• Anonym (Irriterad)

Betala för tom lägenhet

Hej alla!

Min "sambo" och jag har varit tillsammans i över 2 år och han betalar fortfarande för en lägenhet som inte blivit använd på över 1,5 år. 
    Det är en hyresrätt, en trea i en storstad. Det är hans mammas lägenhet och står på kontraktet. Han får förmodligen inte överta kontraktet, hon har hyrt den i över 30 år. 
    När vi träffades bodde han i lägenheten själv och hans mamma bodde i hans mormors hus där hans mamma tog hand om mormor och gjort i många år. Mormorn hamnade på ett boende för ett halvår sedan så nu bor hans mamma i huset själv. 
    Min sambo och hans mamma betalar 50% var på lägenheten och parkeringen, vilket är ca 6.000-7.000 i månaden var, så totalt mellan 12.000-14.000 i månaden betalar de ihop. 
    Jag äger ett hus helt själv och bott ensam i några år innan vi träffades. Efter ca 6 månader in i förhållandet så var vi nästan bara hos mig och han mer eller mindre flyttade in. Men jag betalar allt själv som elen, sopor, bolån, ränta, ersätter allt själv som går sönder: diskmaskin, tvättmaskin, osv. 
    Det är helt ok att behålla lägenheten den första tiden. Jag har aldrig varit på och tjatat. Men när de har betalat för en tom lägenhet i över 1,5 år tycker jag det börjar bli löjligt. De åker till lägenheten för att hämta posten och spola toan någon gång ibland, de är bägge skrivna där.
    Hans mamma kommer få ärva mormorns hus och vill bo där. Eventuellt sälja och köpa lägenhet, hon har inte bestämt sig än, så hon blir inte bostadslös. Samt att min sambo troligen inte heller kommer få överta hyreskontraktet. Så jag förstår inte varför de betalar så mycket pengar i månaden. Att betala 1.200 i månaden bara för parkeringen är ju vansinnigt. 
    De vill inte heller hyra ut den i andra hand eller ha en inneboende. Jag har försökt det senaste nu att förklara att vi kunde göra så mycket roligare saker för pengarna. Bara på ett år har han slängt iväg nästan 80.000 på en tom lägenhet ensam. 
    Eftersom vi bir ihop och planerar barn förstår jag inte varför de envist ska ha kvar lägenheten. Jag börjar bli lite irriterad att stå för alla kostnader själv samtidigt som han bor här på heltid. 
    Han tycker jag borde ha mer tålamod och förståelse att de behåller lägenheten. Men jag börjar få slut på dessa varor. 
    Är jag ensam om att tycka de borde säga upp den?
  • Svar på tråden Betala för tom lägenhet
  • Anonym (Isabella)
    Anonym (Alexandra) skrev 2025-09-27 10:44:30 följande:
    Jag skulle absolut inte fortsätta ge pengar om det bara hjälpte mitt barn att fortsätta missbruka. Jag skulle absolut kräva behandlingshem och att barnet ville söka vård och hjälp. At hjälpa dem missbruka kommer ju bara skada dem i det långa loppet. Skulle aldrig förlåta mig själv om jag inte satte krav, bara gav pengar och barnet till slut tog en överdos eller att kroppens organ bara gav upp på grund av skadan drogerna orsakat under årens lopp.

Och du vet väl att många män också säljer sex..? Det är absolut inget enbart kvinnor gör.

Nej jag tycke inte att man bara ska ge pengar utan att ställa krav men jag tycker inte heller det är rätt lösning att bara lämna personen åt sitt öde. Behandlingshem skulle vara bäst såklart.

Men hur var det, hade han redan avtjänat ett fängelsestraff för mord? Så han mördade någon när han var  ung (antagligen, det är väl ganska långa straff) och missbrukare, satt i fängelse och sen kom ut och började missbruka igen? Borde han inte gå till frivården då som har koll på det? Förstår som sagt att TS inte vill ha honom i deras hem eller i närheten av framtida barn. Men när det gäller mamman är det en annan sak, det är ändå hennes son. 

