• Anonym (Förtvivlat)

Vi är villrådiga. (Anpassad grundskola)

Hej

Jag arbetar på en anpassad grundskola och i en av klasserna går det en elev som är fullständigt oberäknelig. 
    Allt kan vara hur lugnt som helst och plötsligt utan förvaring kan det komma en knytnäve, ett tag om armen eller vad eleven får tag på med naglar som borrar sig in eller tom en skallning. 

Vi har haft psykolog där, specialpedagog mm mm men vi får ingen rätsida på det. 
    Eleven har ADHD och har nu medicin för det så det är något bättre, men det är marginellt. 

Eleven ger sig på alla, både barn och vuxna så eleven har två personal non stop samt eget rum. 
    Personalen orkar inte så länge trots rotation så vi får ständigt leta ny personal vilket i sig inte borgar för att kunna 'lösa' problemet med hur vi ska hantera eleven  

Finns det någon hör som har något tips? ips? 

• Svar på tråden Vi är villrådiga. (Anpassad grundskola)
  • Jimmy75

Det första jag tänker är att skolpsykologen behöver komma ut igen och möjligen göra ett par observationer för att på så vis kunna se hur samspel och kommunikation fungerar och få en uppfattning om hur eleven reagerar i olika situationer och olika bemötande. Därefter tänker jag en handledning som löper över en termin där ni ses typ var 4:e vecka och där behöver då all personal som träffar eleven dagligen delta, Vid de handledningstillfällena bör även sp.ped delta.

Som SK är inne på är en noggrann kartläggning väsentligt för att kunna hitta eventuella triggers och situationer som belastar eleven extra mycket. Explosiviteten och den bristande impulskontrollen kommer ju av ADHD och den intellektuella funktionsnedsättningen gör klart skoldagen belastande då både förståelse, inlärning och problemlösningsförmåga är sådana bitar som fungerar mycket sämre vid IF.

Att hen läser ämnesområden tyder på det troligen är en IF av måttlig svårighetsgrad och inte lindrig. Hade varit bra om skolpsykologen kunde gå igenom psykologutlåtandet med er och där hittat hens individuella styrkor, särskilt om det finns något i WISC-profilen som kan vara hjälpsamt. Är det längesedan eleven fick sina diagnoser? Det jag funderar på är om hen har hunnit få medicineringen rätt inställd och rätt preparat. Vad säger habiliteringen? Kan ni samverka med dem om arbetssätt och tips på hjälpmedel. TAKK brukar kunna vara hjälpsamt för dessa eleverna.

Fråga psykologen om hen kan hjälpa er kartlägga och arbeta enligt Ross Greenes CPS. Kolla gärna runt på hans hemsida https://livesinthebalance.org/

Om eleven är någorlunda kommunikativ kan även kurator eller specialpedagog göra såhär vill jag ha det i skolan https://logopedjulia.se/wp-content/uploads/2017/05/S%C3%A5h%C3%A4r-vill-jag-ha-det-i-skolan-samtal-kring-anpassningar-med-bildst%C3%B6d-170510.pdf

eller En femma får mig att tappa kontrollen https://www.pedagogisktperspektiv.se/produkt/en-5a-kan-fa-mig-att-tappa-kontrollen/

Bäst görs dessa saker av den som har bäst relation med eleven och får hellre handledas i genomförandet om de känner sig osäkra på materialet.

• EpicF
    Anonym (Förtvivlat) skrev 2025-09-18 18:53:53 följande:
    Vi är villrådiga. (Anpassad grundskola)

Hej

Jag arbetar på en anpassad grundskola och i en av klasserna går det en elev som är fullständigt oberäknelig. 
    Allt kan vara hur lugnt som helst och plötsligt utan förvaring kan det komma en knytnäve, ett tag om armen eller vad eleven får tag på med naglar som borrar sig in eller tom en skallning. 

Vi har haft psykolog där, specialpedagog mm mm men vi får ingen rätsida på det. 
    Eleven har ADHD och har nu medicin för det så det är något bättre, men det är marginellt. 

