• Anonym (Irriterad)

Betala för tom lägenhet

Hej alla!

Min "sambo" och jag har varit tillsammans i över 2 år och han betalar fortfarande för en lägenhet som inte blivit använd på över 1,5 år. 
    Det är en hyresrätt, en trea i en storstad. Det är hans mammas lägenhet och står på kontraktet. Han får förmodligen inte överta kontraktet, hon har hyrt den i över 30 år. 
    När vi träffades bodde han i lägenheten själv och hans mamma bodde i hans mormors hus där hans mamma tog hand om mormor och gjort i många år. Mormorn hamnade på ett boende för ett halvår sedan så nu bor hans mamma i huset själv. 
    Min sambo och hans mamma betalar 50% var på lägenheten och parkeringen, vilket är ca 6.000-7.000 i månaden var, så totalt mellan 12.000-14.000 i månaden betalar de ihop. 
    Jag äger ett hus helt själv och bott ensam i några år innan vi träffades. Efter ca 6 månader in i förhållandet så var vi nästan bara hos mig och han mer eller mindre flyttade in. Men jag betalar allt själv som elen, sopor, bolån, ränta, ersätter allt själv som går sönder: diskmaskin, tvättmaskin, osv. 
    Det är helt ok att behålla lägenheten den första tiden. Jag har aldrig varit på och tjatat. Men när de har betalat för en tom lägenhet i över 1,5 år tycker jag det börjar bli löjligt. De åker till lägenheten för att hämta posten och spola toan någon gång ibland, de är bägge skrivna där.
    Hans mamma kommer få ärva mormorns hus och vill bo där. Eventuellt sälja och köpa lägenhet, hon har inte bestämt sig än, så hon blir inte bostadslös. Samt att min sambo troligen inte heller kommer få överta hyreskontraktet. Så jag förstår inte varför de betalar så mycket pengar i månaden. Att betala 1.200 i månaden bara för parkeringen är ju vansinnigt. 
    De vill inte heller hyra ut den i andra hand eller ha en inneboende. Jag har försökt det senaste nu att förklara att vi kunde göra så mycket roligare saker för pengarna. Bara på ett år har han slängt iväg nästan 80.000 på en tom lägenhet ensam. 
    Eftersom vi bir ihop och planerar barn förstår jag inte varför de envist ska ha kvar lägenheten. Jag börjar bli lite irriterad att stå för alla kostnader själv samtidigt som han bor här på heltid. 
    Han tycker jag borde ha mer tålamod och förståelse att de behåller lägenheten. Men jag börjar få slut på dessa varor. 
    Är jag ensam om att tycka de borde säga upp den?
  • Svar på tråden Betala för tom lägenhet
  • Anonym (Irriterad)
    Tow2Mater skrev 2025-09-09 17:23:16 följande:
    Vad sa han om det då? Ska han ta upp de forslagen med sin mamma?
    Det är redan på tapeten
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (d) skrev 2025-09-09 17:43:07 följande:
    Ifall det skulle ta slut, det är det som är det osäkra.
    Ni har ju trots allt inte varit ihop speciellt länge.

Billigt, absolut. Men säkerhet går före. 
    Han kanske inte vill lägga sina pengar i en bostadsrätt, eller för den delen i sin mormors hus. Som vi inte vet om det är till salu, du skrev ju att hans moster också ska ärva?

Det är inte heller bara att köpa en BR och hyra ut, föreningen måste godkänna en sån sak och det är inte säkert att de gör. De vill att ägarna bor i lägenheten som regel.

Det är inte upp till dig att bestämma hur han och hans mor ska göra, jag förstår att det är frustrerande. Men situationen är komplicerad.

Sen vill jag säga att min hyresrätt kostar ganska exakt 7000 per månad, och det är en totalrenoverad tvåa på 60 kvm i stan.

Visst hade jag kunnat bo i ett hus på landet också, min särbo har ett. Men jag kommer aldrig att säga upp mi trygghet som tog mig 15 år i bostadskön att få.
    Syskonet vill inte överta huset. Det har hen varit tydlig med. 

Du bor ju uppenbarligen din lägenhet. Det är skillnad att betala halva boendet på en hyresrätt som man varken bor i eller har kontrakt på. Du kan inte se att det är något som skaver?
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (d) skrev 2025-09-09 19:57:58 följande:
    Ts har inte att göra med vad hennes kille lägger pengar på.
    Ingen har med det att göra så länge han sköter sina utgifter och klarar sig ekonomiskt.