Och när det gäller män som säljer sex.. det händer absolut men inte lika vanligt , jag skrev inte heller att män inte kan sälja sex. Det gör det ju förresten bara ännu värre att sluta hjälpa honom med pengar. Jag har själv behövt göra det en period när jag var yngre men inte på grund av missbruk utan på grund av att jag var ensamstående mamma efter att ha lämnat en våldsam relation (lång historia, vet att alla ensamstående inte behöver det som tur är men det var en svår situation där det var enda lösningen just då). Så jag har tyvärr ganska bra koll på den branchen., 

• Anonym (Isabella)
    Anonym (Alexandra) skrev 2025-09-27 10:49:27 följande:
    Med tanke på att han kan slänga minst 80k per år på en tom lägenhet som inte används kan han ju gott och väl lägga den summan i ett sparkonto eller investera dem för att bygga upp en bra buffert för att kunna köpa nåt om han en dag behöver flytta ut? Eller köpa något nu och hyra ut?

Jag skulle inte heller vilja att han köpte in sig om jag hade en släktgård som min släkt ägt i generationer. Och jag skulle ha förståelse för om min partner inte ville att jag skulle köpa in mig i deras släktgård. Det viktigaste är ju att man är öppen med det från start (som TS varit) så att man kan säkra upp för sig själv på andra sätt. 

Ja det kan han säkert göra. Men nu hade han väl också redan sagt upp lägenheten? Så då är det väl inte så mycket mer att diskutera när det gäller det? 

Och ja han kan såklart köpa något redan nu och hyra ut också, bostadsrätt och äganderätt (och hus) får man väl hyra ut hur länge man vill. Då kan han ju tjäna på det också. 

• Anonym (M)
    Anonym (Isabella) skrev 2025-09-27 23:29:48 följande:

Ja det kan han säkert göra. Men nu hade han väl också redan sagt upp lägenheten? Så då är det väl inte så mycket mer att diskutera när det gäller det? 

Och ja han kan såklart köpa något redan nu och hyra ut också, bostadsrätt och äganderätt (och hus) får man väl hyra ut hur länge man vill. Då kan han ju tjäna på det också. 

Bostadsrätt får man dock inte hyra ut så länge man vill dock. 
  • Anonym (Isabella)
    Anonym (M) skrev 2025-09-28 10:58:28 följande:
    Bostadsrätt får man dock inte hyra ut så länge man vill dock. 
    Ja just det, man behöver tillstånd från förening. Trodde inte det fanns någon tidsgräns men det gör det kanske då, då hade jag fel om det. Men hus som man äger eller ägarlägenhet får man ju hyra ut hur länge man vill. Jag hyr själv ett radhus nu som är en äganderätt. 
  • Anonym (d)
    Anonym (Alexandra) skrev 2025-09-27 10:44:30 följande:
    Jag skulle absolut inte fortsätta ge pengar om det bara hjälpte mitt barn att fortsätta missbruka. Jag skulle absolut kräva behandlingshem och att barnet ville söka vård och hjälp. At hjälpa dem missbruka kommer ju bara skada dem i det långa loppet. Skulle aldrig förlåta mig själv om jag inte satte krav, bara gav pengar och barnet till slut tog en överdos eller att kroppens organ bara gav upp på grund av skadan drogerna orsakat under årens lopp.

Och du vet väl att många män också säljer sex..? Det är absolut inget enbart kvinnor gör.
    Det vet du inte förrän du är där.

Precis som vanligt så sitter folk som inte vet, på riktigt, hur det är när man är i en speciell situation.

Den dagen du lever i den verkligheten, då kan du säga hur du gör eller inte gör. Men inte innan.

Du kan inte kräva ett skit från en vuxen person för övrigt. Det enda du kan är att försöka att få till ett LVM.
  • Anonym (.)

Jag förstår absolut att gården är din sen innan och att du då vill vara tryggad där både för dig och din familj, så bra att du varit tydlig där. 

Men annars tycker jag  att har rätt att lägga sina pengar på vad han vill, sålänge han ändå gör rätt för sig och betalar gemensamma räkningar. 

Sen kan jag förstå om man retar ihjäl sig på en sån sak, men det är fortfarande hans val. Säg att han hade haft ett intresse för motorcyklar och lagt motsvarande pengar på det, det är fortfarande hans rätt att göra det med sina pengar. Och framför allt innan ni skaffar barn ihop så är det absolut inte någon annans en och en hans, även om han vill slänga pengarna i sjön.

