• Anonym (Mor)

Lärare som inte kan stava

Vi har fått första veckobrevet från förskoleklass. Döm om förvåningen över hur illa skrivet det är. Det är genomgående särskrivet och dålig meningsbyggnad. Det här är alltså utbildade lärare som alltså ska lära barnen läsa och skriva. 

Ska man bara acceptera det här, eller ska man ta upp det med rektor? För mig är det oacceptabelt att en lärare inte kan skriva ihop ett enkelt ord!

• Svar på tråden Lärare som inte kan stava
  • Anonym (Inget förtroende)
    EpicF skrev 2025-08-28 19:37:38 följande:
    En lärare i matematik på gymnasiet behöver kunna stava korrekt precis lika bra som andra lärare oavsett vilka årskurser de undervisar i. 
    Ja, verkligen. Det är skola vi talar om och inte bilverkstad.

Skulle det vara felstavat och särskriveti ett serviceprotokoll så skulle jag verkligen inte bry mig om det därför det har inget samband med kvaliteten på servicen,  men när någon som arbetar med att utbilda barn inte fixar riktig svenska då är det verkligen så att man funderar på vad som hänt med skolan.

Detta hade aldrig hänt på 80- eller 90-talet.
  • EpicF
    Anonym (Inget förtroende) skrev 2025-08-29 00:36:35 följande:
    Ja, verkligen. Det är skola vi talar om och inte bilverkstad.

Skulle det vara felstavat och särskriveti ett serviceprotokoll så skulle jag verkligen inte bry mig om det därför det har inget samband med kvaliteten på servicen,  men när någon som arbetar med att utbilda barn inte fixar riktig svenska då är det verkligen så att man funderar på vad som hänt med skolan.

Detta hade aldrig hänt på 80- eller 90-talet.
    Även på en bilverkstad bör man kunna skriva korrekt. Allt annat ger en icke-proffesionell bild. 
  • TvillingmammaVästgöte

Industriarbetsgivarna har publicerat en debattartikel i SVD idag. De säger att industrijobb inte ät enkla jobb idag och ännu mindre i framtiden. De säger att de vill inte anställa någon som inte har godkänd gymnasieexamen i svensk industri.
    Och de vill absolut inte att regeringen skall sänka kraven på praktiska utbildningar. Goda kunskaper i svenska, engelska och matematik är nödvändiga för att klara dagens industrijobb.

Lite skrämmande då att inte ens våra lågstadielärare behärskar det svenska skriftspråket. Vi kanske behöver ett kunskapslyft för grundskolelärare?

• Anonym (Du vet redan)

Nej. Absolut inte. Vill du att ditt barn misslyckas. So absolut,så ja.Men om du vill att ditt barn har en framtid utan att dit barn for super stryk från en annan kultur.

Alltså ni idioter som FORTFARANDE inte fattar, Era barn är dödens, Ni har misslyckats så mycket som föräldrar så det är inte ens nära att era barn INTE kommer svälta till döds när ni är borta. 
    Lycka till med att debattera särskrivningar när det inte finns mat eller vatten på bordet.

KLART SOM FAN varför industrijobb har blivit så mycket svårare att få. Det gäller inte svenska talande som kan skriva på svenska. Ganska viktigt att kunna förstå instruktioner på det land du har flyttat till så du inte DÖDAR någon.

Men ni vet. Låt oss debattera menings uppbyggnad. Eller vad vi VERKLIGEN menar. DET kommer absolut hålla oss från att svälta ihjäl! Prioritering vet ni! Vad nån SÄGER är så mycket mer viktig än din nästa måltid du kan ge till dina barn.

• Anonym (D)
    Anonym (Du vet redan) skrev 2025-09-11 02:32:52 följande:

Nej. Absolut inte. Vill du att ditt barn misslyckas. So absolut,så ja.Men om du vill att ditt barn har en framtid utan att dit barn for super stryk från en annan kultur.

Alltså ni idioter som FORTFARANDE inte fattar, Era barn är dödens, Ni har misslyckats så mycket som föräldrar så det är inte ens nära att era barn INTE kommer svälta till döds när ni är borta. 
    Lycka till med att debattera särskrivningar när det inte finns mat eller vatten på bordet.

