• Anonym (Tss)

Bröstsmärta

Har haft bröstsmärta sedan en vecka tillbaka och symtomen är:
    - Ihållande
    - Huggande (fåtal gånger)
    - Molande
    - Sitter mittemellan brösten/ ibland höger sida/ibland vänster sida. (Varierade) men känslan går från mitten av bröstet.
    - Märkt att det blir värre vid ansträngning, när jag vrider på mig osv.
    - känns som mest vid inandning och kan då göra extremt ont om jag ansträngt mig framförallt. Då kan det också göra ont fast jag andas normalt.

Var till akutmottagningen och EKG var fint och så lyssnade läkaren på hjärtat och det var bra. Men när jag jobbade nu dagarna efter så blev det värre.

Detta kom några dagar efter jag påbörjade ett nytt läkemedel, har aldrig nånsin haft bröstsmärtor tidigare och börjar tro att det är en biverkning. Men vart ska man ta vägen när allt med hjärtat och lungor ser bra ut fast man känner i kroppen att något verkligen inte är bra? 

Tränar regelbundet sedan 10år tillbaka, har inte varit sjuk heller på några månader. Vad kan det vara :( 

• Svar på tråden Bröstsmärta
  • Anonym (Tss)
    Olsdotter skrev 2025-09-03 14:57:52 följande:
    Men kollade de inte tex TSH när de skrev ut medicinen till dig? Eller, du kanske inte sökte för depression den gången?
    Nej läkaren som skrev ut medicinen kollade inte upp något innan. Det var inte för depression, utan för nervsmärta 
  • Anonym (Tss)
    Olsdotter skrev 2025-09-03 14:53:33 följande:
    Blir smärtorna i skuldran och sidan värre om du trycker på musklerna eller rör dig på vissa sätt? Eller är de opåverkade?
    Jo jag har en punkt som jag har haft ont i höger skuldra innan jag fick ont i bröstet i över 1-2månader. Känt av den lite men inget som stör, så har inte kollat upp det, men den har också blivit värre nu. Den gjorde ont när det var en som la tryck på den punkten
  • Olsdotter
    Anonym (Tss) skrev 2025-09-03 15:42:52 följande:
    Jo jag har en punkt som jag har haft ont i höger skuldra innan jag fick ont i bröstet i över 1-2månader. Känt av den lite men inget som stör, så har inte kollat upp det, men den har också blivit värre nu. Den gjorde ont när det var en som la tryck på den punkten
    Ok, men de här smärtorna du beskriver som har kommit nu efter bröstsmärtorna? Blir dessa värre om du trycker på området som gör ont, eller förblir de lika oavsett?

Har det förresten blivit något bättre alls nu sedan du slutade med medicinen? Enligt vad jag läser i tråden låter det som att det snarare blivit värre och värre, stämmer det?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Tss) skrev 2025-09-03 13:33:38 följande:

Tack så jättemycket för allas svar! Kollade upp det igen och hjärtat är bra. Ska ta det vidare med vårdcentralen, eller kanske fysioterapeut då jag också börjat fått ont på höger sida och höger skuldra/lats. Så börjar också tro att det är muskulärt som ni säger!

Vad bra att du kollat upp det.
  • Anonym (Tss)
    Olsdotter skrev 2025-09-03 15:48:13 följande:
    Ok, men de här smärtorna du beskriver som har kommit nu efter bröstsmärtorna? Blir dessa värre om du trycker på området som gör ont, eller förblir de lika oavsett?

Har det förresten blivit något bättre alls nu sedan du slutade med medicinen? Enligt vad jag läser i tråden låter det som att det snarare blivit värre och värre, stämmer det?
    Smärtorna på höger sida och bakom skuldran har blivit värre till ett större område skulle jag säga. Känns mer tydligt att det gör ont på hela höger sida fram och bak.

Jag bad min pappa trycka på skuldran ifall det gjorde ont och det gjorde det rätt rejält faktiskt. Så funderar på att åka upp akut igen?
  • Anonym (Tss)
    Olsdotter skrev 2025-09-03 15:48:13 följande:

Det har blivit värre tycker jag sedan jag slutade 
  • Olsdotter
    Anonym (Tss) skrev 2025-09-03 18:54:06 följande:
    Smärtorna på höger sida och bakom skuldran har blivit värre till ett större område skulle jag säga. Känns mer tydligt att det gör ont på hela höger sida fram och bak.

