• Anonym (Mor)

Lärare som inte kan stava

Vi har fått första veckobrevet från förskoleklass. Döm om förvåningen över hur illa skrivet det är. Det är genomgående särskrivet och dålig meningsbyggnad. Det här är alltså utbildade lärare som alltså ska lära barnen läsa och skriva. 

Ska man bara acceptera det här, eller ska man ta upp det med rektor? För mig är det oacceptabelt att en lärare inte kan skriva ihop ett enkelt ord!

• Svar på tråden Lärare som inte kan stava
  • Anonym (Lärare)

Jag är lärare och jag vet att mitt språk inte alltid blir helt rätt men jag försöker verkligen och ibland går det fort när jag skriver veckobrev och då blir det sär skrivning och fel i meningarna men jag vill ändå att ni ska veta att barnen får bra undervisning och jag lägger all min tid på att dom ska trivas och lära sig och ibland orkar man inte läsa igenom allt noga innan man skickar det så därför blir det fel stavningar och menings byggnad men jag tycker det är lite hårt att dömma bara på det för jag gör mitt bästa hela tiden.

• Anonym (D)

Problemet är att ni lär inte få läraren utbytt, ifall det inte är en obehörig vikarie, om ens då.

Dessutom tål inte grupper byten av lärare innan de är stabilt etablerade.

Har varit med om det i åk 1 och det blev inte alls bra.

Mycket oro blev det i den klassen, som inte stabiliserades helt.
    Där fanns det dessutom en fritidspersonal som arbetade i klassen som inte var toppen.

Det blev en väldigt orolig och svårhanterlig klass, även för den mer erfarna lärare som kom efteråt.
    Den första läraren var också hygglig. Det var bytet som gjorde att det blev tokigt i en klass med en del extra oroliga elever.  

• Anonym (tror)
    EnAnonumius skrev 2025-08-25 09:02:30 följande:
    Klart att man skall få klaga på sin tandläkare, då det skadar ju på sikt med felbehandlingen som tandläkaren gör

Men på vilket sätt skadar det en förälder, på sikt, att hen råkar få ett mejl med lite särskrivningar?
    För att mejlet är en spegling av lärarens kunskaper i att skriva och läsa. Självklart påverkar det barnens utbildning att en lärare inte kan eller ids skriva korrekt. Och att en person kan gå genom hela skolsystemet, inklusive högskola utan att kunna skriva ordentligt.

Vem har ens påstått att föräldern tar nån skada? Skolan är väl ändå till för barnen och barnens utbildning? Däremot är ju mejlet ett tydligt budskap till föräldern att läraren är inkompetent. 
  • Anonym (Hedda)

Det verkar vara vanligt. Det var samma sak med bonusbarnens lärare. Så dåligt!

• Anonym (NN)
    Anonym (Lärare) skrev 2025-08-25 09:05:38 följande:

Jag är lärare och jag vet att mitt språk inte alltid blir helt rätt men jag försöker verkligen och ibland går det fort när jag skriver veckobrev och då blir det sär skrivning och fel i meningarna men jag vill ändå att ni ska veta att barnen får bra undervisning och jag lägger all min tid på att dom ska trivas och lära sig och ibland orkar man inte läsa igenom allt noga innan man skickar det så därför blir det fel stavningar och menings byggnad men jag tycker det är lite hårt att dömma bara på det för jag gör mitt bästa hela tiden.

Hoppas att du trollar!
  • Anonym (Hedda)
    Anonym (Citron) skrev 2025-08-24 21:49:42 följande:

Allvarligt? Du baserar hela din kritik av en lärares kompetens på ett veckobrev med stavfel? Det är inte bara överdrivet, det är helt osakligt. Att kunna skriva perfekt formellt brev betyder inte att man är en dålig lärare. Barn lär sig inte stavning av ett brev till föräldrar ? de lär sig av pedagogiken i klassrummet.

Kanske borde du fundera över varför små skrivfel provocerar dig så mycket istället för att direkt döma en professionell person. Att gå till rektor över detta visar mer på ditt behov av kontroll än på någon verklig fara för barnets utbildning.

Om man inte kan skriva ett vanligt brev utan att särskriva eller stava fel är det dåligt! Det är en väldigt enkel uppgift.
  • Anonym (Hedda)
    Anonym (Citron) skrev 2025-08-24 22:06:52 följande:

Att jämföra ett stavfel med att lära ut att 2+2=5 är helt missvisande. Språk är flexibelt och lärande är en process, små stavfel gör inte en lärare inkompetent, och barn lär sig rätt stavning genom korrigering och övning, precis som de lär sig matematik steg för steg.

Att fästa sig vid ?utflykts dag? eller ?utomhus kläder? som bevis på inkompetens visar snarare en oförmåga att se skillnaden mellan principiella fel och små mänskliga misstag. Lärare är inte perfekta maskiner; deras jobb är att vägleda elever mot förståelse, inte att aldrig göra ett enda stavfel.

Om vi börjar mäta lärarkompetens efter varje stavningsmiss kommer vi missa det viktiga: deras förmåga att undervisa, inspirera och få barn att faktiskt lära sig. Små fel ska inte förväxlas med att ge felaktig kunskap. Det är inte ens samma sak.