Eleven ger sig på alla, både barn och vuxna så eleven har två personal non stop samt eget rum. 
    Personalen orkar inte så länge trots rotation så vi får ständigt leta ny personal vilket i sig inte borgar för att kunna 'lösa' problemet med hur vi ska hantera eleven  

Finns det någon hör som har något tips? ips? 

Detta är något ni måste diskutera i arbetsgruppen, inte åå familjeliv! 

Ta hjälp av bup, specialpedagog och habilitering. 
  • Jimmy75

Obs! Vill bara påpeka att de sista inläggen kom samtidigt som jag höll på och skrev och i den mån jag kommenterat eller tipsat om något som står där har jag helt enkelt inte sett det. Ber om ursäkt ifall något är en upprepning.

• EpicF
    Anonym (Förtvivlat) skrev 2025-09-18 19:54:30 följande:
    Du tänker att någon kan lista ut vem eleven är? 

Du tänker inte att jag har ändrat några uppgifter som inte stör frågeställningen för att försvåra för en eventuellt nyfiken person som känner sig manad att göra sig omaket att försöka leta rätt på vem det är? 

Varför nu någon skulle vilja det. 
    Därför att barnets föräldrar kan finnas på familjeliv. 

Hade du velat att ditt barn hängdes ut på familjeliv?
  • Anonym (Förtvivlat)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-09-18 20:00:32 följande:

Detta är ju en jättesvår situation, eftersom alla åtgärder som skolan kan vidta, redan verkar ha vidtagits. Eget rum för eleven samt alltid två personal ifall något skulle hända. Men om denna personal dagligen åker på stryk, inte "bara" ibland, blir det av förklarliga skäl svårt att behålla personalen. Trots tät rotation, bra rutiner och annat stöd. Varpå eleven säkert blir ännu mer stressad, av ständiga personalbyten, även om det kanske inte märks förrän det smäller. Och även om det är svårt att se andra mönster.

Vilken utvecklingsnivå är eleven på? Går det att prata / resonera med eleven? (I betydelsen: Hur känner du dig, hur mår du, vill du gå ut, varför gjorde du så, etc etc).

Förstår eleven själv att eleven gör fel? Ångrar eleven sig efteråt? Eller bryr sig inte eleven öht? Eller har inte den intellektuella förmågan att förstå?

Ja, det är verkligen svårt. 

Utredande team har svårt att bedöma utvecklingsnivån eftersom eleven inte alls deltar. 2-3 år har nämnts men samtidigt kan eleven gå på toaletten själv. 

Eleven har inget tal och som jag skrev ovan så har vi provat ett otal olika sätt att kommunicera, eleven visar inget intresse för något alls. Enda gången vi ser något som helst intresse är om det visas bild på eller pratas om kanelbullar. 
    Vi testade då att baka det men eleven ignorerade alla försök att få eleven att delta i det. Dock åt eleven gärna bullarna.  

Vi upplever inte att eleven känner ånger, om det beror på obryddhet eller oförmåga att förstå vet vi inte. 
  • Anonym (Förtvivlat)
    EpicF skrev 2025-09-18 20:23:12 följande:
    Därför att barnets föräldrar kan finnas på familjeliv. 

Hade du velat att ditt barn hängdes ut på familjeliv?
    De är analfabeter så nej, de finns inte här. 
  • Anonym (Förtvivlat)
    Jimmy75 skrev 2025-09-18 20:20:41 följande:

Det första jag tänker är att skolpsykologen behöver komma ut igen och möjligen göra ett par observationer för att på så vis kunna se hur samspel och kommunikation fungerar och få en uppfattning om hur eleven reagerar i olika situationer och olika bemötande. Därefter tänker jag en handledning som löper över en termin där ni ses typ var 4:e vecka och där behöver då all personal som träffar eleven dagligen delta, Vid de handledningstillfällena bör även sp.ped delta.

Som SK är inne på är en noggrann kartläggning väsentligt för att kunna hitta eventuella triggers och situationer som belastar eleven extra mycket. Explosiviteten och den bristande impulskontrollen kommer ju av ADHD och den intellektuella funktionsnedsättningen gör klart skoldagen belastande då både förståelse, inlärning och problemlösningsförmåga är sådana bitar som fungerar mycket sämre vid IF.

