• Deaez

Oansvariga föräldrar

Bor i ett område där man ser föräldrar har konstigt beteende mot ett barn på 4 år. Första man noterade är att de höll inte barnet i handen,inte lyfter elle rbär barnet, eller går tillsammans med barnet i barnvagn som andra föräldrar i området gör. Direkt när barnet kunde gå slutade man använda barnvagn. De har hoppat över dagis förskola. Barnet tycks vara väldigt isolerat hemma inne i bostaden hela dagarna. Föräldrarna har separerat. När mannan bodde i bostaden såg man barnet oftare ute med mamman. Pappan verkar vara väldigt isolerat. Förra helgen senaste veckan har jag sett pappan ute 2 gånger, barnet 1 gång. Man ser aldrig barnets far morföräldrar besöka. Man ser aldrig föräldrarna vara med andra, kommer aldrig andra till deras bostad. Mamman flyttade för några månader sedan. Senaste månaden har jag sett mamman 2 gånger, barnet tycks vara hos pappan som verkar vara väldigt isolerad, går sällan ut. Är detta normalt beteende eller är föräldrarna oansvariga lata?

• Svar på tråden Oansvariga föräldrar
  • Anonym (Guckosko)
    Deaez skrev 2026-02-06 13:31:03 följande:

Pappan verkar vara arbetslös isolorad därför man sällan se rpappan uta med barnet

En annan sak jag noterat, föräldrarna har en barnvagn ute på trapporten fast man inte får enligt regler

Så fort barnet lärde sig att gå slutade man använda barnvagnen, det var inte många gånger man såg föräldrarna gå med barnet i barnvagnen

Men jag har noterat att nån gång i veckan justerar dom barnvagnen från sin position, så att den ska se använd ut, men är inte använd

Varför gör man så? För vi andra ska tro föräldrarna är ute med barnet i barnvagnen, som dom inte är? 

Jaså, det "verkar" han vara. Hur verkar han det?
    Har du och din personal koll på honom dygnet runt eller?

Sedan kan vem som helst ha ruckat på vagnen för att den står i vägen.
    Får man inte ha vagnen där och den inte används så tycker jag att du kan kontakta värden.

Föräldrarna säger du, sedan är det bara pappan? 
    Mamman bor ju inte ens där, allt enligt dig själv?
  • Anonym (Guckosko)
    Anonym (G) skrev 2026-02-06 15:00:56 följande:
    Om du aldrig ser att barnet är ute, varken med sin mamma eller sin pappa. Om du aldrig ser någon gå iväg med barnet (som att de är på väg till mamma/förskola/farmor eller annat). 

Om detta har pågått i flera år. 

Så tycker jag att du ska göra en anonym orosanmälan till kommunen. Men du måste ju veta namnet på barnet. 

Det är helt O.K. att göra det, för det är bara en orosanmälan. Man vet alltså inte, men man är orolig för barnets skull.

Innan du ringer så skriver du ner vad du har sett och vad du aldrig ser att de gör med barnet. Det är helt O.K. att göra anmälan anonymt.
    Att anmäla anonymt borde vara förbjudet.
    Att tipsa om det är *ord man inte får skriva här*.

Brukar du gå bakom ryggen på folk för att du är feg?
    Om ja, uppmana inte andra att vara lika fega.
  • DVQ
    Deaez skrev 2026-01-20 10:59:14 följande:

Jag har knappt sett barnet i december fram tills nu under skollovet

Det har varit snö några veckor, man ser andra föräldrar ute med sina barn leker i snön, gör dessa föräldrar det? Nej

Men ni får som ni vill, jag kommer inte bry mig längre om varför man inte ser barnet ute, varför barnet inte får vata ute leka som normala barn, varför föräldrarna är lata inte har någon närkontakt med barnet, som tex hålla barnet i hand, som man ser andra föräldrar gör med sina barn

En sak jag tror varför föräldrarna inte vill vara ute med barnet, att det kanske har någon form av adhd aspergers

Hoppas ni som hoppat på mig är nöjda nu, när jag inte kommer göra en orosanmälan, ni anser detta är precis normalt! 