Språk är flexibelt - till viss grad, men barnen måste lära sig vad saker heter, hur det stavas och vad som är grammatiskt korrekt först.
  • Anonym (Hedda)
    Dr Nail skrev 2025-08-24 22:48:47 följande:
    Läsbart. Men ser fult ut, ja.
    Gå inte den vägen... särskrivningar kan leda till en massa missförstånd. Att barn senare skriver fel, visst, men man ska lära sig vad som är rätt först.
  • Anonym (Hedda)

Off topic, men på mitt jobb skrivs väldigt mycket mejl. Hittills har jag aldrig sett ett enda som är särskrivet och då har vi personal i blandade åldrar.

Det är inte så många som vill bli lärare numera. När inte så många söker en utbildning kommer alla som har grundläggande behörighet in och det blir låga antagningspoäng. Det är helt inte de bästa eleverna som söker till lärarutbildningarna. Det är synd. Det borde vara tvärtom!

• Anonym (tror)
    Anonym (Hedda) skrev 2025-08-25 09:34:55 följande:

Off topic, men på mitt jobb skrivs väldigt mycket mejl. Hittills har jag aldrig sett ett enda som är särskrivet och då har vi personal i blandade åldrar.

Det är inte så många som vill bli lärare numera. När inte så många söker en utbildning kommer alla som har grundläggande behörighet in och det blir låga antagningspoäng. Det är helt inte de bästa eleverna som söker till lärarutbildningarna. Det är synd. Det borde vara tvärtom!

Håller helt med dig här. På min arbetsplats är de flesta högutbildade och mejl som skrivs är genomgående väl formulerade och korrekta. Och om man vänder sig utåt, mot kunder, så är det ännu viktigare hur mejlen formuleras. 

Men när inte ens lärare kan skriva, inte ens ser värdet i att uttrycka sig korrekt i skrift, hur kan de då förväntas lära ut detta? Nä, detta är vad som händer när skolan slutar utföra sitt kärnuppdrag och tom låtsas att det inte är viktigt. 
  • Anonym (Hedda)
    Anonym (Mor) skrev 2025-08-25 09:04:20 följande:
    Om läraren, de kommande fyra åren, ska lära mitt barn skriva är det lämpligt att läraren kan stava rätt. Det skadar ju mitt barn i bemärkelsen att han får felaktig kunskap. 
    Håller med!

En av anledningarna till att dessa lärare inte kan skriva korrekt är ju faktiskt att de själva inte fått lära sig ordentligt när de gick i skolan. Det har under ett bra tag varit "det-spelar-ingen-roll-hur-de-skriver-bara-de-skriver"-pedagogik som gällt i skolan. Det är en pedagogik som verka vara på väg bort! 
  • Anonym (tror)
    EnAnonumius skrev 2025-08-25 08:57:32 följande:
    Så du väljer att starta upp med en ska rävsax. Startar upp med en rävsax. Hur man än svar på din inledande fråga som kommer man alltid att svar fel på den.

Tja det va ju det jag skrev och menade...🙄 *inte*
    Anonym (tror) skrev 2025-08-25 08:49:02 följande:
    Jag tycker att det är förfärligt att vi idag har lärare som inte kan skriva, och en skola som inte lär barnen att varken läsa eller skriva. Språket och skrivandet är grunden för allt annat. 

Men precis.. Språket är ju grunden för allt annat. Och skall man gnälla på andra så bör man ju tänka på sitt egna språkbruk då det är ju som du skriver, grunden för allt annat.
    Det är en enorm skillnad i vilka krav man kan/ska ställa på en utbildad person som även har utbildning som sitt yrke, och kraven man kan ställa på en förälder, vem som helst. Att du inte förstår det säger egentligen allt om dig och ditt fokus. 
  • Anonym (Hedda)
    Anonym (Lärare) skrev 2025-08-25 09:05:38 följande:

Fast det blir mycket färre sådana fel om man faktiskt vet i ryggmärgen hur man ska skriva korrekt.
  • Anonym (Klara)
    Anonym (D) skrev 2025-08-25 09:16:57 följande:

Problemet är att ni lär inte få läraren utbytt, ifall det inte är en obehörig vikarie, om ens då.

Dessutom tål inte grupper byten av lärare innan de är stabilt etablerade.

Har varit med om det i åk 1 och det blev inte alls bra.

Mycket oro blev det i den klassen, som inte stabiliserades helt.
    Där fanns det dessutom en fritidspersonal som arbetade i klassen som inte var toppen.

Det blev en väldigt orolig och svårhanterlig klass, även för den mer erfarna lärare som kom efteråt.
    Den första läraren var också hygglig. Det var bytet som gjorde att det blev tokigt i en klass med en del extra oroliga elever.  

På mina barns skola gör de alltid om klasserna och byter lärare mellan förskoleklass och första klass. Det går bra, så jag tror att det var något annat med klassen du skriver om som gick snett. 

På mina barns skola använder de bytet till att justera grupperna så att tex barn som tar fram dåliga sidor hos varandra hamnar i olika klasser och barn med särskilda behov hamnar med den lärare man tror funkar bäst. 

• OlleSQ

Finns väl inga skolor som inte har rättstavningsprogram installerade på sina datorer idag och även om de inte tar särskrivningar så blir felstavade ord rödmarkerade medans man skriver så felstavningar bör inte förekomma alls. Särskrivningar är dock ett otyg liksom de som inte kan skilja på de och dem. Att från en rektor se dem där det skall stå de som jag sett ett flertal ggr är bara beklagligt men det är där den svenska skolan befinner sig idag. Verkar finnas högskolor som delar ut lärarlegitimation med cornflakespaket idag och där intersektionalitet och handlingsplaner är det som är viktigast. 

Svar på tråden Lärare som inte kan stava