Har ni utländska vänner?
Har ni vänner av utländsk påbrå eller härkomst? tycker ni att det är skillnad på utländsk och utländsk? Isåfall vilka länder? är det något ni reflekterar över ifall ni har vänner av utländsk påbrå?
Har ni vänner av utländsk påbrå eller härkomst? tycker ni att det är skillnad på utländsk och utländsk? Isåfall vilka länder? är det något ni reflekterar över ifall ni har vänner av utländsk påbrå?
Jag har vänner från Norge och Skåne, båda känns lika exotiska.
Sen har jag en väldigt massa arbetskamrater som är från Indien, men de umgås jag inte med på fritiden. De umgås i princip bara med varandra, pratar engelska eller hindi, äter bara indisk mat. De har inget intresse alls av att lära sig svenska.
De gör också bara indiska aktiviteter på fritiden, flera av dem är tex med i den lokala cricketklubben. De har hela tiden olika Indiska religiösa festivaler som de firar tillsammans i stora indiska grupper här i min stad. De är väldigt religiösa.
De håller sig till sig själva. De gifter sig bara med indier. Det räcker inte ens att den blivande partnern är indisk medborgare. Det måste vara rätt religion och om det är en hinduIsak familj, också rätt hinduisk kast. Och rätt socioekonomisk tillhörighet. De flesta unga indier jag jobbar med har gift sig med en person som deras föräldrar valt ut. Arrangerade äktenskap verkar fortfarande vara standard.
En kvinnlig indisk kollega gifte sig med en man hon valt ut själv och föräldrarna accepterade honom, troligen för att hon var så gammal, 35 år. I Indien gifter man sig före 30 , säger mina kollegor. Det är obligatoriskt att gifta sig, att vara ogift är inte socialt accepterat. Men hon hade hittat en man själv som tillhörde samma kast och hade samma utbildningsnivå, så det var OK.
De högutbildade indierna tillhör oftast den högsta kasten, brahminer, och dessa är nog mer konservativa än lägre kaster, eller kastlösa. De har ju mer att förlora.
Inte i vuxen ålder. Som liten hade jag det. Men vi är alldeles för olika och när man blir vuxen håller man sig till liknande människor.
Inte i vuxen ålder. Som liten hade jag det. Men vi är alldeles för olika och när man blir vuxen håller man sig till liknande människor.
Mina indiska kollegor vill verkligen inte lära sig svenska. De saknar intresse för svenska språket.
Många indier jag jobbar med har bott här i Sverige i över fem år och är numera svenska medborgare. Men de vill inte lära sig svenska, har inget intresse av det.
Jag tänkte att de skulle lära sig svenska när barnen börjar svensk skola , men barnen går i de Internationella skolor som poppar upp överallt i Sverige just nu. Dessa skolor följer inte svensk läroplan och all undervisning är på engelska. Svenska barn får inte gå i dessa skolor så någon integration blir det ju inte alls. Det skapas ett parallellsamhälle.
Mina indiska kollegor vill verkligen inte lära sig svenska. De saknar intresse för svenska språket.
Många indier jag jobbar med har bott här i Sverige i över fem år och är numera svenska medborgare. Men de vill inte lära sig svenska, har inget intresse av det.
Jag tänkte att de skulle lära sig svenska när barnen börjar svensk skola , men barnen går i de Internationella skolor som poppar upp överallt i Sverige just nu. Dessa skolor följer inte svensk läroplan och all undervisning är på engelska. Svenska barn får inte gå i dessa skolor så någon integration blir det ju inte alls. Det skapas ett parallellsamhälle.
Mem det brukar inte gälla när det gäller svenskar. Då brukar det gå bra att säga negativa saker, att vi är kalla och osociala tex?
Får man aldrig prata om olika folkgrupper?
Får man inte tala om språk heller? Är det fel att önska att de som flyttar hit till Sverige för att bli medborgare i Sverige och rösta i våra riksdagsval, är det fel att önska att de lär sig svenska språket ?
Det är nog olyckligt att tala om en nationalitet , det kan jag hålla med om. Jag kanske skall skriva om En större grupp arbetskraftsinvandrare från Asien istället? Det blir mindre utpekande? Men då är det viktigt tycker jag att man heller aldrig talar om svenskar. Man skall tex inte säga att svenskar inte har utländska vänner och sätta som krav att svenskar skall ha utländska vänner.
- Där kom jag med mina utländska värderingar och mitt annorlunda sätt. En fattig invandrare utan jobb. Varför skulle de vilja bli vän med mig?
Svenskarna verkade tycka att Masoud var konstig när han försökte få kontakt.
- I Iran var det annorlunda. Där kunde man lätt få vänner medan man stod i kö hos myndigheterna och väntade på att få olika dokument.
De senaste två åren har han även börjat umgås privat med två svenska före detta kolleger. Men de är inte "typiskt svenska", säger Masoud.
- De har utländska fruar och är kanske mer öppna för andra kulturer.
Han talar mycket med sina vänner om varför det är så svårt att komma nära svenskar.
- De flesta har redan etablerat vänskapsgrupper, som det inte går att ta sig in i. Om man lär känna en svensk är det inte självklart att man blir presenterad för hans eller hennes andra kompisar. De verkar inte förstå att jag verkligen behöver nya vänner, säger Timothy.
Han menar att amerikaner är mer öppna för nya bekantskaper än svenskar.
- Där kom jag med mina utländska värderingar och mitt annorlunda sätt. En fattig invandrare utan jobb. Varför skulle de vilja bli vän med mig?
Svenskarna verkade tycka att Masoud var konstig när han försökte få kontakt.
- I Iran var det annorlunda. Där kunde man lätt få vänner medan man stod i kö hos myndigheterna och väntade på att få olika dokument.
De senaste två åren har han även börjat umgås privat med två svenska före detta kolleger. Men de är inte "typiskt svenska", säger Masoud.
- De har utländska fruar och är kanske mer öppna för andra kulturer.
Han talar mycket med sina vänner om varför det är så svårt att komma nära svenskar.
- De flesta har redan etablerat vänskapsgrupper, som det inte går att ta sig in i. Om man lär känna en svensk är det inte självklart att man blir presenterad för hans eller hennes andra kompisar. De verkar inte förstå att jag verkligen behöver nya vänner, säger Timothy.
Han menar att amerikaner är mer öppna för nya bekantskaper än svenskar.
För er som inte tror på mig , när jag skriver att Indier vanligtvis gifter sig genom arrangerade äktenskap , så kanske ni tror på en artikel från brittiska BBC?
In a 2018 survey of more than 160,000 households, 93% of married Indians said that theirs was an arranged marriage. Just 3% had a "love marriage" and another 2% described theirs as a "love-cum-arranged marriage", which usually indicates that the relationship was set up by the families, and then the couple agreed to get married.
What the data tells us about love and marriage in India
Och att man som Indier oftast inte kan gifta sig med någon med annan religion, beskriver denna BBC artikel: