• Anonym (Undrande)

Varför vill du kontrollera din partner?

Jag lever i en relation där han vill kontrollera mig genom att; bestämma vilka kollegor jag inte får vara ensam med, när jag får dricka alkohol lr inte, vilken tid jag ska va hemma, hur jag ska bete mig i sociala situationer, med mera.
    Varje konflikt riktar han mig som bråkstaken och varenda gång ska jag erkänna mina fel och be om ursäkt. Aldrig han. Hans kärlek till mig känns som på nåder, liksom den finns bara om jag anpassar mig efter vad han tycker är rätt i alla lägen.  Jag är så trött på detta. 

Undrar därför om någon här vet med sig om sin kontrollerande sida och vill dela med sig av orsaken till beteendet?
    Grundar sig kontrollen verkligen ur kärlek? Jag har svårt att tro det.

• Svar på tråden Varför vill du kontrollera din partner?
  • Tecum
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-11-14 19:40:34 följande:
    Du klarar inte att välja kläder själv?

Men om du trivs med att din fru väljer åt dig, och hon inte har något emot den rollen, är det förstås inget fel.

Det stämmer att ingen är bra på allt, men vissa saker förväntas man ändå klara som vuxen. Man kan ha tummen mitt i handen eller vara dålig på att laga mat, men man förväntas ändå kunna fixa enklare saker vid behov. Dit hör väl också att klä sig, sköta sin hygien, lära sig hur en tvättmaskin fungerar osv.

Att vilja ha smakråd är en annan sak.
    Klart jag klarar det men det blir bättre om hon gör det. För mig är det viktigaste att de känns bra, sen tar hon biten om vad som passar ihop och som ser snyggt ut och sen hittar vi förhoppningsvis något som bägge är nöjda med. Handla kläder är det tråkigaste som finns så de måste vara hållbara också...
  • Anonym (Jo)

Maken sköter sin klädinhandling utan mig, nån gång så kanske har han frågat om råd.

• Anonym (SA)

Låter kulturellt. Som man bäddar får man ligga.

• Xenia
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-11-14 19:35:24 följande:
    Om din man vill ha den hjälpen är det ok, annars är det inte ok.

Det är skillnad på att komma med råd eller förslag, och att "bestämma" vad partnern ska ha på sig, eller handla för kläder.

De flesta män klarar väl ändå att välja kläder själva?
    Min man klarar det inte. Han går oftast efter priset, vad som är på rea. Han köpte att par stövlar som var för stora, bara för att de var på rea. Han tog sin snyggaste jacka när han skulle måla, så den har nu färgfläckar. Varje gång han tar fram den nu utbrister jag i högljudda klagomål.

Vad hjälper det om jag klär mig snyggt när vi går ut om maken klär sig som en luffare? Då skäms jag.

Nej, ni övertygar mig inte. 

När en man vill bestämma över en kvinnas kläder däremot så brukar det handla om att han tycker hon ska klä sig mer anständigt.
  • Anonym (sköldmö)
    Xenia skrev 2025-11-15 16:10:59 följande:
    Min man klarar det inte. Han går oftast efter priset, vad som är på rea. Han köpte att par stövlar som var för stora, bara för att de var på rea. Han tog sin snyggaste jacka när han skulle måla, så den har nu färgfläckar. Varje gång han tar fram den nu utbrister jag i högljudda klagomål.

Vad hjälper det om jag klär mig snyggt när vi går ut om maken klär sig som en luffare? Då skäms jag.

När en man vill bestämma över en kvinnas kläder däremot så brukar det handla om att han tycker hon ska klä sig mer anständigt.
    Övertygar dig om vad?

Om en kvinna gör lika knasiga klädval som din man, och t om köper fel storlek, eller målar i den snyggaste jackan, kanske hennes man skulle ha synpunkter utan att det låg misogyni eller illvilja bakom.

Man behöver inte handla dyra kläder eller vara någon klädexpert. Men de flesta män klär sig inte som luffare, även om de inte har en kvinna som hjälper dem.
  • Tecum
    Xenia skrev 2025-11-15 16:10:59 följande:

Inte en chans att hon skulle låta mig bestämma. Ändå frågar hon mig ibland, vilken ska jag ta? Och så väljer hon den andra...Flört

Jag har alltid tyckt att hon skulle klä sig mer oanständigt! Som ung hade hon väldigt snygga ben, rena fotomodellspiror, så jag ville alltid att hon skulle ha korta kjolar. Men inte ens det gick hem...
  • Xenia

Jag skulle aldrig fråga min man (eller någon annan man) om råd när det gäller kläder. Det skulle vara någon som arbetade i klädbranschen då.

I ditt fall är du tydligen mer intresserad av sexiga kläder än av snygga och smakfulla kläder. De kanske inte går hem på jobbet...

