• Anonym (Pensionär om 15 år)

Hur aktiv är du i ditt pensionssparande?

Nu gissar jag att jag är aningens extrem, men det skulle vara intressant att höra hur andra resonerar och hur aktiva ni är.

Jag har som alla en allmän pension (7:e AP) och sen en bunt olika tjänstepensioner utspridda på olika ställen samt lite pensionsväxling. Min fokus på tjänstepensionerna har varit den jag har på SPP för där har jag mest pengar och jag byter fonder minst en gång per år. Just nu kör jag extremt hög risk där så jag kollar dagligdags hur det går.

När jag nu börjar seriöst gå in på dom olika sidorna som inte är SPP så blir jag mörkrädd. Man kan inte följa hur mina pengar utvecklas över olika tidsintervall, framför allt inte om man får för sig att byta fonder och det saknas oftast grafer. Jag ska härmed kolla upp om allt kan flyttas till SPP just för att kunna ha koll.

För att följa min hela pensions utveckling tar jag printscreen från MinPension minst en gång i veckan.

Så hur gör ni andra? Kollar och byter fonder ofta eller aldrig? Har ni någon taktik? Har ni kanske rentav mål per år eller slutsumma som ni siktar på? Vad använder ni er av i så fall?

• Svar på tråden Hur aktiv är du i ditt pensionssparande?
  • Anonym (Ellen)

Jag är nog mer aktiv än gemene man, men jag har också arbetat som pensionshandläggare i ett antal år så jag är intresserad av ämnet redan innan

På senare år har jag börjat se det mer som en helhet. Att jag satt en strategi för mitt pensionssparande på totalen och sen har jag gått igenom mina olika sparformer (allmän, tjänste, privat) för att se vilka fonder jag önskar ha i mitt sparande och var jag "kommer åt dem" till lägst avgift så att säga. Om det är inom något av mina tjänstepensionsavtal eller om det är privat.

Tjänstepensionerna finns inom olika avtalsområden men jag har försökt samla dem hos ett par banker/institut för att få bättre överblick. 

• Anonym (M)

Jag har koll på hur mkt jag får i pension. Men inte på mina enskilda tjänstepensioner. På PPM har jag valt billig globalfond. Är inte intresserad av att tajma marknad osv. 

Privat har jag varit mer aktiv, har en utdelningsportfölj samt några olika fonder. Jag har inte många år kvar till pension så nu har jag börjat lägga över en del av utdelningen på ett räntekonto. 

• Postman

Har varit rätt passiv och nu har jag för få år kvar så det är liksom försent att göra nåt. Har dock sparat regelbundet i egna fonder så jag kommer ha en bra slant på banken för att få lite guldkant på tillvaron den dagen jag väljer att sluta jobba. 

• Anonym (H)

Jag är ganska aktiv. Den förmånsbestämda delen i ITP2 är ju vad den är. Resten av tjänstepension och löneväxling är spridd på 5 olika förvaltare och det får vara så, som ett medvetet val. Fonderna som finns att välja på är bra nog och jag ser ingen anledning att samla på ett och samma ställe just nu. Jag vill kunna starta utbetalning av dessa vid olika tidpunkter och uttagslängd. ITP2 och allmän pension kommer stå för den största delen av pensionen och dessa är till största delen värdesäkrade så med övrig tjänstepension och löneväxling har jag större risk i fonderna. 

Jag loggar in och kollar en gång i månaden. Säljer av fonder som inte presterar bra nog. Tycker inte pension är svårt eller besvärligt. 

• Anonym (Hmm)

Ingen koll på pensionen faktiskt. Däremot sparar jag en viss summa varje månad och har sparat i fonder i många år, som har växt.

• Anonym (Drink and be merry)

Jag blev hårt bränd på högriskfonder (PPM-delen) i början av hela det där så har hållit mig rätt stilla och till säkrare alternativ sen.

Jag har en helt okej lön och jag skiter faktiskt i pensionssparandet nu eftersom vi med arv har tillgångar om ca 15 miljoner och vi har inga krav på att leva lyxliv när vi väl blir gamla. En bostad, en dator, Spotify och Netflix så kan jag roa mig tills hjärnan lägger av.

• Tecum

Jag är väldigt passiv och gör i princip ingenting med varken PPM eller vanliga fonder. Men jag har sparat länge och det har blivit en hel del.

• Slink

Om du är så aktiv som du beskriver så är sannolikt SPP ett ganska dåligt val av förvaltare. Deras system är inte byggt för någon som är aktiv - och som du har uppmärksammat så ges ingen fullständig historik vid frekventa byten av fonder.

