• Anonym (Lyft)

Ökad ångest av högintensiv träning

När jag tränat pass med inslag av kondition eller vikter så känner jag som att kroppen är stressad flera dagar efteråt. Har en lättriggad ångest i grunden men mår bra annars. Detta stör min livskvalité. Samtidigt mår jag bra av träningen. Borde inte kroppen vänja sig? Vet jag förut fått ångest precis i början när jag börjat träna men nu har det gått en månad.

• Svar på tråden Ökad ångest av högintensiv träning
  • Anonym (J)

Hej! Jag reagerar likadant. Mitt tips är att dra ner så du inte tränar lika intensivt och hårt då du uppenbarligen inte är redo för det än.

Skaffa en träningsklocka också är mitt tips. Det jag sett genom den är att min puls är skyhög långt långt efter vilket påverkar återhämtningen negativt. Den är då hög även på nätterna. När jag inte belastat mig så är det inte så.

Något jag också märkt och blivit rekommenderad av min läkare är att elektrolyter är viktigt! Då menar jag salter. Så man inte bara dricka vatten efteråt. Det finns  elektrolyt drycker i affärerna. Min favorit är Vitamin Well lime. Ett tips. 

Säger någon att din ångest sitter i huvudet så lyssna inte på det. Det är skillnad på ångest och kroppslig ångest. Som blir psykisk. 

Jag kan tex träna och om jag då inte dricker efter så kan jag förvänta mig panikångest kl 22. Det är alltid samma mönster. Jag tänker inte på något. Kroppen reagerar så. 16 år tog det för psykiatrin att komma på det sambandet. Nu är jag utskriven. 

Något annat som min läkare lärde mig var det här: 
    - Socker drar vätska. Ökar pulsen. Undvik det. 
    - Undvik koffein. Samma anledning som ovan. 
    - Lyssna på kroppen. Ta det lugnt resten av dagen. Känn av, var den här träningen bra för mig? Var det lagom? Om man inte mår bra efter, sänk intensiteten tillfälligt 

Drt har hjälpt mig jättemkt! 

• Anonym (J)
    Anonym (Kortisol?) skrev 2025-10-03 13:07:46 följande:

Haha, förlåt vet inte varför jag fick för mig att börja skriva kortison när jag klart menade kortisol.

Hur som helst borde inte ångest förbättras av träning? Är det så att du tar i för mycket eller stressar över att du behöver göra mer/tyngre som kanske ger ökat kortisol i kroppen? 

Jag kan bli stressad bara av att tänka på träning, och få ångest om jag inte gjort det på ett tag? Har du tänkt på vilka känslor du får relaterat till träning? Gör du det för att du känner att du måste, eller för att du mår bra av det?

Det förvärras absolut av träning men kroppen vet inte skillnaden på om man flyr från ett hot eller tränar för skojs skull. Därför behöver man ta det försiktigt fram.
  • Anonym (J)

Förbättras * skulle det stå, suck. 

Lagom mängd är bra. 

Jag kör gym 2 ggr i veckan. Sön och onsdagar. En halvtimme, förisktigt. Löpningen har jag lagt på hyllan så länge. Springer jag i 5 minuter har jag hög puls resten av dagen. Det orkar jag inte med för då vet jag att paniken kommer på kvällen  

• Anonym (Lyft)
    Anonym (J) skrev 2025-10-03 13:46:12 följande:

Hej! Jag reagerar likadant. Mitt tips är att dra ner så du inte tränar lika intensivt och hårt då du uppenbarligen inte är redo för det än.

Skaffa en träningsklocka också är mitt tips. Det jag sett genom den är att min puls är skyhög långt långt efter vilket påverkar återhämtningen negativt. Den är då hög även på nätterna. När jag inte belastat mig så är det inte så.

Något jag också märkt och blivit rekommenderad av min läkare är att elektrolyter är viktigt! Då menar jag salter. Så man inte bara dricka vatten efteråt. Det finns  elektrolyt drycker i affärerna. Min favorit är Vitamin Well lime. Ett tips. 

Säger någon att din ångest sitter i huvudet så lyssna inte på det. Det är skillnad på ångest och kroppslig ångest. Som blir psykisk. 

Jag kan tex träna och om jag då inte dricker efter så kan jag förvänta mig panikångest kl 22. Det är alltid samma mönster. Jag tänker inte på något. Kroppen reagerar så. 16 år tog det för psykiatrin att komma på det sambandet. Nu är jag utskriven. 

Något annat som min läkare lärde mig var det här: 
    - Socker drar vätska. Ökar pulsen. Undvik det. 
    - Undvik koffein. Samma anledning som ovan. 
    - Lyssna på kroppen. Ta det lugnt resten av dagen. Känn av, var den här träningen bra för mig? Var det lagom? Om man inte mår bra efter, sänk intensiteten tillfälligt 

Drt har hjälpt mig jättemkt! 

Hej!
    Tack för ditt utförliga svar. 
    Skulle det kunna fungera med vätskeersättning också? Eller risk för för mycket av något då?
    Jag tål heller inte koffein. Efter några dagars kaffedrickande får jag ångest som på beställning. 
  • Anonym (H)

Kaffe ökar produktionen av kortisol (stress- och aktiveringshormon) i kroppen.

• Anonym (J)
    Anonym (Lyft) skrev 2025-10-03 14:00:57 följande:
    Hej!
    Tack för ditt utförliga svar. 
    Skulle det kunna fungera med vätskeersättning också? Eller risk för för mycket av något då?
    Jag tål heller inte koffein. Efter några dagars kaffedrickande får jag ångest som på beställning. 