• Tecum
    Xenia skrev 2025-11-15 18:13:33 följande:

Jag skulle aldrig fråga min man (eller någon annan man) om råd när det gäller kläder. Det skulle vara någon som arbetade i klädbranschen då.    *

I ditt fall är du tydligen mer intresserad av sexiga kläder än av snygga och smakfulla kläder. De kanske inte går hem på jobbet...

Nåja det ena behöver inte utesluta det andra och det var inte till jobbet. Är det fel att vara stolt över sin fru?
  • Vispen74

Jag tror att vilja kontrollera sin partner beror på ren och skär osäkerhet. Antingen att man inte litar på sig själv eller att man är en osäker person helt enkelt.

Om partnern visat att denne inte går att lita på, hjälper det troligen inte genom att utöva kontroll oavsett. Sedan finns det galna människor som gillar att utöva någon typ av spel för att göra parnern osäker, då hjälper inte heller kontroll i alla fall.

Det är mina teorier. 

• Anonym (Nope!)
    Tecum skrev 2025-11-16 08:47:25 följande:
    Nåja det ena behöver inte utesluta det andra och det var inte till jobbet. Är det fel att vara stolt över sin fru?
    Nä det är inte alls fel att vara stolt över sin kvinna. Dock skulle i alla fall inte jag vilja att hon gick runt på stan iklädd något som skulle behaga just mig bara för att just JAG ville det.
    Jag föredrar att vara ihop med en vuxen kvinna som väljer själv hur hon klär sig och det innebär inte att man kan få lite "tittgodis" när så passar.
  • Anonym (Skuggan)
    Alla kontrollerande beteende är i grunden rädsla för något. Så han är rädd för något, förmodligen vet han inte vad, för den insikten är för smärtsam att ta upp till ytan. Så hans undermedvetande håller det under ytan.

Lite av samma anledning till att du fortfarande är tillsammas med honom. Rädslan för det som inte är bekant.

Och nej rädsla har inget med kärlek att göra.
  • Anonym (Dior)

Min fru klär sig helst i beige, off white, grågrönt, grått, gråorange och annat... grått.

Jag försöker få henne att klä sig mer färgstarkt, hennes naturliga färger skulle tåla det. Men det är som en utlöpa av hennes blygsel. Hon vill inte synas, liksom.

Och då får det vara så. Klart att hon ska bestämma själv så att hon känner sig trygg i sina kläder.

• Postman
    Xenia skrev 2025-11-15 18:13:33 följande:

Jag skulle aldrig fråga min man (eller någon annan man) om råd när det gäller kläder. Det skulle vara någon som arbetade i klädbranschen då.

Konstigt. Här är vi smakråd åt varandra. Vi vill båda checka av lite med varandra även om vi ändå är fria att helt bestämma själva hur vi klär oss. 
  • Postman
    Anonym (Undrande) skrev 2025-11-11 18:43:35 följande:
    Varför vill du kontrollera din partner?

Jag lever i en relation där han vill kontrollera mig genom att; bestämma vilka kollegor jag inte får vara ensam med, när jag får dricka alkohol lr inte, vilken tid jag ska va hemma, hur jag ska bete mig i sociala situationer, med mera.
    Varje konflikt riktar han mig som bråkstaken och varenda gång ska jag erkänna mina fel och be om ursäkt. Aldrig han. Hans kärlek till mig känns som på nåder, liksom den finns bara om jag anpassar mig efter vad han tycker är rätt i alla lägen.  Jag är så trött på detta. 

Undrar därför om någon här vet med sig om sin kontrollerande sida och vill dela med sig av orsaken till beteendet?
    Grundar sig kontrollen verkligen ur kärlek? Jag har svårt att tro det.

Låter obehagligt. En sådan relation hade inte funkat för mig. 
  • Anonym (Dior)

Nu ska vi kanske släppa det där med kläder, men att ge smakråd är väl helt okej. Att bestämma hur den andra ska klä sig är sjukt.

• Tecum
    Anonym (Nope!) skrev 2025-11-17 21:41:17 följande:
    Nä det är inte alls fel att vara stolt över sin kvinna. Dock skulle i alla fall inte jag vilja att hon gick runt på stan iklädd något som skulle behaga just mig bara för att just JAG ville det.
    Jag föredrar att vara ihop med en vuxen kvinna som väljer själv hur hon klär sig och det innebär inte att man kan få lite "tittgodis" när så passar.
    Det är klart att hon väljer själv, läs mina tidigare inlägg får du se.
    Och jag har gott om tillfällen att titta på henne utan att behöva göra det när hon är på stan, hur tänkte du där egentligen...Förvånad
Svar på tråden Varför vill du kontrollera din partner?