• Anonym (Undrande)

Varför vill du kontrollera din partner?

Jag lever i en relation där han vill kontrollera mig genom att; bestämma vilka kollegor jag inte får vara ensam med, när jag får dricka alkohol lr inte, vilken tid jag ska va hemma, hur jag ska bete mig i sociala situationer, med mera.
    Varje konflikt riktar han mig som bråkstaken och varenda gång ska jag erkänna mina fel och be om ursäkt. Aldrig han. Hans kärlek till mig känns som på nåder, liksom den finns bara om jag anpassar mig efter vad han tycker är rätt i alla lägen.  Jag är så trött på detta. 

Undrar därför om någon här vet med sig om sin kontrollerande sida och vill dela med sig av orsaken till beteendet?
    Grundar sig kontrollen verkligen ur kärlek? Jag har svårt att tro det.

• Svar på tråden Varför vill du kontrollera din partner?
  • Ikaros12
    Xenia skrev 2025-11-13 15:15:53 följande:

Jag kontrollerar vad min man har på sig när vi går ut. Det grundar sig varken i kärlek eller svartsjuka. Jag är helt enkelt bättre på kläder än han, han är helt rudis. Samma sak med min mamma och pappa. Mamma bestämde när han köpte kläder och vad han skulle ta på sig när de hälsade på några.

Men jag skulle inte låta min man bestämma hur jag ska klä mig.

Det är gamla könsroller. 

Jag vet att det är vanligt, men väldigt sorglig. jag tror faktiskt att det riskerar att skada relationen med tiden om man inte känner att man kan påverka sitt liv. På precis samma sätt som ts upplever sitt liv, så påverkar detta på samma sätt de flesta relationer på ett negativt sätt. Jag försökte att leva med en kvinna som ville forma mig för mycket och det gjorde att jag i början försökte anpassa mig själv efter henne för att göra henne nöjd. Med tiden kände jag dock att jag inte längre var mig själv och lämnade relationen. Jag var otroligt lättad och hon chockad. Även om jag hade pratat om det, så tog hon mig aldrig på alva. Jag önskade att hon varit nyfiken på mig och vad jag gillade istället för att säga hur jag skulle vara för att passa in i hennes liv. Hon sa precis som du. Hon hade förmodligen kunnat forma mig på sitt sätt om hon faktiskt uppmuntrade det både hon och jag gillade, istället för att vilja forma mig. Hon sa saker som jag tror Att hon tyckte var lite gulligt och roligt, men som med tiden sårade mer och mer. Jag kände mig mer och mer förminskad. Fruktansvärt ocharmig egenskap som jag faktiskt tycker att du borde fundera kring. 
  • Xenia

Ja, nu lämnade inte min far min mor och inte har min man lämnat mig heller.

Är det fel att erkänna ett ens partner har bättre koll på vissa saker än en själv?

• Anonym (Nr. 8)
    Xenia skrev 2025-11-14 01:19:38 följande:

Är det fel att erkänna ett ens partner har bättre koll på vissa saker än en själv?

Ni är det väl verkligen inte en sån trivial sak som TS beskriver...
  • KimLinnefeldt

Om ni är överens så är det okej. Men om du styr och ställer med hur han ser ut så är det inte för att du "har bättre koll", det är för att du har ett osunt kontrollbehov. 

Inte "koll", bara olika tycke och smak. Och du tycker att din smak är bättre än hans. Men det är bara din åsikt, det är inte sanningen.

Du kan ju föreslå, på ett mjukt sätt. Men styr inte, om han inte gärna vill bli styrd.
  • Anonym (Vad ska du göra åt saken?)

Jag kontrollerar vad min man har på sig när vi går ut. Det grundar sig varken i kärlek eller svartsjuka. Jag är helt enkelt bättre på kläder än han, han är helt rudis. Samma sak med min mamma och pappa. Mamma bestämde när han köpte kläder och vad han skulle ta på sig när de hälsade på några.

Det är gamla könsroller. 

Sidospår men: Min man vill att jag ska följa med och bestämma vilka kläder han köper för att han är dålig på mode. Jag blir sur när jag ger förslag och han tycker allt är för dyrt för att han har fastnat i prisläge år 2000... Han är inte fattig ett dugg så det handlar inte om det. 

Svägerskan dikterar enväldigt vad svåger ska ha på sig men det är för att han har färgseende 1 på en skala 1-10 och det hade sett sjukt lattjo ut om han kom på TV-nyheterna (vilket händer årligen) med kläder som skär sig mot varandra. Skrattande
  • Tecum

Nej  inte fel! Tvärtom underlättar det förhållandet och visar bara att man hjälps åt. Alla kan inte vara bra på allt.
    Min fru gör precis som du vad gäller kläder och det är jag tacksam för, jag är lika rudis som din man.
  • Anonym (sköldmö)

Det är gamla könsroller. 

Om din man vill ha den hjälpen är det ok, annars är det inte ok.

Det är skillnad på att komma med råd eller förslag, och att "bestämma" vad partnern ska ha på sig, eller handla för kläder.

De flesta män klarar väl ändå att välja kläder själva?
  • Anonym (sköldmö)
    Tecum skrev 2025-11-14 18:49:19 följande:
    Nej  inte fel! Tvärtom underlättar det förhållandet och visar bara att man hjälps åt. Alla kan inte vara bra på allt.
    Min fru gör precis som du vad gäller kläder och det är jag tacksam för, jag är lika rudis som din man.
    Du klarar inte att välja kläder själv?

Men om du trivs med att din fru väljer åt dig, och hon inte har något emot den rollen, är det förstås inget fel.

Det stämmer att ingen är bra på allt, men vissa saker förväntas man ändå klara som vuxen. Man kan ha tummen mitt i handen eller vara dålig på att laga mat, men man förväntas ändå kunna fixa enklare saker vid behov. Dit hör väl också att klä sig, sköta sin hygien, lära sig hur en tvättmaskin fungerar osv.

Att vilja ha smakråd är en annan sak.
  • Anonym (sköldmö)

Sen handlar ju tråden och det TS utsätts för, om en helt annan typ av kontroll. Självklart bör hon inte stanna i en sådan relation. Hennes man verkar vilja kontrollera nästan varje steg hon tar och hon skriver att hon är så trött på det (vilket jag förstår), så man undrar ju vad som håller henne kvar.

• Anonym (sköldmö)
    Anonym (Undrande) skrev 2025-11-13 11:29:51 följande:
    Jag vill tro att jag ser alla hans knep och försök men mitt överseende med hans beteende är fel? jag kan inte sätta gränserna. När han håller på ser jag bara en osäker man? jag borde ge upp..
    Vad håller dig kvar i den här destruktiva relationen?

Har han hållhakar på dig, eller varför lämnar du inte?
Svar på tråden Varför vill du kontrollera din partner?