• Anonym (Vadgöra)

Min sambo har SMS kontakt med sin sons flickvän

Min sambo och jag har bott ihop i över 15 år, vi har en gemensam dotter på 15 år. jag har fått veta att han har väldigt nära kontakt med sin sons flickvän. De skriver SMS till varandra hela dagarna. skickar bilder på varandra, på fyra dagar har de skrivit närmare 100 SMS där hon även föreslagit att de två ska gå ut på promenad. Igår skrev hon också att hon ville gå ut på promenad med honom utan hans son. Hans son är inte min son, han är från tidigare relation.
    Jag bara funderar. Är detta okej er värld? Jag känner att det är på något sätt väldigt konstigt i min värld. Han skriver inte ens så mycket med sin egen dotter och inte med mig heller.
    den tjejen är 19 år och min sambo är 57. På något sätt är det väldigt äckligt för mig

• Svar på tråden Min sambo har SMS kontakt med sin sons flickvän
  • Anonym (X)
    Anonym (Vadgöra) skrev 2025-09-18 10:59:46 följande:
    Ska kontakten med svärdottern vara bättre än med sin 15 åriga dotter???? I min värld är 100 sms på 4 dagar, promenader mm mm är helt oacceptabelt. 
    Fråga vad de skriver om och upplys honom om att han måste ta ett steg tillbaka, det är sonens flickvän och inte en ny kompis. Om tjejen vill prata om någon typisk man eller killfråga, ok, men det kan inte ta 100 sms. Även om de har samma humor etc måste han ta ett steg tillbaka, främst med tanke på sonen, och han borde ägna den tiden på din egen dotter i stället. 
  • Anonym (Vadgöra)
    OlleSQ skrev 2025-09-18 10:47:08 följande:
    Tyckte jag var väldigt tydlig när jag skrev min frus döttrar.
    Jag tycker inte att det är jämförbart det du beskriver.
  • Olsdotter
    Anonym (X) skrev 2025-09-18 11:19:46 följande:
    Fråga vad de skriver om och upplys honom om att han måste ta ett steg tillbaka, det är sonens flickvän och inte en ny kompis. Om tjejen vill prata om någon typisk man eller killfråga, ok, men det kan inte ta 100 sms. Även om de har samma humor etc måste han ta ett steg tillbaka, främst med tanke på sonen, och han borde ägna den tiden på din egen dotter i stället. 
    I vanliga fall skulle jag inte hålla med, jag är mycket för att låta folk göra som de vill och själv välja bort dem som har beteenden jag inte vill ha runt mig.

I detta fall är dock frestelsen av sådan art att den är extremt svår. Det är som att ställa fram en gräddtårta i ett hus med 30 års svält.
    Mitt råd TS är att helt enkelt säga till maken att du inte uppskattar att han hoppas på sex med 19-åringen, och att det är slut på deras kontakt nu alternativt skilsmässa.

Styvsonens förhållande lär oavsett inte bli långvarigt, så jag hade släppt tanken på att prata med sonen. Han är nykär och kommer högst troligt att gaslighta både sig själv och dig.
  • Olsdotter
    Ascendere skrev 2025-09-18 10:53:12 följande:
    Är du på riktigt? 
    Nej, 99% av alla män skulle inte ha sex med sin sons flickvän även om de "fick chansen" det är jag ganska övertygad om.
    Däremot är det nog väldigt vanligt som fantasi, men det är nåt annat
    Jag skrev inte att 99% skulle ha sex med sin sons flickvän. Eftersom att du nu ändå tar upp detta, så vill jag påpeka att just denne man inte har dylika skrupler även om det för TS del tycks sekundärt att hon är styvsonens flickvän och fokus läggs på hennes ålder samt den täta kontakten.
  • Anonym (Man)
    OlleSQ skrev 2025-09-18 10:23:06 följande:

Det beror ju helt på vad för konversation det handlar om. Har sonens fv en närvarande pappa?

Min frus döttrar kan skicka bilder på sig själva när de prövar kläder för att de litar på mitt smakråd och att de får ett ärligt svar och när de var yngre så ville framförallt den ena ha mig med när det skulle shoppas. Även min fru kan skicka bilder på döttrarna när de prövar outfits och de har beslutsångest.

Fast det du skriver låter ju inte det minsta konstigt och dom ser väl dig som en bonuspappa som dom har förtroende för och det är ju bara fint och du har funnits där sedan dom var relativt små.

Det TS skriver låter helt gränslöst. Visst är en bra relation med svärföräldrarna bra, men inte på det sättet.
  • Olsdotter
    Jag tror snarare på raka rör i det här fallet. Att gå som katt runt het gröt ger honom bara tillfälle att förklara att det är sååå oskyldigt och att TS är sjukligt svartsjuk.