Däremot fundera på att driva bort honom om det blir för mycket tjafs kring detta. Fråga dig själv om du tycker att det är värt det. 

Önskar all lycka till <3

• Anonym (d)
    Anonym (.) skrev 2025-10-12 08:07:52 följande:

Jag förstår absolut att gården är din sen innan och att du då vill vara tryggad där både för dig och din familj, så bra att du varit tydlig där. 

Men annars tycker jag  att har rätt att lägga sina pengar på vad han vill, sålänge han ändå gör rätt för sig och betalar gemensamma räkningar. 

Sen kan jag förstå om man retar ihjäl sig på en sån sak, men det är fortfarande hans val. Säg att han hade haft ett intresse för motorcyklar och lagt motsvarande pengar på det, det är fortfarande hans rätt att göra det med sina pengar. Och framför allt innan ni skaffar barn ihop så är det absolut inte någon annans en och en hans, även om han vill slänga pengarna i sjön.

Däremot fundera på att driva bort honom om det blir för mycket tjafs kring detta. Fråga dig själv om du tycker att det är värt det. 

Önskar all lycka till <3

Jag vill minnas att jag någonstans i tråden läst att ts kille gått med på att göra sig av med lägenheten.
    Men i övrigt håller jag med dig.

Aldrig i hela h-vetet att jag låtit en blivande sambo styra över mina pengar. Då hade jag inte flyttat ihop helt enkelt.
  • Anonym (d)
    Anonym (Irriterad) skrev 2025-09-11 14:21:59 följande:
    Tja, några av hästar springer iaf in pengar till oss. Vissa tider mer vissa mindre. Hästarna är min livsstil och ingick och kommer förmodligen alltid att göra det i mitt liv. Det förklarade jag från början att de kommer ta mycket tid och pengar från mig. Men han ville ändå vara med mig. Så detta kommer inte bli en fråga, han vet vad som gäller. Tröttnar han på hästarna får han väl lämna. Tänker inte göra mig av med något som jag mycket tydligt både i början och även nu förklarat för honom är viktigt för mig och mitt mående. 

Men hade han från början presenterat att han i flera år på obestämd framtid kommer att betala halva mammans lägenhet oavsett om han bor där eller inte hade kanske man hade gjort ett annat val. Att han måste hjälpa sin mamma ekonomiskt med boendet för hon slösar flera tusen på hans missbrukande son. 

Ser du skillanden?
    "För jag tänker fortsätta med mina utgifter, men du får inte göra detsamma."

Pinsamt resonemang.

Lika bra att han behåller sin trygghet med ditt sätt att resonera. (Även om de nu ev säger upp den, om det inte var lite extra krydda från fantasivärlden... så snabbt efter trådstarten Demon )
  • Anonym (Enkelt, min käre Watson)
    Anonym (d) skrev 2025-09-29 05:22:50 följande:
    Det vet du inte förrän du är där.

Precis som vanligt så sitter folk som inte vet, på riktigt, hur det är när man är i en speciell situation.

Den dagen du lever i den verkligheten, då kan du säga hur du gör eller inte gör. Men inte innan.

Du kan inte kräva ett skit från en vuxen person för övrigt. Det enda du kan är att försöka att få till ett LVM.
    Jag har levt i "den verkligheten" med en förälder som försörjde en icke fungerande man i 30 år. För att hon inte klarade att ställa ett enda krav på honom. 

Jag tycker verkligen inte det sättet var en lösning på problemet och nej, jag skulle 200% ha bett honom dra åt helvete långt innan dess.
  • Tow2Mater
    Anonym (.) skrev 2025-10-12 08:07:52 följande:

Önskar all lycka till <3

Driva bort honom ? Han är väl inget djur? Som vuxna människor pratar man om saker. Man planerar inte att driva bort varandra.
  • Anonym (.)
    Tow2Mater skrev 2025-10-13 15:56:27 följande:
    Driva bort honom ? Han är väl inget djur? Som vuxna människor pratar man om saker. Man planerar inte att driva bort varandra.

1, dels så ser jag att det har blivit fel där. Vet inte hur jag lyckats riktigt. Troligen ändrat en mening och slarvar med genomläsning. Men kontenta är densamma även om det blivit rätt. Att hon riskerar att driva bort hon. Och det kan man göra såväl i handling som ord.

