• Anonym (Vård vid kronisk sjukdom)

Rätt till vård vid kronisk sjukdom?

Om man har en kronisk sjukdom där hoppet om att vården faktiskt ska kunna bota är lika med noll, har man ändå rätt till återkommande vårdinsatser som behövs för att rädda liv, lr kan vården ge upp när de märker att de behandlingsinsatser som görs förvisso varje gång räddar livet på pat, men aldrig leder till en långsiktig förbättring?

• Svar på tråden Rätt till vård vid kronisk sjukdom?
    Anonym (Kimchi) skrev 2025-10-16 15:02:44 följande:

om inte patienten är behandlingsmotiverad eller samarbetsvillig så är det snudd på omöjligt. Spelar ingen roll hur mycket tvångsvård som sätts in så börjar patienten om så snart LPT upphör. Blir en ond cirkel. 

Precis. Det går inte att bota. Det går inte att göra nåt åt. Så det blir en evig loop av inläggning --> viktuppgång--> utskrivning --> viktnedgång--> inläggning ... jag förstår att vården tillslut ger upp och menar att behandlingen inte fungerar. Min pojkvän är arg och säger att de har fel utgångspunkt när de utvärderar vården från perspektivet "behandling" när de borde utvärdera den från perspektivet "livräddande/livsuppehållande insatser". Som det förstnämnda funkar den ju helt uppenbart inte, men som det sistnämnda funkar den jättebra, menar han. 
  • Anonym (?)

Anses en person vara en fara för sig själv kan det bli tal om tvångsvård. Den kan i alla fall tidvis mest ha en livsuppehållande effekt, att genom inlåning/medicinering.förhindra att personen tar livet 

Anonym (?) skrev 2025-10-17 15:19:08 följande:
    Om en psykisk person t ex överdoser kommer sjukvården göra allt för att rädda livet, magpumpa, motgift osv.

När sen livet är räddat kan det göras en bedömning att det inte finns någon poäng med vidare behandling för att den inte kommer ge effekt t ex för att patienten inte vill.

Ja, det är ju en lite annan situation. Att ge behandling som syftar till att bota lr iaf minska svårighetsgraden är så klart ingen poäng i en sjukdom där man redan konstaterat att det inte är möjligt att bota lr förbättra 
  • Anonym (?)
    Anonym (Vård vid kronisk sjukdom) skrev 2025-10-17 15:26:51 följande:
    Ja, det är ju en lite annan situation. Att ge behandling som syftar till att bota lr iaf minska svårighetsgraden är så klart ingen poäng i en sjukdom där man redan konstaterat att det inte är möjligt att bota lr förbättra 
    Att ge någon form av vård även om möjligheten att bota inte finns är jättevanligt. Då handler der mest om att lindra och fördröja.

Många pysiksk sjuk för behandlingar för sjukdomar som inte går att bota. Istället är syftet med behandlingen att lindra effekterna av sjukdomen.
  • Anonym (Kimchi)

Att ha en ätstörning är ev väldigt svår och komplex situation. Får man tag på dig i uruselt skick så plockas du in och får vätska och näring för att rädda livet på dig. Det är en självklarhet. Du är för sjuk för att ta vettiga beslut och är en fara för dig själv. 

Frågan är vad du vill själv? Vill du leva eller vill du helst dö? Vågar du emot hjälp? För att detachable fungera behöver du hitta livsgnista och ha ett hållbart mål. Vara hjälpsökande och behandlingsmotiverad. Sagt det tidigare. Vill du inte så är det som nu ett moment 22. Du gör vad du gör. Kraschar och behöver akut vård för att inte dö. Hur många gånger tror du det funkar? Dina organ kommer att lägga av och då finns ingen återvändo. Vill du ligga och självdö eller skynda på processen får du se till att ingen hittar dig. Du har funderat på hur din familj skulle reagera om du avled. Jag kan garantera att du inte på något vis kan föreställa dig den sorg och förtvivlan det skulle skapa. Långt långt mer än du förstår. Det är nog jävligt när en familjemedlem blir sjuk och avlider eller omkommer i olycka. Men ett suicid skapar sår som aldrig läker. Du ÄR värdefull även om du inte kan se det själv. Du kan definitivt komma igen efter en svår ätstörning. En tuff väg att vandra men det går. Våga ta emot stödet som erbjuds. Våga välja livet!  

