• Anonym (Vill Förstå)

Olika intressen

Hej, 

Jag behöver input från andra. 
    Jag Funderar lite på hur andra gör det när de är i ett förhållande och man har olika intressen och hur mycket utrymme ni får och ger i detta ämne. 

Jag har varit med min sambo ett tag nu och hen har länge vetat om mina intressen så som jag har vetat om hens intressen. 
    Mina intressen kanske är lite fler. 

Vi har varit ihop två somrar och dessa två somrar har jag inte kunnat utöva mina friluftslivs intressen eftersom min partner inte delar samma intressen. 
    Cykla
    Campa
    Vandra
    Sup

Jag skulle inte ta och sticka iväg själv en hel vecka pga att jag vet att jag har någon hemma som väntar på mig och jag trivs så otroligt mycket med denna människa. Men jag kan inte förstå varför mina intressen ska gömmas under mattan bara för att han inte delar samma. 

Hen har ett intresse som kastar bort honom 2h, 2ggr i veckan. Och jag har inga problem med det. När januari kommer så kommer hens intresse att utöka med en 2h en till dag i veckan. Det är inga problem för mig. 

Så varför skulle 2h cykling en gång i veckan på sommar halvåret vara ett problem att få till. Varför ges det skuldkänslor till mig om jag ska ut och cykla. 

Det kan låta så här "Hur länge ska du vara borta, jaha ska jag bara sitta hemma och vänta på dig, det vill inte jag, kan vi inte göra någonting ihop, eller varför passar du inte på att göra det när jag inte är hemma."

Så nu undrar jag hur andra i ett samboförhållande med olika intressen gör. Det är snart sommar igen och jag vill inte ha en till sommar där inte mina intressen får något utrymme.

• Svar på tråden Olika intressen
  • Anonym (Vill Förstå)
    Anonym (Mia2) skrev 2025-10-31 14:32:59 följande:

Det är väl bättre att det är du som gör slut samt är tydlig med varför. Då tar du kontroll över ditt liv och du låter  inte honom fortsätta styra dig. 

Jag vet inte, det är svårt. Jag älskar ju hen så mycket och vi har det så bra för det mesta. Det är bara lite saker som skaver som jag känner skalar bort mig själv.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Vill Förstå) skrev 2025-10-31 13:33:32 följande:
    Nä hen gör inte slut utan jag kan få som svar att "om du gör detta så gör du slut"
    Hjälp vilken drama Queen, är han 14 år?  
  • Anonym (Podd)

Lyssna på Skilsmässopodden, de hade ämnet uppe för ett tag sen.
    Om man måste dela intressen, om man är skyldig att delta osv.

• Anonym (Rosmarie)
    Anonym (Vill Förstå) skrev 2025-10-31 13:33:32 följande:
    Nä hen gör inte slut utan jag kan få som svar att "om du gör detta så gör du slut"
    Hen vrider och vänder på orden för att manipulera dig.

Det är inte du som gör slut i den situationen. Du väljer inte att avsluta förhållandet. Om det tar slut för att du utövar dina intressen, på samma sätt som din sambo utövar sina intressen, så är det för att hen väljer att avsluta.
  • Lynx123
    Anonym (Vill Förstå) skrev 2025-10-31 13:35:16 följande:
    Mm jag ska försöka ta och göra mer vad jag vill och inte vänta på att han ska säga att han vill göra någonting med mig. Jag ska ju faktiskt på kalas nästa helg, har inte sagt något hemma än för jag har ångest för reaktionen men. Jag ska gå.
    Men varför sitter du och väntar? Och varför har du ångest för att berätta att du ska på fest? Du är inte tolv och han är inte din pappa.
  • Lynx123
    Anonym (Vill Förstå) skrev 2025-10-31 15:09:01 följande:
    Jag vet inte, det är svårt. Jag älskar ju hen så mycket och vi har det så bra för det mesta. Det är bara lite saker som skaver som jag känner skalar bort mig själv.
    På vilket sätt kan du ha det bra om du är med en person som manipulerar och skuldbelägger dig? Hur är det fint och upplyftande?
  • Anonym (E)
    Anonym (Vill Förstå) skrev 2025-10-31 13:32:44 följande:
    Aldrig tänkt på det innan men jag skulle inte synas när jag växte upp, skulle inte ta plats. Så det kanske är därför jag viker mig i vuxen ålder och har dåligt samvete för att jag ens har en tanke på att göra någonting jag vill. 