Deaez skrev 2026-02-06 19:08:38 följande:
    När mamman bodde i området såg jag barnet kanske 2-3 gånger i veckan, nu nu när bara pappan bor i bostaden ser jag bara barnet ute någon gång i veckan

Jag ser de andra grannbarnen i samma område varje vecka ute

Men nån gång måste ju barnet börja skolan när de hoppat över dagis förskolan som är i området

Man kan ju tycka föräldrar till de andra grannbarnen borde reagera med?

Man ser inga konstigheter med barnet när man ser barnet ute, verkar vara normal precis som andra barn... eller så är barnets föräldrar väldigt lata som jag skrivit tidigare

När det är aktiviteter i området, man ser andra familjer deras barn, då ser man inte denna familj med deras barn tex

Kan det vara så att barnet är hos mamman en del av tiden som du inte ser till det?

Om mamman var den som var ute mest med barnet innan separationen låter det märkligt att hon knappt skulle ha någon kontakt alls nu. 

Du kan knappast ha span på pappans lägenhet hela tiden och en snabb hämtning/lämning är lätt att missa. 
  • Deaez
    DVQ skrev 2026-02-07 11:42:15 följande:
    Deaez skrev 2026-02-06 19:08:38 följande:
    När mamman bodde i området såg jag barnet kanske 2-3 gånger i veckan, nu nu när bara pappan bor i bostaden ser jag bara barnet ute någon gång i veckan

Jag ser de andra grannbarnen i samma område varje vecka ute

Men nån gång måste ju barnet börja skolan när de hoppat över dagis förskolan som är i området

Man kan ju tycka föräldrar till de andra grannbarnen borde reagera med?

Man ser inga konstigheter med barnet när man ser barnet ute, verkar vara normal precis som andra barn... eller så är barnets föräldrar väldigt lata som jag skrivit tidigare

När det är aktiviteter i området, man ser andra familjer deras barn, då ser man inte denna familj med deras barn tex

Kan det vara så att barnet är hos mamman en del av tiden som du inte ser till det?

Om mamman var den som var ute mest med barnet innan separationen låter det märkligt att hon knappt skulle ha någon kontakt alls nu. 

Du kan knappast ha span på pappans lägenhet hela tiden och en snabb hämtning/lämning är lätt att missa. 
    Ser deras bil på parkeringen, som memman verkar ha på det andra boendet

Då vet jag att då är det 2 föräldrar med barnet inne, är inte ute, de verkar vara väldigt lata föräldrar som inte gör aktiviteter med sitt barn 

Hade jag varit föräldrar haft barn i samma ålder hade man nog reagerat också om man varit med andra föräldrar deras barn i samma ålder.

Som sagt, dom hoppade över dagis, förskola. Man såg dom sällan gå med barnvagnen samtidigt med barnet. Så fort barnet lärde sig gå, slutade man gå med barnvagnen. De håller aldrig barnet i hand. Ja jag ser äldre barn i området håller sina föräldrar i hand och är ute oftare med sina barn
  • Agda90
    Deaez skrev 2026-02-17 09:53:30 följande:

Då vet jag att då är det 2 föräldrar med barnet inne, är inte ute, de verkar vara väldigt lata föräldrar som inte gör aktiviteter med sitt barn 

Hade jag varit föräldrar haft barn i samma ålder hade man nog reagerat också om man varit med andra föräldrar deras barn i samma ålder.

Som sagt, dom hoppade över dagis, förskola. Man såg dom sällan gå med barnvagnen samtidigt med barnet. Så fort barnet lärde sig gå, slutade man gå med barnvagnen. De håller aldrig barnet i hand. Ja jag ser äldre barn i området håller sina föräldrar i hand och är ute oftare med sina barn
    Sitter du 24/7 och håller koll på familjen?
    Följer du efter dem överallt så att du vet att de aldrig håller hand?

