• Anonym (Hej)

Min sambo respekterar mig inte!

Min sambo och jag har varit tillsammans i 14 år. Vi har två barn tillsamman. Han är snäll och omtänksam och ställer upp mycket både för mig och barnen. Jag har en kronisk svår sjukdom som gör att min sambo får ta mycket ansvar över barn och hushåll för att jag inte orkar det.

Genom åren har jag blivit allt mer frustrerad och ledsen över hans själviskhet och brist på respekt för mig. Det händer allt oftare att han ignorerar min vilja, mina önskemål och mina känslor. Han blir allt mer självisk och gör som han själv vill. När jag sedan konfronterar honom så tycker han aldrig att han gjort något fel. Trots att jag blir ledsen och uttrycker att han inte respekterar mig. Han bara erkänner att han är självisk och kommer fortsätta vara det. Han förstår inte varför jag blir så upprörd och tycker att jag överreagerar. Han säger aldrig förlåt. Hur ska jag hantera honom!

• Svar på tråden Min sambo respekterar mig inte!
  • Anonym (S)
    Anonym (L) skrev 2025-12-29 09:06:23 följande:
    Sjukersättningen är 64,7 % av den inkomst man beräknas skulle ha fått om man i nutid skulle ha arbetat, med tanke på tidigare inkomstnivå.

Den typen av sjukdom som TS beskriver ger inga jättestora omkostnader. 
    Det finns både högkostnadsskydd på läkemedel och sjukvård. 

TS man är inte Försäkringskassan som inte har en personlig relation till den som är sjuk.

Tydligen värderar du en partner enbart efter vad den drar in i pengar. Rätt intressant sätt att vara, men också
    rätt torftigt.
    Det är inte så självklart att man får sjukersättning eller sjukpenning när man har ME/CFS.
  • Anonym (Rose)
    Anonym (S) skrev 2025-12-29 10:00:42 följande:
    Det är inte så självklart att man får sjukersättning eller sjukpenning när man har ME/CFS.
    Det vet vi väl inte att det är det TS lider av?
  • Anonym (S)
    Anonym (Rose) skrev 2025-12-29 10:04:45 följande:
    Det vet vi väl inte att det är det TS lider av?
    Nej men samma gäller liknande tillstånd med besvärsbild som TS beskriver. Det blir en stor belastning för anhöriga både i vardagen och inte sällan också ekonomiskt eftersom det inte är säkert att man får ersättning vid utmattning, ME eller liknande. Make/maka/sambo får ta hand om allt inklusive försörjning. Vi vet inte hur det är i TS fall, men det kan vara så att sambon får dra ett stort lass på olika sätt, vilket gör att TS inställning blir orättvis mot sambon. TS får gärna berätta vidare om hur det faktiskt ligger till.
  • Anonym (Elvira)
    Anonym (L) skrev 2025-12-28 10:36:07 följande:
    Trivsamt svar du ger! Säger en del om dig. 

Nej, många blir faktiskt bättre med tiden bland de som har det sjukdomstillståndet som du beskriver. Det är inte en utmattningssjukdom, utan har ursprungligen med ett virus att göra. En del får lite lättnad av Q10, men inte alla. 

Hur vet du att TS ställer till med en konflikt om mannen vill gå ut planerat någon gång?

Som jag skrev tidigare så har personer med det tillståndet en viss energi som de helst inte ska överskrida, för då kan de bli sämre permanent. 

Nej, du kan istället vara innerligt tacksam för att du inte har det. 

Jag är faktiskt tacksam för att jag inte har det! Hade liknande symtom men det visade sig sedan vara något annat. Som inte försämras av att jag går utanför vad jag egentligen orkar någon gång ibland. 

Hur vet du så säkert att TS kommer att bli singel? Varför tror du att TS bara kan bestämma sig för att bli friskare?
    Sekundärkränkt?

Man kan vara sin diagnos, eller försöka göra en förändring.

Den enda förändring ts verkar anse vara lösningen på hennes problem är makens beteende.

Ganska givet att det inte är hållbart.
  • Anonym (H)
    Anonym (L) skrev 2025-12-29 09:06:23 följande:
    Sjukersättningen är 64,7 % av den inkomst man beräknas skulle ha fått om man i nutid skulle ha arbetat, med tanke på tidigare inkomstnivå.

Den typen av sjukdom som TS beskriver ger inga jättestora omkostnader. 
    Det finns både högkostnadsskydd på läkemedel och sjukvård. 

TS man är inte Försäkringskassan som inte har en personlig relation till den som är sjuk.

Tydligen värderar du en partner enbart efter vad den drar in i pengar. Rätt intressant sätt att vara, men också
    rätt torftigt.
    Alla får inte bidrag eller ersättning.
    FK håller inte alltid med att personen är så sjuk hen tycker hen är.

Mina inlägg var svar på inlägget som handlade om att det är mer ekonomist prisvärt att vara i en relation som att vara singel och din lista på hur mycket man tjänar enligt dig på att vara i en relation.

Och detta stämmer inte alltid. 

Det låter mer att du värderar en partner baserat på vad du tjänar på henom.
  • Anonym (tvärsemot)
    Anonym (H) skrev 2025-12-29 15:34:42 följande:
    Alla får inte bidrag eller ersättning.
    FK håller inte alltid med att personen är så sjuk hen tycker hen är.

Mina inlägg var svar på inlägget som handlade om att det är mer ekonomist prisvärt att vara i en relation som att vara singel och din lista på hur mycket man tjänar enligt dig på att vara i en relation.

Och detta stämmer inte alltid. 

