar så ofta?

Sen känner jag igen det när man är hemma med barn. Dels blir det stökigt och smutsigt för att man är hemma mycket, och att man går hemma och irriterar sig mer på stöket. 

Men försök släppa på det som händer under skåpen och i lådorna. Försök att fokusera på det viktigaste, kanske att rena lakan är viktigare än att moppa två ggr i veckan? 

När vi hade småbarn så var det mer stökigt hemma, och vi försökte bara acceptera att det var så och tog det som kändes mest angeläget. Städningen får inte vara viktigast, den ska inte ha ett egenvärde. 
  • Anonym (Q)

Med småbarn så slutade jag storstäda hela huset på en gång utan delade istället upp huset i 7 områden (kök, vardagsrum och matrum, badrum, hall och grovkök, tättstugan med anslutet badrum, sovrum x 2). Varje vecka städade vi ett av de områdena grundligt medan resten av huset bara fick ytligare städning. Var åttonde vecka tog vi oss an tex garaget eller något annat som inte fanns med i den vanliga rotationen, eller så tog vi ledigt. På två månader har man jobbat sig igenom hela huset utan att ta i för mycket i taget.

• Anonym (Dont)

De gör jag inte. Min sambo kallar mig för lortgris men har aldrig själv hjälp till i hemmet..senast idag var han den som lämnade en tom toalettrulle på golvet i badrummet.

• Anonym (d)
    Anonym (Dont) skrev 2025-08-11 17:40:56 följande:

De gör jag inte. Min sambo kallar mig för lortgris men har aldrig själv hjälp till i hemmet..senast idag var han den som lämnade en tom toalettrulle på golvet i badrummet.

så varför är du tillsammans med en elak och inte stöttande partner?
  • Anonym (Dont)
    Anonym (d) skrev 2025-08-11 17:51:12 följande:
    så varför är du tillsammans med en elak och inte stöttande partner?
    Normalisering främst kanske. Att jag under flera år gått på hans lögner om att han inte kan städa eftersom han måste göra karriär. Nu har jag lyckats gjort större karriär än honom trots att jag fått städa. Så han åker snart ut. 
  • Anonym (K)

Är ensamstående med en 2-åring och en 13-åring. Jag röjer det mesta när yngsta sover. Sen får jag hjälp med städningen av min mamma några gånger per månad.

• Anonym (Varför kaos?)
    Anonym (Kaos) skrev 2025-08-10 21:09:03 följande:

Hos oss med fyra små barn är det kaos, vi försöker fokusera på det hygieniska. 

Svabbar väll var 10de dag, badrummen ungefär det samma. Toalettstolar och handfat lite oftare. 

Köpt en handdriven damsugare för att hålla rent under köksbordet, riktigt succé!

Men som sagt kaos, saker över allt! 

Jag vet inte vad du menar med kaos men är det kanske för att det står saker överallt?
    Isf kan ni ju börja med att ställa tillbaka saken på sin ursprungliga plats när ni är klara med just den ist för att bara ställa på första bästa lediga plats.
  • Anonym (Maja93)

För första gången så la jag storstädning åt sidan och fokuserade på att gå ut och göra saker med barnen denna sommar, och tror nog det är det som gjorde att jag fick panik över hemmet. 

Det har aldrig gått så långt emellan att tvätta lakanen förrän nu och det beror på att jag velat att det sett snyggt ut i alla rummen. Men jag kommer att skaffa en robotdammsugare (tack för tips) och eventuellt städhjälp då och då så länge barnen är små, för jag kommer att börja jobba snart. 

Men det är intressant att höra hur andra tänker kring städning. För mig är det att allt ska grundligt städat, varenda hörn, annars kallas det inte för städning. Jag själv blir verkligen trött på mitt tankesätt och det blir svårt att tänka annat. 

• Anonym (Nina)
    Anonym (Maja93) skrev 2025-08-12 18:10:31 följande:

För första gången så la jag storstädning åt sidan och fokuserade på att gå ut och göra saker med barnen denna sommar, och tror nog det är det som gjorde att jag fick panik över hemmet. 

Det har aldrig gått så långt emellan att tvätta lakanen förrän nu och det beror på att jag velat att det sett snyggt ut i alla rummen. Men jag kommer att skaffa en robotdammsugare (tack för tips) och eventuellt städhjälp då och då så länge barnen är små, för jag kommer att börja jobba snart. 

Men det är intressant att höra hur andra tänker kring städning. För mig är det att allt ska grundligt städat, varenda hörn, annars kallas det inte för städning. Jag själv blir verkligen trött på mitt tankesätt och det blir svårt att tänka annat. 

Meningen med städning är att det ska vara hygieniskt och se trevligt ut. Några dammtussar bakom kylskåpet är inte hälsovådligt, ohygieniskt eller ser otrevligt ut eftersom ingen ser det. 

Att knäskura bakom kylskåpet gör bara att du känner dig duktig eftersom du vet att det är rent, det tjänar inget annat syfte. Att du lekt med barnen borde ge dig större glädje än att tänka på att det är rent bakom kylskåpet. Prioritera rätt!

• Anonym (Ballong)

När ni båda börjar jobbar blir det mycket mindre att städa. Anledningen till att det är mycket nu är ju att ni är hemma på dagarna. 

Svar på tråden Hur hinner ni med städning?