• Anonym (Aldrig älskarinna)

Ljuger han om skilsmässa?

Jag har börjat dejta en kille. Kollade upp honom på Ratsit och liknande sajter och fick reda på att han är gift. Konfronterade honom, och han sa att han ligger i skilsmässa "som kan ta flera månader.

Två saker utöver det:
    Vi har visserligen bara varit på två dejter, men båda under dagtid. Han har flexibla jobbtider. Nu när han ville boka en tredje dejt ville han att även den skulle vara under lunchen.

Numret jag har till honom är inte det nummer som står på officiella sidor. Vet inte om det är vanligt att ge ut annat nummer än sitt vanliga när man är på dejtingsajter, vilket är var vi träffades. Kan förstås också vara hans privata, och det andra jobbnummer, men ändå.

Jag kommer inte att ha sex eller släppa mitt hjärta förrän skilsmässan är färdig, om det nu över huvud taget är så att en skilsmässoansökan är inlämnad, men vill ogärna spilla tid om han nu är ute efter att bedra sin fru.

De bor ihop, vilket i sig inte är konstigt, och jag förstår att han kan vilja dölja att han dejtar... Men jag tycker det är svårt att veta hur jag bör tänka om detta? Några råd?

• Svar på tråden Ljuger han om skilsmässa?
  • EpicF
    Anonym (Aldrig älskarinna) skrev 2025-11-05 08:41:25 följande:
    Att hennes man dejtar. Ifall att han ljuger om att de ska skiljas har hon rätt att veta tycker jag.
    Det är knappast ditt ansvar att berätta. 

Nej, du ska definitivt inte prata med frun. Låt henne vara. 
  • EpicF
    Anonym (Molly) skrev 2025-11-05 11:31:58 följande:
    Då hade ju skilsmässan gått igenom, om de fullföljt. Det är 6 månader från 1 april till 30 september. Ändå är han fortfarande gift enligt Skatteverket. 

Dvs precis som förra gången de lämnade in en ansökan. 
    Man har tre veckor på sig att överklaga beslutet, innan den vinner laga kraft. 

Sedan kan det vara fördröjningar med kommunikationen mellan Tingsrätten och Skatteverket. Men eftersom man har tre veckor på sig för att överklaga kommer inte Skatteverket registrera skilsmässan för om tidigast om runt 3,5 vecka. 

Så kan mycket väl vara så att det kommer in rn registrering i slutet av november. 
  • EpicF
    Anonym (Aldrig älskarinna) skrev 2025-11-05 13:15:29 följande:
    Sådana frågor jag också har och kommer att ställa. Jag har ännu inte frågat varför han bor med frun, men jag har frågat OM han bor med frun... Och fått svaret att han bor med sin son. Jag stod inte på mig med följdfrågor då, tar det istället vid dejt när han är hemma igen.

Han har inte sagt att han inte kan ses kvällstid, och hade jag inte vetat att han är gift och högst troligt bor med frugan hade jag inte reagerat på lunchdejterna än. Samtidigt väcker dessa som läget nu är givetvis ytterligare funderingar.

Ja, kan åtminstone inte se vad han annars menar med att han har fastigheter som behöver "hanteras också" och varför detta skulle innebära att det drar ut på tiden. Kommer att fråga mer om detta när jag lyfter vilken plan han kan tänkas ha.

Kanske också söker mig vidare, är inte så investerad än. Sedan är det inte speciellt otroligt om han slutar träffa mig efter nästa dejt när jag ställt alla dessa frågor. Har han oärligt uppsåt lär det knappast vara värt för mycket besvär med mig.
    Då kan det vara så att frun, blivande ex-frun har flyttar. Även om de fortfarande står på samma adress på Ratsit 

Ratsit är inte alltid så pålitliga.... mitt ex stod registrerad på samma adress där långt efter att han flyttade. 
  • EpicF
    Fjäril kär skrev 2025-11-05 13:46:51 följande:
    Just detta väcker många röda flaggor hos mig som befunnit mig i leken 
    Han skyller på fastigheter.... kanske finns det ett äktenskapsförord - eller inte - som då gör att det är juridik som ska lösas. 
    Vill han så kan han dra ut på detta i åratal om han eller frun försvårar en skilsmässa alternativt motsätter sig en skilsmässa.  