För vad ska han svara? De lär väl prata om alldagliga saker, antagligen. Än har ju inget hänt.
  • Anonym (korven)
    Anonym (Vadgöra) skrev 2025-09-18 09:06:40 följande:
    Min sambo har SMS kontakt med sin sons flickvän

Min sambo och jag har bott ihop i över 15 år, vi har en gemensam dotter på 15 år. jag har fått veta att han har väldigt nära kontakt med sin sons flickvän. De skriver SMS till varandra hela dagarna. skickar bilder på varandra, på fyra dagar har de skrivit närmare 100 SMS där hon även föreslagit att de två ska gå ut på promenad. Igår skrev hon också att hon ville gå ut på promenad med honom utan hans son. Hans son är inte min son, han är från tidigare relation.
    Jag bara funderar. Är detta okej er värld? Jag känner att det är på något sätt väldigt konstigt i min värld. Han skriver inte ens så mycket med sin egen dotter och inte med mig heller.
    den tjejen är 19 år och min sambo är 57. På något sätt är det väldigt äckligt för mig

Detta är inte sunt!
    Lita på din magkänsla!
    Tjejen är bara 4 år äldre än er dotter. Något står inte rätt till här.

Du behöver konfrontera din man. Var beredd på obehaglig sanning. Låter som han groomar henne.
  • Olsdotter
    Anonym (korven) skrev 2025-09-18 11:38:27 följande:
    Detta är inte sunt!
    Lita på din magkänsla!
    Tjejen är bara 4 år äldre än er dotter. Något står inte rätt till här.

Du behöver konfrontera din man. Var beredd på obehaglig sanning. Låter som han groomar henne.
    Det finns unga tjejer som dras till betydligt äldre män. De är inte många, men de finns.

Att han skulle grooma henne låter mer långsökt än att hon tänder på honom. Hon är bara 19, och har bara varit ihop med TS styvson några månader, så hon behöver verkligen inte se sitt förhållande som något seriöst.
  • Anonym (korven)
    Olsdotter skrev 2025-09-18 11:41:38 följande:
    Det finns unga tjejer som dras till betydligt äldre män. De är inte många, men de finns.

Att han skulle grooma henne låter mer långsökt än att hon tänder på honom. Hon är bara 19, och har bara varit ihop med TS styvson några månader, så hon behöver verkligen inte se sitt förhållande som något seriöst.
    Ja allt här är HEEEELT normalt.
    57-åringar har så mkt gemensamt med 19-åringar, du har så rätt. Varför problematisera. Fem-åringar kan tända på 17-åringar faktiskt, så länge det finns samtycke. Så är det.

Och att en 57-åring sviker både sin son och dotter och fru hör verkligen inte hit
  • Olsdotter
    Anonym (korven) skrev 2025-09-18 11:44:07 följande:
    57-åringar har så mkt gemensamt med 19-åringar, du har så rätt. Varför problematisera. Fem-åringar kan tända på 17-åringar faktiskt, så länge det finns samtycke. Så är det.

Och att en 57-åring sviker både sin son och dotter och fru hör verkligen inte hit
    Du tycks mycket triggad.

Män i alla åldrar tänder på kvinnor, men främst på yngre kvinnor. Samtidigt skulle få äldre män anse sig ha mycket gemensamt med en 19-åring och inte vilja ingå ett förhållande med henne. Beklagar, då det verkar vara så jobbigt för dig, men jag föreslår då att du undviker mina inlägg.
  • Anonym (Vadgöra)
    Tack så mycket. Kan bara hålla med dig om allt du skriver.
  • Anonym (Vadgöra)
    Anonym (korven) skrev 2025-09-18 11:44:07 följande:

Tack. Jag förstår din ironi och sarkasm. Håller med dig 57 årig man har ingenting gemensamt med 19 årig tjej.
  • Anonym (?)
    Anonym (Vadgöra) skrev 2025-09-18 10:59:46 följande:
    Ska kontakten med svärdottern vara bättre än med sin 15 åriga dotter???? I min värld är 100 sms på 4 dagar, promenader mm mm är helt oacceptabelt. 
    Varför så arg? Hen håller ju med dig om att det inte är ok

Jag har väldigt bra och nära kontakt med min svärfar, vi kan ibland ta en lunch ihop men det här är något helt annat, vad sjutton skriver de om ens?
  • Anonym (Vadgöra)
    Anonym (?) skrev 2025-09-18 12:09:10 följande:
    Varför så arg? Hen håller ju med dig om att det inte är ok

Jag har väldigt bra och nära kontakt med min svärfar, vi kan ibland ta en lunch ihop men det här är något helt annat, vad sjutton skriver de om ens?
    Han tycker ju att detta är ok. Men det har ju alla rätt till, egen åsikt, alltså
  • Anonym (?)
    Anonym (Vadgöra) skrev 2025-09-18 12:16:00 följande:
    Han tycker ju att detta är ok. Men det har ju alla rätt till, egen åsikt, alltså
    "Låter verkligen gränslöst att hålla på så. 
    En bra kontakt med svärdottern är en sak, men det ska självklart inte ske bakom ryggen på sonen."

