• Anonym (frågan)

Vad har du för morgonrutiner? Eller föreslå mig några

Jag försöker bygga uppp mig själv på olika vis, och behöver nu inspiration/vägledning för morgonrutiner. 

Just nu är mina morgonrutiner:
    -Kravla ur sängen två timmar efter klockan ringer
    -Dra på mig en tröja
    -Gå från det mörka sovrummet till det mörka vardagsrummet och sätter mig framför datorn.

Jag vill inte leva så egentligen, men är som fast. Det hjälper inte att jag har autism heller, och har lätt för att tappa bort både tid och tankar/sysslor.

• Svar på tråden Vad har du för morgonrutiner? Eller föreslå mig några
  • Anonym (Sjukpensionär)
    Anonym (frågan) skrev 2025-09-05 16:35:29 följande:
    Jag bestämde mig faktiskt för att dra upp/vinkla alla persinner från och med idag, både i sovrummet och i vardagsrummet. "Felet" är att solen lyser in i vardagrummet på eftermiddagarna/kvällarna, så jag lär inte se ett dugg på datorn, haha. Och lyser in på morgonen på sommrarna också, men jag tror att det problemet är över för i år.
    Förstår att det är besvärligt att inte se skärmen perfekt. Du måste ju inte ha fullt solsken, det viktiga är att det är ljust i rummet till att börja med. Med tiden kanske du finner motivation att göra något annat än att sitta vid datorn också, vilket är svårare om vardagsrummet är mörkt och mest passar för att använda skärm. 

Tycker förresten inte att det är ett måste att stålla klockan om du ändå inte vaknar av den eller går upp halvt i sömnen. Ett annat sätt att hålla dygnsrytmen är att lägga till mer aktivitet dagtid samt bra kvällsrutiner så att du lägger dig samma tid varje kväll och somnar tidigare (kan ta tid att få in). Jag har också sjukersättning och ställer aldrig klockan om jag inte har en tid att passa, att sova tills jag vaknar gör mig piggare och starkare. Men alla är olika, vill mest få in att det inte är ett måste att tvinga sig upp en viss tid om man inte behöver.
  • Anonym (Sjukpensionär)

Om du är intresserad av kvällsrutiner och sömn så kan du googla på sömnhygien. 

• Anonym (Sol)

Räcker med 15 min dagsljus för att stänga av sömbhormonproduktionen den dagen. Men då ska det helst vara ute. Eller sitta i solen bredvid fönstret. 

• Krassekrisse

Jag är hemma med en ettåring, så vi kör ganska hårda rutiner:

05:30-06:00 vaknar hon (och därmed jag). Fem minuters stilla väckning i sängen, kanske lite bokläsning

Vi tar varsin snabb kopp kaffe innan vi går och släpper ut hönsen. Sen går vi till vårt växthus och tittar om vi behöver dra igång bevattning eller inte. Efter det äter vi gröt, sen kan dagens alla bestyr dra igång. 

• beli
    Krassekrisse skrev 2025-09-09 12:56:09 följande:

Jag är hemma med en ettåring, så vi kör ganska hårda rutiner:

05:30-06:00 vaknar hon (och därmed jag). Fem minuters stilla väckning i sängen, kanske lite bokläsning

Vi tar varsin snabb kopp kaffe innan vi går och släpper ut hönsen. Sen går vi till vårt växthus och tittar om vi behöver dra igång bevattning eller inte. Efter det äter vi gröt, sen kan dagens alla bestyr dra igång. 

Tar du och ettåringen varsin kopp kaffe? :o
  • Anonym (Sol)
    Anonym (Sol) skrev 2025-09-09 12:03:33 följande:

Räcker med 15 min dagsljus för att stänga av sömbhormonproduktionen den dagen. Men då ska det helst vara ute. Eller sitta i solen bredvid fönstret. 

Sömnhormonproduktionen ska det stå.

Det är Melatoninet som stängs av av ljuset. Det är bra för ljuset gör att mer sömnhormon bildas när det sedan blir mörkt till kvällen. Man får ordning på sitt sömnhormon då. 
  • Krassekrisse
    beli skrev 2025-09-09 13:50:43 följande:
    Tar du och ettåringen varsin kopp kaffe? :o
    Ja. Hon får en mindre, förstås. Är väl en halv deciliter eller så. Hon ska alltid smaka det andra har i glasen, så för att få ha mitt morgonkaffe ifred ger jag henne eget. 
  • Mayjel
    Anonym (Cilla) skrev 2025-09-07 10:07:54 följande:
    Bara jag som dricker kaffe för att det är gott och inte för att få koffein? Jag är då väldigt ensam om att köpa koffeinfritt kaffe har jag märkt. 