Det låter mer att du värderar en partner baserat på vad du tjänar på henom.
    Eller hens läkare tycker att hen är, för den delen.
  • Anonym (L)
    Anonym (Elvira) skrev 2025-12-29 12:49:03 följande:
    Sekundärkränkt?

Man kan vara sin diagnos, eller försöka göra en förändring.

Den enda förändring ts verkar anse vara lösningen på hennes problem är makens beteende.

Ganska givet att det inte är hållbart.
    Knappast, eftersom jag är ålderspensionär med god pension. Och egna pengar. 

Om en människa är sjuk så kan den personen inte bara knäppa med fingrarna och bli frisk. Det finns ett ord på folk som tycker det. 

Däremot har jag föreslagit TS att hennes barn kanske kan lära sig att bre smörgåsar, slå upp mjölk, borsta tänderna och ta på sig pyamas på egen hand. Åtminstone den äldste på 8 år. Då kan de klara kvällen själva. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Hej) skrev 2025-12-26 23:01:17 följande:
    Min sambo respekterar mig inte!

Min sambo och jag har varit tillsammans i 14 år. Vi har två barn tillsamman. Han är snäll och omtänksam och ställer upp mycket både för mig och barnen. Jag har en kronisk svår sjukdom som gör att min sambo får ta mycket ansvar över barn och hushåll för att jag inte orkar det.

Genom åren har jag blivit allt mer frustrerad och ledsen över hans själviskhet och brist på respekt för mig. Det händer allt oftare att han ignorerar min vilja, mina önskemål och mina känslor. Han blir allt mer självisk och gör som han själv vill. När jag sedan konfronterar honom så tycker han aldrig att han gjort något fel. Trots att jag blir ledsen och uttrycker att han inte respekterar mig. Han bara erkänner att han är självisk och kommer fortsätta vara det. Han förstår inte varför jag blir så upprörd och tycker att jag överreagerar. Han säger aldrig förlåt. Hur ska jag hantera honom!

Ja.
  • Anonym (Elvira)
    Anonym (L) skrev 2025-12-29 17:28:43 följande:
    Knappast, eftersom jag är ålderspensionär med god pension. Och egna pengar. 

Om en människa är sjuk så kan den personen inte bara knäppa med fingrarna och bli frisk. Det finns ett ord på folk som tycker det. 

Däremot har jag föreslagit TS att hennes barn kanske kan lära sig att bre smörgåsar, slå upp mjölk, borsta tänderna och ta på sig pyamas på egen hand. Åtminstone den äldste på 8 år. Då kan de klara kvällen själva. 
    Du skrev att du haft liknande problem själv, så jag förstår inte riktigt vad din ålderspension har med saken att göra? Och var benämner jag ekonomi?

Du får nog läsa om och läsa rätt. Jag skrev att hon ska försöka, inte vifta med något trollspö. Hon verkar sakna både vilja och självinsikt att handskas med sin situation.

Och berika mig gärna vad namnet för nån med mina åsikter är? Lite dubbelmoral att du ska få ta dig friheten att kategorisera mig, men jag får inte ha en åsikt om ts beteende?

Ja det var duktigt av dig att komma med så konkreta lösningar. 

Ts verkar iaf ha energi nog att hävda sina åsikter såväl verbalt som i skrift, samt ta hand om sig själv, men har bestämt sig för att hon inte "orkar" tjata på sina barn att bre en smörgås?

By the way stavas det pyjamas,  bara för att.Glad
  • Anonym (L)
    Anonym (Elvira) skrev 2025-12-30 08:34:20 följande:
    Du skrev att du haft liknande problem själv, så jag förstår inte riktigt vad din ålderspension har med saken att göra? Och var benämner jag ekonomi?

Du får nog läsa om och läsa rätt. Jag skrev att hon ska försöka, inte vifta med något trollspö. Hon verkar sakna både vilja och självinsikt att handskas med sin situation.

Och berika mig gärna vad namnet för nån med mina åsikter är? Lite dubbelmoral att du ska få ta dig friheten att kategorisera mig, men jag får inte ha en åsikt om ts beteende?

Ja det var duktigt av dig att komma med så konkreta lösningar. 

Ts verkar iaf ha energi nog att hävda sina åsikter såväl verbalt som i skrift, samt ta hand om sig själv, men har bestämt sig för att hon inte "orkar" tjata på sina barn att bre en smörgås?

By the way stavas det pyjamas,  bara för att.Glad
    Är man klok och har den åkomma dom jag har, så kan man klara även vissa svårigheter på olika sätt, men visst, jag kan inte vandra mer än 8 km i sträck. Men det är ändå milsvida från att ha de bekymmer som TD har!

Så jag känner mig faktiskt inte "sekundärkränkt". Har aldrig heller varit beroende av någon annans ekonomi.

Fattar man inte det jag skrev för övrigt i mitt inlägg, så har man så dålig koll på saker och ting att jag faktiskt inte bryr mig om det. 
  • Anonym (S)
    Anonym (L) skrev 2025-12-30 10:46:03 följande:
    Är man klok och har den åkomma dom jag har, så kan man klara även vissa svårigheter på olika sätt, men visst, jag kan inte vandra mer än 8 km i sträck. Men det är ändå milsvida från att ha de bekymmer som TD har!

Så jag känner mig faktiskt inte "sekundärkränkt". Har aldrig heller varit beroende av någon annans ekonomi.

Fattar man inte det jag skrev för övrigt i mitt inlägg, så har man så dålig koll på saker och ting att jag faktiskt inte bryr mig om det. 
    Nej men förtydliga gärna, jag är också nyfiken på vad det är för ord.
Svar på tråden Min sambo respekterar mig inte!