Jag tolkar detta som att hen inte tycker att det är ok, alltså att visst är det bra att ha en bra kontakt men inte på detta sätt

Vad är det de skriver om? Jag smsar min kompis väldigt ofta, hälften är bara "trams" men som högst kommer vi upp i 10 om dagen kanske
  • Anonym (X)
    Olsdotter skrev 2025-09-18 11:37:07 följande:
    Jag tror snarare på raka rör i det här fallet. Att gå som katt runt het gröt ger honom bara tillfälle att förklara att det är sååå oskyldigt och att TS är sjukligt svartsjuk.

För vad ska han svara? De lär väl prata om alldagliga saker, antagligen. Än har ju inget hänt.

Bättre att påpeka att han är gränslös, måste ge ungdomarna lite free space och är respektlös mot sonen, sin fru och dottern. Folk kommer att tycka det ser ut som om han är gubbsjuk, inklusive flickvännens föräldrar. 

Även om han ?bara? tycker hon är snygg och rolig, och känner sig smickrad över uppmärksamheten, är det oerhört olämpligt. 

• Olsdotter
    Anonym (Vadgöra) skrev 2025-09-18 12:05:50 följande:
    Tack. Jag förstår din ironi och sarkasm. Håller med dig 57 årig man har ingenting gemensamt med 19 årig tjej.
    TS, det är VÄLDIGT tydligt vad som pågår. Frågan är: hur ska du agera?

För de planerar redan enskilda träffar. Fortsätter detta kan du räkna med att de har sex inom 1 vecka.

Vill du inte rakt ut ge honom alternativen att bryta kontakten med tjejen eller skilsmässa, så är ett (i mitt tycke, men det är ditt liv) alternativ att helt enkelt avvakta och låta saken fortlöpa. I så fall kan du ägna dessa dagar åt att mentalt förbereda dig själv för att inte bli lika förkrossad (men blir förstås ändå hemskt!!!)

Hur fick er dotter reda på detta?
  • Olsdotter
    Anonym (X) skrev 2025-09-18 12:27:20 följande:

Bättre att påpeka att han är gränslös, måste ge ungdomarna lite free space och är respektlös mot sonen, sin fru och dottern. Folk kommer att tycka det ser ut som om han är gubbsjuk, inklusive flickvännens föräldrar. 

Även om han ?bara? tycker hon är snygg och rolig, och känner sig smickrad över uppmärksamheten, är det oerhört olämpligt. 

Du kanske har rätt. Själv hade jag gått rakt på med ett "jag fattar förstås att du hoppas på sex med henne, men antingen är det slut på er kontakt NU eller så skiljer jag mig. Hur ska du ha det?"
    Svammel bemötes lämpligast med:
    "Sluta svamla som om jag vore dum i huvudet! Du får EN chans till att svara på frågan! NU!"

Men folk är olika, och jag är inte direkt den smidigaste när det kommer till att rädda vänstrares egon... Ditt sätt lämnar ju en smitväg för honom ut ur detta, och det är möjligen bättre.
  • Olsdotter
    Anonym (X) skrev 2025-09-18 12:27:20 följande:

Du kanske har rätt. Själv hade jag gått rakt på med ett "jag fattar förstås att du hoppas på sex med henne, men antingen är det slut på er kontakt NU eller så skiljer jag mig. Hur ska du ha det?"
    Svammel bemötes lämpligast med:
    "Sluta svamla som om jag vore dum i huvudet! Du får EN chans till att svara på frågan! NU!"

Men folk är olika, och jag är inte direkt den smidigaste när det kommer till att rädda vänstrares egon... Ditt sätt lämnar ju en smitväg för honom ut ur detta, och det är möjligen bättre.
  • Anonym (Vadgöra)
    Anonym (?) skrev 2025-09-18 12:23:54 följande:
    "Låter verkligen gränslöst att hålla på så. 
    En bra kontakt med svärdottern är en sak, men det ska självklart inte ske bakom ryggen på sonen."

Jag tolkar detta som att hen inte tycker att det är ok, alltså att visst är det bra att ha en bra kontakt men inte på detta sätt

Vad är det de skriver om? Jag smsar min kompis väldigt ofta, hälften är bara "trams" men som högst kommer vi upp i 10 om dagen kanske
    Ok, missade nog detta stycke. Tack
Svar på tråden Min sambo har SMS kontakt med sin sons flickvän