• Anonym (TS)

Joakim Lundell granskning SVT

Har ni sett dokumentärens första del om Joakim Lundells barndom. Att det inte finns bevis för dom övergrepp som han blivit utsatt för av sin familj. 

För 30 år sedan lyssnade man ju dels inte in barnen då, så att saker inte kommit fram är ju inte så konstigt. 

Att en familj kör in sitt barn till psyket för att man inte klarar av situationen är inte särskilda vanligt bland funktionella familjer. 

Visst att barn med diagnoser kan ha utmaningar. Men funktionella föräldrar brukar sällan få barn med så extremt omfattande problem att det brukar bli familjehemsplacerade pga detta eller hamnar på typ sis. 

Jag säger inte att han inte överdrivit något han skrivit om. Men att han kommit från en välmående familj där mamman blivit missbrukade EFTER att pojken flyttat ut och att dom yngre barnen säger att deras barndom va fin trots mammans missbruk. 

Det är vanligare att barn skyddar sina föräldrar. 

Vad tänker ni andra? 

• Svar på tråden Joakim Lundell granskning SVT
  • Anonym (Bengt)
    Anonym (TS) skrev 2025-12-07 10:45:36 följande:

Det är inget påhittat. En läsare är alltid en medförfattare i en bok. 

Om Du läser en bok så kommer det olika beskrivningar av miljön, du och jag har olika referenser och därför kommer det bli olika bilder vi får upp i huvudet och vi kommer därför lägga till vissa saker Eller missa. 

Att få upp olika bilder och missa detaljer i en text är en sak att säga att det står saker som är grova övergrepp när det inte alls står är något helt annat. Framförallt när det gäller människors liv och lycka är det inte ok att tolka en text så totalt långt ifrån verkligheten. Men som sagt, att Jocke som är instabil och känslosam gör det är väl en sak, att ett förlag ger ut hans bok och att TV 4 gör en dokumentär utan att granska faktan ordentligt är något helt annat  

• Anonym (Gripe)
    Anonym (Bengt) skrev 2025-12-07 12:05:33 följande:

Att få upp olika bilder och missa detaljer i en text är en sak att säga att det står saker som är grova övergrepp när det inte alls står är något helt annat. Framförallt när det gäller människors liv och lycka är det inte ok att tolka en text så totalt långt ifrån verkligheten. Men som sagt, att Jocke som är instabil och känslosam gör det är väl en sak, att ett förlag ger ut hans bok och att TV 4 gör en dokumentär utan att granska faktan ordentligt är något helt annat  

Har han verkligen sagt så?

Att han skriver en bok baserat på minnen och säger att det står i protokollen betyder inte att allt står där. 

SVT  click-bejtar rätt hårt i sin analys. 
  • Anonym (Bengt)
    Anonym (Gripe) skrev 2025-12-07 12:11:31 följande:
    Har han verkligen sagt så?

Att han skriver en bok baserat på minnen och säger att det står i protokollen betyder inte att allt står där. 

SVT  click-bejtar rätt hårt i sin analys. 
    Titta på TV4s dokumentär så ser du själv. Han står med en bunt papper i händerna och säger att allt står där 
  • Anonym (Bengt)
    Anonym (Gripe) skrev 2025-12-07 11:52:42 följande:
    Verkar som mamman haft Joakim som ett svart får som hon egentligen inte ville ha nära sig. Han var säkert jobbig som barn men tycker att hon kunde skött det snyggare för allas skull.
    Hon skötte det inte bra det håller jag med om men jag tvivlar på att hon kunde så mycket bättre. Det är väldigt ovanligt att mammor lämnar bort sina barn. Stigmat att göra det som mamma är oerhört stort. 
  • Anonym (Gripe)
    Anonym (Bengt) skrev 2025-12-07 14:18:45 följande:
    Titta på TV4s dokumentär så ser du själv. Han står med en bunt papper i händerna och säger att allt står där 
    Att han säger att allt står där betyder inte att allt i boken gör det men att den bekräftar hans bild. Hans kommentar lämnar mycket utrymme för tolkningar.
  • Anonym (Gripe)
    Anonym (Bengt) skrev 2025-12-07 14:21:18 följande:
    Hon skötte det inte bra det håller jag med om men jag tvivlar på att hon kunde så mycket bättre. Det är väldigt ovanligt att mammor lämnar bort sina barn. Stigmat att göra det som mamma är oerhört stort. 
    Ja, hon gjorde säkert så gott hon kunde. Det håller jag med om.
  • Anonym (TS)

