• Anonym (No excuses)

Varför äter inte fler LCHF?

Vi lever i den fetaste generationen i mänsklighetens historia. Aldrig förr har människor varit så överviktiga, trötta och sjuka som idag. Och det ironiska? Aldrig förr har det pratats så mycket om ?hälsosam kost? och ?balans?. Vi har kostråd, dieter, hälsomagasin, influencers som predikar smoothie-bowls och ?grönare val? ? men samtidigt exploderar statistiken över fetma, diabetes typ 2 och metabola sjukdomar.

Hur kan det komma sig? Jo, för att hela systemet är byggt på en lögn.

Tallriksmodellen är en katastrof. Fullkornsbröd och pasta räddar ingen. Lightprodukter är ett skämt. Alla dessa ?nyckelhålsmärkta? produkter är inget annat än industrins sätt att sälja skräp under en grön etikett. Vi är mitt i en global fetmaepidemi, och det är inte baconets fel ? det är brödets.

Fetma är inte ett mysterium. Det är inte ?genetik? eller ?samhällsstrukturer? i första hand. Det är en direkt konsekvens av att vi matats med kolhydrater från morgon till kväll, generation efter generation. Frukostflingor, smörgåsar, juice, pasta, ris, bullar, godis ? en konstant flod av socker som håller folk fast i en berg-och-dalbana av hunger och insulinpåslag.

Men det finns en väg ut. Den har funnits hela tiden. Den är enkel, men obekväm för alla som är beroende av sin dagliga macka. LCHF.

Med LCHF försvinner problemen, för vi slutar mata kroppen med det som gör oss sjuka. Kroppen får bränsle i form av fett och protein ? precis som under större delen av människans evolution. Resultatet?

Vikten normaliseras.

Hungern försvinner.

Energin håller hela dagen.

Risken för välfärdssjukdomar sjunker dramatiskt.

Och det bästa? Det fungerar för ALLA. Oavsett kön, ålder eller bakgrund ? kroppen reagerar likadant när du slutar förgifta den med bröd och socker.

Så varför fortsätter vi blunda? Varför låtsas vi att ?alla dieter kan fungera? när sanningen är att fetman blir större för varje år som folk fortsätter följa de officiella kostråden?

LCHF är inte en trend. Det är inte en modefluga. Det är den enda dieten som kan stoppa fetmaepidemin.

• Svar på tråden Varför äter inte fler LCHF?
  • Anonym (Tant)
    Anonym (Cico) skrev 2025-09-12 09:29:31 följande:

Jag tror att vi bara behöver gå tillbaka till vårt tidigare sätt att äta. Det räcker ju att gå tillbaka till 80-talet så har vi ett mycket lägre intag av föda än idag. Det var ingen som led eller svalt, utan vi mådde bättre då än vi gör idag om man tittar på vikten. 

De delar av världen där folk är smala befolkas av människor som har ris eller majs, matbananer eller liknande som stapelföda, men de äter betydligt färre kalorier varje dag än vi gör i genomsnitt. 

Västvärlden äter för mycket. Det är inte svårare än så. 

En intressant sak med tanke på TS resonemang är att svenskarna då åt betydligt mindre kött jämfört med idag. En massa potatis däremot. :) 

• Tobben

Som jag ser det så är det inte övervikt i sig som är problemet. Fokus har hamnat helt fel där. Jag tror att man borde hållabfokus på sjukdom och död istället.

Att cancer, hjärtkärtsjukdomar och diabetes är vanligare idag än för 50 år sedan tror inte jag beror på att folk är fetare. Jag tror att det beror på vad de äter. Ju "renare" kolhydrater (och fett för den delen) man äter desto sämre tror jag att det är hälsan.
    Socker är en väldigt ren kolhydrat och därmed också onyttig. Näringsinnehållet i både mjöl och potatis har också sjunkit vilket gjort pasta och potatis onyttigar med åren.

