Anonym (frågan) skrev 2025-09-05 16:35:29 följande:
Jag bestämde mig faktiskt för att dra upp/vinkla alla persinner från och med idag, både i sovrummet och i vardagsrummet. "Felet" är att solen lyser in i vardagrummet på eftermiddagarna/kvällarna, så jag lär inte se ett dugg på datorn, haha. Och lyser in på morgonen på sommrarna också, men jag tror att det problemet är över för i år.
Förstår att det är besvärligt att inte se skärmen perfekt. Du måste ju inte ha fullt solsken, det viktiga är att det är ljust i rummet till att börja med. Med tiden kanske du finner motivation att göra något annat än att sitta vid datorn också, vilket är svårare om vardagsrummet är mörkt och mest passar för att använda skärm.
Tycker förresten inte att det är ett måste att stålla klockan om du ändå inte vaknar av den eller går upp halvt i sömnen. Ett annat sätt att hålla dygnsrytmen är att lägga till mer aktivitet dagtid samt bra kvällsrutiner så att du lägger dig samma tid varje kväll och somnar tidigare (kan ta tid att få in). Jag har också sjukersättning och ställer aldrig klockan om jag inte har en tid att passa, att sova tills jag vaknar gör mig piggare och starkare. Men alla är olika, vill mest få in att det inte är ett måste att tvinga sig upp en viss tid om man inte behöver.