• Anonym (Undrande)

Varför vill du kontrollera din partner?

Jag lever i en relation där han vill kontrollera mig genom att; bestämma vilka kollegor jag inte får vara ensam med, när jag får dricka alkohol lr inte, vilken tid jag ska va hemma, hur jag ska bete mig i sociala situationer, med mera.
    Varje konflikt riktar han mig som bråkstaken och varenda gång ska jag erkänna mina fel och be om ursäkt. Aldrig han. Hans kärlek till mig känns som på nåder, liksom den finns bara om jag anpassar mig efter vad han tycker är rätt i alla lägen.  Jag är så trött på detta. 

Undrar därför om någon här vet med sig om sin kontrollerande sida och vill dela med sig av orsaken till beteendet?
    Grundar sig kontrollen verkligen ur kärlek? Jag har svårt att tro det.

• Svar på tråden Varför vill du kontrollera din partner?
  • Anonym (H)

Man vill kontrollera för att man är sjuk i huvudet. Svårare än så är det inte. 

Du tänker väl lämma, hoppas jag?!

• Ikaros12

Jag tror att kontroll lätt skapas av osäkerhet och dåligt mönster. Jag tänker till exempel på alla tonårsföräldrar som följer sina barn på appar. De kan ofta tillslut inte göra annat än titta var sina barn är. Det jag vill säga är att jag tror att människor lätt hamnar i mönster där kontrollbehovet tar över och skapar i och med det mer oro och kontrollbehov. Ju tidigare man förstår att man inte kan styra eller kontrollera andra människor, desto mer harmonisk blir man som person. Var för båda eran skull tydlig med var din gräns går och var partnerns ansvar för sina känslor ska vara. Det är så otroligt skönt att vara i relationer där det fungerar. 

Jag kan absolut känna oro och svartsjuka ibland, men det ligger verkligen till 100 % på mig själv att hantera. Men när jag var i mina första relationer i tonåren så var det mycket svårare. Hade jag inte tidigt förstått var ansvaret låg hade jag aldrig fått uppleva de fina kärleksrelationer som jag har upplevt. Jag kommer aldrig mer leva med någon som inte tar ansvar för sina egna känslor och som inte kan kommunicera när det blir svårt. För jag vill finnas där som stöd, så länge jag inte känner att jag måste anpassa bort mig själv i relationen. 

kärlek och relationer ska vara enkla och stärkande!

• Anonym (Psykopat)
    TL12 skrev 2025-11-11 22:59:26 följande:

Goggla på
    narcissisten 
    manipulation
    en typ av tillstånd eller sjukdom 
    blir ofta värre med tiden och inget att leka med 

Detta är inte narcissism utan psykopati!
  • Anonym (Psykopat)

Som flera skriver, lämna innan det är försent. Levde ihop med en sådan man i 3 år och bor nu LÅNGT ifrån orten där han bor, med sekretessmarkering.

Inte ovanligt att kontrollbehov hos den typen av män utmynnar i både psykisk och fysisk misshandel. Tyvärr vågar många kvinnor inte lämna pga de är rädda för att det ska bli ännu värre. Desto viktigare att man markerar och lämnar i tid.

• Anonym (Vad ska du göra åt saken?)

Du är redan psykiskt misshandlad. Förstår du inte det själv?

• Anonym (Undrande)
    Anonym (Vad ska du göra åt saken?) skrev 2025-11-12 20:06:50 följande:

Du är redan psykiskt misshandlad. Förstår du inte det själv?

Jag vill tro att jag ser alla hans knep och försök men mitt överseende med hans beteende är fel? jag kan inte sätta gränserna. När han håller på ser jag bara en osäker man? jag borde ge upp..
  • Anonym (Hm)

Jag kan nog våga vara ärlig här om mitt eget beteende. Jag var som din man (är kvinna) under många år efter att min man varit otrogen. Jag intalade mig länge att det var rättfärdigat och att han har ansvar i att jag ska få tillbaka mitt förtroende för honom genom att gå med på alla kontrollerande saker jag satte upp och krävde. Vändningen kom när jag insåg att många år passerat och att jag egentligen inte var orolig för en ny otrohet längre. Det som gjorde att jag fortsatte mitt beteende och kontrollerande då var hämnd. Han skulle lida som han fick mig och vårt äktenskap att lida. Det var så jag resonerade, men också det som fick mig att inse att jag förstörde mer än jag lagade det som han en gång trasade sönder. Vi lever tillsammans än idag. Äktenskapet är fortfarande trasigt av den historik vi har och inget har blivit lagat trots många försök från bådas sida. Med det sagt så löste Mitt kontrollerande absolut ingenting. Men tankens makt är kraftfull och den kan absolut få en att tro att kontrollerande kan förhindra otrohet eller vad det nu än må vara. 

• molly50
    Anonym (Undrande) skrev 2025-11-13 11:29:51 följande:
    Jag vill tro att jag ser alla hans knep och försök men mitt överseende med hans beteende är fel? jag kan inte sätta gränserna. När han håller på ser jag bara en osäker man? jag borde ge upp..
    Hans beteende bottnar säkert i en osäkerhet. Men det du måste komma ihåg är att det inte är en ursäkt för hans beteende. Möjligen en förklaring.
    Men du kan inte hjälpa honom ur det. Han måste vilja det själv.
    Som en som själv har levt med en sjukligt svartsjuk och kontrollerande man så vet jag att det inte kommer att bli bättre.
    I mitt fall så slutade det med att han även fysiskt misshandlade mig.
    Han hade råkat ut för saker i barndomen som han inte hade bearbetat ordentligt.
    Jag ville till en början försöka hjälpa honom,men insåg att det inte skulle gå så länge han själv saknade viljan.
    Det man måste komma ihåg är att det inte handlar om kärlek utan det är ett sjukligt beteende som bara den som äger problemet kan göra något åt.
    Så försök värdera dig själv högre och inse att du förtjänar bättre än så här.
    Var snäll mot dig själv och ta dig ur det här och lämna honom.
    Det finns många fina män därute som bara väntar på att få en kvinna att visa sin kärlek för.
  • Anonym (Ö)

Kärlek och kontroll är varandras motsatser. Kärlek är frihet, respekt och förtroende.

• Xenia

Jag kontrollerar vad min man har på sig när vi går ut. Det grundar sig varken i kärlek eller svartsjuka. Jag är helt enkelt bättre på kläder än han, han är helt rudis. Samma sak med min mamma och pappa. Mamma bestämde när han köpte kläder och vad han skulle ta på sig när de hälsade på några.

Men jag skulle inte låta min man bestämma hur jag ska klä mig.

Det är gamla könsroller. 

Svar på tråden Varför vill du kontrollera din partner?