• Anonym (Middag)

Middag – mitt på dagen, inte på kvällen

Vi svenskar älskar våra måltider, men vi har helt tappat bort logiken i språket när det gäller ett av de mest centrala orden: middag. Ordet betyder egentligen ?måltiden mitt på dagen?. Ändå envisas vi med att använda det för kvällsmaten. Det är både historielöst och språkligt förvirrande.

Från början var middag precis vad det låter som ? dagens mittmål. När man levde efter ljuset, och arbetsdagen började i gryningen, åt man huvudmålet mitt på dagen. Kvällsmaten kom senare och kallades helt enkelt aftonvard. Det är inte svårt att förstå: middag = mitt på dagen, aftonvard = på kvällen.

I dag har vi vridit på begreppen. Vi kallar kvällens måltid för middag, trots att vi redan har ett ord för den: kvällsmat. Resultatet blir att vi blandar ihop historiska begrepp och tappar kontakten med språkets logik.

Det är som om vi skulle börja kalla frukost för kvällsfika, bara för att det råkar passa våra moderna vanor. Språk måste självklart kunna förändras, men det bör ske med respekt för ursprung och betydelse. När vi kallar kvällsmaten för middag, så förlorar vi ett ord som faktiskt fyller en viktig funktion: att beskriva huvudmålet mitt på dagen.

Därför är det dags att tänka till. Vill vi fortsätta slarva bort våra ord? 

• Svar på tråden Middag – mitt på dagen, inte på kvällen
  • Embla twopointoh

Om det är logik man är ute efter, ska man inte leta efter den i svenska språket, eller i något annat språk heller för den delen. 

Språk är nämligen inte alltid strikt logiska, just eftersom betydelsen av ord och uttryck inte sällan förändras med tid. 

Saken med språk är att det kan vara hur ologiskt som helst, huvudsaken är att de flesta talare av språket är överens om vad saker betyder, eftersom syfte med språk är kommunikation, inte att passa in i någon logik. 

Så ja, middag är ett ord som är ologiskt om man ser till den bokstavliga betydelsen, men ändå vågar jag påstå att de flesta svenskar fullt medvetna om att ordet innebär en varm måltid under eftermiddag/kväll, även om det finns vissa regionala skillnader i hur ordet används. 

• Anonym (Middag)
    Anonym (e) skrev 2025-09-26 23:39:23 följande:
    Du får gärna besvara mitt inlägg. Jag förstår fortfarande inte vilka fruktansvärda missförstånd som kan uppkomma. Menar du att du säger att du bjuder på middag kl 13, och då förstår inte dina gäster att de ska få mat? 
    Det är ju precis det som är poängen, om jag säger ?middag kl 13? finns det faktiskt folk som blir osäkra på om jag menar lunch eller ett tidigt kvällsmål. Någon kan till och med tolka det som ett skämt, eftersom de förknippar ?middag? enbart med kvällen. Så även om det kanske inte leder till ?fruktansvärda? missförstånd, så kan det absolut skapa förvirring och kräva förklaringar. Och det är just det som gör middag mer problematiskt än många andra ord som har skiftat betydelse.
  • Anonym (Marki)
    Anonym (Middag) skrev 2025-09-27 10:59:59 följande:
    Det är ju precis det som är poängen, om jag säger ?middag kl 13? finns det faktiskt folk som blir osäkra på om jag menar lunch eller ett tidigt kvällsmål. Någon kan till och med tolka det som ett skämt, eftersom de förknippar ?middag? enbart med kvällen. Så även om det kanske inte leder till ?fruktansvärda? missförstånd, så kan det absolut skapa förvirring och kräva förklaringar. Och det är just det som gör middag mer problematiskt än många andra ord som har skiftat betydelse.

Men vad är skillnaden på maten vid lunch, middag och kvällsmål? Gör det något att de förväntar sig det de tycker är typisk lunchmat och istället får mat de normalt äter på kvällen? Det viktiga är väl att du bjuder dem på mat kl 13? Jag förstår inte vad som är missförståndet. Om de kallar den måltiden lunch eller middag spelar väl ingen roll? Det viktigaste är väl att de kommer och att ni har trevligt? 

Vad hånde den gången någon trodde att det var ett skämt? Kom personen inte trots att de tackat ja? 

En fråga i all välmening: har du någon konstaterad funktionsnedsättning? 

• FuckGoggleAskMe

Varför inte bjuda in till en måltid eller en bit mat kl 13 i stället så du undviker detta enorma problem? Eller välkomna gästerna till fiskgryta eller förplägnad. 