2, du är säkert väl införstådd med att begreppet drivs bort används även när man pratar om människor. 

3, Sånt behöver inte vara planerat att göra det.

• Anonym (Isabella)
    Tow2Mater skrev 2025-10-13 15:56:27 följande:
    Hon menade nog ?fundera på att du riskerar att driva bort honom?.

Alltså att hon ska tänka på att allt det här tjafset riskerar att göra att han inte vill fortsätta vara tillsammans med henne. Och där håller jag nog med. Håller också med om att det är hans pengar som han faktiskt gör vad han vill med, så länge han gör rätt för sig hos TS också, det måste han ju börja göra.

Nu hade de väl iförsej sagt upp lägenheten redan men det gäller fortfarande , hon kan inte bestämma vad han lägger sina pengar på. 
  • Anonym (Irriterad)

Absolut! Jag bestämmer inte vad han lägger sina pengar på som många här har sagt. Men jag kan däremot bestämma att inte vara tillsammans med någon kastar 6.000-7.000 rakt i fickan på hyresvärd. Den rätten har jag. Jag har rätt att ställa ultimatum, för jag vill inte leva med någon som gör så korkade ekonomiska beslut. Det har gått över 1,5 åt nu. 

Han hade kunnat ha vilken jäkla hobby som helst som många skriver här. Bilar, motorcykel, fotboll, dataspel, dator or WHATEVER. Jag hade varit helt ok med de. Men inte rakt ner i ett svart hål till ingen nytta. Han säger att han vill bo här med mig under premisserna jag sagt. Många här verkar inte förstå att han har sagt ja.

Jag tvingar inte honom eller bestämmer över honom. Men ingen kan heller tvinga mig att acceptera att hans pengar bara räcker till två boenden och nödvändigt så får jag lägga ut mina pengar om vi ska göra något roligt. Bara för att han ska betala en tom lägenheten.  Är den så viktig kan han väl flytta tillbaka anser jag. Eller om han är osäker på relationen kan han också flytta tillbaka. Har sagt det till honom att han kan lämna mig om det inte känns bra, men då får jag alltid till svar att han älskar mig och vill satsa. Jag vill ha familj och barn med honom. Men jag vill inte vara tillsammans med någon som tycker att man ska slänga flera tusen i månaden på ett tomt boende istället för att lägga pengarna på sin familj och framtida utökade familj. 

Men det är sluttjafsat nu. Lägenheten är uppsagd efter att jag satt ner foten. Jag har på alla sätt visat och sagt jag vill ha en framtid med honom. Varit överseende med hans tidigare boende, hans mamma och hans bror. Stöttat och utsatt mig för IVF vilket är en mardröm för mig med extrem gynskräck. Skulle inte skaffa barn fram tills vi träffades. Blivit opererad, hormonbehandlad, grävd i, sprutor. Jobbar heltid, varit den som är ekonomisk ansvarig för i princip allt. Jag är ensam ansvarig för allt pappersarbete med bygglov, bostadslån, offerter, inköp. Han har aldrig stått på något kontrakt och är urusel på sånt. Jag hjälper honom med deklarationen för han klarar inte det. Tyvärr har hans mamma inte lärt honom utan gjort det åt honom istället. Han är överlycklig att jag har lätt för sånt. Jobbar på myndighet med pappersarbeten. Vi bestämmer tillsammans vilka fönster vi vill ha, färg på huset, fönsterbleck... ALLT! Jag tar inte något ensamt beslut i renoveringen för att det ska känns att det är vårt. 

Men nu var gränsen nådd för min del. Jag ville se det ultimata beslutet att han vill satsa på oss i handling, inte i ord. 

• Anonym (Vad…?)

För mig låter det här helt sinnessjukt. Hans mamma bor i sin mammas hus och vill tydligen bo där eller eventuellt sälja det och kanske köpa nåt annat sen. Att de betalar hyra och p-plats för hyreslägenheten är ju bara vansinne och att han bor gratis hos dig så lång tid tillbaka. En MYCKET STOR RÖD FLAGGA! Du blir ju utnyttjad till max. Är det så du ska ha det?