Skulle det ta slut så är han nog hjärtligt glad över att ha någonstans att ta vägen.
    Eftersom vi nästan har gemensam ekonomi och planerar barn anser jag väl att jag visst har med vad han lägger 6.000-7.000 i månaden på. Rakt ner i fickorna hos en hyresvärd. Ska jan lägga dessa pengar på eget boende är det väl lämpligt med en mindre gus eller bostadsrätt. Det hade jag förstått. 
  • Anonym (d)
    Anonym (Irriterad) skrev 2025-09-09 20:15:14 följande:
    Syskonet vill inte överta huset. Det har hen varit tydlig med. 

Du bor ju uppenbarligen din lägenhet. Det är skillnad att betala halva boendet på en hyresrätt som man varken bor i eller har kontrakt på. Du kan inte se att det är något som skaver?
    Jag förstår absolut att det skaver.
    Men jag förstår din kille också.

Det är ju därför jag tycker att det är så jäkla komplicerat och svårt att ge råd!

Har ni pratat om hur boendet ska vara när och om ni får barn ihop?

Skulle du kunna tänka dig att gifta dig med honom, med äktenskapsförord. Så att han iaf blir arvsberättigad om du skulle gå bort?
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (d) skrev 2025-09-09 20:20:59 följande:

Det är ju därför jag tycker att det är så jäkla komplicerat och svårt att ge råd!

Skulle du kunna tänka dig att gifta dig med honom, med äktenskapsförord. Så att han iaf blir arvsberättigad om du skulle gå bort?
    Vi ska bo i mitt hus, det är bestämt sedan länge. 

Sålänge hans bror lever och har arvsrätt kommer min sambo aldrig att få ärva efter mig. Får vi barn är det barnet/barnen som kommer få det. Om vi inte lyckas med barn ska mina syskon och deras barn ärva. 

Det ska inte finnas en enda möjligheten för hans bror att få ett rötter öre från mina och min släkts tillgångar. Bränner hellre upp gården och huset. 

Ja just det. Här kommer ytterligare en saftig detalj som gör mig upprörd kring allt. Min sambos mamma skickar flera tusen i månaden till hans bror. Allt mellan 3.000-10.000 i månaden förstod jag det som. 

En äldre bror som är över 40. Suttit inne i fängelse en bra tid, har diverse mer allvarliga brott i bagaget. Han bor utomlands tillsammans med sin fru. Har aldrig haft ett jobb eller inkomst. Min sambo pratade med hans fru för ett tag sedan. Tydligen står hon för kostnader kring boende mat och allt annat tråkigt. Pengarna som skickas till honom super eller knarkar han bort. Så det är pengar hans mamma kunde betala hela hyra med istället. 

Så... Nu har jag fått gnälla mer.
  • Anonym (T)

Otryggheten i att flytta in i någon annans hus som du inte äger består egentligen inte bara i att inte kunna få en ny bostad. I det ligger också vetskapen att man alltid kommer att vara den som behöver flytta om ni separerar, inte så kul att boa in sig nånstans i 10, 15 eller 20 år och sen behöva lämna allt. Att inreda, renovera, bygga den där drömmiga uteplatsen, nej det skulle inte kännas lika roligt det heller. 

Du vill hålla kvar vid din släktgård och vill inte att han köper in sig, det förstår jag. Han verkar vilja hålla fast vid sitt föräldrahem och ni båda tänker nog att ni inte vill hamna i en tråkig sits i framtiden där du inte har råd att köpa ut honom om han skulle bli delägare och han tänker på känslan att tvingas lämna ett hem han byggt upp sin trygghet runt.

Mormoderns hus verkar inte heller vara ett säkert boende för hans mamma eftersom hon inte är enda barnet, så därifrån riskerar ju mamman att få flytta ut den dag mormodern inte finns kvar om hon inte kan köpa ut syskonen och det är mycket arbete på huset som hon inte klarar av. De vill kanske behålla lägenheten så hon kan bo där och så att han har en trygg plats att återvända till om det skulle behövas. För en del människor är det där med trygghet väldigt viktigt. 

• Anonym (Betty)
    Anonym (njet) skrev 2025-09-09 13:31:46 följande:
    Och jag tycker att det är konstigt att han skulle förväntas säga upp en lägenhet för ett osäkert "hyreskontrakt" i TS hus. Det blir lika osäkert för honom, som då skulle stå bostadslös, ifall det tar slut med TS.

