• Anonym (Anonym)

Nån som valt att inte gå till bvc?

Som rubriken lyder, är det någon som valt att inte träffa barnmorska och gå på kontroller förrän precis innan ni skulle föda? Varför i så fall och är ni nöjda med det? Jag gick på ett tidigt besök förra gången som inte alls kändes bra eller nödvändigt. Det slutade i missfall men funderar nu på hur jag ska göra.

• Svar på tråden Nån som valt att inte gå till bvc?
  • Anonym (Anmäld)

Jag är ganska säker på att du blir anmäld till socialen om du uteblir, de kan ta barnet på BB. Sverige är en kontrollstat utan dess like. 

• Anonym (Linda)

Det var inte alltid så kul att gå dit, men man gör det ju för barnets skull i första hand. Man kan be om att få byta barnmorska och sköterska och du kan också välja en privat mottagning eller mottagning i annan kommun. 

Jag avråder starkt från att utebli. Främst eftersom de kan upptäcka sjukdomar och funktionsnedsättningar i god tid. De håller också ordning på vaccinationer. Jag har vänner som kunde ha skadats svårt av havandeskapsförgiftning om de inte gått till mödravården. En annan upptäckte de hade diabetes. Alltså riktigt allvarliga sjukdomar. 

Vidare är det på bvc man ofta upptäcker syn- och hörselnedsättningar. Jag vet ett barn vars hela beteende förändrades efter att hen fått glasögon som fyraåring. Föräldrar ochförskolepersonal trodde att barnet bara var lite sen med motoriken - men hen såg ju jättedåligt! 

Om du fick ett dåligt bemötande, berätta om det när du kommer dit nästa gång, så att de vet. Får man fråga vad som hände? 

• Anonym (M)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-08-31 23:51:36 följande:
    Nån som valt att inte gå till bvc?

Som rubriken lyder, är det någon som valt att inte träffa barnmorska och gå på kontroller förrän precis innan ni skulle föda? Varför i så fall och är ni nöjda med det? Jag gick på ett tidigt besök förra gången som inte alls kändes bra eller nödvändigt. Det slutade i missfall men funderar nu på hur jag ska göra.

Man går till MVC, inte BVC. 
  • Anonym (Hej)

BVC går man ju till med barnet när det är fött.

• Anonym (Bappelsin)
    Anonym (Anmäld) skrev 2025-09-01 05:47:03 följande:

Jag är ganska säker på att du blir anmäld till socialen om du uteblir, de kan ta barnet på BB. Sverige är en kontrollstat utan dess like. 

Nej det blir man inte. Du måste ha konspirationsrabies i hjärnan.

Kontroller under graviditeten är frivilliga. Däremot lär de fortfarande vilja göra ett hembesök när barnet är fött, och det kan ju kännas extra angeläget om personen verkar vilja dra sig undan hälsokontroller och möjligheter att få hjälp under sin graviditet.

Gillar man inte sin barnmorska går det också bra att byta.
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Bappelsin) skrev 2025-09-01 07:18:11 följande:
    Nej det blir man inte. Du måste ha konspirationsrabies i hjärnan.
    TS var otydlig. Det står om bvc i rubriken men sen skriver hon om mvc. Jag trodde hon menade att hon ville strunta i båda. Gissar att den du svarade gjorde liknande tolkning. Struntar man i bvc lär de ju ringa soc. 
  • Anonym (G)

Skulle inte strunta i det. De tar bland annat sköldkörtelvärden som om de ligger fel utan åtgärd kan leda just till missfall. De följer också ditt järn som verkligen underlättar för en att hålla över nivåerna. 

Sen kan man absolut be om att inte ha rätta kontroller, men de snabba besöken som är i början tar inte så lång tid och visst kan de kännas onödiga men en del prover och så kan underlätta för en själv genom graviditeten 🥰

• Anonym (Främja)

Skulle absolut inte avstå!
    Det är så mycket som de kan snappa upp och förebygga som du själv inte har en aning om. Utifrån att de träffar gravida hela dagarna och vet vad som bör och behöver kontrolleras. Samma med BVC, de vet vad som är normalt för respektive ålder och kan därmed avläsa avvikelser ganska snabbt.
    Vidare över till förskolan som också har träffat så många barn att de ofta vet när något avviker och behöver tas tag i så att säga.

Klicka du inte med din BM så bara byt. Du ska ändå träffa vedebörande x antal gånger och även efter förlossning om du tex vill göra en kontroll, få hjälp med preventivmedel osv. Guld värt med en bra BM, aldrig känt mig så sedd och omhändertagen som under mina graviditeter!

• Aliona

Nej, det skulle jag alsrig strunta i. Tänl om något är fel, som hade kunnat upptäckas i tid! Jag skulle aldrig förlåta mig själv. Att gå på kontroller, även om set känns jobbigt, är en av de där grejerna man bara gör för sitt barns skull. Det kommer komma många såna saker innan barnet är vuxet, 

Däremot kan man försöka hitta en bm och senare bvc-sjuksköterska som man trivs ok med. Man kan byta varje gång om det så krävs. Man kan också prata med sin bm om hur man vill ha det och kanske bara gå på de nödvändigaste kontrollerna. Inskrivningssamtalet i tidig graviditet kan man tex hoppa över och då blir det inte så många möten i början av graviditeten. Det är väl kub runt v 12 om man ska göra dwt, och sen rul runt v 18-20 om jag minns rätt. 

Vill man skippa mvc och bvc så har du rätt att göra det. De, liksom annan sjukvård, är frivillig. Bvc kan göra en soc-anmälan om de misstänker att barnet far illa. Här är ett bra svar på vad som kan hända och vad du kan göra: 
    https://soctanter.malmo.se/fraga/10877

• Anonym (Anonym)

Ursäkta förvirringen. Jag menade träffar med barnmorska innan barnet är fött. De frivilliga besöken. 

Svar på tråden Nån som valt att inte gå till bvc?