• Anonym (Less mamma)

Är så less på barnens pappa!

För tusende gången kommer barnet hit utan att ha med sig tillräckligt med kläder. Köper och tvättar hur mycket som helst men det kommer inte tillbaka hit. Han skyller allt på barnet. Jag säger att han måste stötta med packningen och se till att det som behövs för skolveckan kommer med! Men det kan han inte för att hon packar när han är på jobbet eller någon annan dålig ursäkt. Säger att de får packa kvällen innan men det går inte heller. Nu ska han ?leta kläder? och kommer förmodligen om några dagar med en kasse smutstvätt? Har för längesedan slutat kräva att han tvättar, så länge kläder kommer hit. Och det roliga är att han ser mig som boven som ringer och tjatar.

Nej, det här går inte längre. 

• Svar på tråden Är så less på barnens pappa!
  • Anonym (kamma daj!)
    Anonym (L) skrev 2025-08-26 11:33:28 följande:

Kan den äldre flickan lära sig tvättmaskinen? Skulle förenkla för henne också. 

Jamen låt oss lära flickor tidigt att de är skyldiga att kompensera för vuxna män som bara inte tycker det är kul att göra hushållsarbete, gör det bara?

Obestämd

Suck...
  • Anonym (Tvätt)
    Anonym (kamma daj!) skrev 2025-08-27 20:09:49 följande:
    Jamen låt oss lära flickor tidigt att de är skyldiga att kompensera för vuxna män som bara inte tycker det är kul att göra hushållsarbete, gör det bara?

Obestämd

Suck...
    Det kan killar också lära sig. Självklart ska de lära sig det! Bara att ts barn råkar vara just tjejer.
    De flesta barn från normala hem har sysslor de behöver göra. Om det passar barnen kan de ta hand om att tvätta sina egna kläder och slippa någon annan syssla istället.
    Jag kan inte se felet i det. Även om det inte passar just ts barn just nu, vet inte deras ålder, så växer barn av att få lära sig nya saker. 
    Tillsätta tvättmedel och trycka på en knapp och sen hänga eller tumla är lättare än att städa sitt rum. Kan man dammsuga, dammtorka och skura kan man tvätta och kanske få slippa någon annan syssla.

Det värsta är äldre tonåringar och 20+ som aldrig fått lära sig matlagning, tvätt eller att ta sig själva till skolan utan föräldrarna ska behöva skjutsa 1.5-4 km till skolan och serva med allt. 
  • Anonym (Tvätt)

Sen förstår jag det som att pappan tvättar. Bara inte så ofta som behövs.
    Självklart tvättar han. Han skulle förmodligen få sparken från jobbet om han aldrig någonsin tvättade.

Barnen tar själva ansvar för sina favoritkläder de vill flytta mellan föräldrarna och pappan får skärpa sig och se till att barnen har rena baskläder hos honom. Att få höra det från barnen skulle förmodligen hjälpa bättre eftersom ts redan försökt med allt som det låter.
    Om ts slutar att skicka med rena kläder så måste han fixa det eller köpa nya.

• Anonym (kamma daj!)
    Anonym (Tvätt) skrev 2025-08-28 07:24:18 följande:
    Det kan killar också lära sig. Självklart ska de lära sig det! Bara att ts barn råkar vara just tjejer.
    De flesta barn från normala hem har sysslor de behöver göra. Om det passar barnen kan de ta hand om att tvätta sina egna kläder och slippa någon annan syssla istället.
    Jag kan inte se felet i det. Även om det inte passar just ts barn just nu, vet inte deras ålder, så växer barn av att få lära sig nya saker. 
    Tillsätta tvättmedel och trycka på en knapp och sen hänga eller tumla är lättare än att städa sitt rum. Kan man dammsuga, dammtorka och skura kan man tvätta och kanske få slippa någon annan syssla.

Det värsta är äldre tonåringar och 20+ som aldrig fått lära sig matlagning, tvätt eller att ta sig själva till skolan utan föräldrarna ska behöva skjutsa 1.5-4 km till skolan och serva med allt. 
    Det senare har inte ett dugg med nuvarande situation att göra, nu är barnen små.

Du försöker bara blanda bort korten när det handlar om en vuxen man som antingen borde skärpa sig eller söka särskilt boende och ge upp sin rösträtt om han inte klarar att göra helt basic saker i ett vuxenliv.
  • Maac

Kan det hjälpa att nu har en lista på exakt det som ska med? Kanske hjälper hans hjärna om det är väldigt avgränsat.

• Anonym (Less mamma)
    Maac skrev 2025-08-28 08:25:07 följande:

Kan det hjälpa att nu har en lista på exakt det som ska med? Kanske hjälper hans hjärna om det är väldigt avgränsat.

Han tar inte emot sån hjälp av mig tyvärr. Han tycker inte att han har något problem utan att det är barnen som brister, att jag är överdriven och tjatig osv. När vi var ett par funkade det att jag instruerade i detalj och tjatade igång honom. 
  • Anonym (Less mamma)
    Anonym (Tvätt) skrev 2025-08-28 07:32:42 följande:

Sen förstår jag det som att pappan tvättar. Bara inte så ofta som behövs.
    Självklart tvättar han. Han skulle förmodligen få sparken från jobbet om han aldrig någonsin tvättade.