KLART SOM FAN varför industrijobb har blivit så mycket svårare att få. Det gäller inte svenska talande som kan skriva på svenska. Ganska viktigt att kunna förstå instruktioner på det land du har flyttat till så du inte DÖDAR någon.

Men ni vet. Låt oss debattera menings uppbyggnad. Eller vad vi VERKLIGEN menar. DET kommer absolut hålla oss från att svälta ihjäl! Prioritering vet ni! Vad nån SÄGER är så mycket mer viktig än din nästa måltid du kan ge till dina barn.

?
  • Egon den stora
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-08-29 10:50:40 följande:

Industriarbetsgivarna har publicerat en debattartikel i SVD idag. De säger att industrijobb inte ät enkla jobb idag och ännu mindre i framtiden. De säger att de vill inte anställa någon som inte har godkänd gymnasieexamen i svensk industri.
    Och de vill absolut inte att regeringen skall sänka kraven på praktiska utbildningar. Goda kunskaper i svenska, engelska och matematik är nödvändiga för att klara dagens industrijobb.

Lite skrämmande då att inte ens våra lågstadielärare behärskar det svenska skriftspråket. Vi kanske behöver ett kunskapslyft för grundskolelärare?

Det är en märklig myt att det skulle finnas en massa lätta jobb inom industrin.  Dom som kommer från utbildningen är i allmänhet på tok för dåligt förberedda. Kraven måste öka och inte minska. 
  • Anonym (NN)
    Anonym (Mor) skrev 2025-08-24 21:47:34 följande:
    Lärare som inte kan stava

Vi har fått första veckobrevet från förskoleklass. Döm om förvåningen över hur illa skrivet det är. Det är genomgående särskrivet och dålig meningsbyggnad. Det här är alltså utbildade lärare som alltså ska lära barnen läsa och skriva. 

Ska man bara acceptera det här, eller ska man ta upp det med rektor? För mig är det oacceptabelt att en lärare inte kan skriva ihop ett enkelt ord!

Min dotters specialpedagog svarade mig med endast två emojis. Kändes inte heller särskilt förtroendeingivande. Riktigt låg nivå när lärare inte kan eller vill uttrycka sig rimligt i skrift.
  • Spucks
    Anonym (D) skrev 2025-09-11 07:30:54 följande:
    ?
    Titta på tiden detta skrevs .... Den tyder på att det kanske inte handlar sig om den mest nyktra personen.
  • Anonym (Hmm)
    Spucks skrev 2025-09-11 10:03:13 följande:
    Titta på tiden detta skrevs .... Den tyder på att det kanske inte handlar sig om den mest nyktra personen.
    Kanske det .... Man kanske skulle börja sälja alko-lås till tangentbord och telefoner.
    Borde vara en miljon-marknadTyst
  • EpicF
    Anonym (NN) skrev 2025-09-11 08:44:54 följande:
    Min dotters specialpedagog svarade mig med endast två emojis. Kändes inte heller särskilt förtroendeingivande. Riktigt låg nivå när lärare inte kan eller vill uttrycka sig rimligt i skrift.
    Oprofessionellt. Hon skulle bli att svara istället. 
  • Anonym (NN)
    EpicF skrev 2025-09-11 11:57:20 följande:
    Oprofessionellt. Hon skulle bli att svara istället. 
    Ja, jag blev lite paff. 
  • Ezmeraldah
    EnAnonumius skrev 2025-08-25 07:39:59 följande:
    JA för det är ju självklart svenska undervisning en lärare håller på med när han skriver mejl till vårdnadshavarna.
    Så dumt av mig att inte tänka på det... 🙄
    Det heter svenskundervisning (inget a i mitten). Och det heter svensklärare (inget a i mitten).

Det heter "döm om min förvåning".

Ska man vara sådär riktigt noga, som du verkar vilja vara, så skriver man "lära barnen att läsa och skriva".

Det går lika bra att skriva "ska" som "skall" så det behöver du inte rätta. 

Med anledning av ovanstående behöver du kanske inte anklaga TS för att skriva "horribla meningar". 
  • Anonym (F)
    Anonym (NN) skrev 2025-09-11 08:44:54 följande:

Jag jobbar på en stor organisation med kunder över hela Sverige. Tänk er myndighet. Vi är alla högskoleutbildade. För en tid sedan fick vi uppmaning från huvudkontoret att vi skulle dra ner på kostnaderna. En post vi skulle dra ner på var att skicka mail. Varje mail kostade tydligen pengar. Som åtgärd hade det lagts till ikoner med  emojis. Vi uppmanades använda dessa så mycket som möjligt när vi svarar på mail. Som exempel gavs tummen upp. 

