Anonym (sköldmö) skrev 2025-09-17 12:05:03 följande:
Både fysisk intimitet och emotionell intimitet är viktiga när man lever tillsammans, men kanske i varierande grad.
Vissa behöver mer av det ena än det andra och tvärtom. Det kan också variera under livets gång.
Jag har inte alltid behövt känna en djup connection, eller behövt känna mig känslomässigt bekräftad, för att gilla sex. Det har räckt att vi trivs ihop och är attraherade av varandra.
Men detta gällde för kortare och ytligare relationer när jag var yngre. I längden är emotionell intimitet en förutsättning för fysisk intimitet, som med min man.
För honom är det inte så. Båda är viktiga även för honom, men emotionell intimitet är inte en förutsättning för att vilja ha (eller njuta av) sex, varken på kortare eller längre sikt. På den punkten tror jag att män och kvinnor ofta skiljer sig åt.
Det funkar bra mellan oss eftersom min man inte är blåst utan fattar kopplingen för mig, plus att den som sagt inte är oviktig för honom heller. Plus att jag gärna är intim med honom så länge jag får mina emotionella behov tillgodosedda, även om lusten går upp och ner.
Med heltidsjobb och två barn har det också varit viktigt att inte ställa för höga krav. Vår relation och vårt familjeliv hade inte fungerat om det inte var ok att gå omkring i mysbyxor hemma, eller om lite skit i hörnen hindrade samlivet.
Däremot är det viktigt att inte förfalla eller glömma bort varandra. Att tänka att ok, nu har vi haft en tuff period, du är trött och jag är trött, glöden är inte på topp. Det är okej! Men nu börjar det lätta. Då gör vi något åt det! På lördag tar vi det bara lugnt när ungarna är hos farmor och farfar. Inte en massa måsten, inte en massa krav, vi har trevligt ihop och sen går vi ut och äter. (Till exempel).
Det där är en otroligt klok och nyanserad syn på saken. Jag tror du har satt fingret på det som skiljer ytliga relationer från djupa: förmågan att skilja på lust och intimitet.
?Många missar den kopplingen. Att du kan acceptera svackor men agera på dem, och att ni har valt att inte ställa orimliga krav, det är nog nyckeln till att få en relation att fungera över tid. Det är bra att höra att det funkar så bra mellan er.