Anonym (Problem) skrev 2025-08-17 10:59:19 följande:
Min mamma har varit förskollärare i hela sitt liv och hon sa en gång att det i princip aldrig är problem med bonuspappor, de tar sig an barnen som sina egna ganska snabbt. Medan bonusmammor ofta är mindre snälla mot sina bonusbarn, ställer högre krav på dem än sina egna mm.
Det är bara vad hon såg på förskolan under alla år. Skulle vara intressant med forskning om detta faktiskt.
Själv valde jag och min man att inte flytta ihop innan alla barn var utflugna och det känns som helt rätt beslut. Jag kände att jag inte hade kapacitet att vara mamma åt hans vilda pojkar. Mitt ex däremot blev tvungen att göra slut med en sambo då hon tvingade honom att välja mellan henne och hans barn. Senare flyttade han ihop med en annan men prioriterade tydligt henne framför barnen som idag inte vill ha mycket kontakt med sin pappa. Han är ledsen och förstår inte varför.
Min nuvarande man dejtade en kvinna innan mig som han avslutade med när hon sa att han måste träffa sina barn så lite som möjligt för att fokusera på henne om de skulle vara ett par.
Anekdoter javisst, men det finns så himla många sådana att man undrar om det ändå är ett mönster. Att kvinnor biologiskt har svårare att ta till sig andras barn eller nåt.
Det är väl en sak vad som syns på ytan 10 minuter om dagen.
Vad jag har läst visar forskning generellt att vuxna oftare misshandlar och utsätter styvbarn för övergrepp än biologiska barn. Så är det på flera ställen i naturen också- bland annat lejon, langurer och gnagare dödar direkt avkomma som inte är deras egen så att den hona de har hittat ska få nya ungar med dem.
I kölvattnet på Bobby-fallet gjordes denna undersökning:
"258 barn under 16 år dödades av sina föräldrar under åren 1965 till 1999. Tjugotre av barnen - nio procent - misshandlades till döds. Styvbarn dödas oftare av misshandel än barn som dödas av sina biologiska föräldrar, visar en ny undersökning från Stockholms universitet. Över hälften av de 258 barnen dödades i samband med en konflikt mellan föräldrarna, som vårdnadstvist eller skilsmässa. De flesta av de här barnen dog i samband med ett utvidgat självmord där förövaren tog eller försökte ta livet av sig. De män som dödat sina barn tog ofta livet även av partnern. Ingen kvinna dödade däremot partnern i samband med att hon dödade barnen, skriver docent Hans Temrin och doktorand Johanna Nordlund vid Stockholms universitet."
Hittade även:
Alla barn har rätt till en uppväxt utan våld. Trots detta rapporterar över 57 procent av elever i en ny nationell kartläggning (Våld mot barn 2022) att de hade varit utsatta för någon form av våld av vuxen och/eller jämnårig under sin uppväxt och 40 procent hade varit utsatta för våld där en vuxen varit förövare. Drygt åtta procent av eleverna hade varit utsatta för 3?5 former av våld där en vuxen varit förövare.
Fysiskt våld av vuxen och upplevt våld mellan vuxna i familjen hade minskat sedan den föregående undersökningen, som genomfördes 2016. Försummelse, psykiskt våld av en förälder samt sexuella övergrepp begångna av okända vuxna och av jämnåriga har dock ökat. Funktionsnedsättning eller kronisk sjukdom hos barnet, dålig familjeekonomi, att bo mestadels med endast en förälder samt missbruk, psykisk sjukdom, suicidproblematik och kriminalitet hos föräldrarna är starkt förknippat med våld och multiutsatthet.
allmannabarnhuset.se/information-om-stod-och-behandling-nar-barn-ar-utsatta-for-vald-och-overgrepp/