• Anonym (Hej)

Min sambo respekterar mig inte!

Min sambo och jag har varit tillsammans i 14 år. Vi har två barn tillsamman. Han är snäll och omtänksam och ställer upp mycket både för mig och barnen. Jag har en kronisk svår sjukdom som gör att min sambo får ta mycket ansvar över barn och hushåll för att jag inte orkar det.

Genom åren har jag blivit allt mer frustrerad och ledsen över hans själviskhet och brist på respekt för mig. Det händer allt oftare att han ignorerar min vilja, mina önskemål och mina känslor. Han blir allt mer självisk och gör som han själv vill. När jag sedan konfronterar honom så tycker han aldrig att han gjort något fel. Trots att jag blir ledsen och uttrycker att han inte respekterar mig. Han bara erkänner att han är självisk och kommer fortsätta vara det. Han förstår inte varför jag blir så upprörd och tycker att jag överreagerar. Han säger aldrig förlåt. Hur ska jag hantera honom!

• Svar på tråden Min sambo respekterar mig inte!
  • Krocko

Du tycker inte att din sambo respekterar dig men det låter inte som att du respekterar honom heller.

• Anonym (Hj)
    Anonym (Hej) skrev 2025-12-27 12:23:54 följande:

Min sjukdom gör att jag har väldigt begränsat med energi som oftast gör att jag bara har energi till att ta hand om mig själv. Ibland barnen. Om min sambo var ensamstående skulle han ju ändå få ta hand om sina barn helt ensam! Vad är skillnaden! 

Väldigt mycket fokus här på hur synd det verkar vara om min sambo! Prova själva att vara kroniskt sjuk med väldigt lite energi så får ni se hur kul det är!

Betydligt lättare att bo ensam med sina barn än att bo med sambo som man också måste ta hand om och ta hänsyn till. Dessutom krävande sambo som inte förstår att den andra behöver lite egentid även spontant utan planering.
  • Anonym (Ingen spontanitet?)
    Anonym (Hej) skrev 2025-12-27 12:23:54 följande:

Min sjukdom gör att jag har väldigt begränsat med energi som oftast gör att jag bara har energi till att ta hand om mig själv. Ibland barnen. Om min sambo var ensamstående skulle han ju ändå få ta hand om sina barn helt ensam! Vad är skillnaden! 

Väldigt mycket fokus här på hur synd det verkar vara om min sambo! Prova själva att vara kroniskt sjuk med väldigt lite energi så får ni se hur kul det är!

En av mina föräldrar var kroniskt sjuk och hade lite energi. Men den föräldern var närvarande och vi barn hjälpte till. Den andra jobbade skift men den kroniskt sjuka såg till att vi kom i säng och upp på morgonen trots ont i kroppen och noll energi.
    Litar du inte på barnen?
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Hj) skrev 2025-12-27 12:37:18 följande:
    Betydligt lättare att bo ensam med sina barn än att bo med sambo som man också måste ta hand om och ta hänsyn till. Dessutom krävande sambo som inte förstår att den andra behöver lite egentid även spontant utan planering.

Hur många gånger ska jag behöva förklara att jag tar hand om mig själv! Han tar inte hand om mig! 

Och den här tråden handlar inte om att jag är sjuk. Den handlar om min upplevelse av att han inte respekterar mig! Ingen kan ta ifrån mig den upplevelse.

Anonym (Hej) skrev 2025-12-27 12:43:49 följande:

Hur många gånger ska jag behöva förklara att jag tar hand om mig själv! Han tar inte hand om mig! 

Och den här tråden handlar inte om att jag är sjuk. Den handlar om min upplevelse av att han inte respekterar mig! Ingen kan ta ifrån mig den upplevelse.

Jag frågar igen, litar du på barnen?
    Kan de fixa en egen smörgås, kan du slänga in mat i mikron?
    Lyssnar barnen på dig när du säger till dem att det är dags att sova?
  • Anonym (Hj)
    Anonym (Hej) skrev 2025-12-27 12:43:49 följande:

Han hade hur som helst haft det lättare att bo själv med barnen. Får man ingen eller knappt någon hjälp med barn och hushåll så är det bättre och lättare att bo ensam. 

• Anonym (Hej)
    Anonym (Ingen spontanitet?) skrev 2025-12-27 13:03:15 följande:
    Jag frågar igen, litar du på barnen?
    Kan de fixa en egen smörgås, kan du slänga in mat i mikron?
    Lyssnar barnen på dig när du säger till dem att det är dags att sova?
    Nej de kan inte fixa sin egen mat. Nej de lyssnar inte på mig utan jag måste tjata, vilket tömmer min lilla energi snabbt. 
  • Anonym (L)
    Anonym (Hj) skrev 2025-12-27 13:04:49 följande:

Han hade hur som helst haft det lättare att bo själv med barnen. Får man ingen eller knappt någon hjälp med barn och hushåll så är det bättre och lättare att bo ensam. 

Om man gillar någon så håller man ut tills den personen blir friskare eller barnen blir mer självgående. 
    Anonym (Hej) skrev 2025-12-27 13:07:02 följande:
    Nej de kan inte fixa sin egen mat. Nej de lyssnar inte på mig utan jag måste tjata, vilket tömmer min lilla energi snabbt. 
    Hur närvarande är du som förälder? Att du måste tjata kan vara en form av de vill ha uppmärksamhet.
    Kan barnen sitta intill dig när du gör tex en smörgås?
    Kan ni ha micro i sovrummet,
    Du får bita i det sura äpplet och göra smörgåsar som de kan ta från kylskåpet när de går upp eller se efter lösningar.
  • Anonym (Bananasplit)
    Anonym (L) skrev 2025-12-27 13:12:23 följande:
    Om man gillar någon så håller man ut tills den personen blir friskare eller barnen blir mer självgående. 
    Inte om man själv går på knäna (googla får du se att närståendeutbränning är vanligt), lika lätt som att säga att TS ska hålla ut. :-/
    Tyvärr så finns det sjukdommar och sjukdomstillstånd som är på heltid och blir inte bättre.
  • Anonym (Mimmi)

Men alltså, det är inga småbarn det handlar om.
    Är man sex och åtta så kan man bre sina mackor, värma sin mat i micron, borsta tänder och gå och lägga sig utan hjälp.

Det går ju inte att låta dem sköta sig själv dag efter dag, men en kväll när mannen umgås med vänner så borde det vara exakt noll problem.

Såvida barnen inte har några funktionshinder som inte nämnts i tråden då förstås

• Anonym (Hj)
    Inte om personen ifråga inte verkar vilja göra mer än nödvändigt eller har förståelse för att ens partner kanske behöver mer avlastning, mer tid hemifrån etc . För att själv ladda batterierna. 
Svar på tråden Min sambo respekterar mig inte!