• Anonym (Gorbatjoff)

Hur uppvakta utan att stressa?

Min fru tycker att jag stressar henne om jag säger att jag längtar efter henne, föreslår att vi kanske kan ha det lite skönt på lördag morgon.

Jag menar ju inte att kräva sex, och jag tycker inte att jag reagerar surt om jag blir avvisad. Det är klart att hon inte ska ligga om hon inte vill. Men jag kan inte hjälpa att jag blir besviken.

Jag reagerar med att dra mig undan, tänka på annat, inte vara kelig, inte röra henne på erogena ställen. Det är mitt sätt att mota min frustration. 

Då blir hon stressad av det, tycker att det är fel av mig att bli "sur". Jag menar att hon har lätt att få skuldkänslor, att det är något hon själv måste göra något åt.

Vi kom överens för många år sen om att jag inte skulle tjata, och att hon skulle ta ansvar för att vi har ett bra sexliv. Att det är bådas uppgift i förhållandet att försöka göra den andre lycklig, utan att göra våld på sig själv förstås.

Hur gör ni?

(Och snälla, försök låta bli att angripa mig och moralisera.)

• Svar på tråden Hur uppvakta utan att stressa?
  • molly50
    Anonym (Gorbatjoff) skrev 2025-08-27 20:50:14 följande:

Nu ger jag upp. Det är nästan helt omöjligt att få svar på frågan: Hur gör ni?

Istället den vanliga strömmen av goda råd, nedlåtande kommentarer, arrogans.

Suck.

Du har redan fått en massa svar,men de verkar inte duga. Eller så kallar du det "goda råd". Vilket inte heller är fel om man befinner sig i din situation.
    Så vad är det egentligen för svar du vill ha?
  • molly50
    Anonym (Rådjuret) skrev 2025-08-28 09:36:07 följande:
    Jag skulle lätt kunna schemalägga sex med min partner men jag vill ju alltid så det är inte samma läge. Jag hade ju blivit tänd av tanken att det kommer att inträffa vid en viss tidpunkt i förväg. Med någon jag inte var så tänd på...klart nej på det. Nu har jag inte varit i den typen av förhållanden, men om jag bara ville ibland med den personen när stjärnorna står rätt så hade schemaläggning varit obehagligt.

Och det hade varit som att jag kunde ligga med vem som helst om det bara är vid vissa tillfällen, om det är så att det är något hos mig själv som gör mig tänd och någon råkar finnas tillgänglig.
    Ja,alla är vi olika,som sagt.
    Är jag tillräckligt tänd på min partner så behövs ingen schemaläggning. Då vill jag ha sex ändå.
    Men skulle jag ha en partner som ville mer än jag orkar med så skulle det bara kännas jobbigt och avtändande med en schemaläggning.
  • Anonym (Gorbatjoff)
    molly50 skrev 2025-08-28 15:59:33 följande:
     Du har redan fått en massa svar,men de verkar inte duga. Eller så kallar du det "goda råd". Vilket inte heller är fel om man befinner sig i din situation.
    Så vad är det egentligen för svar du vill ha?
    Jag vill veta hur andra hanterar det här dilemmat. Frågan var: Hur gör ni?

En del har svarat på frågan, vilket jag tackar för. Men de flesta har kommit med "goda råd", nedlåtande kommentarer eller arrogans.

Därav sucken.
  • molly50
    Anonym (Gorbatjoff) skrev 2025-08-28 16:06:57 följande:
    Jag vill veta hur andra hanterar det här dilemmat. Frågan var: Hur gör ni?

En del har svarat på frågan, vilket jag tackar för. Men de flesta har kommit med "goda råd", nedlåtande kommentarer eller arrogans.

Därav sucken.
    Jag tycker du har fått flera bra svar som du skulle kunna ta fasta på.
    Ett förslag som t ex jag har gett dig är kommunikation. Parterapi om ni inte kan lösa det själva.
    En bra kommunikation är A och O för att ett förhållande ska fungera.
    Men du verkar hoppas att det ska lösa sig av sig självt.
  • Anonym (C)
    molly50 skrev 2025-08-28 16:57:10 följande:
    Ett förslag som t ex jag har gett dig är kommunikation. Parterapi om ni inte kan lösa det själva.
    Ja, kommunikation är mycket viktigt.
  • molly50
    Anonym (C) skrev 2025-08-28 19:51:14 följande:
    Ja, kommunikation är mycket viktigt.
    Absolut! 
  • New  Dawn
    Anonym (Gorbatjoff) skrev 2025-08-27 20:50:14 följande:

Nu ger jag upp. Det är nästan helt omöjligt att få svar på frågan: Hur gör ni?