Hsn kanske lever dubbelliv till och med? Han kanske har lägenheten som ett kärleksnäste? Vet du verkligen vad han är för människa? Eller han kanske låter någon vara där, får pengar för det och bor gratis hos dig? Har du verkligen koll på allt? Du behöver nog ta reda på mer om människan du bor med.

Låt dig inte utnyttjas! Du kan ha mycket roligare för pengarna som han snuvar dig på. Lycka till🤗

• Anonym (Vad…?)

Nu såg efter mitt senaste (flrsta) inlägg att lägenheten visst är uppsagd. Det är ju bra. Har inte läst alla inlägg däremellan, så kanske jag har missat nåt väsentligt. 

Men min känsla och sammanfattning av mannen i detta är att han är inte en man. Han är en mansbebis, har inte lärt sig att ta ansvar för sig och inte lärt sig stå på sina egna ben. Du har blivit en andra mamma till honom. Vill du ha två barn att ta hand om, ifall ni får barn? Gå inte i den här ?mammafällan? dvs ta hand om en ?vuxen? man.

Allt du berättat är otroligt oroväckande. Han har inte lärt sig ta ansvar för sig själv och det är inte din uppgift. Är så trött på kvinnor som ska ta hand om män som lägger över allt ansvar på sina kvinnor och du är inte ansvarig för hans utveckling.

Skriver detta utifrån egen erfarenhet. Tack och lov är de priblemen borta ur mitt liv. Aldrig mer en oerfaren och känslomässigt omogen man. 

Han behöver gå i terapi och du är inte hans terapeut!

• Anonym (Irriterad)
    Anonym (Vad??) skrev 2025-10-16 22:53:56 följande:

För mig låter det här helt sinnessjukt. Hans mamma bor i sin mammas hus och vill tydligen bo där eller eventuellt sälja det och kanske köpa nåt annat sen. Att de betalar hyra och p-plats för hyreslägenheten är ju bara vansinne och att han bor gratis hos dig så lång tid tillbaka. En MYCKET STOR RÖD FLAGGA! Du blir ju utnyttjad till max. Är det så du ska ha det?

Hsn kanske lever dubbelliv till och med? Han kanske har lägenheten som ett kärleksnäste? Vet du verkligen vad han är för människa? Eller han kanske låter någon vara där, får pengar för det och bor gratis hos dig? Har du verkligen koll på allt? Du behöver nog ta reda på mer om människan du bor med.

Låt dig inte utnyttjas! Du kan ha mycket roligare för pengarna som han snuvar dig på. Lycka till🤗

Han är aldrig i lägenheten utan bor med mig på heltid. Vi har en såndär app så vi kan se var vi är. 

Sedan är vi i lägenheten typ någon helg varannan månad när vi gör något roligt i Göteborg eller är på någon fest. Det bor ingen där. Ser exakt likadant ut som när vi var där tidigare. 

Så jo, jag har allt koll på vad han gör och lever absolut inget dubbelliv. 
  • Anonym (Isabella)
    Anonym (Irriterad) skrev 2025-10-18 19:15:07 följande:
    Han är aldrig i lägenheten utan bor med mig på heltid. Vi har en såndär app så vi kan se var vi är. 

Sedan är vi i lägenheten typ någon helg varannan månad när vi gör något roligt i Göteborg eller är på någon fest. Det bor ingen där. Ser exakt likadant ut som när vi var där tidigare. 

Så jo, jag har allt koll på vad han gör och lever absolut inget dubbelliv. 

Varför har man en sån app? På vems initiativ? För mig som har varit tillsammans med en extremt svartsjuk (och våldsam) man för många år sen ringer det verkligen varningsklockor när man läser sånt.

Jag har absolut inte koll på var min partner är hela tiden och då har vi ändå två gemensamma barn. Jag känner inte att jag behöver eller vill ha sån koll på honom, vill han vara otrogen kommer han hitta något sätt ändå.. Och jag vill inte att enda anledningen till att han inte är otrogen är att han är så kontrollerad av mig så att han inte ?kan?. 

Jag tar nästan hellre att han är otrogen isåfall (om man måste välja) än att leva i en relation som känns som ett fängelse, där någon har koll på minsta steg jag tar. 

Svar på tråden Betala för tom lägenhet