Om de vill flytta ihop och bli sambos på riktigt så får de ju diskutera formerna för det. Ska de bo i TS hus, ska mannen i så fall köpa in sig i huset? Eller ska de skaffa ett annat gemensamt boende. 
    Men herregud så överdrivet. Hört talas om många som behåller sin tidigare bostad i fall att för evigt trots att man bor med någon annan? 

Ok precis i början men nu har de bott under samma tak i 1.5 år. 

Ja deras förhållande kam ta slut idag, imorgon eller om 10 år. Visst kan man gardera sig och betala för ett reservboende för resten av livet men jag har faktiskt aldrig hört talas om det. Tror inte nån annan här heller har gjort det.

Och det ör ingen säkerhet att flytta ihop i ett gemensamt boende som båda betalar för.  Du kan få problem den dagen det tar slut i alla fall. Ingen har råd att köpa ut den andra så står man där och behöver sälja. Och var ska man ta vägen sen? Alla får inte köpa boende för banken när de plötsligt är själva på lånet. Vet flera som skilt sig och står där utan bostad och flyttar in till föräldrar och andra hands kontrakt. 

Fortfarande är det nog ingen som har lust att betala flera tusen i år efter år för en lägenhet "i fall att".
  • Anonym (V)
    Anonym (d) skrev 2025-09-09 20:20:59 följande:

Hur menar du att han skulle bli arvsberättigad pga äktenskapsförord? 
  • Anonym (T)
    Anonym (Irriterad) skrev 2025-09-09 22:13:36 följande:
    Vi ska bo i mitt hus, det är bestämt sedan länge. 

Sålänge hans bror lever och har arvsrätt kommer min sambo aldrig att få ärva efter mig. Får vi barn är det barnet/barnen som kommer få det. Om vi inte lyckas med barn ska mina syskon och deras barn ärva. 

Det ska inte finnas en enda möjligheten för hans bror att få ett rötter öre från mina och min släkts tillgångar. Bränner hellre upp gården och huset. 

Ja just det. Här kommer ytterligare en saftig detalj som gör mig upprörd kring allt. Min sambos mamma skickar flera tusen i månaden till hans bror. Allt mellan 3.000-10.000 i månaden förstod jag det som. 

En äldre bror som är över 40. Suttit inne i fängelse en bra tid, har diverse mer allvarliga brott i bagaget. Han bor utomlands tillsammans med sin fru. Har aldrig haft ett jobb eller inkomst. Min sambo pratade med hans fru för ett tag sedan. Tydligen står hon för kostnader kring boende mat och allt annat tråkigt. Pengarna som skickas till honom super eller knarkar han bort. Så det är pengar hans mamma kunde betala hela hyra med istället. 

Så... Nu har jag fått gnälla mer.
    Då är det samma sak som att det skulle vara din pojkvän som betalar för brodern om det är på grund av de gåvorna som pojkvännen behöver betala hyran för halva lägenheten. 

Jag tycker pojkvännen ska stå för sin del av driftskostnaderna i ditt hus om ni vistas där jämt, och då menar jag el, vatten, mat, sophämtning och allt som blir dyrare för dig när han bor där än om du skulle bott där själv. Man ska betala för sig och inte snylta på sin partner.  Men eftersom nu inte har gemensam ekonomi så måste han få göra vad han vill för det som blir över efter att han betalat för sig, hos dig och då innebär det även att han måste få skänka bort sina pengar till sin mamma eller bror likaväl som att resa eller köpa kläder. 

Ni behöver nog sätta er ner och prata ordentligt om hur ni ska leva, om han vill bli sambo, hur ni ska dela er ekonomi och utgifter så att ni har en plan och struktur istället för nån hybridvariant av samboskap/särboskap, gemensam/delad ekonomi... 
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (T) skrev 2025-09-09 22:55:38 följande:

Otryggheten i att flytta in i någon annans hus som du inte äger består egentligen inte bara i att inte kunna få en ny bostad. I det ligger också vetskapen att man alltid kommer att vara den som behöver flytta om ni separerar, inte så kul att boa in sig nånstans i 10, 15 eller 20 år och sen behöva lämna allt. Att inreda, renovera, bygga den där drömmiga uteplatsen, nej det skulle inte kännas lika roligt det heller. 

Du vill hålla kvar vid din släktgård och vill inte att han köper in sig, det förstår jag. Han verkar vilja hålla fast vid sitt föräldrahem och ni båda tänker nog att ni inte vill hamna i en tråkig sits i framtiden där du inte har råd att köpa ut honom om han skulle bli delägare och han tänker på känslan att tvingas lämna ett hem han byggt upp sin trygghet runt.

