• Anonym (Äckelmagad)

Parasiter i halsen

Någon som vet om parasiter kan komma upp via halsen?
    Jag har något som kommer den vägen iaf o försöker svälja hela tiden för jag är så äckelmagad så jag vågar inte se vad det är o har läst om parasiter o att vi alla har det i kroppen men vet inte om de kan komma upp den vägen, trodde de bara kom ut den andra vägen så att säga, någon som vet om det är möjligt att de kan komma upp via munnen? :o

• Svar på tråden Parasiter i halsen
  • cosinus

Jag skulle nog ringa och skaffa en läkartid om jag på allvar trodde att jag hade parasiter.

Du ska ju inte ha just några parasiter i kroppen oavsett vilken ände de vill komma ut. Men springmask är ju liksom en annan nivå än om du har den sorten som man kan kräkas upp.

Jag tänker inte googla, har maskfobi men minns från högstadiet att det finns iaf en sort som man kan kräkas upp.

Men sen är ju frågan om det verkligen är det du känner eller om du har något annat som retar i halsen och dina hjärnspöken gör resten. Men oavsett. Ring vården.

• Jemp

Paraster är ju en otroligt divers grupp. Ja, det finns sådana man hostar upp i alla fall. 

Men det är ingenting man ?ska? ha i kroppen utan brukar behandlas i så fall.

Och som ovanstående säger, det finns ju massa saker som kan kännas konstigt i halsen som inte är parasiter.

• Anonym (Antagligen något annat)

Parasiter som kommer den vägen är extremt ovanligt i norden. Har du varit utomlands nyligen? Om inte, är det nog något annat. Men om du verkligen tror att det är parasiter, och framförallt om du varit i tropiska länder nyligen, tycker jag du genast ska ta kontakt med vården och beskriva dina symptom.

• Anonym (O)

Nu har jag inte så jättebra koll, men jag tänker att det säkert finns parasiter som kan komma upp via munnen, men jag tror inte att det är vanligt här där vi befinner oss. Förmodligen är det något annat som retar i din hals.

• Anonym (Hur?)

Hur skulle du ha fått de parasiterna? Det är verkligen inget vi alla har. Förväxlar du det med kroppsegna bakterier som i stor förstoring i mikroskop kan röra sig?

Har du druckit vatten från en pöl i en djurhage eller brukar du kalasa på roadkills utan att veta hur man tillagar? Delar en råtta med katten?
    Eller besökt tropikerna?

Du behöver inte vara orolig om du inte gör något av det ovan eller liknande. Vilket jag förutsätter. Vill bara få fram hur osannolikt det är att du skulle ha parasiter. Parasiter är inget man får i Sverige bara sådär. 
    Barn som äter jord och sånt kan få springmask men det vanligaste är att barnen smittar varandra. Springmask kommer som sagt inte upp i halsen.

Det är nog vanligt slem.
    Har du slutat eller börjat med inhalatorer som medicin eller börjat/slutat röka eller vapea? Då kan slemmet i halsen som är helt normalt att ha kännas annorlunda. 

Troligen är det så att du tänkt tanken parasiter och sen fått för dig att du känner det. Hjärnan kan luras en hel del och människor kan själva framkalla falska symptom genom vanföreställningar.

Svar på tråden Parasiter i halsen