Det roliga eller kanske tragiska i kråksången är att dom som bestämt  detta inte verkar ha en aning om var dom olika emojisarna betyder. En tumme upp tex kan betyda passiv aggressiv. Ett par av Som andra emojisarna som lagts till har också flera betydelser av tveksam eller oförskämd betydelse. Känns inte särskilt proffsigt att svara kunder med endast en emoji som svar. 

Kanske har din dotters specialpedagog fått samma knäppa sparförslag. Hur som sjukt att använda sej detta i sitt yrke.

• EpicF
    Anonym (F) skrev 2025-09-12 11:55:11 följande:

Jag jobbar på en stor organisation med kunder över hela Sverige. Tänk er myndighet. Vi är alla högskoleutbildade. För en tid sedan fick vi uppmaning från huvudkontoret att vi skulle dra ner på kostnaderna. En post vi skulle dra ner på var att skicka mail. Varje mail kostade tydligen pengar. Som åtgärd hade det lagts till ikoner med  emojis. Vi uppmanades använda dessa så mycket som möjligt när vi svarar på mail. Som exempel gavs tummen upp. 

Det roliga eller kanske tragiska i kråksången är att dom som bestämt  detta inte verkar ha en aning om var dom olika emojisarna betyder. En tumme upp tex kan betyda passiv aggressiv. Ett par av Som andra emojisarna som lagts till har också flera betydelser av tveksam eller oförskämd betydelse. Känns inte särskilt proffsigt att svara kunder med endast en emoji som svar. 

Kanske har din dotters specialpedagog fått samma knäppa sparförslag. Hur som sjukt att använda sej detta i sitt yrke.

Jag hoppas ni inte följer de direktiven? 

Jag hade inte velat försätta vara kund eller ha något med den myndihet/företaget att göra om de skickade oprofessionella smile i mail, istället för att svara med ord. 
  • Anonym (Hmm)
    EpicF skrev 2025-09-13 13:16:51 följande:

Jag hade inte velat försätta vara kund eller ha något med den myndihet/företaget att göra om de skickade oprofessionella smile i mail, istället för att svara med ord. 
    Ööööhh. kostar det mindre att skicka ett mail med emojis än ett mail med text?
    Kostar det per tecken? Låter otroligt i mina öron.
  • EpicF
    Anonym (Hmm) skrev 2025-09-13 20:12:45 följande:
    Vad jag vet är kostnaden samma, oavsett innehåll. 

Men det oprofessionellt att skicka mail till kunder eller svara kunder på mail med enbart emojis/smiles. 

Ett företag som är oprofessionellt uttåt förlorar kunder och upplevs som icke-seriöst.
    En myndighet som är oprofessionellt utåt ser inte seriöst ut. 

Så ja, jag hoppas att de inte följde de direktiven. 
  • Anonym (Hmm)

Min särbo jobbar som skolutvecklare. Hon skriver en massa mail både som svar, information och som frågor. Hon är saklig och van att skriva "kommunal" text.
    Det skulle aldrig falla henne in att använda emojis i jobbmail.
    Och absolut inte utan bifogad text.
    Emojis är juvenilt och dessutom kan de tolkas på olika sätt - oseriöst.

• Anonym (F)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-09-13 20:12:45 följande:
    Inte vet jag, men det är vad dom säger. Tycker också det låter otroligt.
  • Anonym (F)
    EpicF skrev 2025-09-13 13:16:51 följande:

Nej, jag gör det inte. Tyvärr använder andra det. 
  • Anonym (F)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-09-13 21:08:09 följande:

Min särbo jobbar som skolutvecklare. Hon skriver en massa mail både som svar, information och som frågor. Hon är saklig och van att skriva "kommunal" text.
    Det skulle aldrig falla henne in att använda emojis i jobbmail.
    Och absolut inte utan bifogad text.
    Emojis är juvenilt och dessutom kan de tolkas på olika sätt - oseriöst.

Håller helt med
Svar på tråden Lärare som inte kan stava