Och dom har dessutom ett barn som troligen  så småningom kommer innebära en långdragen vårdnadstvist som också kan pågå i år.... 

Och jag lovar dig att han inte tänker vara ärlig om anledningen till skilsmässan... Han serverar dig lagom mycket för att du ska känna sympati för honom. 
    Fast varför ska barn per automatik innebära långdragna vårdnadstvister?

Aldrig förstått varför man ska behöva det... 
    nihka skrev 2025-11-05 17:36:28 följande:
    Han har ju sagt att han ligger i skilsmässa som kan ta flera månader och att han bor med sin son och detta har du fått bekräftat. Dina spaningar verkar ha gett dig några svar men genererat ännu fler frågor. Lösa boendefrågan? Inte fullföljt skilsmässan? Du vet ju inte hur hans boendesituation ser ut, om barnets mamma och han delar bostad och du vet inte att någon skilsmässa inte har fullbordats. Det är ju slutsatser du har dragit på ett väldigt magert underlag. Ska han komma med svar på dina spekulationer? Prata med honom istället.

Om jag fick reda på att någon hade kollat upp mig på detta vis efter två dejter i stället för att prata med mig hade det räckt mer än nog för att jag skulle tacka för mig.
    Jag har ju frågat honom om han bor med frun men inte fått ja/nej- svar utan istället det mer svävande "jag bor med min son". Anser verkligen att det är en relevant fråga att ställa.

Han vet att jag kollat med Skatteverket och tingsrätten för att få veta om hans svar stämde. Han var förstående inför det. Sedan kommer jag inte att gräva mer utan bara att fråga honom, men ja:
    Det kan tänkas att han tycker att mina gränser är för tydliga och skarpa, och då är det så. Alla människor är inte kompatibla bara för att det klickar.
    EpicF skrev 2025-11-05 19:14:31 följande:
    Fast domen om äktenskapsskillnad kommer efter att man bekräftat att man vill skiljas. Så det är märkligt att det finns en dom på att de skilt sig men inget registrerat hos skatteverket. 

Jag tror inte att domen hade stått kvar om de inte har överklagat, men det kanske gör. Isåfall är det lite märkligt byråkrati.
    Kan han eller frun överklagat domen och förhalat det hela?
  • EpicF
    Anonym (Aldrig älskarinna) skrev 2025-11-05 20:59:05 följande:
    Kan han eller frun överklagat domen och förhalat det hela?
    Ja, men då borde det inte finns någon dom. 
    EpicF skrev 2025-11-05 20:59:54 följande:
    Ja, men då borde det inte finns någon dom. 
    Tyckte också så. Hur kan en dom finnas, men som aldrig vunnit laga kraft?

... Men tänker att domen ju ska begäras fullföljande av, kanske? Istället för att domen kommer efter begäran fullföljd? Vet inte, har aldrig skilt mig.
  • EpicF
    Anonym (Aldrig älskarinna) skrev 2025-11-05 21:11:39 följande:
    Tyckte också så. Hur kan en dom finnas, men som aldrig vunnit laga kraft?

... Men tänker att domen ju ska begäras fullföljande av, kanske? Istället för att domen kommer efter begäran fullföljd? Vet inte, har aldrig skilt mig.
    Domen kommer så fort de skickat in och fått skillnässan godkänd. Sedan har man sex månaders betänketid, om man har barn under 16 (eller om bara en vill skiljas). Efter det bekräftar man och den vinner laga kraft. Då har man tre veckor på sig att överklaga (om man ändrar sig). Så det borde inte finnas en dom om äktenskapsskillnad sedan tidigare.
    EpicF skrev 2025-11-05 21:17:00 följande:
    Domen kommer så fort de skickat in och fått skillnässan godkänd. Sedan har man sex månaders betänketid, om man har barn under 16 (eller om bara en vill skiljas). Efter det bekräftar man och den vinner laga kraft. Då har man tre veckor på sig att överklaga (om man ändrar sig). Så det borde inte finnas en dom om äktenskapsskillnad sedan tidigare.
    Men då stämmer det ju, för han sa att den skilsmässoansökan förföll pga att han inte fullföljt. Alltså den som är från 2024. Det enda är årtalet då han skickade in 2023 enligt vad han säger, men kan väl tänkas att domens datum hamnade på betänketidens slut.
  • EpicF
    Anonym (Aldrig älskarinna) skrev 2025-11-05 21:26:15 följande:
    Men då stämmer det ju, för han sa att den skilsmässoansökan förföll pga att han inte fullföljt. Alltså den som är från 2024. Det enda är årtalet då han skickade in 2023 enligt vad han säger, men kan väl tänkas att domens datum hamnade på betänketidens slut.
    Fast då borde inte domen finnas egenligen. Men det kan blivit ett misstag. 
  • Goneril

