• Anonym (Vego)

Sluta ät kött - ni är en del av problemet!

Det är dags att sluta hymla: köttätare bär ett ansvar för klimatkrisen, djurplågeriet och den förgiftade framtid vi lämnar efter oss. Att fortsätta beställa in biffar och fläskkotletter som om inget hänt är inget annat än själviskt, ignorant och fegt.

Vi vet. Vi vet att köttproduktionen står för enorma utsläpp av växthusgaser. Vi vet att den slukar vatten, skövlar regnskog och driver på en katastrof som redan nu förstör liv. Och vi vet att djurindustrin bygger på lidande ? där levande varelser behandlas som slit-och-slängprodukter. Ändå sitter folk och tuggar på sin hamburgare med ett leende, som om verkligheten inte angår dem.

Det går inte längre att gömma sig bakom undanflykter som "det är gott" eller "det är tradition". Ska vi också försvara barnarbete, miljöförstöring och slaveri för att någon tycker det är bekvämt? Era smaklökar är inte viktigare än framtiden. Punkt.

Vi måste kalla köttet vad det är: en lyxvara som människor i rika länder väljer att frossa i, medan planeten brinner och djuren lider. Att fortsätta äta kött idag är ett politiskt ställningstagande ? ett ställningstagande FÖR utsläpp, FÖR djurplågeri, FÖR en ohållbar värld.

Så ja ? känn er träffade. Ni som fortfarande beställer kebabtallrikar, fyller kylskåpen med köttfärs och frossar på julskinkan ? ni är en del av maskineriet som förstör framtiden. Och ni har makten att sluta. Det är faktiskt så enkelt: lägg ner köttet. Välj växtbaserat. Allt annat är att blunda, fega ur och svika både djur och kommande generationer.

👉 Sluta äta kött ? eller erkänn öppet att ni skiter i både djur och planet.

• Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!
  • Anonym (Nytta)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-15 12:35:43 följande:
    Även en konsumtion som anses normal kan i längden ha vissa risker.

Du påstår att det är barmhärtigare för planeten att äta kött. Jag ser inget argument för det, ett påstående men inget sakargument. Men sedan är jag inte heller miljöaktivist Utan djurrättsaktivist.

Om man inte föder upp djur behöver man inte döda dem, miljarder landdjur  om året i världen. Om man inte fiskar behöver man inte döda biljoner, för så många är det, fiskar och andra vattendjur.
    Finns det fakta bakom det ? Finns inte en enda uppgift på att någon fått cancer eller hjärtsjukdomar för att den har ätit kött 2 gånger i veckan och det beror på köttet. Det är rena rama galenskapen att få runt o inbilla sig det. 

Nej men om du inte är miljöaktivist så kanske du ska hålla dig undan ämnet. 

Jo om man föder upp djur så behöver man döda dem. Det är själva tanken med att föda upp slaktdjur eller odla fisk. Blir sjukt trångt om bönderna bara ska börja föda upp. Tror få bönder är så sugna på det. Suck 
  • klyban
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-15 13:49:30 följande:
    Finns det fakta bakom det ? Finns inte en enda uppgift på att någon fått cancer eller hjärtsjukdomar för att den har ätit kött 2 gånger i veckan och det beror på köttet. Det är rena rama galenskapen att få runt o inbilla sig det. 

Jo om man föder upp djur så behöver man döda dem. Det är själva tanken med att föda upp slaktdjur eller odla fisk. Blir sjukt trångt om bönderna bara ska börja föda upp. Tror få bönder är så sugna på det. Suck 

Jag tycker det finns en sak alla borde lära sig, och det är att matforskning är svårt havererad på så otroligt mycket.

Och går man igenom forskningen så kan man nästan påstå vad som helst.
    Och det komiska är att påståendet ofta stödjer den som beställt forskningen.
    Är inte det rätt komiskt det "sammanträffandet"?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Mina skäl att välja äta vego)
    Teresse7 skrev 2025-10-15 13:36:39 följande:
    Prossesat kött kan vara farligt om man äter för mkt. 

