• Anonym (I)

Gifta sig efter lite mer än ett halvår?

Först endast prat i ca fyra månader innan första mötet. Flyttar sen i teorin ihop direkt, är alltid hos den ena eller den andra. Sen bröllop ca fyra månader efter första mötet.

Vad tänker ni? Är vi galna? Har någon här varit med om något liknande där ni bara visste från första stund?

• Svar på tråden Gifta sig efter lite mer än ett halvår?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Hm) skrev 2026-01-06 09:16:16 följande:

Det klokaste skulle vara att TS säger till mannen att hon vill vänta ett tag, för att se hur han reagerar/ändras. Om han köper läget och det går ett par månader, så är det ett gott tecken och troligen en bra man.

Om han blir stressad, desperat, förändras och inte riktigt respekterar detta är det ett varningstecken.

Verkligen bra svar.

Frågan är varför vill han gifta sig så snart innan sommaren?
    Det låter inte hälsosamt. Enligt många relations coacher är det en varningsklocka när någon vill snabba på utvecklingen i ett förhållande. 

Möjligt att ni båda är hela och mogna och det blir jättebra. Men undrar om han vill dölja nåt?
    Lycka till iaf
  • Anonym (oj)
    Anonym (Hm) skrev 2026-01-06 18:41:12 följande:

Jag tror att TS drog..

Vissa gör det när de inte får de svar de hoppats på.
  • Anonym (Eko)
    Anonym (oj) skrev 2026-01-08 07:25:10 följande:
    Vissa gör det när de inte får de svar de hoppats på.

Ja. Gissningsvis hade TS sett fram emot att få höra hur tok-knasiga de är och få bekräftat att de är ovanligt jättekära. Istället blev det mest bekymrade svar som oroar sig för hennes väl och ve. 

Det är kul att munhuggas med folk som tycker att man är knasig. Inte lika kul med någon som vill en väl och är orolig. 

• Anonym (Vad i…)
    Anonym (I) skrev 2026-01-05 23:29:13 följande:
    Gifta sig efter lite mer än ett halvår?

Först endast prat i ca fyra månader innan första mötet. Flyttar sen i teorin ihop direkt, är alltid hos den ena eller den andra. Sen bröllop ca fyra månader efter första mötet.

Vad tänker ni? Är vi galna? Har någon här varit med om något liknande där ni bara visste från första stund?

Orkar inte läsa alla inlägg eller svar men är ni väldigt unga eller är adhd en faktor? Att gifta sig är ett stort juridiskt åtagande som kan få konsekvenser. Ni har dessutom knappt tagit er igenom nykärsfasen så det är väl klart att allt känns underbart nu.

Bit ihop och håll ut. Låt fjärilarna i magen landa lite och ställ er samma fråga igen efter era första gräl och efter att ni har fått lära er lite mer om varandra. 
  • Anonym (oj)
    Anonym (Vad i?) skrev 2026-01-08 07:56:32 följande:
    Orkar inte läsa alla inlägg eller svar men är ni väldigt unga eller är adhd en faktor? Att gifta sig är ett stort juridiskt åtagande som kan få konsekvenser. Ni har dessutom knappt tagit er igenom nykärsfasen så det är väl klart att allt känns underbart nu.

Bit ihop och håll ut. Låt fjärilarna i magen landa lite och ställ er samma fråga igen efter era första gräl och efter att ni har fått lära er lite mer om varandra. 
    Ts har skrivit att de är närmare 40, så man kan tycka att de borde veta bättre.
  • Anonym (m)

Ett stort juridiskt åtagande? Samtidigt som det bara KAN få konsekvenser? Det MÅSTE alltså inte få konsekvenser?
  • philly