Är det verkligen intressant att fördjupa kontakten med den här killen, undersökningar och grävande för att få fram fakta?  Den.här snubben tycker nog att det är bekvämt att bo kvar med hustrun men lite äventyr vid sidan av tackar han inte nej till. Tidigare skilsmässoansökan fullföljdes inte, det blev väl för krångligt. TS kan ju besöka honom på den adress han uppgivit; då får hon ju svart på vitt.

• Anonym (Kne)

Kanske off topic men jag är så nyfiken på hur man orkar bo kvar med sitt ex? Har haft rätt odramatiska avslut på förhållanden i mitt liv men jag skulle aldrig vilja bo kvar med exet efter en eventuell bodelning är klar. Varför vill man det? 

• Ezmeraldah
    Anonym (Aldrig älskarinna) skrev 2025-11-05 17:13:06 följande:
    Mycket möjligt, men varför då ansöka om skilsmässa? Speciellt två gånger.
    Han vill säkert skiljas men det innebär ju inte att han vill ha nåt nytt förhållande. Han vill nog vara fri när han väl har skilt sig. 
  • Ezmeraldah
    Goneril skrev 2025-11-05 21:51:54 följande:

Är det verkligen intressant att fördjupa kontakten med den här killen, undersökningar och grävande för att få fram fakta?  Den.här snubben tycker nog att det är bekvämt att bo kvar med hustrun men lite äventyr vid sidan av tackar han inte nej till. Tidigare skilsmässoansökan fullföljdes inte, det blev väl för krångligt. TS kan ju besöka honom på den adress han uppgivit; då får hon ju svart på vitt.

Mycket bra förslag! 
  • EpicF
    Anonym (Kne) skrev 2025-11-05 22:59:28 följande:

Kanske off topic men jag är så nyfiken på hur man orkar bo kvar med sitt ex? Har haft rätt odramatiska avslut på förhållanden i mitt liv men jag skulle aldrig vilja bo kvar med exet efter en eventuell bodelning är klar. Varför vill man det? 

Han har enbart sagt att han bor med sin son, inte nämnt att exet också bor där. 

Många bor tillsammans i väntan på att flytta. 
  • Anonym (Molly)

Vi skickade in ansökan samma kväll det bestämdes att vi skulle skilja oss. Tog några dagar, sedan var vi skilda. Sedan skulle huset säljas, vi hitta nya boenden. Bodelningen pågick under denna tid. Tog väl knappt 4 månader efter vi skildes innan jag flyttade ut. 
  • Anonym (?)

Man kanske inte vill men brist på ny bostad kombinerat med barn gör det svårt att flytta med kort varsel. 
  • Anonym (Hmm..,.)
    Anonym (Molly) skrev 2025-11-06 08:07:02 följande:
    Vi skickade in ansökan samma kväll det bestämdes att vi skulle skilja oss. Tog några dagar, sedan var vi skilda. Sedan skulle huset säljas, vi hitta nya boenden. Bodelningen pågick under denna tid. Tog väl knappt 4 månader efter vi skildes innan jag flyttade ut. 
    Var du eller exet aktiva på dejtingsida och letade ny partner seriöst trots fortfarande sambo med gemensamt litet barn under dessa 4 månader?

Just den saken tycker jag är jättekonstig. Ts snubbe ångrade sig förra gången, vad säger att han inte gör det även denna gång? Han verkar ju velat och inte vara helt säker eftersom de fortfarande bor ihop.
    Han har tydligen gott ställt och barnet är 4 år så det finns ingenting att skylla på gällande att flytta isär OM han nu är "singel" i sina ögon.

Ts p andra sidan dejtar ju 4 andra samtidigt sådet borde väl vara ett bättre val att satsa på nån av dem? Eller är alla 5 gifta?
Svar på tråden Ljuger han om skilsmässa?