Det märkliga är att det fortfarande är så många mer kritiska röster mot att äta fet mat än att äta mat som är kolhydratrik.
    Många har fått lära sig att fet mat är onyttigt, det fick även kag lära mig i skolan. Men det är en bluff skapad av industrin.
    Än idag mäts kolesterolvärden och medicinen för att då ner värdet skrivs ut, trots kolesterolmyten.
    Hela hälso- och kostfrågan skulle behöva en nystart. 

• Anonym (Brain)
    Dr Nail skrev 2025-09-10 15:48:54 följande:

Testade LCHF när den var trendig för ungefär 15 år sedan. Aldrig igen. Vad är det för liv utan potatis, utan bröd, utan ris?! Kolhydrater är bra! Kolhydrater är gott och nyttigt. Ät mindre bara.

Ja hjärnan fungerar inte utan kolhydrater då den bara går på det.
    Därför kan man bli lite dum och dålig på tex huvudräkning av kolhydratbrist.
  • Tobben
    Anonym (Brain) skrev 2025-09-12 12:58:32 följande:
    Myt!
  • Anonym (Allrabästa)

Det allra bästa hade varit om folk gick över till att äta enbart frukt, grönsaker, bönor och linser och vitamintillskott, Vi behöver verkligen inte äta så mycket och så ofta som de flesta gör i Sverige, och ökade problem med övervikt talar sitt tydliga språk. Inte blir det bättre av att många säger att de går på olika dieter men inom hemmets fyra väggar, då ingen ser, trycker i sig skräpmat, snacks och godis.

Njutningslystnaden är för stor i Sverige, Det ska vara gott att leva och allt ska vara gott. Vi behöver ännu hårdare tider för att folk ska lära sig uppskatta vad vi har.

• Core
    Anonym (Allrabästa) skrev 2025-09-12 13:13:47 följande:

Det allra bästa hade varit om folk gick över till att äta enbart frukt, grönsaker, bönor och linser och vitamintillskott, Vi behöver verkligen inte äta så mycket och så ofta som de flesta gör i Sverige, och ökade problem med övervikt talar sitt tydliga språk. Inte blir det bättre av att många säger att de går på olika dieter men inom hemmets fyra väggar, då ingen ser, trycker i sig skräpmat, snacks och godis.

Njutningslystnaden är för stor i Sverige, Det ska vara gott att leva och allt ska vara gott. Vi behöver ännu hårdare tider för att folk ska lära sig uppskatta vad vi har.

Du inser att hårdare tider till viss det skulle innebära motsatsen också, man får äta det som finns, slaktrester efter olika djur etc för att effektivisera intag av energi till befolkningen.

Hårdare tider skulle ställa till med stora problem i leveranskedjor och kraftigt påverka prisbilden på vitamintillskott, det är liksom inget som växer ute i blomlådan. Det jag vill ha sagt är att vitamintillskott är en lyxprodukt och och inget att ta för givet vid sk hårda tider.

Ser du det som en lika stor självklarhet att även äta djuren hela om det är det som finns att tillgå? 
  • Anonym (H)
    Det är en myt.
  • Anonym (njava)
    Nej, hjärnan går på glykos, cirka 125 g om dagen. Lever producerar ca 200 g glykos per dygn genom att omvandla det vi äter och/eller tar från vår kropps celler, inklusive protein och även i förlägningen, fett. Levern sparar ca 100 g glykos för senare bruk, och vår kropp använder så mycket resten som behövs för att fungera. Ju mer vi rör oss, desto mer glykos "bränner" vi, och det behövs inte så mycket. Till exempel, om man går på en 20 minuters prommenad så bränner man ca 2,3 gram glykos. 

Viss förenkling från mig.

