Jimmy75 skrev 2025-09-18 20:20:41 följande:
Det första jag tänker är att skolpsykologen behöver komma ut igen och möjligen göra ett par observationer för att på så vis kunna se hur samspel och kommunikation fungerar och få en uppfattning om hur eleven reagerar i olika situationer och olika bemötande. Därefter tänker jag en handledning som löper över en termin där ni ses typ var 4:e vecka och där behöver då all personal som träffar eleven dagligen delta, Vid de handledningstillfällena bör även sp.ped delta.
Som SK är inne på är en noggrann kartläggning väsentligt för att kunna hitta eventuella triggers och situationer som belastar eleven extra mycket. Explosiviteten och den bristande impulskontrollen kommer ju av ADHD och den intellektuella funktionsnedsättningen gör klart skoldagen belastande då både förståelse, inlärning och problemlösningsförmåga är sådana bitar som fungerar mycket sämre vid IF.
Att hen läser ämnesområden tyder på det troligen är en IF av måttlig svårighetsgrad och inte lindrig. Hade varit bra om skolpsykologen kunde gå igenom psykologutlåtandet med er och där hittat hens individuella styrkor, särskilt om det finns något i WISC-profilen som kan vara hjälpsamt. Är det längesedan eleven fick sina diagnoser? Det jag funderar på är om hen har hunnit få medicineringen rätt inställd och rätt preparat. Vad säger habiliteringen? Kan ni samverka med dem om arbetssätt och tips på hjälpmedel. TAKK brukar kunna vara hjälpsamt för dessa eleverna.
Fråga psykologen om hen kan hjälpa er kartlägga och arbeta enligt Ross Greenes CPS. Kolla gärna runt på hans hemsida https://livesinthebalance.org/
Om eleven är någorlunda kommunikativ kan även kurator eller specialpedagog göra såhär vill jag ha det i skolan https://logopedjulia.se/wp-content/uploads/2017/05/S%C3%A5h%C3%A4r-vill-jag-ha-det-i-skolan-samtal-kring-anpassningar-med-bildst%C3%B6d-170510.pdf
eller En femma får mig att tappa kontrollen https://www.pedagogisktperspektiv.se/produkt/en-5a-kan-fa-mig-att-tappa-kontrollen/
Bäst görs dessa saker av den som har bäst relation med eleven och får hellre handledas i genomförandet om de känner sig osäkra på materialet.
Alla instanser, från skolpsykolog och specialpedagog samt BUP, hab, arbetsterapeut osv har varit involverade sedan ca 6 månader efter att eleven började hos oss.
Kartläggning har gjorts i flera omgångar, den senaste avslutades förra terminsslutet efter att ha pågått ett helt år.
Ingen kan sägas ha någon relation till eleven då eleven själv är ointresserad av andra.
Så länge någon hjälper till med tex tunga dörrar spelar det ingen roll vem det är.
Som ex (och för er som oroar sig att någon kan identifiera eleven så är detta scenario påhittat):
Eleven vill gå igenom en dörr som är för tung för eleven att öppna.
Då står eleven där tills någon öppnar. Vid fråga om eleven vill ha hjälp visas ingen reaktion, eleven står bara vid dörren och stirrar på den. (Det är inget fel på hörseln)
Om ingen går och hjälper eleven så kan eleven börja slå och sparka på dörren. Finns något tillhygge kan det användas. Eleven har också vid ett tillfälle börjat banka huvudet mot dörren.
Eleven fick sin diagnos för ca 4 år sen. Medicineringen påbörjades inte direkt dock men har använts ett par år nu.
Jag tackar för länkarna, de läser jag gärna själv om inte annat.