• Anonym (JulTS)

Jul och alkohol

Under min uppväxt har jag haft ett alkoholfritt julfirande och ett där de vuxna har tagit sig en nubbe till sillen och en julöl till maten. Inga kaosartade scener eller trubbel. Nu i år ska vi ha julfirandet hos oss. Då ?bestämmer? en på min sambos sida att ?jul och alkohol? hör inte ihop. Alltså NOLL alkohol. 

För min del tycker jag att det är väldigt tramsigt att bestämma en sån sak. Det kan man definitivt göra om det finns problem. Då tar jag sånt på allvar. Men nu finns det inte hos någon av oss. 

Sen förstår jag inte heller hur man kan sätta sig så över andra vuxna och bestämma i någon annans hem. 

En öl som måltidsdryck är okej enligt mig.

Hur tänker ni?

• Svar på tråden Jul och alkohol
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (håller) skrev 2025-12-08 15:19:12 följande:
    Jag håller med dig. Alkohol på ett vettigt och rimligt sätt skadar inte barnen, utan det är om det blir fylla och obehaglig stämning som det blir dåligt för barnen.

Jag är uppvuxen med vuxna som hanterar alkohol bra, aldrig haft några negativa erfarenheter av vuxna i min närhet som varit fulla och obehagliga. Och precis så har alla barnen i släkten vuxit upp, de vuxna tar ett glas vin, en snaps, nån öl, trevlig stämning, ingen är full eller obehaglig.

Ser ingen anledning att vi skulle avstå det, för det blir ingen skillnad för någon egentligen.
    Men är det så viktigt med alkoholen för julfirandet? Om man har gäster som önskar sig en alkholfri jul och man vill bjuda in de gästerna, så tycker jag att gästerna är viktigare än alkoholen. 
  • molly50

Blir man bjuden hem till någon,oavsett om det är julafton eller vilken dag det än må vara,så kan man inte börja styra och ställa och försöka bestämma över vad som ska bjudas på.
    Så länge man kan dricka med måtta så ser jag inte problemet med att ta en öl och en nubbe till maten.
    Om det inte passar gästen så kan h*n stanna hemma.
    Eller så får väl ni låta bli att servera lax på julbordet då.

• Anonym
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-12-08 19:05:56 följande:
    Men är det så viktigt med alkoholen för julfirandet? Om man har gäster som önskar sig en alkholfri jul och man vill bjuda in de gästerna, så tycker jag att gästerna är viktigare än alkoholen. 
    Jo, det kanske det är?
    Om mitt firande inte passar så blir dessa individer inte mina gäster.

Sitt spiknykyra om ni vill men räkna inte med att alla andra följer ert exempel 
  • Tom Araya
    Anonym skrev 2025-12-06 16:43:28 följande:
    Först och främst att vi behöver fler trådar i ämnet. Det känns nytt och fräscht.
    Skrattande
  • Tom Araya

För mig skulle det vara likvärdigt med att någon i släkten är vegetarian och vill att alla skippar allt av kött och fisk.

• Tom Araya
    Ja, det är en del av julmaten, precis som julskinka.
  • Anonym (Mia)

Jul är för alla ,både vuxna och barn.Men för allas trevnad så ingen fylla ihop såklart.

• Anonym (Kanske)
    Men det är ju bara en gäst som kräver alkoholfritt. Alla andra gäster vill det inte. Hen kräver dessutom att det måste finnas lax.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Kanske) skrev 2025-12-08 21:07:19 följande:
    Men det är ju bara en gäst som kräver alkoholfritt. Alla andra gäster vill det inte. Hen kräver dessutom att det måste finnas lax.
    Vill någon ta ett glas så borde det var okej ..oavsett.
  • Anonym (Kanske)
    Anonym (Mia) skrev 2025-12-08 22:14:56 följande:
    Vill någon ta ett glas så borde det var okej ..oavsett.
    Men det är ju det som den gästen inte accepterar. Hen kräver att ingen får dricka något som innehåller alkohol.
  • Anonym (Om)

Om det va så viktigt för personen att det inte dricks alkohol. Jag hade ju tagit nubben/ ölen före eller efter så hade vi båda varit nöjda. Hade till o med kanske tagit två o känt mig extra nöjd. Men det är jag det 

• Tom Araya
    Anonym (Om) skrev 2025-12-09 08:43:40 följande:

Om det va så viktigt för personen att det inte dricks alkohol. Jag hade ju tagit nubben/ ölen före eller efter så hade vi båda varit nöjda. Hade till o med kanske tagit två o känt mig extra nöjd. Men det är jag det 

Jag ser ingen som helst poäng i att dricka något före som jag vill ha till maten och i sällskap, kanske med en julig nubbevisa till.
  • Anonym (håller)
    Nä, alkoholen är kanske inte viktig, men att en gäst ska diktera villkoren för alla de andra är inte okej. Då ska det vara verkliga skäl, inte bara nån som tycker. I det här fallet är det också bara en gäst, så alla de andra får foga sig i en enda gäst som vill bestämma. 
Svar på tråden Jul och alkohol