Män och kvinnor har i grunden olika nivåer av det tår- och mjölkbildande hormonet prolaktin.
Enligt finska YLE:
"En vuxen kvinna gråter mellan 16 och 34 gånger per år, medan män gråter betydligt mindre, sex till 19 gånger."
yle.fi/a/7-1131661
-
En tysk studie visade att kvinnor gråter i genomsnitt mellan 30 och 64 gånger per år. Män gråter mellan 6 och 17 gånger per år. Män gråter mellan två och fyra minuter, och kvinnor gråter i genomsnitt i sex minuter. För kvinnor övergår gråten till snyftningar i 65 procent av fallen. Männen snyftar bara i 6 procent av fallen.
--
Man kan också ha sjukdomar som gör det svårare att gråta:
!Patients with Sjogren's syndrome, for example, have great difficulty producing tears. Nienke van Leeuwen, a PhD candidate in health psychology at Utrecht University in the Netherlands, has found that 22 percent of patients with the syndrome had "significantly more difficulty" identifying their own feelings than control participants did ( Clinical and Experimental Rheumatology , 2012)."
www.apa.org/monitor/2014/02/cry
Jag som kvinna är van att kunna gråta men med klimakteriet förändras allt sånt för många, och plötsligt för någon månad sen fick jag uppleva det som många män beskriver- att ha anledning och vilja gråta men inte kunna.
Det som löste knuten för mig nu var faktiskt ett yogapass där jag i stillheten på slutet dels tänkte på det som gjorde mig ledsen, och dels att en främmande person (ledaren) såg att jag inte var i form och tog en filt och svepte om mig, som en mor hade gjort. Då bara började tårarna rinna, fast stillsamt.
Nu säger jag inte att alla ska gå på yoga men jag tror att beröring som minskar stress (= kroppen släpper sitt krisläge) skulle kunna ha en effekt. En lättare massage hade kanske hjälpt dig att gå in i känslan och släppa spärren?