• EpicF
    Anonym (Vård vid kronisk sjukdom) skrev 2025-10-16 12:42:40 följande:
    Rätt till vård vid kronisk sjukdom?

Om man har en kronisk sjukdom där hoppet om att vården faktiskt ska kunna bota är lika med noll, har man ändå rätt till återkommande vårdinsatser som behövs för att rädda liv, lr kan vården ge upp när de märker att de behandlingsinsatser som görs förvisso varje gång räddar livet på pat, men aldrig leder till en långsiktig förbättring?

Ja, man har rätt till vård oavsett. Palliativ vård är också vård, men då en vård som är icke-botande. 

Om du tänker på HLR- eller BBB (beslut om begränsad behandling) innebär bara att man inte gör HLR, eller sätter in livsuppehållande åtgärder. Men det är ett gemensamt beslut som tas tillsammans med patientet (evt anhöriga) och behandlande läkare. 

Men i övrigt så har man självklart rätt till vård även om man har en kronisk sjukdom. Och då även vård för den kroniska sjukdomen. Även om det inte går att bota en kronisn sjukdom så ger vård i form av olika behandlingar och läkemedel bättra livskvalité för patienten, vilket är något man eftersträvar. 
  • EpicF
    Anonym (vad) skrev 2025-10-16 13:56:38 följande:
    Menar du typ som diabetes typ 1 eller vilken sorts sjukdom handlar det om?

Självklart är vården till för att rädda liv i akuta insatser oavsett hur många gånger man tappar medvetandet eller liknande. 

Vården ger ju inte upp för det. 
    Vården är också till för att ge livskvalité till patienter med kroniska icke-bltbara sjukdomar eller de som är terminala. 
  • EpicF
    Anonym (V) skrev 2025-10-16 15:19:10 följande:

Försökte länge få hälp med en kronisk åkomma i ögonen. men de är helt ointresserade sålänge det ej påverkar synen.
    Att det ger mig konstant lidande och påverkar hela mitt liv  spelar ingen roll. 

Jag hoppas du anmälde, för där har de gjort fel. 
  • EpicF
    Anonym (Vård vid kronisk sjukdom) skrev 2025-10-16 14:42:03 följande:

Tack för era svar! Jag tänker att det blir mer självklart vid somatisk sjukdom, men jag menar psykisk sjukdom (specifikt svår ätstörning, men det är ju applicerbart även på annan psykisk ohälsa). Jag borde ha varit tydligare med att det var just psykisk ohälsa jag menade.

Även vid psykisk ohälsa så har man rätt till vård. Och nej, vården ger inte upp men ibland kan det vara svårt att komma till rätta med psykisk ohälsa. 
  • EpicF
    Anonym (?) skrev 2025-10-16 15:23:08 följande:

Precis som vid somatiska sjukdomar kan man vid psyisksika sjukdomar lått bra att ge behandligt om sannolikheten för framgång är väldigt låg. 

Men det ska mycket till att man inte sätter in akut livsuppehållande om patienten är döende. Tvångsvård om så behövs.

Det är efter diskussion med patienten och då får patienten et sk Beslut om begränsad behandling. 

Döende patienter sätter man inte in akut ivsuppehållande vård. Där det en palliativ inriktning man har vilket är smär- och syntomlindring. Men man står inte och gör HLR åå en döende patient. 
    Anonym (?) skrev 2025-10-17 15:34:32 följande:
    Att ge någon form av vård även om möjligheten att bota inte finns är jättevanligt. Då handler der mest om att lindra och fördröja.

Många pysiksk sjuk för behandlingar för sjukdomar som inte går att bota. Istället är syftet med behandlingen att lindra effekterna av sjukdomen.
    Ja precis, det var det jag menade. 
    Anonym (Kimchi) skrev 2025-10-17 19:19:06 följande:

Att ha en ätstörning är ev väldigt svår och komplex situation. Får man tag på dig i uruselt skick så plockas du in och får vätska och näring för att rädda livet på dig. Det är en självklarhet. Du är för sjuk för att ta vettiga beslut och är en fara för dig själv. 

