Anonym (Gc) skrev 2025-09-08 20:19:29 följande:
Om dina barn har tunga diagnoser så kanske du eller din man kan söka ersättning för t.ex. 25 % av en tjänst? Vet en del föräldrar som har fått det, när det har varit stora bekymmer med deras barn, som också har har haft tunga diagnoser.
Vi har omvårdnadsbidrag och det täcker endast en liten del av den inkomstförlust man gör om man skulle gå ner i tid. Som det är nu täcker det inte ens allt inkomstbortfall pga vabbande man behöver göra för besök hos habilitering, psykolog, läkarbesök, fobibehandling, sjukgymnast, logoped osv. Och alla "vanliga" besök hos tandläkare osv. Vi har i snitt vab en gång per vecka. Ett av barnen klarar inte av att få avbrott i skoldagen och behöver därför vara hemma hela dagen när det är något besök för denna. Vi går minus redan där då vabben är "inbakad" i omvårdnadsbidraget.
Merkostnadsersättning får vi inte. Det ska uppgå till 14 700:-/år och alla kostnader vi har bakar de in i tillsynsansvaret. Dvs saker som skruvas sönder, kastas sönder, tuggas sönder, plockas i smådelar, slås sönder vid utbrott, klipps sönder osv. De räknar de in som att vi har merarbete i form av tillsyn som går in i omvårdnadsbidraget. Och parkeringsavgifter kommer vi inte upp i den summan. GPS klocka anser det är vanligt att barn har idag och räknas inte som merkostnad. Specialkost menar de att vi ändå bekostat en vanlig måltid, så de pengarna de inte äter där går istället till en annan maträtt till barnen.
beli skrev 2025-09-07 22:57:08 följande:
Jag vet inte vad det finns för grupper, jag bara undrade.
Iofs minns jag nu att min kompis har sagt att hon aldrig träffat en annan npf-familj där inte nån av föräldrarna gått in i väggen gång på gång..
Jag antar att de tittar på tv? Eller spelar spel på ipad e.d.? Kan du återhämta dig då?
Jo, det gör dem. Men vi har flera barn. Det är sällan de gör något alla samtidigt. Minsta är väl absolut värst i att suga energi. Direkt man försöker vila kommer hen och ska vara med, hoppar på en, kittlas, petar i ögon och mun. Ska ständigt ha uppmärksamhet och pratar på in- och utandning all sin vakna tid. När hen väl somnar kommer de äldre ut ur sina "hålor" och ska sätta igång. Tjafsar i köket när de gör kvällsfika, skrattar högt, skriker, ska se på TV osv ibland tills den minsta vaknar. Den äldsta som snart är vuxen är ute längre tid. Smäller i dörren när hen kommer hem, ropar ibland rakt ut "JAG ÄR HEMMA", stökar runt i köket osv. Och ett av barnen kommer ALLTID in i sovrummet på natten, väcker oss, ska säga gonatt, ha kramar, prata om något.
Vi har pratat tusentals gånger om detta med dem, men det blir ingen bättring. De är så rutinstyrda att de kör på ändå.
Alla pratar mycket. Om allt. Om skolan, om vad de gjort om vad de önskar sig, om vad de sett på TV. Man ska ständigt hänga med i vad de säger, fokusera på en i taget osv. Det tar mycket energi. Och på det sköta ett hushåll, tvätta, städa, plocka i och ur diskmaskinen, göra läxor, fixa matlådor till jobbet, packa ryggsäckar, åka till frisören, köpa nya kläder, handla mat osv osv allt som vardagen hör till.
Nu är klockan 20.33. Jag satte mig på altanen för att få en lugn stund. Huvudvärk. Lilla ligger i sängen, allt är städat, tvättmaskinen igång. Lilla kommer var femte minut och vill att jag ska ligga med hen. De större kommer snart komma ut ur sina rum och börja stöka omkring. Jag ska duscha, borsta tänderna, ta fram kläder till imorgon. Sen är dagen slut.