Istället den vanliga strömmen av goda råd, nedlåtande kommentarer, arrogans.

Suck.

Man har kravlös närhet, där intim närhet inte måste leda till sex, och få sin partner att känna att man menar det. 
    Man vill förstå varandra och visar det. 
    Man kan "bara ge" sexuell njutning.... Eller annan njutning... Och det är inget stressande. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • MsM84

Som kvinna som i perioder känner sig stressad över ?pressed? att ha sex vill jag ge lite förslag/input. 

Jag har svårt att känna lust när livet går i 110 från det att jag går upp på morgonen till typ 21. Då är jag så slut att jag bara vill få slappa en liten stund innan jag måste sova för att orka med nästa dag. Så avlasta så det inte är så intensivt. Detta är inget som ger dig sex idag eller kommer belönas med sex, men det ger förutsättningar att orka vilja ha sex. 

Prata inte i termer om att du vill ha sex, det skapar lätt en känsla av förväntan/press och olust hos den som är mindre sugen. Min partner blir spontant sugen, jag behöver normalt något som påminner mig om sex för att jag ska bli sugen. Om min man är sugen, eller känner att vi inte har hunnit umgås, så brukar han be att vi ska krypa ner i sängen tillsammans, nakna, när barnen somnat. Sex är inget som förväntas, men naken närhet och avslappning skapar ofta lust. Men det gäller att man gör det utan en förväntan på sex. 

Slutligen vill jag säga att om man pressar sig att ha sex utan att egentligen vara särskilt sugen så hamnar man längre och längre från sin verkliga lust och vilja att ha sex.

• Anonym (Gorbatjoff)
    molly50 skrev 2025-08-28 16:57:10 följande:
    Än en gång: Jag bad inte om råd eller förslag, jag bad om svar på frågan: Hur gör ni.
  • Lynx123
    Anonym (Gorbatjoff) skrev 2025-08-29 11:37:44 följande:
    Än en gång: Jag bad inte om råd eller förslag, jag bad om svar på frågan: Hur gör ni.
    Mitt svar är fortfarande kommunikation och parterapi. Så hanterar jag situationer

Blir ändå lite nyfiken på varför du inte vill ha råd - är det inte värdefullt att höra andra människors åsikter? Du behöver ju varken hålla med eller följa dem, men det är väl ändå intressant att höra? 
  • molly50
    Anonym (Gorbatjoff) skrev 2025-08-29 11:37:44 följande:
    Och det har du ju fått flera svar på. Men de verkar inte duga åt dig.
    Du verkar mest vilja ha svar på hur du får din fru att släppa till.
  • Lynx123
    molly50 skrev 2025-08-29 15:29:08 följande:
    Och det har du ju fått flera svar på. Men de verkar inte duga åt dig.
    Du verkar mest vilja ha svar på hur du får din fru att släppa till.
    Ja, man undrar ju. Plus att jag börjar förstå hustrun...är det så svårt att göra vad andra tycker på ett anonymt nätforum lär TS inte vara särskilt lyhörd öga mot öga heller.
  • molly50
    Lynx123 skrev 2025-08-30 16:00:22 följande:
    Ja, man undrar ju. Plus att jag börjar förstå hustrun...är det så svårt att göra vad andra tycker på ett anonymt nätforum lär TS inte vara särskilt lyhörd öga mot öga heller.
    Ja,det gör jag med. Jag hade också tappat lusten om min man inte kunde bara kramas och gosa utan en förväntan om att det ska sluta med sex.
    Det hade varit avtändande istället.
  • molly50
    molly50 skrev 2025-08-30 19:09:54 följande:
    Ja,det gör jag med. Jag hade också tappat lusten om min man inte kunde bara kramas och gosa utan en förväntan om att det ska sluta med sex.
    Det hade varit avtändande istället.
    Jag ska tillägga att just för att jag slipper känna den pressen så tar jag mer än gärna initiativ till sex själv.
    Så ett bra råd till TS kan vara att skippa förväntningarna och se om frun själv kanske börjar ta initiativ.
Svar på tråden Hur uppvakta utan att stressa?