Mormoderns hus verkar inte heller vara ett säkert boende för hans mamma eftersom hon inte är enda barnet, så därifrån riskerar ju mamman att få flytta ut den dag mormodern inte finns kvar om hon inte kan köpa ut syskonen och det är mycket arbete på huset som hon inte klarar av. De vill kanske behålla lägenheten så hon kan bo där och så att han har en trygg plats att återvända till om det skulle behövas. För en del människor är det där med trygghet väldigt viktigt. 

Fast jag ser ingen skillnad på ett gift par som köper ett hus ihop som måste säljas vid separation då ingen har råd att köpa ut den andra. Den enda skillnaden här är ju att jag behåller mitt arv och han kan spara eller köpa annan bostad istället för halva värdet av huset efter lånen är betalde som många gör vid en separation. Så det där håller jag inte med om. Det är nog allt lika jobbigt att flytta från ett boende efter 20 år med renovering. Tror inte par som är beroende av varandras inkomst för att kunna bo i huset tänker på samma sätt. 

Om hans mamma inte kan köpa ut sitt syskon har hon 3-4 miljoner att använda efter försäljningen. Så hon står inte direkt på bar backe. Sen vet vi inte hur länge mormorn lever. Hon kanske lever i ytterligare 3 år till. Ska dom fortsätta betala för en tom lägenhet i 3 år bara för att. Det är över 400.000 i hyra. Det är en väldig dyr back-up. 
  • Xenia

Jag tycker alla tänker/handlar irrationellt här.

TS som låter sambon bo gratis/snylta i hela 1,5 år utan att sätta ned foten. 

Sambon som snällt betalar halva kostnaden för sin mors lägenhet trots att hon inte bor där.

Mamman som betalar för sin missbrukande son utomlands och halva hyran för en tom lägenhet och inte ens skaffar en andrahandshyresgäst.

Om TS vill ha barn så är det hög tid, men då borde hon verkligen ta ett snack med sin sambo. Kommer han att fortsätta att betala sin mors kostnader i framtiden, även om han får barn? Klarar han att klippa navelsträngen?

Jag tycker det verkar som hans mor är medberoende till sin missbrukande son, och TS sambo är i sin tur medberoende till sin mor. Så han försörjer också indirekt sin bror genom att betala halva hyran för sin mors lägenhet.

Den dag hans mor dör, kommer han att fortsätta att betala för sin brors missbruk?

• Anonym (d)
    Anonym (V) skrev 2025-09-09 23:05:47 följande:
    Hur menar du att han skulle bli arvsberättigad pga äktenskapsförord? 
    Genom att skriva att egendomen inte ingår i boskillnaden vid en skilsmässa.
    Så menar jag.
    Då blir han fortfarande arvsberättigad on/när ts går bort före honom.

Men det spelar ingen roll för till vill inte att han ska ärva.
  • Anonym (d)
    Anonym (Irriterad) skrev 2025-09-09 23:26:27 följande:
    Fast jag ser ingen skillnad på ett gift par som köper ett hus ihop som måste säljas vid separation då ingen har råd att köpa ut den andra. Den enda skillnaden här är ju att jag behåller mitt arv och han kan spara eller köpa annan bostad istället för halva värdet av huset efter lånen är betalde som många gör vid en separation. Så det där håller jag inte med om. Det är nog allt lika jobbigt att flytta från ett boende efter 20 år med renovering. Tror inte par som är beroende av varandras inkomst för att kunna bo i huset tänker på samma sätt. 

Om hans mamma inte kan köpa ut sitt syskon har hon 3-4 miljoner att använda efter försäljningen. Så hon står inte direkt på bar backe. Sen vet vi inte hur länge mormorn lever. Hon kanske lever i ytterligare 3 år till. Ska dom fortsätta betala för en tom lägenhet i 3 år bara för att. Det är över 400.000 i hyra. Det är en väldig dyr back-up. 
    Men, det är deras pengar och deras beslut.
    Det är i ärlighetens namn inte upp till dig att avgöra vad varken killen eller hans mamma ska lägga sina pengar.

Jag personligen hade iaf inte vågat släppa min säkerhet efter en så kort tid som "sambo".
    Förstår problemet med brodern också, men att jag inte skulle få ärva skulle också göra mig tveksam.
Svar på tråden Betala för tom lägenhet