ME70 skrev 2025-08-20 17:00:04 följande:
Psykisk ohälsa
Hej, jag lever men psykisk ohälsa som skapats av för mycket värk och åkommor genom åren. Har sen 3 år tillbaka tänkt väldigt mycket på hur man ska "tänka" rätt när det är allvar liksom....om man är rädd för döden som jag är samt allt lidande...hur gör man i tanken för att ha ett större lugn. KBT funker inte kan ja säga. Vore intressant å höre hur era tankar går på hur ni orkar hålla lugnet kring sjukdom/död/lidande från er som lyckas med detta.
Hej,
Jag vet inte om det hjälper dig i dina tankar, men jag är "återupplivad" på sjukhus, efter att jag en kort stund dött, och kan dela med mig av min erfarenhet.
Som jag ser det, är det två separata saker vi pratar om, måendet - mer psykiskt, mot kroppen - rent fysiskt, och jag blev nog initialt faktiskt ganska "besviken" på döden som fenomen. Inte alls stora, dramatiska eventet jag hade förväntat mig med vita tunnlar, anhöriga som väntade på mig osv. Det var mer som en variant av att svimma, kroppen zoma liksom ut i en fullt naturlig process som varken gjorde ont, var plågsam typ kvävas till döds eller var obehaglig. Mer, ena stunden du var där, andra inte. Snarare efteråt fick jag mer fattalistisk syn på livet än något annat. Kroppen och psyket är inte alls samma saker, det är som två skilda väsen, men ändå kopplade till samma fenomen som vi kallar för livet. Men att själen far vidare, någonstans, vart den än ska, det är jag fullständigt övertygad om. Den behöver inte alls nödvändigtvis vara kopplad till en kropp, och varför just vi har en kopplad till oss - who knows.
Ja, man kan må som att livet inte är det bättre alternativet, absolut, men generellt är sjukvården otroligt duktiga på att tom under de tillfällena underlätta med morfin, ångestdämpande eller annat man behöver - och när det är dags då tycks det vara dags. Inte så mycket vi kan göra åt det, om det inte är meningen att det ska gå att vi ska få något "mer" av just tillvaron här. Men rädd för det - absolut inte. Finns ingen anledning att vara. Det gör inte ont, det är inte obehagligt. Man hinner inte tänk " oh shit, nu dör jag", det är närmast ett tilltstånd av att du tänker inte alls, du bara är. Svårt att beskriva, men det är min upplevelse, och jag tycker absolut du har alla skäl att släppa din dödsångest och istället koncentrera på att leva så mycket du kan varje dag - du kommer få ut så mycket mer av det :)