Bra förslag faktiskt. Jag tycker kaffe är gott att smaksätta olika saker med, typ bakverk eller kanske en god glassdrink om somrarna. Ska kolla efter detta vid nästa Ica-besök. Antar att koffeinfritt kaffe smakar likadant som vanligt kaffe då? 

När jag är extra trött vid vakning (sker ofta under de perioder då man har järnbrist) så tar jag två Dextrosol ibland. Rent druvsocker som får en att vakna och ger lute extra energi för en kortare stund. Men det räcker gott tycker jag.

• Anonym (frågan)

Så, um, jag har varit sjuk. Eller, jag är fortfarande sjuk, men jag har legat däckad med 40 graders feber. Hurra för mig.

Jag ska läsa ikapp tråden, 

Här är min sketch. Egentligen ska hon ha klänning på sig, med kjolen hängande ner över väggen, men jag får inte till den. Jag måste hitta en bra referens. Och sen ska det också bli trädgrenar utanför fönstret. Jag vet inte heller riktigt vad jag ska göra med hår och om hon sitter framför eller bakom gardinen.

Åsikter?

Förlåt att den är på fel ledd. jag verkar inte kunna ändra det.

• Mayjel
    Anonym (frågan) skrev 2025-09-10 15:02:03 följande:

Så, um, jag har varit sjuk. Eller, jag är fortfarande sjuk, men jag har legat däckad med 40 graders feber. Hurra för mig.

Här är min sketch. Egentligen ska hon ha klänning på sig, med kjolen hängande ner över väggen, men jag får inte till den. Jag måste hitta en bra referens. Och sen ska det också bli trädgrenar utanför fönstret. Jag vet inte heller riktigt vad jag ska göra med hår och om hon sitter framför eller bakom gardinen.

Åsikter?

Hon ser ledsen ut. 
  • skygd

Åsikter?

snyggt som en bra grund att bygga vidare på, eller lämna som den är också. jag tycker att hon sitter framför gardinerna på fönsterbrädan, kanske i en paus från boken. om du vill kan jag hjälpa dig att vända bilden rätt och lägga upp i tråden, men tänker inte göra det om du inte vill det. bra att du är friskare nu.
  • Anonym (frågan)
    Mayjel skrev 2025-09-10 15:12:00 följande:
    Hon ser ledsen ut. 
    Det är kanske inte riktigt meningen, men visst. Hon ska titta ut på snön som faller. Jag hade Enyas Amid the falling snow i skallen i veckor mitt i sommaren sp jag bestämde mig för att göra en bild inspirerad av den sången.
  • Anonym (frågan)
    skygd skrev 2025-09-10 15:37:13 följande:
    snyggt som en bra grund att bygga vidare på, eller lämna som den är också. jag tycker att hon sitter framför gardinerna på fönsterbrädan, kanske i en paus från boken. om du vill kan jag hjälpa dig att vända bilden rätt och lägga upp i tråden, men tänker inte göra det om du inte vill det. bra att du är friskare nu.
    Tack! Jag försöker lära mig bli bättre, jag har inte tecknat mycket sedan jag gick i skolan.

Om du kan vända bilden och vill göra det så är det ok för mig.
  • Anonym (Sol)

Åsikter?

Fin komposition! 
    Det jag undrar över är arr hon har ett lite stort bakhuvud. Är det håret som är stort?
  • Anonym (frågan)
    Anonym (Sol) skrev 2025-09-10 16:30:21 följande:
    Fin komposition! 
    Det jag undrar över är arr hon har ett lite stort bakhuvud. Är det håret som är stort?
    Tack! Kanske lite. Eller om det är för att hon har huvudet vinklat, hon tittar inte rakt fram utan ut genom fönstret. Men jag ska titta lite noggrannare på det, bra att du sa det.
  • skygd
    Anonym (frågan) skrev 2025-09-10 16:29:07 följande:
    Tack! Jag försöker lära mig bli bättre, jag har inte tecknat mycket sedan jag gick i skolan.

Om du kan vända bilden och vill göra det så är det ok för mig.
    har inte sparat bilden eller så, den är din, men här är den rättvänd. 

• Mayjel
    Anonym (frågan) skrev 2025-09-10 16:16:16 följande:
    Det är kanske inte riktigt meningen, men visst. Hon ska titta ut på snön som faller. Jag hade Enyas Amid the falling snow i skallen i veckor mitt i sommaren sp jag bestämde mig för att göra en bild inspirerad av den sången.
    Ja, det var nog bara ett första intryck man fick där, kanske tillagt med lite projicerande. Bilden är fin. Gillar också Enya, särskilt låten China roses, som har en så fin melodi.
Svar på tråden Vad har du för morgonrutiner? Eller föreslå mig några