• Anonym (Mat)

Trött på sjukt kräsna barn!!

Alltså, jag måste bara få ventilera lite. Jag är så trött på matstunderna hemma just nu. Det känns som att det inte spelar någon roll vad jag lagar ? barnen petar, luktar, grimaserar och säger att de ?inte är hungriga? eller att ?det smakar konstigt?. Det värsta är att ibland kan det vara exakt samma maträtt som de åt med glädje förra veckan, men plötsligt är den ?äcklig? bara för att? ja, ingen vet varför.

Häromdagen stod jag och lagade köttbullar från grunden, med potatis, brunsås och lingon. Jag tänkte att det här är ju en klassiker som ALLA gillar. När vi sätter oss börjar min yngsta stirra på potatisen och säger:
    ? Mamma, den ser blöt ut.
    Blöt?! Det är potatis med sås! Det är liksom hela grejen. Sen vägrade hon röra tallriken.

Min äldsta är inte bättre. För några veckor sedan var favoritmaten tacos ? nu går hon och plockar bort allt från brödet förutom gurkan, och sen sitter hon och gnager på den medan jag känner hur mitt tålamod sakta dunstar bort som en kastrull med överkokt pasta.

Det känns som att jag står i köket flera timmar varje vecka och försöker variera mig, men ändå slutar det med att någon bara äter knäckebröd och mjölk till middag. Och jag vet att det ?går över?, att det är faser och att man inte ska ta striden varje gång, men herregud vad det tär. Jag vill att matstunden ska vara något trevligt och avslappnat, inte en arena för passivt aggressiva gurkgnagningar.

Hur gör ni andra??Ger ni bara upp och låter dem leva på mackor ett tag, eller kämpar ni igenom och försöker tvinga fram en tugga här och där? Just nu funderar jag på att införa ?ät det som serveras eller ät inget alls?-principen, men jag är lite rädd att det slutar med att alla går och lägger sig hungriga? och gnälliga.

• Svar på tråden Trött på sjukt kräsna barn!!
  • Anonym (Låt barnen vara med)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-19 08:24:54 följande:

Jag tycker inte att det är bra mat men det kanske det är, vore intressant att räkna på det, näringsmässigt.
    Barn behöver ju grönsaker varje dag, tex. Inte säkert de får i sig grönsaker i skolan? Det är också ganska lite protein i en tallrik filmjölk. 

Men om barnen växer bra, orkar och är friska, så funkar det ju antagligen.

Men till TS skulle jag ge rådet att inte blanda maten. 

Jag fyller 50 snart. 

Jag åt i princip inte alls vare sig på dagis eller i skolan. De grönsaker jag åt var gurka och morot (riven, absolut inte kokt), frukt var äpplen och apelsiner (Marock-clementiner vid jul). Jag hade väl typ max 7 rätter som jag åt och det var typ 3 som jag litade på när det kom till matlagning. Jag tog inga vitaminer etc, det fanns knappt när jag växte upp. Jag var inte sjukare än någon annan (snarare tvärtom) och jag väntar fortfarande på de där bristsjukdomarna alla sa att jag skulle få. 

Under högstadiet kunde jag gå hem och fixa lunch så i tre år växlade jag mellan blodpudding och pannkakor. 

Det är först de senaste 15 åren som jag inte fått panikångest av orden "smaka det här" eller tanken på att prova något nytt. Ja, hade  jag vuxit upp idag hade jag fått diagnosen selektivt ätstörd eller ARFID. Men vet du, vi överlever vi med. 

Så sluta skrämmas med att det minsann kommer att förstöra barnets hälsa att under en period kanske äta lite mer ensidigt etc. Det är ingen katastrof! 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (man) skrev 2025-08-19 08:32:42 följande:
    Du blandar friskt här och förutsätter en massa.

Den som föreslog filmjölksmiddag föreslog att det skulle serveras ibland, inte alltid från och med nu och tills döden. 