Den här familjen kanske håller sig undan för att de har en stalker (dig)?
  • molly50
    Deaez skrev 2026-02-17 09:53:30 följande:

Kan det inte vara så att pappan har lånat bilen? Eller hur vet du att bilen är mammans? Kanske var det hon som lånade bilen av honom?
    Och hur vet du att de har hoppat över förskolan? Har du pratat med dem?
    Och detta med att barnet inte håller i hand eller åker vagn. Alla barn vill inte åka vagn eller hålla i handen när de börjat gå. Barn är olika individer precis som vuxna.
    Och om du är så orolig,varför anmäler du inte? Tycker du att det är andras ansvar att göra det? Kan du svara på det? Du har hittills duckat den frågan.
    Om det här barnet verkligen far så illa som du tror då är ju du medskyldig till det om du inte anmäler.
  • Deaez
    molly50 skrev 2026-02-17 10:43:00 följande:
    Kan det inte vara så att pappan har lånat bilen? Eller hur vet du att bilen är mammans? Kanske var det hon som lånade bilen av honom?
    Och hur vet du att de har hoppat över förskolan? Har du pratat med dem?
    Och detta med att barnet inte håller i hand eller åker vagn. Alla barn vill inte åka vagn eller hålla i handen när de börjat gå. Barn är olika individer precis som vuxna.
    Och om du är så orolig,varför anmäler du inte? Tycker du att det är andras ansvar att göra det? Kan du svara på det? Du har hittills duckat den frågan.
    Om det här barnet verkligen far så illa som du tror då är ju du medskyldig till det om du inte anmäler.
    För när mamman flyttade hade hon bilen mest, och haft bilen mest efter separationen. Hur vet jag varför dom hoppat över förskolan? För jag ser barnet hemma med pappan? Andra saker som kan tyckas märkigt, när mamman bodde i bostaden. Såg man knappt några vänner till dom gå till från bostaden. Har knappt sett barnets farfar/farmor/morfar/mormor Barnet verkar väldigt isolerat, själv ser jag barnet kanske en gång per vecka efter mamman separerade, Såg barnet oftare med mamman. Ser andra barn i området varje dag eller flera gånger varje vecka
  • Jemp
    Deaez skrev 2026-02-21 12:57:37 följande:
    För när mamman flyttade hade hon bilen mest, och haft bilen mest efter separationen. Hur vet jag varför dom hoppat över förskolan? För jag ser barnet hemma med pappan? Andra saker som kan tyckas märkigt, när mamman bodde i bostaden. Såg man knappt några vänner till dom gå till från bostaden. Har knappt sett barnets farfar/farmor/morfar/mormor Barnet verkar väldigt isolerat, själv ser jag barnet kanske en gång per vecka efter mamman separerade, Såg barnet oftare med mamman. Ser andra barn i området varje dag eller flera gånger varje vecka
    Men du skriver ju att du inte ser barnet med pappan? Och du har fortfarande inte svarat på hur du vet att barnet inte flyttat med mamman?
  • molly50
    Deaez skrev 2026-02-21 12:57:37 följande:
    Men du kan ju inte veta att de har hoppat över förskolan utan att prata med dem?
    Inte heller varför bilen står där.
    Så är du orolig så tycker jag att du antingen ska prata med pappan eller så gör du en orosanmälan.
    Gör du inget och barnet verkligen far illa så är du ju faktiskt medskyldig.
  • chrico

Gör en orosanmälan till Socialtjänsten så får de undersöka hur det ligger till.

