-
-
Svar på tråden Låta främling fota ditt barn?
-
Givetvis kan en 8åring gilla Pippi!
Jag hade sett till att hon inte tog med ansiktet. -
Jag är väldigt restriktiv med att låta andra fotografera mitt barn. Inte för att jag tror att alla är pedofiler, men för att jag inte vill att andra ska ha foron på mitt barn. Jag har gjort undantag någon gång när det varit en grupp kinesiska turister eller vid när lokala föreni gen velat fotografera sina aktiviteter som vi varit på. Jag tycker inte att man behöver ge någon anledning, det räcker att le vänligt och säga nej, tyvärr vill jag inte det.
-
Nej det hade jag inte. Nej är en fullgod mening.
-
Lägger ni inte heller ut bilder på era barn på sociala medier?
-
Nej, det hade jag inte.
-
Jag skulle inte känna mig bekväm med det eftersom jag vet att det finns män som utnyttjar sina fruar för att närma sig barn på det sättet. Ja och kvinnliga pedofiler också, som du skrev. Den krassa verkligheten är ju ändå att det är väldigt vanligt med smygfotografering och filmning på allmänna platser. Det här är något vi måste lära oss att förhålla oss till, att våra barn kan finnas i någon pedofils telefon och delas i chattar med andra pedofiler, hur restriktiva vi än är med fotografering. Jag vet faktiskt inte hur man borde tänka kring det.
-
Jo, med bilder jag valt och till personer jag valt. Ja, jag ärAnonym (Naiv mamma) skrev 2025-08-21 19:56:26 följande:
medveten om att de kan få spridning (och därför publicerar jag inte vad som helst) och är inte nitisk med om
det skulle vara foton på laget eller så. men att vilja fota ett främmande barn tycker jag mest låter skumt. -
Ska du byta ämne så snart blir det en rörig tråd.Anonym (Naiv mamma) skrev 2025-08-21 19:56:26 följande:
-
Din beskrivning av hur hon betedde sig låter onekligen skumt. Förstår verkligen att det känns obehagligt att tänka på vad hennes syfte kan ha varit. Det är ju inte bara frågan om var bilden hamnar, utan också situationen i sig, att en pedofil kan ha tagit bild på ditt barn framför näsan på dig.Jemp skrev 2025-08-21 20:18:33 följande:Jo, med bilder jag valt och till personer jag valt. Ja, jag är
medveten om att de kan få spridning (och därför publicerar jag inte vad som helst) och är inte nitisk med om
det skulle vara foton på laget eller så. men att vilja fota ett främmande barn tycker jag mest låter skumt. -
Nej, aldrig någonsin.Anonym (Naiv mamma) skrev 2025-08-21 19:56:26 följande:
-
Hon hade kunnat ta foto av henne utan din tillåtelse, så du behöver inte gräma dig jättemycket över att du sa ja. Inte lika nära förmodligen. Men hon hade kunnat få med henne på foto.
Man får fota alla på allmän plats