LAGOM dos med kött i övrigt har inga bevisade hälsoeffekter. Det uppmuntras enbart för att vi ska få i oss det vi behöver. 
    Även annat kött. Det finns en amerikansk studie med 80 00 deltagare som verkar tyda på att det är lägre risk för 8 cancerformer för veganer och vegetarianer. Det stod om ämnet i "The American Journal of clinical nutrition".
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-15 13:49:30 följande:

Det lär finnas en amerikansk studie med 80 000 delatagare nämnd i The American Journal of Ckinical Nutrition som tyder på mindre risk för 8 cancerformer för veganer och vegetarianer.Det var lite olika för olika av dessa om det gällde veganer eller vegetarianer

Nej, för jag bemöter ändå påståenden om miljö som jag inte ser någon grund för.

Om man INTE föder upp djur behöver man inte döda dem. Du missade "inte".

• Anonym (Nytta)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-15 14:42:18 följande:

Det lär finnas en amerikansk studie med 80 000 delatagare nämnd i The American Journal of Ckinical Nutrition som tyder på mindre risk för 8 cancerformer för veganer och vegetarianer.Det var lite olika för olika av dessa om det gällde veganer eller vegetarianer

Det betyder ju inte att man får cancer av att äta en normal dos kött eller ? Hittar inget stöd för detta någonstans. 

Okej, missade det. Hur ska en småbönder överleva utan djurhållning? Du käkar hans havre och annat antar jag ? 

• Teresse7
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-15 14:39:08 följande:
    Även annat kött. Det finns en amerikansk studie med 80 00 deltagare som verkar tyda på att det är lägre risk för 8 cancerformer för veganer och vegetarianer. Det stod om ämnet i "The American Journal of clinical nutrition".
    Vad har dom ätit för kött och hur mkt ? 

Jag är övertygad om att man kan få cancer och andra sjukdomar av en överdriven konsumtion av kött. Finns garanterat en risk om man som jag äter kött 1 gånger i veckan också, men den risken är minimal. 

Sen är inte en studie ett allmänt facit. Det är vad man vill att det ska vara. 2.2 % av alla cancerdiagnoser är fastställda beror på kosthållning. De har en överdriven konsumentation av kött eller annat (allt handlar inte om kött här heller). 

Sen smittar ju inte cancer så du behöver ju inte ta ansvar för andras matvanor. 
  • Anonym (Nytta)
    klyban skrev 2025-10-15 13:52:41 följande:

Jag tycker det finns en sak alla borde lära sig, och det är att matforskning är svårt havererad på så otroligt mycket.

Och går man igenom forskningen så kan man nästan påstå vad som helst.
    Och det komiska är att påståendet ofta stödjer den som beställt forskningen.
    Är inte det rätt komiskt det "sammanträffandet"?

Ja man kan få tro vad man vill tro. Jag kommer inte bli vegan ändå. Sen har jag inte bestämt mig vart jag står politiskt än men jag är en trovärdig köttätare oavsett hoppas jag (ironi ) 
    Anonym (Nytta) skrev 2025-10-15 15:42:54 följande:
    Det betyder ju inte att man får cancer av att äta en normal dos kött eller ? Hittar inget stöd för detta någonstans. 

Okej, missade det. Hur ska en småbönder överleva utan djurhållning? Du käkar hans havre och annat antar jag ? 

Långt ifrån alla får det, men om risken minskar procentuellt för vissa sjukdomar för veganer och för vissa sjukdomar för både veganer och laktovegetarianer är ju det det samma som att den är statistiskt högre för personer som inte hör till någon av grupperna.Jag vill minnas den var i genomsnitt 24% lägre om man räknar samman några olika cancersjukdomar, men det var ett tag sedan jag läste.Läkare för framtiden nämnde det på Facebook och länkade till artikel om undersökningen.

Totalt sett var det 8 typer jag såg nämnda vid namn i en artikel.