Men ingen som äter bra äter INGA kolhydrater. Även ketogen kost, dvs så få kolhydrater som möjligt, innehåller upp till 20 g kolhydrater per dygn, och LCHF räknas upp till 100 g.
  • Aniiee
    Anonym (Dieter är döende) skrev 2025-09-11 00:48:36 följande:
    Ja, diabetes typ 2 har ökat explosionsartat. Varför? För att vi lever längre. Desto äldre du är desto mer ökar risken att få diabetes 2. Vi blir äldre därför ökar diabetes 2. Tyvärr har de glömt detta i undersökningarna som gjorts. Ålder har inte tagits hänsyn till, ju äldre du blir desto svårare blir det att reglera blodsockret. Om du kollar statistik för t ex 45 åringar med diabetes 2 så är den likadan som för 50 år sedan. Vi äter dessutom inte mer socker än vi gjorde 1955 vi äter den dock i annan form. Till exempel dricker vi inte längre kaffe på bit. 

Jag tycker detta är en mycket intressant diskussion. Varför skulle det inte vara en hållbar lösning att vissa som riskerar att drabbas av fetma får medicin? Helt ok att de tar denna resten av livet så länge det inte finns några allvarliga biverkningar. Vilket det än så länge inte verkar finnas. Dessutom pekar alla uppföljningsstudier på att de som får medicin (inkl deras familj) ändrar sina kostvanor (kanske inte lchf men mer åt det gröna hållet).

De nya medicinerna har dessutom visat sig minska risken för många hjärt- och kärlsjukdomar redan efter ett par veckor (det beror inte på viktnedgången då utan något annat som de inte fastställt ännu). Jag tror att utvecklingen av dessa mediciner i framtiden kommer att beskrivas i samma nivå som penicillinets utveckling. Vi är mitt i en revolution. Sen finns det idag överdriven rapportering absolut, t ex läser man om att de skulle kanske innebära diverse skydd mot cancer.

Mycket intressant att följa och jag tror mycket mer på detta än dieter för ingen diet har lyckats utom i enskilda fall. Medicinerna kommer dessutom att bli mycket billigare i och med att patenterna går ut. Om de kommer fram till att de flesta biverkningarna är som idag (typ diarré och illamående) så kommer medicinerna vara ungefär som Alvedon när mitt yngsta barn är 14. Det är jag absolut övertygad om.
    Fast det är inte, eller i alla fall inte bara, bland äldre, säg 65+ som diabetes typ 2 har ökat. Från 2001, då vården blev skyldig att rapportera alla nya fall av diabetes och annat för att kunna föra sån här statistik, har antalet patienter bland 65+arna ökat med 20%, medan antalet patienter bland 15-19åringarna har ökat med 450%. Men det är ingen rak linje och den går inte bara uppåt. bland 45-49åringarna är det istället ca -13%
    Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Anonym (M)
    Anonym (No excuses) skrev 2025-09-10 12:14:39 följande:
    Varför äter inte fler LCHF?

Vi lever i den fetaste generationen i mänsklighetens historia. Aldrig förr har människor varit så överviktiga, trötta och sjuka som idag. Och det ironiska? Aldrig förr har det pratats så mycket om ?hälsosam kost? och ?balans?. Vi har kostråd, dieter, hälsomagasin, influencers som predikar smoothie-bowls och ?grönare val? ? men samtidigt exploderar statistiken över fetma, diabetes typ 2 och metabola sjukdomar.

Hur kan det komma sig? Jo, för att hela systemet är byggt på en lögn.

Tallriksmodellen är en katastrof. Fullkornsbröd och pasta räddar ingen. Lightprodukter är ett skämt. Alla dessa ?nyckelhålsmärkta? produkter är inget annat än industrins sätt att sälja skräp under en grön etikett. Vi är mitt i en global fetmaepidemi, och det är inte baconets fel ? det är brödets.

Fetma är inte ett mysterium. Det är inte ?genetik? eller ?samhällsstrukturer? i första hand. Det är en direkt konsekvens av att vi matats med kolhydrater från morgon till kväll, generation efter generation. Frukostflingor, smörgåsar, juice, pasta, ris, bullar, godis ? en konstant flod av socker som håller folk fast i en berg-och-dalbana av hunger och insulinpåslag.