Att hen läser ämnesområden tyder på det troligen är en IF av måttlig svårighetsgrad och inte lindrig. Hade varit bra om skolpsykologen kunde gå igenom psykologutlåtandet med er och där hittat hens individuella styrkor, särskilt om det finns något i WISC-profilen som kan vara hjälpsamt. Är det längesedan eleven fick sina diagnoser? Det jag funderar på är om hen har hunnit få medicineringen rätt inställd och rätt preparat. Vad säger habiliteringen? Kan ni samverka med dem om arbetssätt och tips på hjälpmedel. TAKK brukar kunna vara hjälpsamt för dessa eleverna.

Fråga psykologen om hen kan hjälpa er kartlägga och arbeta enligt Ross Greenes CPS. Kolla gärna runt på hans hemsida https://livesinthebalance.org/

Om eleven är någorlunda kommunikativ kan även kurator eller specialpedagog göra såhär vill jag ha det i skolan https://logopedjulia.se/wp-content/uploads/2017/05/S%C3%A5h%C3%A4r-vill-jag-ha-det-i-skolan-samtal-kring-anpassningar-med-bildst%C3%B6d-170510.pdf

eller En femma får mig att tappa kontrollen https://www.pedagogisktperspektiv.se/produkt/en-5a-kan-fa-mig-att-tappa-kontrollen/

Bäst görs dessa saker av den som har bäst relation med eleven och får hellre handledas i genomförandet om de känner sig osäkra på materialet.

Alla instanser, från skolpsykolog och specialpedagog samt BUP, hab, arbetsterapeut osv har varit involverade sedan ca 6 månader efter att eleven började hos oss. 

Kartläggning har gjorts i flera omgångar, den senaste avslutades förra terminsslutet efter att ha pågått ett helt år. 

Ingen kan sägas ha någon relation till eleven då eleven själv är ointresserad av andra. 
    Så länge någon hjälper till med tex tunga dörrar spelar det ingen roll vem det är. 

Som ex (och för er som oroar sig att någon kan identifiera eleven så är detta scenario påhittat): 

Eleven vill gå igenom en dörr som är för tung för eleven att öppna. 
    Då står eleven där tills någon öppnar. Vid fråga om eleven vill ha hjälp visas ingen reaktion, eleven står bara vid dörren och stirrar på den. (Det är inget fel på hörseln)
    Om ingen går och hjälper eleven så kan eleven börja slå och sparka på dörren. Finns något tillhygge kan det användas. Eleven har också vid ett tillfälle börjat banka huvudet mot dörren. 

Eleven fick sin diagnos för ca 4 år sen. Medicineringen påbörjades inte direkt dock men har använts ett par år nu. 

Jag tackar för länkarna, de läser jag gärna själv om inte annat.
  • Anonym (Förtvivlat)
    EpicF skrev 2025-09-18 20:21:58 följande:
    Detta är något ni måste diskutera i arbetsgruppen, inte åå familjeliv! 

Ta hjälp av bup, specialpedagog och habilitering. 
    De är inblandade sedan länge. Dels i omgångar, dels i den senaste kartläggningen som omfattar ett år. 
  • Jimmy75
    Anonym (Förtvivlat) skrev 2025-09-18 20:47:56 följande:
    Alla instanser, från skolpsykolog och specialpedagog samt BUP, hab, arbetsterapeut osv har varit involverade sedan ca 6 månader efter att eleven började hos oss. 

Kartläggning har gjorts i flera omgångar, den senaste avslutades förra terminsslutet efter att ha pågått ett helt år. 

Ingen kan sägas ha någon relation till eleven då eleven själv är ointresserad av andra. 
    Så länge någon hjälper till med tex tunga dörrar spelar det ingen roll vem det är. 

Som ex (och för er som oroar sig att någon kan identifiera eleven så är detta scenario påhittat): 

Eleven vill gå igenom en dörr som är för tung för eleven att öppna. 
    Då står eleven där tills någon öppnar. Vid fråga om eleven vill ha hjälp visas ingen reaktion, eleven står bara vid dörren och stirrar på den. (Det är inget fel på hörseln)
    Om ingen går och hjälper eleven så kan eleven börja slå och sparka på dörren. Finns något tillhygge kan det användas. Eleven har också vid ett tillfälle börjat banka huvudet mot dörren. 