Eller också grälar man inte med varandra. Håller med om att det nog inte är en bra ide att gifta sig väldigt snabbt även om kanske skulle kunna gå också. Har själv varit med om att det gick för snabbt tidigare i livet och det höll i 5 år, men var ingen bra relation. På ett sätt lite intressant att många tar för givet att tjafs och gräl är oundvikligt i en relation. Det är snart 8 år sedan jag träffade min fru och har fortfarande inte sett henne arg eller ens frustrerad. Inga tjafs eller gräl utan fint och kärleksfullt Vi tog det lungnare och hade bott i ihop några år innan giftermål. Man måste faktiskt inte gräla och tjafs om allt möjligt i en relation. Jag håller absolut med om att det nog är en bra ide att vänta med att gifta sig. 
  • Anonym (Rosie)
    philly skrev 2026-01-08 11:56:00 följande:
    Eller också grälar man inte med varandra. Håller med om att det nog inte är en bra ide att gifta sig väldigt snabbt även om kanske skulle kunna gå också. Har själv varit med om att det gick för snabbt tidigare i livet och det höll i 5 år, men var ingen bra relation. På ett sätt lite intressant att många tar för givet att tjafs och gräl är oundvikligt i en relation. Det är snart 8 år sedan jag träffade min fru och har fortfarande inte sett henne arg eller ens frustrerad. Inga tjafs eller gräl utan fint och kärleksfullt Vi tog det lungnare och hade bott i ihop några år innan giftermål. Man måste faktiskt inte gräla och tjafs om allt möjligt i en relation. Jag håller absolut med om att det nog är en bra ide att vänta med att gifta sig. 
    Alla gånger måste det ju inte handla om just bråk eller tjafs, att man ska bli arga på varandra eller höja rösten. Men det kan ju vara bra att gå igenom situationer där man tycker olika och kommer fram till en gemensam lösning. Att kunna samarbeta och hitta bra kompromisser och lösningar på ett problem.
  • Meddelande borttaget
  • Lynx123
    Anonym (m) skrev 2026-01-08 11:03:51 följande:
    Ett stort juridiskt åtagande? Samtidigt som det bara KAN få konsekvenser? Det MÅSTE alltså inte få konsekvenser?
    Precis. Om du går över gatan utan att se dig för så kan det få svåra konsekvenser. Men det MåSTE inte innebära det...
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (m)
    Lynx123 skrev 2026-01-09 09:06:21 följande:
    Precis. Om du går över gatan utan att se dig för så kan det få svåra konsekvenser. Men det MåSTE inte innebära det...
    Nu gällde det dock äktenskap och stod ingenting om svåra, det stod konsekvenser. Och om det inte får några konsekvenser så vad är då det "stora juridiska åtagandet" ? Det var det jag undrade vad personen tänkte på.
  • Lynx123
    Anonym (m) skrev 2026-01-09 14:25:53 följande:
    Nu gällde det dock äktenskap och stod ingenting om svåra, det stod konsekvenser. Och om det inte får några konsekvenser så vad är då det "stora juridiska åtagandet" ? Det var det jag undrade vad personen tänkte på.
    Okej, om man går över gatan utan att se sig för så kan det få konsekvenser men det MÅSTE inte få det. 

Ekonomi, arvsrätt och underhåll är några exempel på juridiska aspekter vid ett äktenskap och dess eventuella upplösning.
  • Anonym (m)
    Lynx123 skrev 2026-01-09 15:01:34 följande:
    Okej, om man går över gatan utan att se sig för så kan det få konsekvenser men det MÅSTE inte få det. 

Ekonomi, arvsrätt och underhåll är några exempel på juridiska aspekter vid ett äktenskap och dess eventuella upplösning.
    Återigen, om det INTE ger några konsekvenser är vad jag frågar om. På vilket sätt är det I DET FALLET ett stort juridiskt åtagande?
  • Lynx123
    Anonym (m) skrev 2026-01-09 15:31:20 följande:
    Återigen, om det INTE ger några konsekvenser är vad jag frågar om. På vilket sätt är det I DET FALLET ett stort juridiskt åtagande?
    Om det inte ger konsekvenser så händer det så klart inget annat än att de gifter sig och lever lyckliga i alla sina dagar.
  • Anonym (m)
    Lynx123 skrev 2026-01-09 16:53:08 följande:
    Om det inte ger konsekvenser så händer det så klart inget annat än att de gifter sig och lever lyckliga i alla sina dagar.
    De kan skilja sig också, behöver inte vara någon big deal. "Stort juridiskt åtagande" nä det beror helt på omständigheterna. 
Svar på tråden Gifta sig efter lite mer än ett halvår?