Det finns protein och annan näring även i filmjölk. Är verkligen halvfabrikat bättre än filmjölk? 

Även filmjölk kan ätas tillsammans som en måltid. Frukost och mellis behöver inte bestå av mjöl och mjölk. 

En del barn kanske äter 
    En bra frukost.
    En bra lunch i skolan/förskolan.
    Ett bra mellanmål på förskolan/fritids/hemma. 
    Filmjölk till middag.

Var tredje barn äter inte frukost alls. Av dem som äter frukost brukar det vara mjöl och mjölkmat. Inte så många barn äter kokt ägg, färsk frukt , och liknande till frukost? 

Frukost på fritids där mina barn gick var tex mannagrynsgröt med mjölk, eller jordgubbsfil med corn flakes. 
    Mellanmål på fritids   brukar vara bröd och margarin, möjligtvis en ostskiva och möjligen ett glas mjölk.
    Skollunch.
    Och sen filmjölk och flingor på kvällen. 

Man förstår att skolorna ofta vill att barnen skall ha en  frukt med sig. 

Ja, inga svenska barn svälter. Vi kanske får nöja oss med det. Men var tredje tjej i åttan har tecken på järnbrist enligt Livsmedelsverket 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (man) skrev 2025-08-19 08:37:32 följande:
    Proteinet är inte nåt större problem. Det som främst saknas i filmjölken är järn. Vilket kan vara ett problem för vissa barn. Men även en måltid med fisk är låg i järn, och man brukar räkna på kosten utifrån en helhet, inte enskilda måltider. 

Att äta filmjölk omöjliggör inte att man äter grönsaker. Och en del barn äter faktiskt grönsaker i skolan. 

Barn som växer och mår bra får sannolikt i sig det de behöver. 

100 g filmjölk innehåller 0,04 mg järn 
    100 g stekt lax innehåller 0,97 mg järn. 

100g g kokt torskfilé innehåller 0,16 mg järn 
    100 g stekta frysta köttbullar innehåller 1,5 g järn. 
    100 g hemlagade köttbullar 2,2 gram järn 

Enligt matkalkyl

Järnbehov för flickor 11-14 år enligt Livsmedelsverket är 13 mg per dag. 

• TvillingmammaVästgöte
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-19 13:30:24 följande:

Enligt matkalkyl

1,5 mg Järn och 2,2 mg järn för köttbullarna skall det vara förstås, inte g.
  • Anonym (C)

Laga den mat du vill och känner för. Verkar ändå genomtänkt osv. Servera och passar de inte så får de gå från bordet. inga alternativ serveras. De ske inte av att gå och lägga sig småhungriga. De får helt enkelt lära sig att äta vad som serveras. Du kommer curla sönder dem och gå i väggen själv. Fattar att det är jobbigt. Stå på dig. 

• Anonym (Ullis)

Filmjölksmiddag är väl ok någon enstaka gång men det finns ju andra enkla middagar. 

I många länder äter folk smörgåsar varje dag till lunch eller middag. Knäckebröd med leverpastej och gurka eller avokado och tomat, fullkornsbröd med skinka och kokt ägg eller lax och paprika,  några nyttiga smörgåsar kan vara bra middag. 

Om barnen gillar pannkakor, stek pannkakor med skinka och ost på och bananskivor till eller servera med köttfärsröra på. 

Plockmat, ställ fram skinkskivorna, kycklingbitar, gurka, tomat, paprika, äppelbitar, morotsstavar, potatissallad (utan majonnäs), kokta äggklyftor etc som man kan plocka åt sig. 

• Anonym (man)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-19 13:30:24 följande:

Enligt matkalkyl

Ja, den informationen är ju enkel att hitta, men kanske inte lika lätt att bedöma. 

Precis som jag skrev innan så tittar man på kosten över lag när man bedömer intaget, inte enskilda måltider eller enskilda livsmedel.

