• Deaez

Oansvariga föräldrar

Bor i ett område där man ser föräldrar har konstigt beteende mot ett barn på 4 år. Första man noterade är att de höll inte barnet i handen,inte lyfter elle rbär barnet, eller går tillsammans med barnet i barnvagn som andra föräldrar i området gör. Direkt när barnet kunde gå slutade man använda barnvagn. De har hoppat över dagis förskola. Barnet tycks vara väldigt isolerat hemma inne i bostaden hela dagarna. Föräldrarna har separerat. När mannan bodde i bostaden såg man barnet oftare ute med mamman. Pappan verkar vara väldigt isolerat. Förra helgen senaste veckan har jag sett pappan ute 2 gånger, barnet 1 gång. Man ser aldrig barnets far morföräldrar besöka. Man ser aldrig föräldrarna vara med andra, kommer aldrig andra till deras bostad. Mamman flyttade för några månader sedan. Senaste månaden har jag sett mamman 2 gånger, barnet tycks vara hos pappan som verkar vara väldigt isolerad, går sällan ut. Är detta normalt beteende eller är föräldrarna oansvariga lata?

• Svar på tråden Oansvariga föräldrar
  • Anonym (K)
    Anonym (G) skrev 2025-11-28 07:04:00 följande:
    Det är löjligt att gå på TS för att han oroar sig för ett barn! Dålig stil.

Har någon kritiserat TS för oron för barnen?

Det TS får kritik för är att hen påstår sig veta saker som man omöjligt kan veta utan att bevaka familjen på ett sätt som är riktigt, riktigt obehagligt. 

Att misstänka något är en sak. Men TS påstår att hen vet. Det är det vi ställer oss så tveksamma till. 

• Deaez
    Anonym (K) skrev 2025-11-28 21:45:13 följande:

Har någon kritiserat TS för oron för barnen?

Det TS får kritik för är att hen påstår sig veta saker som man omöjligt kan veta utan att bevaka familjen på ett sätt som är riktigt, riktigt obehagligt. 

Att misstänka något är en sak. Men TS påstår att hen vet. Det är det vi ställer oss så tveksamma till. 

Så det är riktigt obehagligt man observerat ett barn inte får vara ute, pappan är isolerad?

Ditt svar mot mig är riktigt obehagligt!

Du är uppenbarligen väldigt TRÖGFATTAD inte fattar man OBSERVERAR saker i ett par års tid?

Om man ser andra barn i 4 års åldern ute varje vecka olika tider varje dag. Men det här barnet ser man aldrig ute

Då är man OBEHAGLIG? Fin person du verkar vara då!
  • Deaez
    Anonym (.) skrev 2025-11-28 11:44:17 följande:
    TS blir inte attackerad för att hen är orolig. Hen blir attackerad för att hen övervakar sina grannar. 

För att veta så mycket som hen säger sig veta så krävs att man inte ens går på toa utan att först rigga upp en kamera i fönstret. 

Dock börjar jag ana att det inte är sådant som ts ägnar sig åt, utan att hen istället har svårt att förstå att hens ofullständiga observationer inte ger hela bilden.

Att det verkar som att barnet aldrig går ut kan vara skäl nog att orosanmäla, men det är inte nödvändigtvis detsamma som att barnet faktiskt aldrig går ut.
    Jag blir attackerad för ni själva är oansvariga föräldrar låser in era barn precis som denna familj gör!

Varför är du så jävla trögfattad inte fattar man ser saker i ett par års tid i området vad alla gör?

Som jag bor har jag ÖVERBLICK över området ser det mesta från mitt boende! 

Så om man ser andra barn i 4 års åldern ute olika tider på dagen i veckan, men du ser aldrig det här barnet, då ska det vara fullt normalt då eller?

Är du själv föräldrer låser in ditt barn får inte vara ute leka med andra barn?
  • molly50
    Deaez skrev 2025-12-23 18:17:54 följande:
    Jag blir attackerad för ni själva är oansvariga föräldrar låser in era barn precis som denna familj gör!

Varför är du så jävla trögfattad inte fattar man ser saker i ett par års tid i området vad alla gör?

Så om man ser andra barn i 4 års åldern ute olika tider på dagen i veckan, men du ser aldrig det här barnet, då ska det vara fullt normalt då eller?