Efter dagen avsnitt skulle jag säga att det stärker Joakims bild. Att två bröder blir sådär för att uttrycka mig kortfattat efter en stabil och trygg uppväxt med en trygg anknytning och allt är toppen, jag finner det osannolikt. Sedan vad som har hänt kan jag inte veta, vad som är sant kan jag inte veta. Men att det enbart skulle handla om NPF finns det inget som tyder på. 

• Anonym (Bella)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-12-07 10:50:39 följande:

Vad är en funktionell familj? Joakim är autistisk och troligen är även mamman det, det är ju starkt ärftligt. 

En autistisk mamma med ett hyperkänsligt autistiskt barn, då är det väl inte konstigt att man behövt hjälp av psykiatriker och expertis av olika slag, för att hantera situationen. Inte heller konstigt att placera ett mycket aggressivt och svårhanterligt barn i ett familjehem.

Joakim har naturligtvis upplevt sin uppväxt som svår, men han har också medvetet slagit mynt på och överdrivit kraftigt , tror jag .

Jag tror också det. Jag tror absolut att hon inte klarade av honom.. Hon var nog inte perfekt. Men han var nog extremt svår också. Jag försöker tänka mig in i situationen .. jag har själv fyra barn. Näst yngsta (snart 4) är väldigt svartsjuk på yngsta (snart 1), han har slagit henne flera gånger och man måste vakta. Men jag försöker tänka mig in i om det hade varit ännu värre, om han hade försökt strypa henne som Joakim ska ha gjort till exempel.. Vad gör man som mamma då? Det normala är väl ändå att man söker hjälp. Fruktansvärt för ett barn att bli bortlämnad såklart men vad gör man som förälder när man inte klarar av situationen själv och barnet är en fara för sig själv och andra? 

Sen tänker jag så här, folk säger att man inte ens får ifrågasätta hans berättelse och det tycker jag är fel. Han är inte ett barn nu , han är en 40-årig man. Han har rätt till sin historia och han har fått berätta den. Varför skulle inte personerna han anklagar för fruktansvärda saker ha rätt att bemöta det han säger? 

Sen kan jag också säga att jag känner en person som han har betett sig väldigt illa mot , jag tror inte han är en bra person alls.. Att han har haft en svår barndom tror jag absolut (även om jag tror han har hittat på en del också) men det är inte en ursäkt att bete sig hur som helst mot människor som vuxen. Det är också han som har valt att göra det här offentligt. Ingen tar ifrån honom hans historia och upplevelser och ingen av oss kan säga säkert att han ljuger. Men vi kan inte heller veta säkert att det är sant bara för att han säger det. 

• Anonym (Bengt)
    Anonym (TS) skrev 2025-12-09 11:14:31 följande:

Efter dagen avsnitt skulle jag säga att det stärker Joakims bild. Att två bröder blir sådär för att uttrycka mig kortfattat efter en stabil och trygg uppväxt med en trygg anknytning och allt är toppen, jag finner det osannolikt. Sedan vad som har hänt kan jag inte veta, vad som är sant kan jag inte veta. Men att det enbart skulle handla om NPF finns det inget som tyder på. 

Men det är väl ingen som sagt att allt var toppen? Jocke blev ju bortlämnad och det är klart sådant sätter spår. 

Världen är full av gråskalor 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Bengt) skrev 2025-12-09 12:46:12 följande:
    Men det är väl ingen som sagt att allt var toppen? Jocke blev ju bortlämnad och det är klart sådant sätter spår. 

