• Anonym (Anonym)

Nån som valt att inte gå till bvc?

Som rubriken lyder, är det någon som valt att inte träffa barnmorska och gå på kontroller förrän precis innan ni skulle föda? Varför i så fall och är ni nöjda med det? Jag gick på ett tidigt besök förra gången som inte alls kändes bra eller nödvändigt. Det slutade i missfall men funderar nu på hur jag ska göra.

• Svar på tråden Nån som valt att inte gå till bvc?
  • Anonym (min)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-08-31 23:51:36 följande:
    Nån som valt att inte gå till bvc?

Som rubriken lyder, är det någon som valt att inte träffa barnmorska och gå på kontroller förrän precis innan ni skulle föda? Varför i så fall och är ni nöjda med det? Jag gick på ett tidigt besök förra gången som inte alls kändes bra eller nödvändigt. Det slutade i missfall men funderar nu på hur jag ska göra.

Det skulle aldrig falla mig in att avstå vård och kontroller som syftar till att jag och barnet mår bra.

Första besöket kanske känns lite meningslöst, men är ändå en start av kontakten och första info om livsstil och annat man kan behöva tänka på. Men senare i graviditeten kommer viktigare frågor, som hur bebisen växer, att man inte utvecklar komplikationer och annat. 
  • Anonym (khg)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-09-01 10:00:21 följande:
    Ja jag kände mest att inskrivningssamtalet var onödigt men man kan väl gå längre fram och byta bm ifall det känns helt fel antar jag. Tack för info. 
    Rätt konstigt att du använder ett lite "onödigt" besök (ja inskrivningen är inte det mest intressanta eller viktigaste besöket) som grund för att på riktigt fundera på att skippa vård under nästkommande graviditet. Du behöver inte skriva in dig sekunden då du plussar men att ha koll på mamman och barnet under graviditeten är viktigt... förstår du inte det?
  • Anonym (min vän)

Har en vän som var med i en sektliknande gruppering. Hon valde att inte gå på bvc med sina barn trots hög ålder. Men det gick bra som tur var. Båda barnen föddes i hemmet. 

Jag försöker att inte döma, men det är klart att hade något gått snett hade jag säkert dömt ändå. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (khg) skrev 2025-09-01 13:23:18 följande:
    Rätt konstigt att du använder ett lite "onödigt" besök (ja inskrivningen är inte det mest intressanta eller viktigaste besöket) som grund för att på riktigt fundera på att skippa vård under nästkommande graviditet. Du behöver inte skriva in dig sekunden då du plussar men att ha koll på mamman och barnet under graviditeten är viktigt... förstår du inte det?
    Jag har ett möte inbokat nu. Ville mest höra folks olika erfarenheter 
  • Anonym (khg)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-09-01 13:43:25 följande:
    Vilket är toppen! Men du startade fortfarande tråden för mindre än 15 h sedan med en märklig frågeställning...
  • Anonym (G)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-09-01 13:43:25 följande:
    Tycker jag är klokt, det är ju inte ditt fel att den barnmorskan du gick till på första mötet inte förklarade syftet och nyttan med besöken. Min bm är amazing och ett bra stöd ❤️
  • Anonym (X)

Det är ju upp till dig hur du gör, det är ju gratis för dig...

Jag gick regelbundet och skulle inte vilja missa ett möte. Chansen att prata om oro, kolla järnnivåer och höra hjärtljud är ju mysigt.

• Anonym (Linda)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-09-01 10:01:40 följande:
    Okej jag förstår. Hur märkte de att hon hade havandeskapsförgiftnin?

Man berättar för barnmorskan om sina krämpor av olika slag när man är där. Barnmorskan kan avgöra vad som är ofarliga saker och vad som, i min kompis fall då, är tecken på nåt som är potentiellt farligt och behöver hållas koll på eller åtgärdas. Min kompis låg på sjukhus sista tiden och hennes hjärna svullnade så mycket att hon blev förvirrad och fick jätteläskiga synbortfall (gick över sen). Då satte de igång förlossningen för att rädda livet på mor och barn. 