• Deaez
    molly50 skrev 2026-02-21 19:40:42 följande:
    Men du kan ju inte veta att de har hoppat över förskolan utan att prata med dem?
    Inte heller varför bilen står där.
    Så är du orolig så tycker jag att du antingen ska prata med pappan eller så gör du en orosanmälan.
    Gör du inget och barnet verkligen far illa så är du ju faktiskt medskyldig.
    Jag ser dom andra barnen i samma ålder går till från förskolan med deras föräldrar varje dag, detta barn ser jag inte, inte så svårt lista ut. Jag har inte påstått barnet far illa, bara att föräldrarna är oansvariga lata med sitt barn. Nu har det varit sportlov, pappan har inte varit ute knappt. Men jag lägger ner det här, alla anser det är normalta beteende en snart 5 årigt barn hoppat över dagis förskola, är ute kanske 1-2 gånger i veckan det är normalt beteende 
  • molly50
    Deaez skrev 2026-02-22 18:56:16 följande:
    Jag ser dom andra barnen i samma ålder går till från förskolan med deras föräldrar varje dag, detta barn ser jag inte, inte så svårt lista ut. Jag har inte påstått barnet far illa, bara att föräldrarna är oansvariga lata med sitt barn. Nu har det varit sportlov, pappan har inte varit ute knappt. Men jag lägger ner det här, alla anser det är normalta beteende en snart 5 årigt barn hoppat över dagis förskola, är ute kanske 1-2 gånger i veckan det är normalt beteende 
    Men om du inte anser det vara normalt,varför gör du inte en orosanmälan?
    Jag säger inte att du har påstått att barnet far illa,men om det du beskriver stämmer så låter det ju inte så bra.
    Och om du då inte gör något utan väntar på att andra ska ta tag i det så är ju du faktiskt medskyldig till om barnet verkligen far illa. Känns det bra?
  • Anonym (G)
    Deaez skrev 2026-02-22 18:56:16 följande:
    Nej det är inte normalt. Vet du om barnet är ute och leker eller går det bara med föräldern ut och handlar eller något liknande? 

Du kan alltså göra en anonym socialtjänstanmälan, men du måste veta namnet på familjen. En del uppgifter kan du hitta på Hitta.se och MrKoll på nätet. 
  • Anonym (Guckosko)

Ts, hur kan du veta allt detta?
    Du kan ju knappast ha koll dygnet runt.
    Sitter du i fönstret och registrerar dina grannas vanor och beteenden från morgon till kväll?
    Sätter du inte en vikarie när du måste göra annat?

Har du inget att sysselsätta dig med dagtid, jobb eller annan verksamhet?

• Deaez
    Anonym (Guckosko) skrev 2026-02-23 11:40:44 följande:

Ts, hur kan du veta allt detta?
    Du kan ju knappast ha koll dygnet runt.
    Sitter du i fönstret och registrerar dina grannas vanor och beteenden från morgon till kväll?
    Sätter du inte en vikarie när du måste göra annat?

Har du inget att sysselsätta dig med dagtid, jobb eller annan verksamhet?

Har jag påstått jag kan ha koll på dygnet? Kan det röra sig om 2-3 år? Kan jag bo i ett läge så jag ser från var jag  bor? Men det är klart, du försvarar ju oansvariga lata föräldrar som inte tar ut sina barn
  • Deaez
    Deaez skrev 2026-02-23 16:32:45 följande:
    Har jag påstått jag kan ha koll på dygnet? Kan det röra sig om 2-3 år? Kan jag bo i ett läge så jag ser från var jag  bor? Men det är klart, du försvarar ju oansvariga lata föräldrar som inte tar ut sina barn
    Du tror inte om man såg barnet oftare när barnet var yngre, att man inte reagera man ser barnet mindre när barnet är äldre, borde vara ute mer som dom andra barnen i amma ålder är?
  • molly50
    Deaez skrev 2026-02-23 16:34:04 följande:
    Du tror inte om man såg barnet oftare när barnet var yngre, att man inte reagera man ser barnet mindre när barnet är äldre, borde vara ute mer som dom andra barnen i amma ålder är?
    Men varför gör du inget då? Om du inte vågar prata med pappan själv och ingen annan heller gör något så återstår väl att göra en orosanmälan om du har anledning att tro att barnet inte har det bra?
  • Blomsterklocka

Det är så många frågor som ställs om och om igen i tråden men som du inte svarar på TS.

Har du koll på dem dygnet runt?
    Finns det en möjlighet att de går ut, t ex till förskola, tider då du inte ser dem, eller genom en utgång som du inte har uppsikt över?
    Hur kan du veta att barnet inte är hos mamman?
    Bor de i enfamiljshus eller hur kan du annars veta att de aldrig får besök?

Detta med hålla hand och barnvagn tycker jag att du bara ska strunta i, det är absolut inget konstigt, men om du verkligen är orolig över att barnet aldrig eller sälla får komma ut så ringer du och gör en orosanmälan. Många i tråden har uppmanat dig till det.

Svar på tråden Oansvariga föräldrar