• Anonym (ts)

Vad tycker du om eutanasi?

Som rubriken lyder vad är din åsikt om aktiv dödshjälp. 
    Borde alla som vill dö få hjälp av sjukvården att ta sitt liv?

Jag är för, även vid psykisk ohälsa, så länge som man testat alla behandlingsalternativ.  Vi bör få bestämma själva utan att tvingas dö under svåra förhållanden.

• Svar på tråden Vad tycker du om eutanasi?
  • EpicF
    Anonym (Carinata) skrev 2025-10-05 02:47:57 följande:

Hur många av er som argumenterar har varit med när någon tar sitt sista andetag? Många teorier hit och dit. När man kommer till nivån i livets slutskede får du ett nödkit med 4 preparat för att minska ångest och smärta. Oftast har man pump inkopplad som ger morfin och midazolam där doserna är generösa. Plus att du kan ge en bolusdos vid behov. Du kan alltså dö i lugn och ro. Utan smärta och ångest. Man kan säga att det är en mänsklig rättighet. Detta sker endast när det inte går att behandla längre utan övergår i palliativ vård. 

Har vakat över anhöriga där det bara varit en väntan på Godot. Har ni funderat på om det är av fri vilja en människa dör. Det är nog inte alltid så. Därför känns det som att de som pratar om rätten att dö, välja själva att de ska dö. De som valde att leva men dör ändå. Hur fan känns det? Var försiktiga med eutanasi. Ska ni dö för egen hand kräv inte att någon annan ska utföra det åt er. 

Smärtpump som man oftast får förlänger faktiskt livet för den döende, i tillägg till att de får en smärtfri och tillfredsställd sista tid och död. 

Jag ska vara petig, Palliativ vård är inte detsamma som vård i livet slutskede. Palliativ vård kan man få i åratal, då det enbart innebär att alla behandling man får är för att syntomlindra och smärtlindrande, men inte bota. 

Vid vård i livet slutskede, sista veckan/dagarna, får man ofta smärtpump med både morfin, midszolam, ofta även afipran och robinul. Dock är det inte alltid detta behövs (det kan räcka med engångsdoser) eller att man inte hinner att få det. 

Eutanasi är just aktiv dödshjälp, det innebär at tman får hjälp av andra till att dö. Då man en värdig smärtfri död på sina egna villkor. Man för bestämma själv att man ska dö och när. Men patienten har alltid tillgång till motgift, om denne skulle ändra sig. 

Jag har varit med många patienter och även anhöriga som tar sitt sista andetag. 
  • EpicF
    Anonym (Peter Singer) skrev 2025-10-05 08:36:25 följande:

Oj, det blev verkligen FL special på den formateringen.

Jag upprepar: Det är ingen som begär att vårdpersonalen ska avliva patienten, det finns maskiner som låter en trycka på en knapp, eller tabletter man kan svälja och bara somna in.

Sluta argumentera med icke-argument.

Fortfarande en läkare som ordinerar och skriver ut läkemedlet. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Carinata)
    EpicF skrev 2025-10-05 11:34:05 följande:
    Smärtpump som man oftast får förlänger faktiskt livet för den döende, i tillägg till att de får en smärtfri och tillfredsställd sista tid och död. 

Jag ska vara petig, Palliativ vård är inte detsamma som vård i livet slutskede. Palliativ vård kan man få i åratal, då det enbart innebär att alla behandling man får är för att syntomlindra och smärtlindrande, men inte bota. 

Vid vård i livet slutskede, sista veckan/dagarna, får man ofta smärtpump med både morfin, midszolam, ofta även afipran och robinul. Dock är det inte alltid detta behövs (det kan räcka med engångsdoser) eller att man inte hinner att få det. 

Eutanasi är just aktiv dödshjälp, det innebär at tman får hjälp av andra till att dö. Då man en värdig smärtfri död på sina egna villkor. Man för bestämma själv att man ska dö och när. Men patienten har alltid tillgång till motgift, om denne skulle ändra sig. 

Jag har varit med många patienter och även anhöriga som tar sitt sista andetag. 

Ja du får vara petig. Är helt med dig. 

Eutanasi kräver en hel del etiskt tänkande. Assisterad dödshjälp kan man säga att det finns. Ex vis så var jag tvungen att ta beslutet att stänga av respiratorn för väldigt nära anhörig. Sedan var det bara att vänta. Minns med viss rysning pipen då pumpen ökades med morfinet. Han var redan borta. Men det gick lugnt och stilla till. 

Att ta sig själv av daga är klurigare. Minns två unga tjejer 
    dör den ena åkte till Schweiz och avslutade för hon hade inget liv kvar medan den andra tjejer var väldigt aktiv och ville absolut inte dö. 

Barmhärtighetsmord där utförarens tar sitt straff. Klurigt det också. Förstår tanken ned att själv kunna välja att dö men var går gränsen. Vilka kriterier osv. Inte helt lätt. 

Men de som gapar högst om det önskar jag fick vara med om processen att dö. Det är inte så jäkla lätt att dö. 

• EpicF
    Anonym (Carinata) skrev 2025-10-05 15:53:50 följande:

Ja du får vara petig. Är helt med dig. 

Eutanasi kräver en hel del etiskt tänkande. Assisterad dödshjälp kan man säga att det finns. Ex vis så var jag tvungen att ta beslutet att stänga av respiratorn för väldigt nära anhörig. Sedan var det bara att vänta. Minns med viss rysning pipen då pumpen ökades med morfinet. Han var redan borta. Men det gick lugnt och stilla till. 

Att ta sig själv av daga är klurigare. Minns två unga tjejer 
    dör den ena åkte till Schweiz och avslutade för hon hade inget liv kvar medan den andra tjejer var väldigt aktiv och ville absolut inte dö. 