Typ samma grej med hon som fick graviditetsdiabetes. Hon berättade om hur hon mådde och barnmorskan anade oråd. 

Sen förmodar jag att det tas tester också för att fastställa diagnos, men barnmorskans viktiga roll är att tidigt identifiera symptom på potantiellt farliga besvär. Man kan ju må fruktansvärt dåligt som gravid utan att det är farligt också, och det är inte lätt att själv veta vad som är vad. 

• Anonym (JJ)
    Anonym (Bappelsin) skrev 2025-09-01 07:18:11 följande:
    Nej det blir man inte. Du måste ha konspirationsrabies i hjärnan.

Kontroller under graviditeten är frivilliga. Däremot lär de fortfarande vilja göra ett hembesök när barnet är fött, och det kan ju kännas extra angeläget om personen verkar vilja dra sig undan hälsokontroller och möjligheter att få hjälp under sin graviditet.

Gillar man inte sin barnmorska går det också bra att byta.
    Nej precis , man blir inte utredd av socialen innan barnet är fött om det inte skulle vara så att man utsätter barnet i magen för enorma risker t.ex svårt missbruk. Nu pratar vi inte någon som tar några glas vin ibland utan ttyp skjuter horse. Har en nära släkting som har jobbat med sånt. Att utebli från MVC-besök räcker inte. 

Struntar man i BVC däremot finns det nog risk för att man blir socanmäld , kan jag tänka mig iallafall. Och som du säger vill de nog alltid göra hembesök. Ser ut som att TS menar MVC fast hon skriver BVC? 
  • Anonym (khg)
    Anonym (JJ) skrev 2025-09-01 15:28:29 följande:
    Nej precis , man blir inte utredd av socialen innan barnet är fött om det inte skulle vara så att man utsätter barnet i magen för enorma risker t.ex svårt missbruk. Nu pratar vi inte någon som tar några glas vin ibland utan ttyp skjuter horse. Har en nära släkting som har jobbat med sånt. Att utebli från MVC-besök räcker inte. 

Struntar man i BVC däremot finns det nog risk för att man blir socanmäld , kan jag tänka mig iallafall. Och som du säger vill de nog alltid göra hembesök. Ser ut som att TS menar MVC fast hon skriver BVC? 
    Eh. Att dricka alkohol oavsett mängd under graviditet får varningsklockorna att ringa hos MVC. 
  • Anonym (JJ)
    Anonym (khg) skrev 2025-09-01 20:50:45 följande:
    Eh. Att dricka alkohol oavsett mängd under graviditet får varningsklockorna att ringa hos MVC. 

Jag menade inte att det är bra att göra det, självklart kommer de att avråda kvinnan. Men nej, soc kommer inte starta en utredning gällande ett barn som inte är fött än för att jag kommer in och säger till barnmorskan att jag dricker nägra glas vin i veckan (ett exempel, jag är inte gravid men jag ammar och dricker inte alls för tillfället). Det hon kommer göra då är förmodligen informera om att det är bäst att jag avstår helt. 

Det krävs väldigt extrema omständigheter för att soc ska ingripa när det gäller en gravid kvinna (som inte har barn sedan innan alltså). Det kan du tycka vad du vill om men det är så det är. Och det är nog ändå bra för vi skulle inte vilja ha ett samhälle där en gravid kvinna som röker en cigarett eller dricker ett glas vin eller en kopp kaffe för mycket blir inspärrad. Och hur skulle man ta reda på om kvinnan ens tänker behålla barnet? 

Däremot kommer de nog hålla extra koll sen när barnet är fött om de märker att mamman har problem med alkohol eller annat och då kan det bli socanmälan då. 

Svar på tråden Nån som valt att inte gå till bvc?