Barnen tar själva ansvar för sina favoritkläder de vill flytta mellan föräldrarna och pappan får skärpa sig och se till att barnen har rena baskläder hos honom. Att få höra det från barnen skulle förmodligen hjälpa bättre eftersom ts redan försökt med allt som det låter.
    Om ts slutar att skicka med rena kläder så måste han fixa det eller köpa nya.

Han har arbetskläder på jobbet. Gissningsvis har han en stor hög i tvättstugan och letar fram om något behövs och tvättar det i sista sekund. Så länge barnen har rena kläder så får han köra vilket system han vill. Men helst önskar jag såklart att de ska ha en normal garderob med invikta kläder på pappaveckorna.
  • Anonym (Tvätt)
    Anonym (kamma daj!) skrev 2025-08-28 08:01:45 följande:
    Det senare har inte ett dugg med nuvarande situation att göra, nu är barnen små.

Du försöker bara blanda bort korten när det handlar om en vuxen man som antingen borde skärpa sig eller söka särskilt boende och ge upp sin rösträtt om han inte klarar att göra helt basic saker i ett vuxenliv.
    Javisst vi drar in rösträtten för de som är dåliga på något vardagligt och lägger pengar på att placera en tredjedel av befolkningen i särskilda boenden.
    Låter verkligen skitbra!
  • Anonym (SDD)
    Anonym (Less mamma) skrev 2025-08-27 15:09:41 följande:
    Har levt med den här mannen längr och känner till hans styrkor och svagheter. Hade inte låtit barnen vara där om jag inte trodde att det praktiska övervägde. Jag stressar och täcker upp just för att barnen inte ska behöva uppleva att kläder och annat saknas. Nu med fler dubletter så blir det upp till honom att visa att han kan lösa den situationen på något sätt/söka hjälp om barnen ska bo där. Jag kan tänka mig att tvätta hans tvätt om han ber mig men slutar skicka iväg kläder/saker som behöver komma tillbaka hit när pappaveckan är slut.
    Kan du inte bara skicka med barnen en påse där de lägger smutstvätt som de tar med till dig sen? Och att de får en lista på andra saker som de ska ta med tillbaka. 
  • Anonym (?)

Anledningen till att dessa skokare klarar sig är att de alltid blivit curlade, mamma, flickvän, frun, exet osv. De är också skickliga på att köra utpressning och de vet vilka knappar de ska trycka på.

Samtidig klarar de ett jobb, komma i tid, sköta bilen, modeljärnvägen, ha rena kläder till matchen osv.

Även om det tar emot behöver man sätt hårt mot hårt. Ja, barnen riskerar att under en period komma i kläm och bli utnyttjade som utpressningsverktyg.

Alternativet är att fortsätta curla i 20 år till och verkligen låta barnen lära sig fel saker.

Det går inte att uppfostra och samtidgt curla. I ditt fall., sluta skicka kläder, låt barnen ha samma kläder när de går till pappan som när de kom förra gången. Låt honom ansvara för kläder och annat under sina veckor.

Och som disclaimer
    Beteendet finns hos alla kön

• Anonym (Less mamma)
    Anonym (SDD) skrev 2025-08-28 09:31:38 följande:
    Kan du inte bara skicka med barnen en påse där de lägger smutstvätt som de tar med till dig sen? Och att de får en lista på andra saker som de ska ta med tillbaka. 
    Det är precis vad jag försökt få till som lösning som inte fungerat. Tror att det hade gått bättre för lillasyster med tydlig struktur och en mamma-tvättkorg på rummet men han vill inte det alt kommer inte till skott. Kläderna hamnar inte i påsen utan lite överallt i hemmet och i hans tvättstuga med massa annan tvätt. Ytterkläder, väska hängs inte prydligt i hallen utan kan slängas av i t ex soffan eller runmet. Så det blir letande vid packning som lillasyster behöver stöd i. Även glasögonen försvinner hela tiden då hon inte använder dom hela tiden.

Härhemma har vi ordning och struktur och tvätt och allt annat fungerar. 
  • Anonym (Less mamma)

Pratar såklart med dottern om ordning härifrån men det är så tydligt att hon behöver en grundstruktur att följa. Hon behöver också lite påminnelser då och då om att hänga upp jackan, lägga smutstvätt i korgen osv.

• onelifetolive

Har inte läst alla svar så det kanske redan har diskuterats men:

Det är väl bara att ont skicka med dottern något när hon ska till pappan? Han får se till att hålla med en egen uppsättning. 
    Du tvättar det hon har hos dig och han det han har hos sig.
    Varför måste ni skicka med kläder?

• Anonym (Less mamma)
    onelifetolive skrev 2025-08-28 19:47:32 följande:

Har inte läst alla svar så det kanske redan har diskuterats men:

Det är väl bara att ont skicka med dottern något när hon ska till pappan? Han får se till att hålla med en egen uppsättning. 
    Du tvättar det hon har hos dig och han det han har hos sig.
    Varför måste ni skicka med kläder?

Det är helt enkelt dyrt med dubletter av allt. Särskilt ytterkläder, skor, glasögon, teknik osv. Vi har betalat inköp 50/50 och nu kommer kostnaden att dubbleras. Men jag ser ingen annan utväg. 
Svar på tråden Är så less på barnens pappa!