Du verkar ha lagt rätt mycket tid o energi på bristerna och diverse olika "workarounds" på deras svagheter. Dock har du kanske inte fullt ut utforskat dina möjligheter till att flytta dina pensioner till ett institut som erbjuder en högre grad av flexibilitet t ex Avanza eller Nordnet. Där kan du ha så väl enskilda fonder samt rena aktie innehav på dina pensionsportföljer med en fullständig historik. 

• Anonym (Pensionär om 15 år)
    Slink skrev 2025-10-05 23:21:48 följande:

Om du är så aktiv som du beskriver så är sannolikt SPP ett ganska dåligt val av förvaltare. Deras system är inte byggt för någon som är aktiv - och som du har uppmärksammat så ges ingen fullständig historik vid frekventa byten av fonder.

Du verkar ha lagt rätt mycket tid o energi på bristerna och diverse olika "workarounds" på deras svagheter. Dock har du kanske inte fullt ut utforskat dina möjligheter till att flytta dina pensioner till ett institut som erbjuder en högre grad av flexibilitet t ex Avanza eller Nordnet. Där kan du ha så väl enskilda fonder samt rena aktie innehav på dina pensionsportföljer med en fullständig historik. 

Med SPP så har jag en graf som markerar mina fondbyten och därmed också värdeförändringen på mitt konto och inte mina nuvarande fonder så där är jag nöjd (om jag inte missförstått deras info totalt). Kan även välja olika tidsperioder enkelt för att följa utvecklingen. 

Har nu bett om printscreens på Nordeas lösning för att kunna avgöra om dom har samma. Har dock föratått att flyttar jag visst pensionsspar dit så hamnar det helt plötsligt under giftorättsgods om man någon gång skiljer sig vilket jag tycker låter konstigt.
  • Anonym (H)
    Anonym (Pensionär om 15 år) skrev 2025-10-06 08:22:47 följande:
    Har nu bett om printscreens på Nordeas lösning för att kunna avgöra om dom har samma. Har dock föratått att flyttar jag visst pensionsspar dit så hamnar det helt plötsligt under giftorättsgods om man någon gång skiljer sig vilket jag tycker låter konstigt.

Det var en luring. En tjänstepension som ägs av arbetsgivaren ingår inte i giftirätt. En pension som ägs av dig som person kan göra det. Troligen gör flytten att den ägs av dig istället. 

Det pratas mycket om flytt av pensioner men den här effekten talas det sällan om.

• Anonym (Kr)

Jobbar med helheten och försöker balansera risk/avkastning på totalen. Har PPM, tjänstpension, eget sparande i värdepapper/fonder, fastigheter och lån.

Avseende tjänstpension och PPM har jag valt en rätt passiv strategi med låg långsiktig risk och vettig avkastning, dvs bred aktiefond. Har tittat lite på förvaltningavgiften. På sikt blir en skillnad på en procentenhet en del.

Av erfarenhet vet jag att min tid och mitt intresse för att hålla på att fippla mycket inte finns. Bättre låt proffs sköta det genom någon fond.

• Anonym (Ellen)
    Slink skrev 2025-10-05 23:21:48 följande:

Det är bra tips men sällan så enkelt som att "bara flytta". Möjligen kan man hitta gamla fribrev eller icke kollektivavtalade lösningar där man kan göra så.
    Annars är man ju (tyvärr) knuten till de framförhandlade bolagen/bankerna. 
    Inte för att de behöver vara dåliga men jag som också jobbar med helheten skulle gärna haft mer hos exempelvis Avanza. Dels pga översikten, jag har privata sparanden där. Och dels för valmöjligheterna, nu kan jag tex ha aktier och ETF'er inom ramen för pensionssparandet. 
  • Slink
    Anonym (Pensionär om 15 år) skrev 2025-10-06 08:22:47 följande:
    Med SPP så har jag en graf som markerar mina fondbyten och därmed också värdeförändringen på mitt konto och inte mina nuvarande fonder så där är jag nöjd (om jag inte missförstått deras info totalt). Kan även välja olika tidsperioder enkelt för att följa utvecklingen. 

Nordea har grafer för portföljer som plottar in köp/sälj och räknar avkastning i % samt absoluta tal, dock funkar det endast för Aktie/Fondkonto/ISK/KF men INTE för pensionsportföljer. Hos Nordea behöver man en miniräknare för att räkna ut totalavkastningen för en pensionsportfölj. Det ända som visas av avkastningen från senaste rebalanseringen, förvisso viktat men ändå rätt knasigt. Grafer visas överhuvud taget inte för pensioner. 

Och Ja - om du flyttar en tjänstepension från ett institut in till en privat pension så blir det en tillgång på din sida vid en ev skilsmässa.
Svar på tråden Hur aktiv är du i ditt pensionssparande?