Men det finns en väg ut. Den har funnits hela tiden. Den är enkel, men obekväm för alla som är beroende av sin dagliga macka. LCHF.

Med LCHF försvinner problemen, för vi slutar mata kroppen med det som gör oss sjuka. Kroppen får bränsle i form av fett och protein ? precis som under större delen av människans evolution. Resultatet?

Vikten normaliseras.

Hungern försvinner.

Energin håller hela dagen.

Risken för välfärdssjukdomar sjunker dramatiskt.

Och det bästa? Det fungerar för ALLA. Oavsett kön, ålder eller bakgrund ? kroppen reagerar likadant när du slutar förgifta den med bröd och socker.

Så varför fortsätter vi blunda? Varför låtsas vi att ?alla dieter kan fungera? när sanningen är att fetman blir större för varje år som folk fortsätter följa de officiella kostråden?

LCHF är inte en trend. Det är inte en modefluga. Det är den enda dieten som kan stoppa fetmaepidemin.

Nej, det fungerar faktiskt inte för alla.
    Och om du tror att LCHF enbart innebär att man tar bort bröd och socker så tar du rejält fel. 

Sedan är LCHF inte heller någon diet utan en livsstil. Och nej, det stoppar nödvändigtvis inte "fetmaepidemin". 
  • Anonym (M)
    Anonym (No excuses) skrev 2025-09-10 13:11:20 följande:

Förstoppning på LCHF är nästan alltid ett problem med hur kosten är sammansatt, inte med själva principen. LCHF betyder inte ?bara kött och smör? ? den ska innehålla grönsaker med låg kolhydrathalt, nötter, frön och tillräckligt med vätska. De som upplever förstoppning äter ofta för lite fibrer och dricker för lite vatten, eller går in i ketos för snabbt utan gradvis anpassning.

Att ?vanlig sund mat i lagom mängd? fungerar för vissa är sant, men det löser inte insulinresistens, blodsockersvängningar eller svårigheter att hålla vikten för många. LCHF kan ge stabilare blodsocker, minskad hunger och enklare viktkontroll utan att man behöver räkna kalorier hela tiden.

Dessutom är vardagsmotion viktig oavsett diet. Men kosten är det som ger kroppen rätt bränsle för att orka röra på sig, och för många fungerar LCHF bättre än ?kalorikoll och lagom mat? just för energi och mättnad.

Där har du ordet, KAN. Inte ska. Utan KAN.

LCHF KAN göra att folk får stabilare blodsocker, minska hunger och enklare viktkontrolö. Men måste inte. Och det fungerar inte för alla. 
  • Anonym (M)
    UngGubbeinorr skrev 2025-09-10 20:52:36 följande:
    Du äter för två, mer än dubbelt mot mig. Jag är 58 år, är 177 lång och väger 62 kg, precis som jag gjorde när jag var 17 år. Men jag räknar inte kalorier, lyder inga kostråd, äter väldigt lite frukt å grönt av rent slarv, har ett ibland fysiskt jobb. Kan dra mig upp på en stång med hakan ovanför och sedan släppa med ena handen och hänga kvar, inte för att jag är stark, utan för att jag inte äter som en äcklig flodhäst som stoppar i mig morgon, mellanmål, lunch å middag. Räcker med en ostmacka å te på morgonen, sedan middag å inget mer. Den som har problem med vikten, äter för mycket i förhållande till vad de gör av med. Så enkelt är det.
    Så 1680 kcal per dag är enligt dig att äta för två? 

Extremt liten del.av befolkningen äter 840 kcal per dag. Då är extremt underviktig, icke hälsosam och förmodligen endel sjukdomar. 

Så jag tvivla på att du äter så lite som 840 kcal per dag. 
  • Aniiee
    Anonym (M) skrev 2025-09-14 14:57:39 följande:
    Så 1680 kcal per dag är enligt dig att äta för två? 