Världen är full av gråskalor 

Absolut. Det jag syftar på är att något måste gått väldigt fel när två bröder har så omfattande problem. 

Om brosan säger att allt var bra hemma så blir han inte trovärdig i hur han sedan sen agerar.

Vad som är sant och inte kan man ju omöjligen säga. Men jag tycker ändå mamman förskönar hur det varit. Jag tror inte att en person typ lämnar bort sitt barn på det där sättet helt utan elaka ord innan. Att hon var kärleksfull och verkligen var exemplarisk tills hon gick sönder. 

• Gullvivor
    Anonym (TS) skrev 2025-12-09 11:14:31 följande:

Ingen har hävdat att det varit perfekt, poängen med dokumentären är inte huruvida barndomen varit perfekt eller inte utan att många grova påståenden som Joakim hävdat om sin egen mamma finns bevisat i hans papper, inte är bevisade. Där ligger problemet. 

Sedan angående dagens avsnitt, på vilket sätt stärker det Joakims bild? C må inte vara den smartaste och är ganska problematisk själv, men häxjakten som skett mot honom, hans fru OCH hennes familj är helt sjuk. 
    Det här med sekten t.ex som tagits upp i senaste avsnittet, eller att L är en "horpsykopat", en "hink", "barnmisshandlare" och man har försökt förstöra för henne och sökt upp arbetsgivare när hon fått jobb - och det mesta av det här drevet har fått pågå för att Joakim, som påstår sig vilja vara ifred, har gett andra tillgång till information som de sedan gått ut med offentligt. 

Det är sjukt hur Joakim ses som offret i det här.
    Och ja, han har absolut haft en tuff barndom - men som sagt, det är inte vad dokumentären handlar om.
  • KimLinnefeldt
    Gullvivor skrev 2025-12-09 14:17:10 följande:
    Ingen har hävdat att det varit perfekt, poängen med dokumentären är inte huruvida barndomen varit perfekt eller inte utan att många grova påståenden som Joakim hävdat om sin egen mamma finns bevisat i hans papper, inte är bevisade. Där ligger problemet. 

Sedan angående dagens avsnitt, på vilket sätt stärker det Joakims bild? C må inte vara den smartaste och är ganska problematisk själv, men häxjakten som skett mot honom, hans fru OCH hennes familj är helt sjuk. 
    Det här med sekten t.ex som tagits upp i senaste avsnittet, eller att L är en "horpsykopat", en "hink", "barnmisshandlare" och man har försökt förstöra för henne och sökt upp arbetsgivare när hon fått jobb - och det mesta av det här drevet har fått pågå för att Joakim, som påstår sig vilja vara ifred, har gett andra tillgång till information som de sedan gått ut med offentligt. 

Det är sjukt hur Joakim ses som offret i det här.
    Och ja, han har absolut haft en tuff barndom - men som sagt, det är inte vad dokumentären handlar om.
    Precis, det är vad reportaget lyfter fram. Vad mamman har gjort och inte gjort vet ju bara de själva, och ibland minns man fel.

För det andra verkar både Joakim och hans bror ha skadade personligheter, och kanske mamman också. Att bli bortlämnad när syskonen får vara kvar hemma måste göra ofattbart ont. Joakim verkar ha fått ett omättligt behov av uppmärksamhet och bekräftelse. 

För det tredje påstår Joakim att mamman torterat honom fysiskt och psykiskt. Det är förtal. Man kan bli dömd för förtal även om påståendena är sanna, enligt svensk lag. Det är förbjudet att sprida uppgifter som är nedsättande och skadliga för andra. Det bör utredas av polisen.
  • Anonym (Gas)

Är det någon av er som kommenterar som faktiskt har hängt med i Chrippa-dramat osv? Eller gissar ni bara en massa utifrån det lilla ni sett i dokumentären???

Svar på tråden Joakim Lundell granskning SVT