• Anonym (Undrande)

Varför vill du kontrollera din partner?

Jag lever i en relation där han vill kontrollera mig genom att; bestämma vilka kollegor jag inte får vara ensam med, när jag får dricka alkohol lr inte, vilken tid jag ska va hemma, hur jag ska bete mig i sociala situationer, med mera.
    Varje konflikt riktar han mig som bråkstaken och varenda gång ska jag erkänna mina fel och be om ursäkt. Aldrig han. Hans kärlek till mig känns som på nåder, liksom den finns bara om jag anpassar mig efter vad han tycker är rätt i alla lägen.  Jag är så trött på detta. 

Undrar därför om någon här vet med sig om sin kontrollerande sida och vill dela med sig av orsaken till beteendet?
    Grundar sig kontrollen verkligen ur kärlek? Jag har svårt att tro det.

• Svar på tråden Varför vill du kontrollera din partner?
  • Anonym (E)

Du bör dumpa nu innan det blir värre

• Anonym (Molly)

Varför försöka förstå? Lämna istället. 

• Tow2Mater

Ska orsaken verkligen spela roll för dig att lämna förhållandet? Eller ska du ta på dig uppgiften att förändra honom? Du kommer inte kunna förändra honom. 

Fokusera på var du vill vara, inte på orsaker du inte kan kontrollera.

• Anonym (Juni)
    Anonym (Undrande) skrev 2025-11-11 18:43:35 följande:
    Varför vill du kontrollera din partner?

Jag lever i en relation där han vill kontrollera mig genom att; bestämma vilka kollegor jag inte får vara ensam med, när jag får dricka alkohol lr inte, vilken tid jag ska va hemma, hur jag ska bete mig i sociala situationer, med mera.
    Varje konflikt riktar han mig som bråkstaken och varenda gång ska jag erkänna mina fel och be om ursäkt. Aldrig han. Hans kärlek till mig känns som på nåder, liksom den finns bara om jag anpassar mig efter vad han tycker är rätt i alla lägen.  Jag är så trött på detta. 

Undrar därför om någon här vet med sig om sin kontrollerande sida och vill dela med sig av orsaken till beteendet?
    Grundar sig kontrollen verkligen ur kärlek? Jag har svårt att tro det.

Jag kan inte uttala mig eftersom jag inte har den här kontrollerande sidan, men eftersom jag jobbat på kvinnojour kan jag säga: lämna honom. Det han gör är psykisk misshandel.

Det grundar sig ur en dålig självkänsla och grov svartsjuka. I hans ögon är du hans ägodel snarare än att du är en självständig människa (han har sannolikt blivit lämnad av personer han älskat tidigare och "fått bekräftat" att han inte kan älska någon utan att bli övergiven), och han vill kontrollera dig eftersom han är övertygad om att du kommer hitta någon bättre och lämna honom om han inte kontrollerar hela din vardag. Han har inte rätt att göra det.
  • Tecum

Den relevanta frågan som du bör ställa dig är; varför lämnar du inte honom?

Vissa personer har ett behov av att utöva makt och ett lämpligt offer är en partner som upplevs som svag och lätt att kontrollera. Det har inget med kärlek att göra.

• Anonym (Sofia)

Om han älskar dig eller inte är inte relevant - frågan är om du vill vara ihop med honom? Varför är du med en man som behandlar dig så? OM det hade varit din dotter/syster/kompis som var ihop med en liknande man - vad hade du sagt till dem då?
    Ingen man jag har varit ihop med har någonsin försökt kontrollera mig, och hade de försökt bestämma vem jag umgås med hade de åkt ut med huvudet före!

• TL12

Goggla på
    narcissisten 
    manipulation
    en typ av tillstånd eller sjukdom 
    blir ofta värre med tiden och inget att leka med 

• Anonym (Nope!)

Jag har som man blivit utsatt för dominans p.g.a svartsjuka. Tro mig - du vill inte hamna där. Jag skiter fullkomligt om jag skulle bli förnedrad som man. Har inga problem med det men att bli misstrodd var fan droppen!

• Lynx123

Har såklart INGET att göra med kärlek. Det här får du nog ta och lämna bakom dig om du vill leva ett bra liv.

Svar på tråden Varför vill du kontrollera din partner?