Det här måste du fundera mer över och helst prata med en psykolog om. 

Jag hade en liknande uppväxt och har fått lära mig självklarheter som att det är ok att säga nej och värna mina egna behov i vuxen ålder. 

Det är så tydligt att du inte mår bra i den här relationen men att erkänna det för dig själv innebär att du måste ta plats och säga ifrån och det skrämmer dig antagligen. 

I en sund relation respekterar man varandras behov. Att bli ledsen för att du vill göra något som du mår bra av har inget med kärlek att göra utan handlar om egoism och manipulation. 

Du gör allt för att ta hänsyn till din sambos känslor medan din sambo inte bryr sig om dina känslor alls. Din sambo struntar i att du känner dig tvungen att avstå sådant som gör dig lycklig. Så gör man inte mot någon man älskar. 

I en sund relation är man inte rädd för att berätta att man ska gå på fest och man trippar inte på tå och har ont i magen. 

Du beskriver det så bra själv - det blir lugnt i relationen när du viker dig men inte inom dig. Så ska det inte vara i en relation utan så är det när man utsätts för psykisk misshandel. 

Ring till kvinnojouren. De är bra på att hjälpa en att reda ut tankarna. De flesta kvinnor som ringer dit blir psykiskt misshandlade. Jag var en av de kvinnorna, även om mitt ex blev våldsam mot mig i slutet av relationen. 

Jag ser flera varningssignaler i det du beskriver.

• Core
    Fjäril kär skrev 2025-10-31 12:10:09 följande:
    Men låt honom tjura då. Vad är det värsta som kan hända? Att han gör slut? Ja men så bra!  Då slipper ju du...

Han är vuxen och han får ta konsekvenserna av att vara vuxen. 

Sluta dadda honom .  
    Intressant att du läste det som att partnern är en honom, jag läste tvärtom 

jag lägger ingen värdering i det, det är bara intressant att man läser samma text med olika glasögon 😎

TS, det låter oerhört konstigt att leva som er. Vi gör allt vi kan för att den andra ska kunna göra vad den vill, vad är det för liv annars?
  • Tow2Mater
    Core skrev 2025-11-01 10:49:03 följande:
    Intressant att du läste det som att partnern är en honom, jag läste tvärtom 

jag lägger ingen värdering i det, det är bara intressant att man läser samma text med olika glasögon 😎

TS, det låter oerhört konstigt att leva som er. Vi gör allt vi kan för att den andra ska kunna göra vad den vill, vad är det för liv annars?
    Hur kan du läsa tvärtom när TS använder både ordet han och honom i sin trådstart.

TS, ni låter inte kompatibla, klart du ska utöva dina intressen, precis som han gör.
  • Core
    Tow2Mater skrev 2025-11-01 12:27:02 följande:
    Hur kan du läsa tvärtom när TS använder både ordet han och honom i sin trådstart.

TS, ni låter inte kompatibla, klart du ska utöva dina intressen, precis som han gör.

Hen har ett intresse som kastar bort honom 2h,

haha, ja jävlar

• Anonym (Man- med rätt att sätta foten i munnen?)

Vad ska man säga? Det verkar inte alls ovanligt att det funkar så här.

Mannen ska vara fotbollstränare/springa på match 5-6 dar i veckan eller ligga i ett garage och meka hela helgen, men vill hon gå en sykurs en vecka om året blir det ett jävla liv.

Nu senast funderade jag på att börja sjunga i kör igen och nämnde det vid maten och då sa min man omedelbart "det har du inte tid med". Nu sa han iofs det utifrån att vi har en gemensam grej som tar mycket tid och kraft, men bara att säga så?

Jag hade aldrig fått för mig att säga så till honom om han ville göra nåt som tar 2 h i veckan + ett par konsertkvällar per halvår.
  • Ami  Heart

Vi inte bara har olika intressen utan vi uppmuntrar varandra till att ha olika intressen. Om vi sitter ihop hela tiden så kommer vi inte att utvecklas.

Min man började tävlingscykla och är borta ca 8 timmar när det är träning. Under tiden gör jag något som jag uppskattar och ofta ser vi till att mötas för lunch.

Under ett år har vi rest till där han ville tävla, under kommande år kommer jag att få bestämma resmålen så letar han upp ett lopp i närheten.

Instämmer i att det som beskrivs inte är hälsosamt.

Svar på tråden Olika intressen