• Anonym (Sitter inte rätt.)

Byte av portnycklar

Hej, 

Min mor bor i en lägenhet och bostadsföreningen har ändrat om alla nycklar till blipp, de har samtidigt ändrat om alla portdörrar så de vanliga nycklarna inte fungerar.

De har gett tillgång till tvättstugan via blippen som ligger i en annan lägenhetskomplex.

Problemet är att det är bara trappor ner till tvättstugan, och min mor har brutit handen vid två tillfällen som gjort att hon inte kan lyfta tungt, hon har även artros på knäna och har därmed svårt med trappor. Det finns en annan lägenhetskomplex bredvid som har dörrar som går till tvättstugan utan att man behöver använda trappor. Hon har använt denna väg förut men nu har hon inte tillgång till den längre. 

Jag pratade med dem om detta och de sa att de inte kan göra något och att hon får använda sig utav hemtjänst. 

Jag tänkte skaffa en tvättmaskin åt henne men får de göra så här? Är det inte diskriminerande mot folk med sjukdomar/handikapp? 

Vad är hennes rättigheter?

• Svar på tråden Byte av portnycklar
  • Anonym (E)

Jag tror jag förstår hur det är uppbyggt, problemet är väl att hon faktiskt inte ska ha tillgång till en port där hon inte bor, det blir väl en säkerhetsrisk kan jag tänka mig, vart ska man sen dra gränsen, de kan ju inte dela ut extra nycklar till höger och vänster liksom, jag förstår ju att det blir jobbigt för din mamma men jag skulle köpa en tvättmaskin (som du ändå planerar) och släppa det. Jag hade inte ansökt om hemtjänst enbart för tvättmaskin men behöver hon hjälp med annat så hade jag sett över det, jag hade en kvinna som vi enbart kom hem och hjälpte till med lättare städ varannan vecka när jag jobbade inom hemtjänst, inget annat

• Anonym (Mmm)
    Anonym (Sitter inte rätt.) skrev 2025-11-05 10:51:20 följande:
    Byte av portnycklar

Hej, 

Min mor bor i en lägenhet och bostadsföreningen har ändrat om alla nycklar till blipp, de har samtidigt ändrat om alla portdörrar så de vanliga nycklarna inte fungerar.

De har gett tillgång till tvättstugan via blippen som ligger i en annan lägenhetskomplex.

Problemet är att det är bara trappor ner till tvättstugan, och min mor har brutit handen vid två tillfällen som gjort att hon inte kan lyfta tungt, hon har även artros på knäna och har därmed svårt med trappor. Det finns en annan lägenhetskomplex bredvid som har dörrar som går till tvättstugan utan att man behöver använda trappor. Hon har använt denna väg förut men nu har hon inte tillgång till den längre. 

Jag pratade med dem om detta och de sa att de inte kan göra något och att hon får använda sig utav hemtjänst. 

Jag tänkte skaffa en tvättmaskin åt henne men får de göra så här? Är det inte diskriminerande mot folk med sjukdomar/handikapp? 

Vad är hennes rättigheter?

Så hon klarar att gå till ett annat hus med tvätten trots att hon inte kan lyfta tungt?

Jag tänker att inget av alternativen fungerar för henne, och då är det hemtjänst eller egen maskin som gäller. 
  • Anonym (g)

Kan tycka att det är rejält stelt hos bolaget som förvägrar en sån enkel lösning men har liknande problem där hyresvärden vägrar lämna ut koder eller blipp åt de som behöver trots ingen extra säkerhetsrisk. Kanske tvättmaskin inne är den bästa lösningen om hon har sämre dagar bara det går att få till torkningen då många dubbla med torktumlare inte fungerar så bra. 

• Anonym (Hyresgäst)

Behövde hon alltså inte gå i några trappor alls, för att ta sig till tvättstugan tidigare? I så fall är det ju en betydande försämring.

Är hon med i hyresgästföreningen kan hon börja med att kontakta dem för att få hjälp att tala värden tillrätta. Ett alternativ är att se om lokaltidningen är intresserad av historien. 

Jag bor själv i ett hyreshus där vi nyligen fått blippar. Dessa funkar även på de portar man behöver gå igenom för att ta genvägen till sophus och parkering, och slippa gå en lång omväg runt byggnaden. 

• Anonym (Mmm)
    Anonym (Hyresgäst) skrev 2025-11-05 14:07:49 följande:

Behövde hon alltså inte gå i några trappor alls, för att ta sig till tvättstugan tidigare? I så fall är det ju en betydande försämring.

Är hon med i hyresgästföreningen kan hon börja med att kontakta dem för att få hjälp att tala värden tillrätta. Ett alternativ är att se om lokaltidningen är intresserad av historien. 

Jag bor själv i ett hyreshus där vi nyligen fått blippar. Dessa funkar även på de portar man behöver gå igenom för att ta genvägen till sophus och parkering, och slippa gå en lång omväg runt byggnaden. 

Hyresgästföreningen är för de som bor i hyreslägenhet. TS mamma bor i en bostadsrätt.
  • Anonym (Hyresgäst)
    Anonym (Mmm) skrev 2025-11-05 14:27:48 följande:
    Hyresgästföreningen är för de som bor i hyreslägenhet. TS mamma bor i en bostadsrätt.
    Slarv av mig. Sorry! Jag tänkte först dubbelkolla trådstarten, innan jag postade, men nöjde mig sedan med att kolla inlägget före mitt...

Bostadsrätter kan jag inte mycket om. Men jag tänker att hon borde ha någon form av rättigheter där också. Det känns inte rimligt att föreningen hipp som happ får göra tvättstugan otillgänglig för den som inte kan gå i trappor.
  • Anonym (g)

Missade att det var bostadsrätt, om det nu var det? För då är det ännu värre att de inte kan gå med på en så enkel lösning som att låta hennes blipp gå till båda husen. 

• Anonym (q)
    Anonym (g) skrev 2025-11-05 15:00:10 följande:

Missade att det var bostadsrätt, om det nu var det? För då är det ännu värre att de inte kan gå med på en så enkel lösning som att låta hennes blipp gå till båda husen. 

Ja, det är det.
  • Anonym (g)
    Anonym (q) skrev 2025-11-05 15:53:04 följande:
    Ja, det är det.
    Jag hade inte varit så tvärsäker förrän TS bekräftat efter många trådar där folk inte särskiljer bostadsbolag/hyresbolag/bostadsföreningen/liknade.
Svar på tråden Byte av portnycklar