Om du är så orolig för det här barnet så kanske du borde göra en orosanmälan istället för att starta en tråd på FL?
    Då får de avgöra om det finns skäl för att vidta åtgärder eller inte.
    Om de här barnet verkligen far illa och du inte gör något så är ju du faktiskt medskyldig.
  • Anonym (K)
    molly50 skrev 2025-12-25 13:55:03 följande:
    Om du är så orolig för det här barnet så kanske du borde göra en orosanmälan istället för att starta en tråd på FL?
    Då får de avgöra om det finns skäl för att vidta åtgärder eller inte.
    Om de här barnet verkligen far illa och du inte gör något så är ju du faktiskt medskyldig.
    Håller med. TS verkar gilla att studera, spekulera och misstänkliggöra sina grannar men inte vilja göra något åt situationerna hen ser. Det finns en tråd om ett katt också och även där tycker sig ts veta en massa och se felaktigheter men agerar ändå inte. 
  • molly50
    Anonym (K) skrev 2025-12-25 14:01:05 följande:
    Håller med. TS verkar gilla att studera, spekulera och misstänkliggöra sina grannar men inte vilja göra något åt situationerna hen ser. Det finns en tråd om ett katt också och även där tycker sig ts veta en massa och se felaktigheter men agerar ändå inte. 
    Ja,det känns lite som att TS bara fiskar medhåll.  Är man säker på att ett barn far illa,som TS verkar vara,så anmäler man. Inte startar en tråd på ett diskussionsforum.
  • molly50
    Anonym (K) skrev 2025-12-25 14:01:05 följande:
    Glömde fråga. Är det samma TS som har startat tråden om katten? Kan du länka till den tråden?
  • Anonym (.)
    Deaez skrev 2025-12-23 18:17:54 följande:

Läs igen:
    Anonym (.) skrev 2025-11-28 11:44:17 följande:
    Att det verkar som att barnet aldrig går ut kan vara skäl nog att orosanmäla, 

• Deaez

Jag har knappt sett barnet i december fram tills nu under skollovet

Det har varit snö några veckor, man ser andra föräldrar ute med sina barn leker i snön, gör dessa föräldrar det? Nej

Men ni får som ni vill, jag kommer inte bry mig längre om varför man inte ser barnet ute, varför barnet inte får vata ute leka som normala barn, varför föräldrarna är lata inte har någon närkontakt med barnet, som tex hålla barnet i hand, som man ser andra föräldrar gör med sina barn

En sak jag tror varför föräldrarna inte vill vara ute med barnet, att det kanske har någon form av adhd aspergers

Hoppas ni som hoppat på mig är nöjda nu, när jag inte kommer göra en orosanmälan, ni anser detta är precis normalt! 

• Anonym (Mlob)

Man kör normalt inte 4-åringar i barnvagn. Man behöver inte ens "börja" med barnvagn någonsin, roligare för barnet att få gå själv? Och innan hen går kan man bära i sele/sjal. Jag bär sällan min 4-åring då hen väger 22 kg, undantag när hen är ledsen. Hålla handen vill inte alla, oavsett ålder. 
    Om jag hade kunnat hade jag haft min 4-åring hemma och inte på förskolan.
    Står du alltid och tittar ut på din granne eller kan det vara så att de går ut när du inte ser? Man måste inte ut heller. Man kan ha jätteroligt inomhus. Olika människor mår olika bra av sociala tillställningar så som att folk hälsar på osv. Det viktigaste för en 4-åring är trygghet i form av minst 1 vuxen person som älskar, bekräftar och tar hand om barnet.

• molly50
    Deaez skrev 2026-01-20 10:59:14 följande:

Det har varit snö några veckor, man ser andra föräldrar ute med sina barn leker i snön, gör dessa föräldrar det? Nej

Men ni får som ni vill, jag kommer inte bry mig längre om varför man inte ser barnet ute, varför barnet inte får vata ute leka som normala barn, varför föräldrarna är lata inte har någon närkontakt med barnet, som tex hålla barnet i hand, som man ser andra föräldrar gör med sina barn

En sak jag tror varför föräldrarna inte vill vara ute med barnet, att det kanske har någon form av adhd aspergers

Hoppas ni som hoppat på mig är nöjda nu, när jag inte kommer göra en orosanmälan, ni anser detta är precis normalt! 

Jag har flera gånger skrivit här i tråden att du kanske ska orosanmäla om du anser att det finns fog för anmälan.
    Men du kanske anser att det är andras ansvar att se till att något sådant händer istället för att ta ansvaret och göra det själv?
    Har du ringt till LS ang katten du tror inte får komma in också? Eller är det också andras ansvar?

För övrigt så vet du ju inte om de kanske hittar på saker med barnet inomhus. Är det t ex dåligt väder så kanske man inte vill vara ute.
    Och vad gäller att hålla i handen så är det inte alla barn som vill göra det.
  • Anonym (.)

Är du orolig för barnets välmående så är det ditt ansvar att anmäla.
  • Anonym (K)

Men är du helt handlingsförlamad? Varför gör du inget om du är så orolig? 
Svar på tråden Oansvariga föräldrar