Det var så lite! 

Ja, det funkar lika bra! Följ förpackningens råd bara. Ta inte mer än det står. 

Dricker man enbart vatten spår man ut saltet i kroppen. 

• Anonym (J)

Och man förlorar ju salter nör man svettas / stressar runt. 

• Anonym (MSM)

Skulle gissa på att det beror på en av två saker: 

Antingen tränar du alldeles för hårt, att "träning alltid är nyttigt och bra" stämmer inte, lagom är bäst av allt och det gäller för träning också. Finns personer som blivit utbrända pga alltför ambitiösa träningsprogram! Tränar man för hårt eller mycket kan detta faktiskt skapa negativ stress i ens liv, och när man blir äldre behöver kroppen mer tid för återhämtning. 

Du skriver att det känns som en kemisk ångest liknande bakfylla? 
    Då bör du ju definitivt pröva med elektrolyttabletter eller pulver, när man blir äldre får kroppen svårare att återställa saltbalansen, bla därför många blir mer bakfulla när man blir äldre. 
    Att bara dricka vatten efter ett hårt träningspass kan vara direkt kontraproduktivt då du späder ut saltet i kroppen ännu mer. 
    Jag led själv av detta i många år, testade med resorb och vitamin well men det gav ingen effekt på mig. Testade en produkt som heter "Salte" som är populär i USA, det är ett pulver man blandar med vatten, ca 20ggr starkare än resorb, när jag drack det första gången tänkte jag att detta kan inte vara bra, det smakade som saltvatten ungefär. 
    Men en timma efteråt var jag återställd och ångesten var bortblåst, så denna produkten har verkligen hjälpt mig något enormt med ångestproblem. 

Det märkliga är att man inom vården inte alls verkar ha fattat kopplingen mellan ångest och saltbalansen, var i kontakt med vården för flera år sedan och fick då utskrivet starka tabletter som fungerar men som gör en helt groggy i många timmar, man sa inte ett ord om mineralbris/saltbalans. Nu är mitt problem 100% eliminerat då jag har koll på saltbalansen och behöver inte ta några jobbiga mediciner.

• Anonym (J)
    Anonym (MSM) skrev 2025-10-04 07:44:06 följande:

Antingen tränar du alldeles för hårt, att "träning alltid är nyttigt och bra" stämmer inte, lagom är bäst av allt och det gäller för träning också. Finns personer som blivit utbrända pga alltför ambitiösa träningsprogram! Tränar man för hårt eller mycket kan detta faktiskt skapa negativ stress i ens liv, och när man blir äldre behöver kroppen mer tid för återhämtning. 

Då bör du ju definitivt pröva med elektrolyttabletter eller pulver, när man blir äldre får kroppen svårare att återställa saltbalansen, bla därför många blir mer bakfulla när man blir äldre. 
    Att bara dricka vatten efter ett hårt träningspass kan vara direkt kontraproduktivt då du späder ut saltet i kroppen ännu mer. 
    Jag led själv av detta i många år, testade med resorb och vitamin well men det gav ingen effekt på mig. Testade en produkt som heter "Salte" som är populär i USA, det är ett pulver man blandar med vatten, ca 20ggr starkare än resorb, när jag drack det första gången tänkte jag att detta kan inte vara bra, det smakade som saltvatten ungefär. 
    Men en timma efteråt var jag återställd och ångesten var bortblåst, så denna produkten har verkligen hjälpt mig något enormt med ångestproblem. 

Det märkliga är att man inom vården inte alls verkar ha fattat kopplingen mellan ångest och saltbalansen, var i kontakt med vården för flera år sedan och fick då utskrivet starka tabletter som fungerar men som gör en helt groggy i många timmar, man sa inte ett ord om mineralbris/saltbalans. Nu är mitt problem 100% eliminerat då jag har koll på saltbalansen och behöver inte ta några jobbiga mediciner.

Salte är jättebra. Men jag hade svårt för smaken. Jag tar GAAM rehydrate kapslar istället. 
  • Anonym (H)

Om det visar sig att obalans i salterna inte var ditt problem, så kan du prova Tapping för att få ner kortisolet,  Enkel teknik som bl..a. används mot PTSD, där ju kroppslig stresss är ett problem. Instruktioner finns på nätet. 

• Anonym (J)

För mig trodde psyk att jag hade ADHD, autism, bipolär, GAD eller borderline. Hade inget. 

Jag hoppas att man ser kopplingen mellan det här mer framöver. Det var ju ändå en läkare på psyk som berättade det här för mig. Så glad för det. För själv hade jag nog inte kommit på det.  

• Anonym (S)

Som andra är inne på träna det som du mår bra av. Jag tror inte att högintensiv träning och löpning är bra för kroppen utan att det sliter. Leder slits ut och man ser gammal ut. Lyssna på din kropp och det som känns bra. 

• Anonym (Ankan)

Adrenalin påslag kan ge ångestkänsla.

• Anonym (Lyft)
    Anonym (MSM) skrev 2025-10-04 07:44:06 följande:

Hej igen, 
    provade vätskeersättning efter träning. Var inte hård träning utan en hurtig promenad och lite yoga. Fick efter jag tagit tabletterna stark ångest så kändes nästan som att salterna triggade igång något. Var mycket värre än annars.
Svar på tråden Ökad ångest av högintensiv träning