Därför kan man lugnt äta filmjölk ibland, torsk ibland och en redig biff ibland och tänka att kosten då ger ett bra näringsintag sett över tid.
  • Anonym (man)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-19 13:20:10 följande:

Var tredje barn äter inte frukost alls. Av dem som äter frukost brukar det vara mjöl och mjölkmat. Inte så många barn äter kokt ägg, färsk frukt , och liknande till frukost? 

Frukost på fritids där mina barn gick var tex mannagrynsgröt med mjölk, eller jordgubbsfil med corn flakes. 
    Mellanmål på fritids   brukar vara bröd och margarin, möjligtvis en ostskiva och möjligen ett glas mjölk.
    Skollunch.
    Och sen filmjölk och flingor på kvällen. 

Man förstår att skolorna ofta vill att barnen skall ha en  frukt med sig. 

Ja, inga svenska barn svälter. Vi kanske får nöja oss med det. Men var tredje tjej i åttan har tecken på järnbrist enligt Livsmedelsverket 

Inget av detta innebär att det är olämpligt för en familj att ibland äta filmjölk till middag. 
  • Olsdotter

Jag begriper faktiskt inte de här råden i tråden.

Barnen provocerar vid matbordet, antagligen därför att det fungerar och mamma blir ledsen samt trugar och oroar sig (= uppmärksamhet).

Kan man inte uppföra sig får man förslagsvis gå ifrån bordet, och välkommen tillbaka är man när man uppför sig.

Minstingen tar väl efter de större, så uppfostra stora syskonen så blir det antagligen ändring även på det yngsta.

• KimLinnefeldt

Jag var ganska hård. Jag sa att de inte behövde äta, men nästa mål som serveras är frukost. Tvingade dem att smaka på allt, åtminstone EN ärta. Föreslog att de kunde äta bara det på bordet som de tyckte om.

Idag skulle jag har varit mer liberal, låtit dem bre sig en smörgås istället.

Aldrig tjata, det bara förvärrar. Barn söker drama, konflikt, det är så de växer. Men man behöver inte gå in i det spelet.

• KimLinnefeldt
    Anonym (Ullis) skrev 2025-08-19 14:15:25 följande:

Filmjölksmiddag är väl ok någon enstaka gång men det finns ju andra enkla middagar. 

I många länder äter folk smörgåsar varje dag till lunch eller middag. Knäckebröd med leverpastej och gurka eller avokado och tomat, fullkornsbröd med skinka och kokt ägg eller lax och paprika,  några nyttiga smörgåsar kan vara bra middag. 

Om barnen gillar pannkakor, stek pannkakor med skinka och ost på och bananskivor till eller servera med köttfärsröra på. 

Plockmat, ställ fram skinkskivorna, kycklingbitar, gurka, tomat, paprika, äppelbitar, morotsstavar, potatissallad (utan majonnäs), kokta äggklyftor etc som man kan plocka åt sig. 

Ja, särskilt små barn gillar att se och smaka på varje sak för sig. Potatis och köttbullar med brunsås över gillas nog inte så mycket.
  • Olsdotter

Jag föreslår följande:

Planera ingen matlagning som kräver massa tid vid spisen! Laga istället någonting som klarar sig självt, tex färdig lasange man bara ställer in i ugnen eller något liknande.

Lek/ busa med barnen minst 1 timme innan maten! När maten är klar säger du:
    "Nu ska vi äta, sedan fortsätter vi"!

Gör matstunden till en parentes, äta måste ju var människa, och uppmärksamheten före och efter maten till vardag och huvudpunkterna!

Detta kräver förstås att du själv släpper dina egna idéer om vad middagsdags ska vara: mysig samvaro... Men det är också dina idéer som gör att barnen använder matstunden som ett sätt att få uppmärksamhet.

Svar på tråden Trött på sjukt kräsna barn!!