Barmhärtighetsmord där utförarens tar sitt straff. Klurigt det också. Förstår tanken ned att själv kunna välja att dö men var går gränsen. Vilka kriterier osv. Inte helt lätt. 

Men de som gapar högst om det önskar jag fick vara med om processen att dö. Det är inte så jäkla lätt att dö. 

Var menar du att assisterande dödshjälp skulle finnas? 
  • Anonym (Självfallet för)
    Anonym (Ljus i mörker) skrev 2025-10-05 03:09:06 följande:
    Jag skriver även att många som genomfört självmordsförsök och överlevt har varit glada för det. Men jag antar att du missade den meningen eller att jag missförstår dig.
    Det är helt sant - det sa du! Så det var fel att skriva att du inte sa nåt om det. Jag missade det inte första gången, men när jag svarade nu hade jag hunnit glömma det 🙈 Min poäng var dock inte öht att jag tyckte att du hade fel eller att ditt resonemang var knäppt, utan den var - och är - enbart att just argumentet att vi ska undvika dödshjälp för psykisk ohälsa eftersom de som lider av det själva är kapabla att lösa problemet var ett ovanligt och ganska intressant argument.
  • Anonym (Carinata)
    EpicF skrev 2025-10-05 17:26:38 följande:
    Var menar du att assisterande dödshjälp skulle finnas? 
    Jag menar när döden är oundviklig. Sista timmarna. Agonal andning osv. Flera tecken till att det strax är slut. Då brukar morfindoserna vara väldigt generösa. 
  • Anonym (Musse Drägg)
    Anonym (Peter Singer) skrev 2025-10-04 15:02:09 följande:
    Det etiska problemet i att "lösa det själv" är att de som hittar dig och måste städa upp det kommer att få trauma. Förutom att en del som försöker också misslyckas och bara blir vårdpaket.

Därför är det mycket bättre att det erbjuds en kontrollerad och säker metod, som patienten själv startar. Du måste själv trycka på knappen till droppet eller svälja tabletterna, det är inte läkaren som utför.

Där försvinner din invändning om vad läkare ska göra utifrån Hippokratiska eden.
    Hur gör man när patienten är fysiskt oförmögen att göra åtgärden själv, som i fallet med Richard Lundgrens fru?

Hur gör man om patienten är i vegetativt tillstånd som Terri Schiavo var? Vem fattar beslutet när patienten inte kan göra det själv?

Jag lutar själv åt att dödshjälp borde vara lagligt men jag inser också att det finns ganska många moraliska och juridiska betänkligheter kring det.
  • EpicF
    Anonym (Carinata) skrev 2025-10-05 23:28:48 följande:
    Jag menar när döden är oundviklig. Sista timmarna. Agonal andning osv. Flera tecken till att det strax är slut. Då brukar morfindoserna vara väldigt generösa. 
    Ja, men morfindoserna tar inte död på patienten utan kan faktiskt göra att personen lever några minuter/timar längre. 

Även innan man ser tecken på att det närmar sig för man de doserna med morfin, modazolam etc som behövs för att personen ska vara smärtlindrande och tillfredsställd. I vård I livet slutskede är detta någon man är/ska vara generös med (sedan vet jag det finns läkare som är väldigt försiktiga med läkemedel även i livets slutskede). 

Assisterad dödshjälp har vi inte i Sverige. 
  • EpicF
    Anonym (Musse Drägg) skrev 2025-10-05 23:42:08 följande:
    Hur gör man när patienten är fysiskt oförmögen att göra åtgärden själv, som i fallet med Richard Lundgrens fru?

Hur gör man om patienten är i vegetativt tillstånd som Terri Schiavo var? Vem fattar beslutet när patienten inte kan göra det själv?

Jag lutar själv åt att dödshjälp borde vara lagligt men jag inser också att det finns ganska många moraliska och juridiska betänkligheter kring det.
    I Lundbergs fallet var det mannen som gav en dödlig injektionen med morfin, som även gjorde att jan blev dömd för mord. 

Jag tror att de flesta som är svårt sjuka i progressiva sjukdomar skriver bevittnade testamenten om hur de önskar avsluta sitt liv. Kanske även har en anhöriga som hjälper om de skulle åka till en klinik i ex Schweiz. 
  • Anonym (Musse Drägg)
    EpicF skrev 2025-10-05 23:51:03 följande:
    I Lundbergs fallet var det mannen som gav en dödlig injektionen med morfin, som även gjorde att jan blev dömd för mord. 

Jag tror att de flesta som är svårt sjuka i progressiva sjukdomar skriver bevittnade testamenten om hur de önskar avsluta sitt liv. Kanske även har en anhöriga som hjälper om de skulle åka till en klinik i ex Schweiz. 
    Han blev dömd för dråp, inte mord. Och jag tror du missat poängen med hela diskussionen. TS ställer frågan om dödshjälp sanktionerad av staten, inte hur folk gör idag.

Det andra stycket du skriver gäller ju bara de som vet att de har en obotlig sjukdom. Terri Schiavo kollapsade i sitt hem och ingen hade kunnat ana att hon aldrig skulle vakna igen.
  • EpicF
    Anonym (Musse Drägg) skrev 2025-10-06 00:34:59 följande:
    Han blev dömd för dråp, inte mord. Och jag tror du missat poängen med hela diskussionen. TS ställer frågan om dödshjälp sanktionerad av staten, inte hur folk gör idag.

Det andra stycket du skriver gäller ju bara de som vet att de har en obotlig sjukdom. Terri Schiavo kollapsade i sitt hem och ingen hade kunnat ana att hon aldrig skulle vakna igen.
    Jsg skrev precis att det gällde de som.har en svårt progressvi sjukdom. 
Svar på tråden Vad tycker du om eutanasi?