Extremt liten del.av befolkningen äter 840 kcal per dag. Då är extremt underviktig, icke hälsosam och förmodligen endel sjukdomar. 

Så jag tvivla på att du äter så lite som 840 kcal per dag. 
    Äh, han räknar ju inte kalorier. Han vet förmodligen inte att skillnaden mellan en ostmacka och en ostmacka kan vara fler hundra kalorier. 
    Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • UngGubbeinorr
    Aniiee skrev 2025-09-14 16:03:36 följande:
    Äh, han räknar ju inte kalorier. Han vet förmodligen inte att skillnaden mellan en ostmacka och en ostmacka kan vara fler hundra kalorier. 
    Precis. Varför skulle jag räkna kalorier som är 177 lång och väger 62. Har inte besökt sjukvården en enda gång på närmare 30 år. Jag fortsätter som jag gör. Gymmar inte, sysslar inte med någon sport.

Men när ser mig omkring bland arbetskamrater å vänner som är kortare än mig och väger 30-50 kg mer, de äter helt enkelt för mycket, groteska mängder ibland, å dessutom 5-6 gånger om dan. De gymmar flera gånger i veckan och ojar sig ständigt över vikten och sina växande bukar, både kvinnor å män, samtidigt som de vräker i sig mat, räknar kalorier och slår i tabeller, men bara växer å växer.. Flera av dem med begynnande hjärt å kärlsjukdomar, förslitningar i leder osv.. ojar sig och tröstar sig med ännu ett mål mat. En sorts psykisk sjukdom.
  • Anonym (M)
    UngGubbeinorr skrev 2025-09-14 16:28:23 följande:
    Precis. Varför skulle jag räkna kalorier som är 177 lång och väger 62. Har inte besökt sjukvården en enda gång på närmare 30 år. Jag fortsätter som jag gör. Gymmar inte, sysslar inte med någon sport.

Men när ser mig omkring bland arbetskamrater å vänner som är kortare än mig och väger 30-50 kg mer, de äter helt enkelt för mycket, groteska mängder ibland, å dessutom 5-6 gånger om dan. De gymmar flera gånger i veckan och ojar sig ständigt över vikten och sina växande bukar, både kvinnor å män, samtidigt som de vräker i sig mat, räknar kalorier och slår i tabeller, men bara växer å växer.. Flera av dem med begynnande hjärt å kärlsjukdomar, förslitningar i leder osv.. ojar sig och tröstar sig med ännu ett mål mat. En sorts psykisk sjukdom.
    Eftersom du inte räknar kalorier så vet du inte om du äter 840 kalorier per dag. Skulle tro att du ligger på det normala kaloriintaget för män, som är 2000-3000 kalorier per dag. Förmodligen ligger du på runt 2000-2200 kalorier. 

Folk som gymmar behöver man och energi. Att äta 5-6 gånger per dag är inom det normala. Att enbart äta två gånger per dag är dock inte normalt och gör att man kan få näringsbrist. 
  • Anonym (Allrabästa)
    UngGubbeinorr skrev 2025-09-14 16:28:23 följande:

Det är det där jag menar. Folk gymmar och konditionstränar för att ha en "ursäkt" att äta mera, i betydelsen inte äta för att främst få näring i kroppen utan för att det är gott. Det är rent komiskt att se ibland, som på¨gymmet jag går till, en kort man med stor mage som tar i så han spricker när han tränar, och sen står framför spegeln med händerna i sidan och försöker se "manlig" ut och flåsar och svettas floder, men inte går han ner i vikt inte. 

Finns även en kvinna i övre medelåldern på samma gym som har både hängbuk, hängbröst och hängröv och som cyklar för glatta livet på motionscykeln, men utan synbara resultat.

Tacka fan för det om de sedan går hem och äter flottiga pizzor och vräker i sig en påse chips.
  • Anonym (f)

Det märkliga i att folk tror att alla som gymmar har samma mål= viktnedgång

Svar på tråden Varför äter inte fler LCHF?