Skulle gissa på att det beror på en av två saker:
Antingen tränar du alldeles för hårt, att "träning alltid är nyttigt och bra" stämmer inte, lagom är bäst av allt och det gäller för träning också. Finns personer som blivit utbrända pga alltför ambitiösa träningsprogram! Tränar man för hårt eller mycket kan detta faktiskt skapa negativ stress i ens liv, och när man blir äldre behöver kroppen mer tid för återhämtning.
Du skriver att det känns som en kemisk ångest liknande bakfylla?
Då bör du ju definitivt pröva med elektrolyttabletter eller pulver, när man blir äldre får kroppen svårare att återställa saltbalansen, bla därför många blir mer bakfulla när man blir äldre.
Att bara dricka vatten efter ett hårt träningspass kan vara direkt kontraproduktivt då du späder ut saltet i kroppen ännu mer.
Jag led själv av detta i många år, testade med resorb och vitamin well men det gav ingen effekt på mig. Testade en produkt som heter "Salte" som är populär i USA, det är ett pulver man blandar med vatten, ca 20ggr starkare än resorb, när jag drack det första gången tänkte jag att detta kan inte vara bra, det smakade som saltvatten ungefär.
Men en timma efteråt var jag återställd och ångesten var bortblåst, så denna produkten har verkligen hjälpt mig något enormt med ångestproblem.
Det märkliga är att man inom vården inte alls verkar ha fattat kopplingen mellan ångest och saltbalansen, var i kontakt med vården för flera år sedan och fick då utskrivet starka tabletter som fungerar men som gör en helt groggy i många timmar, man sa inte ett ord om mineralbris/saltbalans. Nu är mitt problem 100% eliminerat då jag har koll på saltbalansen och behöver inte ta några jobbiga mediciner.