• EpicF
    Anonym (Marki) skrev 2025-09-27 11:13:51 följande:

Men vad är skillnaden på maten vid lunch, middag och kvällsmål? Gör det något att de förväntar sig det de tycker är typisk lunchmat och istället får mat de normalt äter på kvällen? Det viktiga är väl att du bjuder dem på mat kl 13? Jag förstår inte vad som är missförståndet. Om de kallar den måltiden lunch eller middag spelar väl ingen roll? Det viktigaste är väl att de kommer och att ni har trevligt? 

Vad hånde den gången någon trodde att det var ett skämt? Kom personen inte trots att de tackat ja? 

En fråga i all välmening: har du någon konstaterad funktionsnedsättning? 

Jag undrar det samma som dig.... 
  • Anonym (Jodå)
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-09-26 18:04:53 följande:
    Hade också undrat faktiskt,  middag kl 13...?
    Sen får jag ge dig att du har en poäng när det kommer till att sova middag.

Jag säger bara "äta mat" oavsett tid på dygnet.
    Själv äter jag mat efter jobbet när jag kommer hem,  runt 15-16.
    Fast även vi har ibland middag vid 13/14 om det är kalas på en söndag tex. Då bjuder vi på middag för det är middag och inte lunch. ?Vi bjuder på lunch? då hade jag nog tänkt något lättare och inte en söndagsstek. Vi är i yngre 40 års åldern om det har någon betydelse. Annars äter vi alltid middag på kvällen och lunch mitt på dagen. 
  • Anonym (Ö)

För mig är lunch mellan 12-14 och middag mellan 18-20, ibland senare om jag är i Spanien. Frukost äter jag sällan.
    Kvällsfika betyder typ fika med bullar för mig. Kvällsmat däremot åt barnen när de var små typ macka, yogert

• Anonym (Ligger något i det)
    Anonym (Middag) skrev 2025-09-26 15:08:49 följande:
    Middag ? mitt på dagen, inte på kvällen

Vi svenskar älskar våra måltider, men vi har helt tappat bort logiken i språket när det gäller ett av de mest centrala orden: middag. Ordet betyder egentligen ?måltiden mitt på dagen?. Ändå envisas vi med att använda det för kvällsmaten. Det är både historielöst och språkligt förvirrande.

Från början var middag precis vad det låter som ? dagens mittmål. När man levde efter ljuset, och arbetsdagen började i gryningen, åt man huvudmålet mitt på dagen. Kvällsmaten kom senare och kallades helt enkelt aftonvard. Det är inte svårt att förstå: middag = mitt på dagen, aftonvard = på kvällen.

I dag har vi vridit på begreppen. Vi kallar kvällens måltid för middag, trots att vi redan har ett ord för den: kvällsmat. Resultatet blir att vi blandar ihop historiska begrepp och tappar kontakten med språkets logik.

Det är som om vi skulle börja kalla frukost för kvällsfika, bara för att det råkar passa våra moderna vanor. Språk måste självklart kunna förändras, men det bör ske med respekt för ursprung och betydelse. När vi kallar kvällsmaten för middag, så förlorar vi ett ord som faktiskt fyller en viktig funktion: att beskriva huvudmålet mitt på dagen.

Därför är det dags att tänka till. Vill vi fortsätta slarva bort våra ord? 

Det ligger faktiskt något i det. Dessutom är det nog bättre för kroppen, bla vikten, att inte ha huvudmålet på kvällen
  • Anonym (Ligger något i det)
    Anonym (Ö) skrev 2025-09-27 16:15:25 följande:

För mig är lunch mellan 12-14 och middag mellan 18-20, ibland senare om jag är i Spanien. Frukost äter jag sällan.
    Kvällsfika betyder typ fika med bullar för mig. Kvällsmat däremot åt barnen när de var små typ macka, yogert

Att inte äta frukost åtminstone några gånger i veckan kan ha en poäng. Om man har ett fastefönster på 16 timmar - från 20 till 12 dagen efter-sägs det att cellerna får mer vila och tid att reparera sig så att man i princip ev kan åldras någotlångsammare. 16:8 är intressant- liksom 5:2 (fast den senare handlar om dagar).

Sen håller jag rätt mycket med TS, o tror att huvudmål mitt på Dan är bättre fysiologiskt än på kvällen.
  • FuckGoggleAskMe

Varför inte bara gå tillbaka och kalla måltiderna  morgonmål - undun - andra frukost - aftonvard? Lite trist att man inte krånglar till det mer. 

När min son var liten gick han långa dagar på skola och fritids och åt frukost, lunch, tidig middag och sen middag. Plus ett par mellanmål. 

• Aniiee

Jag har precis ätit kebab till frukostmiddagslunch. Vinner jag i förvirring nu?

*går och hämtar en kanelbulleglass*

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
Svar på tråden Middag – mitt på dagen, inte på kvällen