Jag bad min pappa trycka på skuldran ifall det gjorde ont och det gjorde det rätt rejält faktiskt. Så funderar på att åka upp akut igen?
    Jag tycker att det är mycket goda nyheter att det gjorde rejält ont.

Gör det ondare i bröstet om du trycker till mellan revbenen vid bröstbenet?
  • Olsdotter
    Anonym (Tss) skrev 2025-09-03 18:54:54 följande:
    Det har blivit värre tycker jag sedan jag slutade 
    Kan det möjligen vara så att du spänner dig pga nervsmärtor, och därför får problem även med muskulatur?
  • Anonym (Tss)

Var till akutmottagningen igen och nu kollade dom allting och alla prover var bra. Sedan tryckte läkaren runt bröstmuskeln och ska! vad ont det gjorde. Så nu är det iallafall klart att det är muskulärt som många sa i tråden. Ska kolla upp det vidare på.fredag 

• Anonym (Tss)

Läkaren på akuten sa att det kan vara inflammation, kramp eller sendrag och att det kan påverka att det gör ont bakom skuldran, att allt hänger ihop. Så ska ta ipren 3gr/dag i en vecka. Men har ändå tid hos vårdcentralen imorgon för att få reda på exakt vad det är, men skönt att veta att det är muskulärt :) 

• Anonym (Tss)
    Olsdotter skrev 2025-09-03 19:16:50 följande:
    Jag tycker att det är mycket goda nyheter att det gjorde rejält ont.

Gör det ondare i bröstet om du trycker till mellan revbenen vid bröstbenet?
    Han tryckte vid bröstmuskeln på båda sidor och det gjorde jätteont, samma smärta vid skuldran när man trycker
  • Olsdotter
    Anonym (Tss) skrev 2025-09-04 09:01:50 följande:

Läkaren på akuten sa att det kan vara inflammation, kramp eller sendrag och att det kan påverka att det gör ont bakom skuldran, att allt hänger ihop. Så ska ta ipren 3gr/dag i en vecka. Men har ändå tid hos vårdcentralen imorgon för att få reda på exakt vad det är, men skönt att veta att det är muskulärt :) 

Ja, det är inte farligt eller brådskande. ☺️

Är det inflammation lär det bli bättre med ipren.
  • Anonym (BMW)
    Anonym (Tss) skrev 2025-09-04 09:01:50 följande:

Vad bra. Din beskrivning påminde mig verkligen om när jag hade samma sak (inflammation).

Hoppas det blir bättre snart. 
  • Anonym (Ida)

Ja det påminde om när jag hade det muskulärt! Men det är obehagligt när man inte vet vad det är!

• Anonym (Tss)

Varit hos läkaren nu vid vårdcentralen, jättebra läkare. Fick reda på att jag har inflammation i bröstmuskeln och bröst fästena på både vänster och höger sida, även mikroskopiska skador i muskeln. Har också inflammation och muskelknutor vid höger skuldra. Fick utskrivet naproxen och ska ta det morgon och kväll. Skönt att få veta vad det är :)

• Anonym (Ida)
    Anonym (Tss) skrev 2025-09-05 14:30:00 följande:

Varit hos läkaren nu vid vårdcentralen, jättebra läkare. Fick reda på att jag har inflammation i bröstmuskeln och bröst fästena på både vänster och höger sida, även mikroskopiska skador i muskeln. Har också inflammation och muskelknutor vid höger skuldra. Fick utskrivet naproxen och ska ta det morgon och kväll. Skönt att få veta vad det är :)

ja, så har jag också haft! Vilken bra läkare som tog tag i det! Vet de hur du fick det?
  • Anonym (Tss)
    Anonym (Ida) skrev 2025-09-06 23:09:09 följande:
    ja, så har jag också haft! Vilken bra läkare som tog tag i det! Vet de hur du fick det?
    Vad hjälpte dig att bli av med det? Läkaren sa överbelastning från tung träning 
  • Anonym (Ida)
    Anonym (Tss) skrev 2025-09-07 10:52:12 följande:
    Vad hjälpte dig att bli av med det? Läkaren sa överbelastning från tung träning 
    Jag blev faktiskt av med det. Men det tog lång tid. Flera veckor, ca månad tror jag.
    jag får lätt tillbaks värk på samma ställe om jag överbelastar.
Svar på tråden Bröstsmärta