Eleven fick sin diagnos för ca 4 år sen. Medicineringen påbörjades inte direkt dock men har använts ett par år nu. 

Jag tackar för länkarna, de läser jag gärna själv om inte annat.
    Det låter kort sagt inte som att eleven är på rätt ställe.....säger jag fullt medveten om det enorma ansvaret skolan har på sig för barn i skolåldern och där anpassad grundskola är End of the Line i grundskolan. Det finns liksom ingen annan stans att ha eleverna.
  • Anonym (Förtvivlat)
    Jimmy75 skrev 2025-09-18 21:12:41 följande:
    Det låter kort sagt inte som att eleven är på rätt ställe.....säger jag fullt medveten om det enorma ansvaret skolan har på sig för barn i skolåldern och där anpassad grundskola är End of the Line i grundskolan. Det finns liksom ingen annan stans att ha eleverna.
    Det har jag också både tänkt och sagt. 

Men vi kan inte göra annat än att försöka hitta något sätt samt att tala med vh om alternativ. 

Jag har arbetat på andra anpassade grundskolor och på den ena fanns en elev vara vh till slut inte klarade av att ha hen hemma så eleven fick börja på 'internat'.  
    Sakta men säkert lugnade sig eleven som dock är kommunikativ på så vis att hen kan visa ja eller nej och att hen lyssnade och förstod vad man sa. 
  • EpicF
    Anonym (Förtvivlat) skrev 2025-09-18 20:30:48 följande:
    Det tror jag inte ett skit på. 

Men du är alltså helt ok med att någon annan hängde ut ditt barn på familjeliv? Kanske även på Facebook? 
  • Anonym (sköldmö)
    Anonym (Förtvivlat) skrev 2025-09-18 20:30:48 följande:
    Vilka vuxna i Sverige är analfabeter?

Handlar det om en invandrad familj där barnet kanske inte har fått fullständig diagnos?

Det låter som barnet inte bara befinner sig på en tidig utvecklingsnivå, utan också har ganska grav autism, då barnet är helt ointresserad av andra och svår att få kontakt med. 
  • Anonym (Si)
    Anonym (r) skrev 2025-09-18 19:42:26 följande:

är familjeliv verkligen rätt ställe för denna diskussion? Speciellt om du svarar på folks frågor om individen..

Så länge det är anonymt när det gäller ort, skola, namn speciella familjeomständigheter osv, så är det omöjligt att identifiera eleven. Varje kommun har elever med liknande svårigheter (om det inte är den allra minsta kommunen, men ofta även då). 

Men det klart att personal måste tänka sig för med vad de skriver på sådana här forum!
  • Anonym (Si)

Alltså barnet ska inte gå att identifiera, mycket viktigt att tänka på det i alla sammamhang, skolan har ju en sekretess utåt. 

Sedan funderar jag på de situationer som fungerar för eleven. Kartläggningar har ju gjorts, hur ser de välfungerande situationerna ut? 

Människor med autism och IF kan också vara oerhört känsliga för förändringar av minsta rutiner på ett sätt som vi andra nästan inte kan föreställa oss. Fundera kring om de funnits några riktigt små förändringar i omgivning/rutiner när personen slår till någon. 

Kolla också om ifall eleven har tecken på misshandel, ofta har blåmärken, (symetriska blåmärken på båda armar t.ex).  Rivsår eller andra skador. Eller andra tecken på misshandel.

• Anonym (Fredde)

Vet mycket lite om barn med dessa svårigheter, men när jag läst ts inlägg är det ju uppenbart att detta barn är en fara för andras liv och lem                                              Knytnävar, hugger med gaffeln  ...  Den arbetsplatsen måste ju säkras på något sätt. Fack? Arbetsmiljö?
    Föräldrarna sägs vara analfabeter och har då med stor säkerhet annat språk än svenska, så man undrar: förstår barnet ens svenska om det huvudsakligen talas annat språk i hemmet/hemmen? Eller är det gemensamma språket våld och knytnävar?

Svar på tråden Vi är villrådiga. (Anpassad grundskola)