Frågan är vad du vill själv? Vill du leva eller vill du helst dö? Vågar du emot hjälp? För att detachable fungera behöver du hitta livsgnista och ha ett hållbart mål. Vara hjälpsökande och behandlingsmotiverad. Sagt det tidigare. Vill du inte så är det som nu ett moment 22. Du gör vad du gör. Kraschar och behöver akut vård för att inte dö. Hur många gånger tror du det funkar? Dina organ kommer att lägga av och då finns ingen återvändo. Vill du ligga och självdö eller skynda på processen får du se till att ingen hittar dig. Du har funderat på hur din familj skulle reagera om du avled. Jag kan garantera att du inte på något vis kan föreställa dig den sorg och förtvivlan det skulle skapa. Långt långt mer än du förstår. Det är nog jävligt när en familjemedlem blir sjuk och avlider eller omkommer i olycka. Men ett suicid skapar sår som aldrig läker. Du ÄR värdefull även om du inte kan se det själv. Du kan definitivt komma igen efter en svår ätstörning. En tuff väg att vandra men det går. Våga ta emot stödet som erbjuds. Våga välja livet!  

Det jag vill är att bara skita i alltihop. Att inte bry mig o inte ens försöka hålla vikten. Jag inser att det dödar mig, men det är helt fine för mig - jag tycker inte att livet är så mycket att ha ändå. Men. Jag har närstående som bryr sig, och som har det fruktansvärt pga detta. Det är det enda som gör att jag ändå fortsätter att kämpa (för det gör jag, även om det inte verkar så, jag lyckas bara inte kämpa tillräckligt bra...). Jag vet att det är det man säger - att det går även om det ärr tufft. Jag vill ju tro på det, men vid det här laget har jag insett att det inte gäller mig tyvärr.
    EpicF skrev 2025-10-17 20:37:22 följande:
    Även vid psykisk ohälsa så har man rätt till vård. Och nej, vården ger inte upp men ibland kan det vara svårt att komma till rätta med psykisk ohälsa. 
    Och ändå är det det de har gjort - gett upp alltså.  Min fråga var inte om de kan ge upp som i 'kan det hända att de ger upp' (för det har redan hänt) utan om de kan ge upp i betydelsen om de har rätt att ge upp.
  • EpicF
    Anonym (Vård vid kronisk sjukdom) skrev 2025-10-18 17:23:04 följande:
    Och ändå är det det de har gjort - gett upp alltså.  Min fråga var inte om de kan ge upp som i 'kan det hända att de ger upp' (för det har redan hänt) utan om de kan ge upp i betydelsen om de har rätt att ge upp.
    Nej, de har inte rätt att ge upp så länge behandling kan hjälpa. Och i ditt fall har de inte rätt att ge upp. 

Ändå gången man som läkare "ger upp" en patient är när denne är döende, och man märker att behandlingen inte botar. 
    EpicF skrev 2025-10-18 17:49:25 följande:
    Nej, de har inte rätt att ge upp så länge behandling kan hjälpa. Och i ditt fall har de inte rätt att ge upp. 

Ändå gången man som läkare "ger upp" en patient är när denne är döende, och man märker att behandlingen inte botar. 
    Tack! Vet du vem jag ska vända mig till då för att de ska återuppta vår kontakt? Ska jag anmäla dem till ivo lr hur gör jag?
  • EpicF
    Anonym (Vård vid kronisk sjukdom) skrev 2025-10-19 15:01:25 följande:
    Tack! Vet du vem jag ska vända mig till då för att de ska återuppta vår kontakt? Ska jag anmäla dem till ivo lr hur gör jag?
    Om du upplever att du fått felaktig hjälp så är det ivo man kan klaga till till vårdgivaren (avdelningen där du behandlades) och sedan anmäla till ivo. 
    EpicF skrev 2025-10-19 15:09:06 följande:
    Om du upplever att du fått felaktig hjälp så är det ivo man kan klaga till till vårdgivaren (avdelningen där du behandlades) och sedan anmäla till ivo. 
    Tack!
Svar på tråden Rätt till vård vid kronisk sjukdom?