• Anonym (Dilemma)

Kalasinbjudan

Mitt barn önskar sig ett badkalas inför sin 9 års-dag. Det gör att vi vill begränsa antal barn till kalaset och kan därför inte bjuda alla killar från två klasser. mitt barn leker mest med barn från den andra klassen och har valt ut några kompisar därifrån men även från sin egen klass. Detta innebär att fyra från en klass och fem från den andra klassen inte blir bjudna, är det rimligt? eller ska vi försöka få vår nioåring att tänka om och ha ett annat kalas där alla killar från båda. Klasserna blir inkluderade?  så svårt när man inte vill att någon ska känna sig utanför.. totalt blir åtta bjudna och nio inte bjudna. inbjudningarna skickas i så fall direkt till föräldrar, och kommer inte delas ut till några barn. Om alla kommer blir det totalt 11 barn på kalaset vilket vi föräldrar tycker är nog att hålla rätt på i ett Badhus i den åldern, även om kalasbarnens föräldrar stannar. 

• Svar på tråden Kalasinbjudan
  • Jemp

Jag tycker det är okej, kompismässigt kring inbjudningarna. 11 personer på ett badkalas låter dock jättemycket! Vet ni om de är simkunniga? Hur många extra vuxna tar ni med er? Förväntas föräldrarna vara kvar är det ju bra om det tydligt framgår i inbjudan, + info om vem som betalar för dessa. 

• Aliona

Ja det är ok. Ni bjuder ju ca hälften. I den åldern börjar de gå mer mot mindre kalas för kompisar istället för hela klassen. Det enda jag inte tycker är ok är att bjuda alla utom en eller två. 

• Anonym (Dilemma)

Det är en mindre bassäng! i inbjudan kommer det framgå att föräldrar till barnen får stanna om de inte är simkunniga. Vi hyr och betalar självklart Hyran för badet.
    Det enda man vill är att ingen ska bli eller känna sig utanför, men tycker inte heller det är rimligt att bjuda fler på grund av säkerheten! 

• Anonym (Dilemma)
    Aliona skrev 2026-01-02 09:02:51 följande:

Ja det är ok. Ni bjuder ju ca hälften. I den åldern börjar de gå mer mot mindre kalas för kompisar istället för hela klassen. Det enda jag inte tycker är ok är att bjuda alla utom en eller två. 

Ja, precis! hade aldrig exkluderat bara ett eller två barn!
    hade det varit ett annat kalas än just bad hade man kunnat bjuda hela klasser, men När det gäller bad känns det mer rimligt att dra ner på antalet på grund av säkerhet, även om fler vuxna kommer vara på plats!
  • Anonym (M.)

8 bjudna, 9 inte bjudna, är precis på gränsen till OK. Så det är OK. Men inte optimalt.

En tanke: om ni vet att det är någon pojke i någon av klasserna som oftast inte blir bjuden på kalas, utan att det är hans fel, så kan ni ju fundera på att inkludera honom - på bekostnad av en annan pojke som är trygg och får gå på tillräckligt många kalas ändå. Det vore en fin handlng. 

(Inte hans fel = blyg och socialt klumpig, hans fel = bråkig och aggressiv. Ja jag vet att man kan diskutera hur länge som helst orsakerna bakom att barn blir bråkiga och aggressiva, men när man bjuder in som privatperson behöver man inte det.) 

• Tow2Mater
    Anonym (M.) skrev 2026-01-02 16:48:16 följande:

8 bjudna, 9 inte bjudna, är precis på gränsen till OK. Så det är OK. Men inte optimalt.

En tanke: om ni vet att det är någon pojke i någon av klasserna som oftast inte blir bjuden på kalas, utan att det är hans fel, så kan ni ju fundera på att inkludera honom - på bekostnad av en annan pojke som är trygg och får gå på tillräckligt många kalas ändå. Det vore en fin handlng. 

(Inte hans fel = blyg och socialt klumpig, hans fel = bråkig och aggressiv. Ja jag vet att man kan diskutera hur länge som helst orsakerna bakom att barn blir bråkiga och aggressiva, men när man bjuder in som privatperson behöver man inte det.) 

Inte bjuda ETT av de barn han faktist leker med i skolan och det for att foräldrar ska agera godhetsnarkomaner och genom ett tycka-synd-om argument bjuda in ett barn som det inte leks med? Kom igen! Det är absurt.

Hälften bjuds in, det är inte att utesluta, helt ok.
Svar på tråden Kalasinbjudan