Jag åt i alla fall havregrynsgröt igår. Olika lantbrukare odlar olika saker, och har olika inkomstmöjligheter, tex har en del skogsbruk Vad gäller  djuruppfödning dominerar nog mer storskalig uppfödning. Det sker återkommande bränder och det brukar vara många djur man läser har blivit innebrända i de tragiska sammanhangen.
    Teresse7 skrev 2025-10-15 15:51:53 följande:
    Vad har dom ätit för kött och hur mkt ? 

Jag är övertygad om att man kan få cancer och andra sjukdomar av en överdriven konsumtion av kött. Finns garanterat en risk om man som jag äter kött 1 gånger i veckan också, men den risken är minimal. 

Sen är inte en studie ett allmänt facit. Det är vad man vill att det ska vara. 2.2 % av alla cancerdiagnoser är fastställda beror på kosthållning. De har en överdriven konsumentation av kött eller annat (allt handlar inte om kött här heller). 

Sen smittar ju inte cancer så du behöver ju inte ta ansvar för andras matvanor. 
    En nolla föll bort så det var 80 000, och inte 8000.Med så många deltagare varierar det troligen i både typer och mängder.

Om man bryr sig om andra , både djur och människor, kan man ändå diskutera ämnet i ett diskussionsforum, som bla är till för att olika åsikter ska kunn@ brytas mo5 varandra
  • Anonym (Nej)

Med tanke på amerikansk djurhållning av köttdjur, med genmanipulerad mat, steroider och hysteriska mängder antibiotika samt vad som är en "normal" portion i det landet så tvivlar jag på att det är köttet i sig som är problemet. 

När man säljer "grass fed beef" som något exotiskt så är det något sjukt fel. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-15 17:04:44 följande:
    Långt ifrån alla får det, men om risken minskar procentuellt för vissa sjukdomar för veganer och för vissa sjukdomar för både veganer och laktovegetarianer är ju det det samma som att den är statistiskt högre för personer som inte hör till någon av grupperna.Jag vill minnas den var i genomsnitt 24% lägre om man räknar samman några olika cancersjukdomar, men det var ett tag sedan jag läste.Läkare för framtiden nämnde det på Facebook och länkade till artikel om undersökningen.

Totalt sett var det 8 typer jag såg nämnda vid namn i en artikel.

Jag åt i alla fall havregrynsgröt igår. Olika lantbrukare odlar olika saker, och har olika inkomstmöjligheter, tex har en del skogsbruk Vad gäller  djuruppfödning dominerar nog mer storskalig uppfödning. Det sker återkommande bränder och det brukar vara många djur man läser har blivit innebrända i de tragiska sammanhangen.
    Och risken för cancer från början är hur stor? 

Säg att den är 1% och sen ökar den med 24%. Få pratar vi 1,24% vilket är en helt annan sak än om den är 50% och ökar med 24% för då pratar vi 62%. 
  • Teresse7
    Anonym (Mina skäl att välja äta vego) skrev 2025-10-15 17:09:10 följande:
    En nolla föll bort så det var 80 000, och inte 8000.Med så många deltagare varierar det troligen i både typer och mängder.

Om man bryr sig om andra , både djur och människor, kan man ändå diskutera ämnet i ett diskussionsforum, som bla är till för att olika åsikter ska kunn@ brytas mo5 varandra
    Troligen skriver du... 

Jag har läst att det lär finnas en studie som menar att en normaldos kött bara är bra för hälsan och inte cancerframkallande. Enbart bra! Troligtvis. 

Man kan inte ta en enda studie och inbillar sig att det är 100% fakta. Du har ju inte ens någon aning om hur denna studie gått till. 

En amerikansk studie har föga med Svenska matvanor att göra. 

Som sagt oavsett så är inte cancer något som smittar så du kan låta de vill äta kött ändå. Att en överdriven konsumtion kan bara cancerframkallande är inget nytt. Du kan såldes lita på att människor tar eget ansvar för sin kosthållning. Du är en vegansk expert och djurvän. Alla är inte av samma åsikt. Många VILL ha kött 
Svar på tråden Sluta ät kött - ni är en del av problemet!