Middag – mitt på dagen, inte på kvällen
Vi svenskar älskar våra måltider, men vi har helt tappat bort logiken i språket när det gäller ett av de mest centrala orden: middag. Ordet betyder egentligen ?måltiden mitt på dagen?. Ändå envisas vi med att använda det för kvällsmaten. Det är både historielöst och språkligt förvirrande.
Från början var middag precis vad det låter som ? dagens mittmål. När man levde efter ljuset, och arbetsdagen började i gryningen, åt man huvudmålet mitt på dagen. Kvällsmaten kom senare och kallades helt enkelt aftonvard. Det är inte svårt att förstå: middag = mitt på dagen, aftonvard = på kvällen.
I dag har vi vridit på begreppen. Vi kallar kvällens måltid för middag, trots att vi redan har ett ord för den: kvällsmat. Resultatet blir att vi blandar ihop historiska begrepp och tappar kontakten med språkets logik.
Det är som om vi skulle börja kalla frukost för kvällsfika, bara för att det råkar passa våra moderna vanor. Språk måste självklart kunna förändras, men det bör ske med respekt för ursprung och betydelse. När vi kallar kvällsmaten för middag, så förlorar vi ett ord som faktiskt fyller en viktig funktion: att beskriva huvudmålet mitt på dagen.
Därför är det dags att tänka till. Vill vi fortsätta slarva bort våra ord?